Gå til innhold

Run Flat Tire (RFT-dekk) - steine hard og håpløse dekk


John Kr
 Share

Anbefalte innlegg

Har selv 19" 313 felger på min E91 med Bridgestone R050. Kan bekrefte at riktig dekktrykk er særdeles viktig på RFT dekk med tanke på sporing. Når jeg fikk dette oppsettet på bilen første gang så sporet det som bare juling. For et mareritt tenkte jeg. Økte så trykket til det som står på innisden av b-stolpen som anbefalt trykk ved fullastet bil. MYE mindre sporing. Synes faktisk at de sporer overraskende lite størrelsen tatt i betraktning. Men litt støy blir det med såpass lite gummi og veldig stive dekksider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 245/45 18 forran og 275/40 18 bak. Runflat.
I døra står det 2.0 forran og 2.2 bak.  Sporer litt slik det er nå, så tanken da er å gå til anbefalt med max vekt lastet på? 
vil ikke dette øke sannsynelighet for feilslitasje ? :-s

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg kjører med 2,6 forand og 2,8 bak på 245/40-19 og 275/35-19. Michelin Primacy runflat. Det ser ikke ut som dekka slites noe mer på midten med det trykket etter ca 15000km. Ingen sporing. Men sporet ganske godt med dekktrykket som star I dørstolpen.

Endret av Maxmek
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips om RFT.

Da har min bil RFT -dekk etter å ha sjekket Basse Lusk sin link.

Det står på Continental ContiSportContact 3 SSR,  og SSR er RFT dekk.

post-39887-0-01430000-1438281107_thumb.j

Heller ikke den  beste kritikk får dekket.  :-s 

-Farlig vannplaning!

-Skårer helt elendig på slitasje. 

Har aldri sett så elendig kritikk av ett dekk: Kun 6,5 av 10 poeng på slitasje

-Støyer mer  også.

Sjekk ut linken om dekket: http://www.tirerack.com/tires/tires.jsp?tireMake=Continental&tireModel=ContiSportContact+3

Jeg kommer ikke til å kjøpe RFT dekk ved neste dekk skifte, men Continental vinner jo "år etter år" dekk tester, så det blir dekk fra Continental, men som sagt, ikke RFT

Foruten Premium bilberging avtale med Bavaria  ( dvs. gratis hjelp i 2 år), kommer jeg til å ha to ( 2 , én er for lite) slik "lappesaker på sprayboks" liggende i bilen.

Biltema sin er gode saker  ved spiker i dekket. Ved rift, går det ikke.

Savner det gode gamle reservedekket.

post-39887-0-30923100-1438279393_thumb.j

 

Endret av Erling T
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Klarer jeg å få liv i denne tråden da? 

Da jeg kjøpte E90 for .. 9 år siden eller noe så kom den med helt ubrukelige run flats (harde, bråkete, sporete, støyete), men de som er på F30en jeg nettopp har kjøpt er vesentlig bedre. Det støyer dog fortsatt ganske mye, noe jeg forøvrig skjønner er en svakhet på F30. 

Det jeg lurer på er hva folk flest gjør når de kjøper ettermarkedsfelger, kjøper dere runflat dekk eller kjøper dere vanlige og satser på reparasjonskit? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et runflat-dekk generelt er vel også strengt tatt bare en nødløsning til man får kommet seg på verksted e.l., og med tanke på hvor sjeldent man faktisk punkterer (over ti år siden for min del ihvertfall) har jeg ingen problem med å kjøre uten noen av delene. Skulle jeg være uheldig får jeg heller ringe etter veihjelp.

Når det er sagt har jeg runflat på X4-en, men det er først og fremst fordi det stod på. Hva jeg evt. kjøper når jeg skal bytte de ut avhenger nok mest av tilgjengengeligheten på stjernemerkede dekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Runflat dekkene i 2016 er nok også bedre enn de første som kom i 2007 eller der omkring. Men jeg heller forstår ikke poenget med dem. Hvis man punkterer en gang i tiåret så får man heller få noen til komme med et bmw hjul til deg, eller i værste fall veihjelp.

Hadde jeg kjøpt ny bmw så hadde jeg betalt ekstra for å få den levert med vanlige hjul. Når det gjelder sporing og støy generelt, så har jeg laget meg en personlig regel; så lenge man ikke overskrider 225 bredde foran og 245 bredde bak, og ikke lavere profil enn 45, så går det greit. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min F30 ble levert med Bridgestone RFT dekk (18"). Ble positivt overrasket over hvordan de var på veien mtp grep, men ja de bråker. Spesielt uheldig på F30 da den er dårlig støyisolert. Sporet litt men ikke så mye som andre RFT-dekk jeg har hatt/prøvd. Nå er den skodd med Michelin Pilot Supersport i 19" originaldimensjon. Bråker enda litt, men helt fantastisk på vei.

18" originalhjulene fikk Michelin X-ICE XI3 da jeg valgte å få bilen levert uten vinterhjul.

Z4en kom også på Bridgestone RFT i 2006. Helt horribelt. Byttet til 19" med 235/265 Michelin PSS og senere P4S. 

Mini Paceman jeg hadde var levert med Pirelli RFT i 19", helt hinsides! Til og med 16" Nokian Hakka R2 RFT vinterhjulene på den sporet enormt. Begge settene ble byttet til respektive 19" Michelin PSS og 16" Michelin X.Ice XI3.

Har liggende repsett fra Biltema i hver bil skulle jeg være uheldig. Dette har jeg benyttet en gang på Z4en. Plugget mens hjulet stod på bilen. En flenge i siden betyr på med nytt dekk eller veihjelp uansett om man kjører med RFT eller ikke.

En annen ting med RFT-dekkene. BLYTUNGE! 

 

Endret av StigJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, awt skrev:

Jeg vil påstå at dekkmerke, og -type har mer å si på sporing og støy enn profil og bredde (innen rimelighetens grenser naturligvis). :)

Ja helt klart. Velger man blandt kjente toppmerker så er man trygg. Spare 1000 kr for å få et dårligere dekk er ingen vits. Har hifly til 600kr stk på firmabilen nå. 235/45r18 og de sporer så mye at jeg er sliten etter 2 timers kjøretur. Vondt i armene. I tillegg støyer de sånn at jeg har begynt å bruke hørselvern. Nå skal det sies at bilen som er en 2016 Jumpy, er helt grusom å kjøre i seg selv. Det er arbeidsplassen vår, men det ser ikke til å bry ledelsen om vi sitter i tortur. Har i det minste fått grenet meg til 4 nye dekk på den da, i 215/50r18. Så får vi se om det hjelper :) kvalitetsdekk denne gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Evopower skrev:

Runflat dekkene i 2016 er nok også bedre enn de første som kom i 2007 eller der omkring. Men jeg heller forstår ikke poenget med dem. Hvis man punkterer en gang i tiåret så får man heller få noen til komme med et bmw hjul til deg, eller i værste fall veihjelp.

Hadde jeg kjøpt ny bmw så hadde jeg betalt ekstra for å få den levert med vanlige hjul. Når det gjelder sporing og støy generelt, så har jeg laget meg en personlig regel; så lenge man ikke overskrider 225 bredde foran og 245 bredde bak, og ikke lavere profil enn 45, så går det greit. 

 

En grunn, som er god, er at RFT ikke er livsfarlige ved plutselig punktering i høy hastighet på Autobahn.
Tyskerne har nok det poenget i bakhodet ved montering av RTF dekk på denne 5- serie Bimmer. Den er jo lagd for Autobahn, ...ikke? :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...