Gå til innhold

Run Flat Tire (RFT-dekk) - steine hard og håpløse dekk


John Kr
 Share

Anbefalte innlegg

RTF, Run Tire Flat? :wink:

Jeg trives med mine RFT-dekk. Bridgestone RE050 RFT mener jeg de heter. Kjørte i ett skikkelig asfalthull nylig, ikke sikker på at felgene hadde overlevd det med standard dekk.

Har man så lav profil at asfalthøl kan være felgkiller (lavprofil)

Da kjører man med for lite luftrykk. Lavprofil på 18/19/20 er egentlig alt under en 40-45 pund å be om bråk,felger tåler jævlig mye mer en det folk tror.

Jeg har 225-30-20 å jeg kan kjøre i et minefelt omtrent om jeg vil,å jeg får ikke urunde felger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den lokale kjøreskolen her i området har investert i nye VW Passater, nesten samtlige biler har fått problemer med sine RFT dekk, det ser ut som om det løsner store stykker med gummi fra veibanen. De påstår at de ikke har vært borti rennestein o.l.

Jeg fikk sett invendig på disse dekkene og jeg ble svært overrasket over hvordan disse dekkene så ut. Slik jeg oppfattet det tidligere så skulle det være en ring eller tilsvarende innvendig som støtter opp dekke ved punktering, men her tok jeg feil.

På dette dekke så jeg en tykk og klebelig "guffe" på innsiden, denne guffa skal da tette dekket når spiker el. går igjennom banen. Hvis det er dette som er RFT funksjonen så blir det ikke slike dekk på meg ved neste kjøp av bil eller nye dekk.

Den lokale dekkforhandleren tar ikke inn slike dekke heller, han sier detter er ikke brukbart i Norge.

Passatene hadde ContiSportContact 3, trur jeg det var.

Hvordan mener dere disse RFT-dekkene ser ut innvendig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Har Conti RFT og fikk spiker/skrue i dekket.

 

Selv om dekket har mistet luftrykk holder de stive sideveggene dekkets profil, og det tar lenger tid å oppdage skaden.

Kanskje for lang tid for dekket kan skades ved lengre kjøring.  RFT kjøre-egenskapene er ok til vanlig bykjøring.

RFT burde nok kun brukes til biler med overvåking av lufttrykket.

 

Reparasjon av dekket (plugg) ser ut til å fungere fint

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Har nå vært på en 1500km lang tur i Norge, fra midt-norge til østfold med retur, kjørte østerdalen. Synes faktisk at veiene er blitt noe bedre bort sett fra Minnesund området.

Har nå kjørt noen mil på mine RFT dekk (original montert) samt at jeg har "litt" mer luft i de en det som er iht tabell, dvs ca 26-27 psi. Har 18" M-sport original felger.

Jeg synes dekkene er rett og slett steinharde, kjenner alt av ugjevnheter i veibanen, det skal ikke store hullet/ugjevnhet til før du merker slag i bilen, men de ruller lett. Hadde et forbruk på 0,49 l/m, ikke verst. Sporingen ble helt borte etter lett mer luft.

Hva har dere gjort med disse dekkene? Hvordan blir bilen med standard dekk, dvs uten RFT?

Det er slik det er, det gir meget god respons og det er ikke bare dekkene som gjør dette men også hele M oppsettet (antar du har M pakke)

Så har du de norske veiene som er meget ru i asfalten og det gir også litt av den opplevelsen. Hvis du hadde bare litt ekstra luft i dekkene så er det spesielt at du klarte å få vekk all sporing for det vil det jo alltid være litt av.

 

Anbefaler deg Pirelli P Zero RFT. Grunnen til det er først og fremst at bilen og understellet er designet og satt opp for RFT. (Rebound og Compression). Med vanlige dekk vil de bidra til å dempe i lag med demperen og demperen vil jobbe littegrann mindre. Dette vil du kunne oppleve som faktisk litt hardere i lav fart men mindre forskjell i høyere fart. Så ja du kan jo bytte til vanlige dekk og det vil gå fint, de vil spore mindre men demperen og understellet er ikke optimert for vanlige dekk, men det går fint for alle praktiske formål.

 

Grunnen til at jeg anbefaler Pirelli P Zero RFT er at de først og fremst er kanon gode dekk. De er littegranne smalere enn f.eks Bridgestone selv om de har lik dimensjon og de har en mye rundere kant som bidrar til at sporing er mye mye mindre med disse. Så hvis du punkterer i en lang tunnel som jeg gjorde en gang så kan du bare kjøre videre. Det kan du ikke med vanlige :) (Det har skjedd meg og jeg sverger til RFT selv om det gir litt livlig kjøring, bare kos å kjenne bilen leve litt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er slik det er, det gir meget god respons og det er ikke bare dekkene som gjør dette men også hele M oppsettet (antar du har M pakke)

Så har du de norske veiene som er meget ru i asfalten og det gir også litt av den opplevelsen. Hvis du hadde bare litt ekstra luft i dekkene så er det spesielt at du klarte å få vekk all sporing for det vil det jo alltid være litt av.

