Gå til innhold

Run Flat Tire (RFT-dekk) - steine hard og håpløse dekk


John Kr
 Share

Anbefalte innlegg

Hei

Har nå vært på en 1500km lang tur i Norge, fra midt-norge til østfold med retur, kjørte østerdalen. Synes faktisk at veiene er blitt noe bedre bort sett fra Minnesund området.

Har nå kjørt noen mil på mine RFT dekk (original montert) samt at jeg har "litt" mer luft i de en det som er iht tabell, dvs ca 26-27 psi. Har 18" M-sport original felger.

Jeg synes dekkene er rett og slett steinharde, kjenner alt av ugjevnheter i veibanen, det skal ikke store hullet/ugjevnhet til før du merker slag i bilen, men de ruller lett. Hadde et forbruk på 0,49 l/m, ikke verst. Sporingen ble helt borte etter lett mer luft.

Hva har dere gjort med disse dekkene? Hvordan blir bilen med standard dekk, dvs uten RFT?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gikk fra 245/45-19 RTF til 245/35-21 og 285/30-21 på vår F01. Dette økte komforten betraktelig til tros for at den med sistnevnte dimmensjon også er senket med H&R sportsfjærer. RTF er de verste dekkene jeg har vært borti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gikk fra 245/45-19 RTF til 245/35-21 og 285/30-21 på vår F01. Dette økte komforten betraktelig til tros for at den med sistnevnte dimmensjon også er senket med H&R sportsfjærer. RTF er de verste dekkene jeg har vært borti.

ja det tenker jeg nok,hehe run flat er krise å kjøre med,til og med runflat på noe sånt som 235-55-18 er jo helt vanvittig ubehagelig å kjøre med,

å jeg har lagt om en del run flat å det er en skikkelig utrivelig jobb,kontra vanlige dekk,hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jeg står også foran dekk valg på min F10 530d og er veldig usikker på om jeg skal forsette på RFT dekk, dere skriver om det som alle påpeker om disse dekkene at de er harde, sporer, støyer og derfor også mer dekke´støy generelt.

Jeg har i dag 245/45-19 foran og 275/35-19 bak på sommer dekk, men tatt litt i betrakning at profilen er så pass lav og at en må opp i 2,8 til 3bar for at de skal slites normalt så vil en få slag fra slike dekk uansett. Nyansene for at disse dekkene er så mye mer støyende osv. føler nå jeg er litt vanskelige å ta stilling til, nå har jeg kun vinterdekk å sammenligne med som er en tomme mindre men kan ikke si at jeg synes det er så veldig mye mer komfort på vinterdekkene at jeg derfor skulle brenne opp RFT dekkene. Nå snakker jeg om nyere RFT årgang siden disse også har hatt sin utvikling og blitt bedre etter hvert.

Så jeg er dermed usikker siden det medfører at jeg må gå til anskafelse av en boks med punkteringskum og en kompressor som det igjen ikke er plass til i bilen da den kun har et veldig lite rom der det skulle hvert plass til et stephjul.

Pris på RFT dekk er grei nok pris på når de kjøpes på nett, men mange dekk forhandlere tar veldig mye for å legge om, generelt med store dimensjoner så tror jeg at jeg bestiller dekk på nett nå da det er en god del og spare og de varer ikke lenge heller, Bilen er gått 26000km på 2 år og bakdekk er utslitt, vinter dekkene har vel 36-38% av denne kjørelengde.

monodrive

PS! tror jeg skal prøve Goodyear Eagle F1 Asymmetric 2 hvis jeg nå ikke faler for RFT igjen, når tanken slår meg at jeg slipper å st langs veikanten våt og forbannet hvis uhellet skulle være ute.

RFT dekk kan vel ikke repareres heller ?, men det er vel ikke så enkelt hvis du først har pumpet et vanlig dekk med skum heller ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører mye med både siste generasjon rft og premium dekk uten rft og synes ærlig talt at jeg ikke merker noen særlig forskjell på F11.. Ihvertfall ikke på sporing, men noe støy på f3x, og der også litt sporing avhengig av dekk.

Når det er sagt virker goodyear rft til å være blant de bedre på sporing..

Koser meg hver gang jeg ser noen stå langs veien med ræva i været, for sist jeg hadde skikkelig punktering kunne jeg bare kjøre videre med RFT... :)

Nei, det er faktisk ikke sant, ikke siste punktering, for nå har jeg en bil i garasjen som er tom for luft i ett hjul (ikke RFT), og kommer meg jo pokker ikke på Statoil for å fylle... :(

Og den jeg har som sporer aller mest av bilene er en uten rft, og den har ikke heftigste dimensjoner..

Som jeg har sagt før, ABS er også noe dritt, var ihvertfall det på min 86 modell, og etter det har jeg alltid tatt det vekk, makan til møkk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobba en del med dekk å jeg skal værtfall aldri ha no RFT på bila mine da jeg har fått så mye klager på de,å da ENESTE å da mener jeg eneste fordelen er at du kan kjøre en del videre (hvis du har dekktrykksensor så man oppdager da det faktisk punkterer)

Et årsmedlemskap i naf koster noen skarve hundrelapper i året å naf har man større nytte ta en et rft dekk

Mener jeg da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sier vel det meste når mine 16" nokian piggfri vinterdekk er stivere å kjøre på enn vanlige 19" sommerdekk. :shock:

Er rart bmw leverer de her i landet med de vegene vi har her. ødelegger jo hele kjøreopplevelsen totalt. Her burde de gått tilbake til dekktett og kompressor, men det veier vel 2 kg og fører til ganske høye ekstrautgifter på drivstoff :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RTF, Run Tire Flat? :wink:

Jeg trives med mine RFT-dekk. Bridgestone RE050 RFT mener jeg de heter. Kjørte i ett skikkelig asfalthull nylig, ikke sikker på at felgene hadde overlevd det med standard dekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min F10 gikk jeg fra 245/40/19 + 275/35/19 Michelin RFT til 255/35/20 + 295/30/20 Michelin Pilot Super Sport.

Den største forskjellen er egentlig selve styrefølelsen som er enormt bra på PSS dekkene og null sporing, men de støyer litt mer, men de er jo også endel bredere, og jeg synes RTF dekkene støyet lite faktisk.

Komfortmessig er PSS litt bedre enn RFT selv om de er 1 tomme større.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...