Gå til innhold

E91 / Knirk fra dører.....blir gal av det!


quandt1960
 Share

Anbefalte innlegg

Hei igjen folkens!

Takk for mange tilbakemeldinger. Og ja jeg deler omtrent alle av erfaringene som skrives her.

1. Jeg har skyldt på kjerringa (stakkars hun, det var ikke hennes feil)

2. Har brukt mye silikon på gummilister MEN knirkingen var der før og har i grunnen ikke blitt veldig mye verre, men skal fjerne silikonet

3. Skal prøve BMW sin orginale gummibeskytter men er veldig spent hva den er laget av!

4. Holder på å gå apeshit på grunn av dette. Har aldri opplevd dette med E46, E39 eller de andre gode gamle. De hadde et fint og stivt karosseri som jeg virkelig savner!

5. Jeg er rimelig sikker på at dette kommer direkte av plast som møter metall og skinn. De tre har vidt forskjellige friksjoner og det er plasten i dørene som knirker/bøyer seg litt som følge av det det er jeg helt sikker på. Skal prøve slik tape og jeg mener å ha lest at det er det BMW gjør hvis kunde fremdeles har fabrikkgaranti og klager.

1: dette var/er heller ikke ukjent på e46/e39.

2: e9x har ett langt stivere karosseri en e46/39...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo min forrige E46 Cab var naturlig nok noe mykere enn en sedan eller touring. E46 Cab ligger på 10500 Nm/deg

BMW E46 Sedan (w/folding seats) 13,000 Nm/deg

BMW E46 Touring (w/folding seats) 14,000 Nm/deg

E90 sedan ligger på 22500 Nm/Deg og E91 på omtrent det samme (litt mer) uten panorama

E91 med panorama derimot har en torsjonstivhet på rundt 18000 Nm/deg og det merkes i knirket. Det er normalt med litt bevegelse i karroseriet men jeg hadde antatt BMW skulle ha en bedre kontroll på lydene. Skal kjøpe sånn tape som skal plasseres i mellom metall og plast for å få vekk lyden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Har aldri hatt probleme før idag, starte bilen nu og skulle kjøre, så hørtes det ut som dørene sku dette av bilen, knriker så mye at jeg ikke gidder kjøre bilen engang. Jeg vasket bilen på lørdag, da drev kjerringa på med noe sånn megs vinyl greier på interiør å instegslister, mistenker at det er dette som har gjort det, så lurer på om dere finner ut noe, bestiller den bmw gummifornyern og prøver å vaske det, funker ikke det kjører jeg bilen på havet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble selv litt overivrig med vask inne i dørkarmer nå i vår. Som regel bruker jeg bare avfetting og vann. Men dro rundt med vaskesvampen og en såpe som tydligvis inneholdt silikon.

Gikk noen dager og så begynte det å knirke når det ble varmt, forferdelig lyd!

Men jeg fant fram sterk avfetting (SurfexHD) og dusjet listene. Lot det virke noen minutter før jeg tørket av.

Lot dørene stå åpne så de fikk tørke skikkelig etterpå. Måtte til 2 runder, men ble stillt igjen :) Tror spesielt det er den øverste pakningen med "filt" som lager mest lyd, så viktig å ta med den også. Tørket også over anleggsflater med en klut med avfetting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå lest litt å funnet et produkt dom skal virke. Ska bestille det, så kan jeg komme med tilbakemelling vist flere plages med dette.

Gleitmittel Carbaflo KSP 105 heter det

Delenr: 83230309627

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 years later...

Jeg hadde mye knirk i E90-en jeg hadde. For min del løste dette seg etter at jeg tok en grundig rengjøring av den filtstripen som sitter helt i øverkant av dørene. Jeg kunne fremprovosere knirk ved å skyve forsiktig på toppen av dørene slik at filten beveget seg mot karosseriet. Jeg mener å huske at jeg rengjorde filten nøye med silikonfjerner før jeg påførte et tynt lag med lithium fett etterpå. Dette fungerte fint for min del. Gjorde dette ca 2 ganger i året, og var ikke plaget med knirk etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slet veldig med dette jeg også da jeg kjøpte min nåværende E91 for snart 4 år siden. Var så dum å forsøke med silikon først. Det var som mange skriver helt feil. Prøvde forskjellige midler med polering bla. Ingen ting av dette hjalp. Så brukte jeg silikonfjerner fra Bmw. Det hjalp skikkelig. Etter flere runder ble bilen helt tyst. Vasket alle gummilister rundt dører og vinduer. Jeg tror at det som lager mest knirk er bevegelse mellom filten øverst på dørpakningene og karosseriet. Jeg hadde for fjorten dager siden bilen min inne på et klargjøringsfirma for skikkelig polering og lakkpleie. Merket med en gang at alle dørpakninger igjen knirket voldsomt. Jeg vasket da med samme silikonfjerner, helt tyst igjen. Det er nok veldig viktig og ikke få voks eller polish i dørkarmer der listene treffer. Når knirkingen pågår så er det faktisk grusomt å kjøre bilen.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
On 27.4.2018 at 11.38, tokin skrev:

Slet veldig med dette jeg også da jeg kjøpte min nåværende E91 for snart 4 år siden. Var så dum å forsøke med silikon først. Det var som mange skriver helt feil. Prøvde forskjellige midler med polering bla. Ingen ting av dette hjalp. Så brukte jeg silikonfjerner fra Bmw. Det hjalp skikkelig. Etter flere runder ble bilen helt tyst. Vasket alle gummilister rundt dører og vinduer. Jeg tror at det som lager mest knirk er bevegelse mellom filten øverst på dørpakningene og karosseriet. Jeg hadde for fjorten dager siden bilen min inne på et klargjøringsfirma for skikkelig polering og lakkpleie. Merket med en gang at alle dørpakninger igjen knirket voldsomt. Jeg vasket da med samme silikonfjerner, helt tyst igjen. Det er nok veldig viktig og ikke få voks eller polish i dørkarmer der listene treffer. Når knirkingen pågår så er det faktisk grusomt å kjøre bilen.

 

 

Stemmer det, hadde samme erfaring! Vask alt med silikonfjerner og bruk fluorbasert smøremiddel som heter Carbaflo KSP 105, ikke bruk noe annet på BMW. Spesielt på biler med panoramatak er dette helt jævli da de har litt mer bevegelse i karosseriet. Jeg skjønte også etterhvert at dørtrekk også lager litt lyd så jeg smurte litt der under pyntelistene med KSP 105 og det hjelper litt også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...