 

Anbefaler deg Pirelli P Zero RFT. Grunnen til det er først og fremst at bilen og understellet er designet og satt opp for RFT. (Rebound og Compression). Med vanlige dekk vil de bidra til å dempe i lag med demperen og demperen vil jobbe littegrann mindre. Dette vil du kunne oppleve som faktisk litt hardere i lav fart men mindre forskjell i høyere fart. Så ja du kan jo bytte til vanlige dekk og det vil gå fint, de vil spore mindre men demperen og understellet er ikke optimert for vanlige dekk, men det går fint for alle praktiske formål.

 

Grunnen til at jeg anbefaler Pirelli P Zero RFT er at de først og fremst er kanon gode dekk. De er littegranne smalere enn f.eks Bridgestone selv om de har lik dimensjon og de har en mye rundere kant som bidrar til at sporing er mye mye mindre med disse. Så hvis du punkterer i en lang tunnel som jeg gjorde en gang så kan du bare kjøre videre. Det kan du ikke med vanlige :) (Det har skjedd meg og jeg sverger til RFT selv om det gir litt livlig kjøring, bare kos å kjenne bilen leve litt)

 

Jeg har Pirelli P Zero RFT på Minien. 225/40-19. Disse er gått 10000 km minus en vintersesong. Makan til sporete dekk. Frykter at jeg skal bli stoppet for fyllekjøring en dag. Nei godt det snart er vinter og jeg skal få på ballongdekk. Så venter det meg 235/35-19 Michelin PSS som jeg gleder meg veldig til å få på til våren.

 

Da jeg kjøpte Z4en stod det Bridgestone RFT dekk på (225/40-255/35-18) Gått 19.000. Masse mønster igjen. Bilen ble så og si kvitt all sporing da jeg lempet over til 235/35-255/30-19 nesten utslitte Yokohama AdvanS. 

 

Aldri, aldri, ALDRI skal jeg bruke penger på RFT dekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Pirelli P Zero RFT på Minien. 225/40-19. Disse er gått 10000 km minus en vintersesong. Makan til sporete dekk. Frykter at jeg skal bli stoppet for fyllekjøring en dag. Nei godt det snart er vinter og jeg skal få på ballongdekk. Så venter det meg 235/35-19 Michelin PSS som jeg gleder meg veldig til å få på til våren.

 

Da jeg kjøpte Z4en stod det Bridgestone RFT dekk på (225/40-255/35-18) Gått 19.000. Masse mønster igjen. Bilen ble så og si kvitt all sporing da jeg lempet over til 235/35-255/30-19 nesten utslitte Yokohama AdvanS. 

 

Aldri, aldri, ALDRI skal jeg bruke penger på RFT dekk.

De Bridgestone er antagelig Potenza R050 som er spesielt utviklet for BMW. De er fantastisk sportsmessig men Pirelli er mye bedre på dette. Men selvfølgelig har du 19 tommere så hjelper lite på slike norske veier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er dette fjerde bilen jeg har hatt med 19". Og Pirelliene er desidert de verste dekkene jeg har hatt mtp sporing. nankangene jeg hadde på E91en var det ikke antydning til sporing. Men bråkte gjorde de så det holder :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er dette fjerde bilen jeg har hatt med 19". Og Pirelliene er desidert de verste dekkene jeg har hatt mtp sporing. nankangene jeg hadde på E91en var det ikke antydning til sporing. Men bråkte gjorde de så det holder :P

Sikker på det er Pirelli P Zero? Jeg snakker ikke om P Zero Nero eller Rosso men kun P Zero som er de dekkene som leveres standard til 911 og flere Ferrarier.

 

Jeg ble ekstremt overrasket hvor lite de sporet ift BS Potenza RE050, har sjekket flere tyske forumer og forklaringen var at Pirelli har satset store summer på å utvikle et dekk som er for sportsbiler og sporer lite samtidig som det beholder en god styrerespons. Det er rundt i kantene slik at det jevnere går over kanter. Det er også smalere enn det dimensjonen skulle tilsi ift. f.eks Bridgestone. Men BS var hadde mye bedre styrerespons og føltes mer som et rått og hardt dekk. 

 

http://www.pirelli.com/tyres/en-gb/car/find-your-tyres/products-sheet/pzero#/overview

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 months later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...