Gå til innhold

ulyd i diff E46


beeeps
 Share

Anbefalte innlegg

Hadde min 318i E46 98-modell inne på verkstedet, for det jeg trodde var et gåent hjullager bak. Ved 70-80 km/h og oppover begynner en slags ulelyd, og lyden øker jo høyere fart jeg får. Det virker også som lyden avtar litt når jeg svinger til høyre. Lyden er ganske kontstant og lyden avtar ikke om jeg slipper gassen.

Når gutta på verkstedet kjørte bilen på veien hørte de også en slags lagerlyd fra 80 km/h og oppover, men når de fikk bilen på bukk og kjørte hjulene, hørte de kun lyd fra diffen. Besluttet å bytte diffolje, men lyden er der fremdeles. Oljen som var på fra før var "bedriten" som han sa, så det kan tyde på at olja aldri har vært byttet.

Noen som har en formening om hva som er gåent og hva det evt vil koste å få fikset?

Kan det være kardangen som er gåen?

takker for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det samme problemet på min E36. Lagde ulelyd når jeg kjørte. Ble høyere og høyere hvor raskere jeg kjørte. Hørte også lyden når jeg slapp gass, men mye lavere. Byttet diffen, og problemet var løst.

Du hører hvor hjullagerlyden kommer fra, hvis det er det som er problemet. Diffen piper / uler mer enn et hjullager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjørte vel 1 mnd med det. Kjører endel også. Men det er ingen garantier for hvor lenge den holder. I værste fall kan diffen låse begge hjul eller et hjul for den sak skyld. Kan bli en skummel opplevelse.

Brukt diff får du for en 1000 lapp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 years later...

Flere som har oppleve det her?

Beskrivelsen til trådstarter oppfattes 100% lik mitt tilfelle i en e91. Suse/ulelyden har begynt å gå over til litt mer "kjører på stiplet linje -lyd".

Hvor farlig er det å kjøre med? Jeg pendler daglig til Oslo fra Drammen og bilen skal til forhandler for sjekk om vel en uke. Burde den stå og jeg finne alternative løsninger for transport?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik har det vel vært "i alle år" på bmw. Det trenger ikke være løse lager i diffen fordeom. Men om kyden er sjenerende, er det letteste å bytte diff, istedenfor å overhale den du har. Noen bmw har denne lyden, andre ikke. Jeg har hatt det på e28, opplevd det i e34, har det på min e46 m3 og nå også på min e39 520d. På sistnevnte høres det kun i 4 gir rundt 90 km/t. Jeg vil tro lyden kommer litt av frekvenser i gitte hastigheter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde denne ulelyden i min 1997 E36 323i, men ikke i min tidligere 1987 E30 320i og senere 2003 E46 318d Touring. I min E36 323i var ulelyden generende, men ikke alvorlig. Jeg kjørte allikevel rundt 30000 Km (fra 60K til 90K kilometer) med bilen uten at dette var et problem rent teknisk. Tidligere var ulelyd fra differensialen bak en typisk BMW karakteristikk, men jeg tror ikke at det er like vanlig på dagens modeller.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Peak skrev:

@Evopower - Det er sant som du sier, lyden forekommer i forskjellig frekvenser avhengig av hastighet, værst i 110km/h.
Hvor skummelt tror du dette er å kjøre 1000km med frem til starten av neste uke?

Ikke farlig. Kan sikkert kjøre 20.000km med det også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...