Gå til innhold

Pedi's Pedi-Truck anno 1929. Garasjebilder s11


Pedi
 Share

Anbefalte innlegg

Nå hadde jeg ikke tenkt å starte en tråd her ennå om denne bilen, da den såvidt er kommet i hus. Ei heller vet jeg om admins godtar en amerika-prosjekttråd her heller, men det kom såpass med kommentarer i den andre tråden min, at jeg måtte heller vri oppmerksomheten bort her...

Be my Guest, let me introduce you to the upcoming project:

The 1929 Pedi-Truck!!!

Endret av Pedi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å gjøre en lang historie fortsatt litt lang, så tar vi det fra begynnelsen...

I begynnelsen av 80-tallet var jeg mye å sprang hos naboen min og lekte i bakgården der. Helt innerst, bak ved epletreet, sto der en gammel loslitt lastebil. Ikke så mye til kar der den sto, knøtta liten i forhold til dagens store Scania 141 - den såg nesten ut som en personbil med plan. Og det var jo akkurat det den var.

Chevrolet personbil og lastebilavdeling delte samme lokalene, og forskjellene var minimale - såvidt meg fortalt. Da den ramlet av samlebåndet i slutten av 1920-årene var de som to dråper vann inntil kunden hadde lagt inn ordren på om han skulle ha personbil eller truck.

Gamle gode lastebilen, en "Flatbed" av utførelse, hadde gjort sin misjon her på jord og var forlatt til naturens erosjon og de evige motorveier. Men for lille Ivar var dette en fantastisk lekeplass, ble aldri lei av å ratte på denne Chevrolet'en. Plutselig en dag kom den gamle naboenka og beundret lidenskapen min. "Ivar, denne lastebilen kan du få hvis du vil ha den... Hent den når du vil..."

Herregud, min verden var i ekstase, og sprang rett hjem til min far for å hente den hjem...

Skuffelsen var vel til å ta og føle på når han nektet å dra den hjem... Helt uforståelig for en tass på knappe 8-10 år... Det må vel gjerne legges til at først i de siste dagene nå har jeg innsett og forstått at han sa nei... Det skulle vært min egen 10-åring som ville hatt et gammelt vrak hjem og inn i MIN garasje... Hadde ikke skjedd det heller ;)

Så jeg var vel ikke heeelt fornøyd, men håpte han ville ombestemme seg. Og hun sa jo vitterligen at den sto godt der den sto....

Plutselig en dag i fremtiden engang (mens jeg fortsatt var liten), sto der en kar med en Bedford lastebil og skulle hente den gamle Chevvyen. Damn, det var jo min... Det varte bare en liten stund. Denne voksne karen klarte fort å overbevise en liten tapp om at det var bedre at han overtok den, for det var jo dyrt å fikse en slik bil. Så jeg sa "ja, bare ta den du da..." - som om det sikkert hadde betydd noe, hehe.... Grein mine sarte tårer over dette, men glemte det aldri. Aldri.

I mitt voksne liv har jeg jo mange ganger tenkt på å bygge meg en Rod med en BMW M60 V8er, og nå som en kompis av meg har handlet seg en 1924 T-bucket - så har jeg tenkt mer og mer på en 30-talls rod. Med M60 V8...

Selvsagt så kom jo Mike B med en dravsenket rod med M60.... Damn... Den var tøff. Jeg fikk litt blod på tann, men siden vi begge har E28 så er det vel litt for copycat av meg å komme med en M60-matet Rod...

Nevermind, for dyrt og for tidkrevende... Og jeg har jo tross alt en evighet av et pengesluk og timesluk i en E21 stående med et aktuelt tidsskjema....

Trodde jeg..

Forrige torsdag hadde jeg min amerika-venn på besøk, og jeg luftet litt tanken min om at jeg kunne tenkt meg å bygge en lastebil-rod. Plutselig forteller han meg om at han hadde vært i en gammel garasje og snust på en 1929 Chevy Truck som låg i deler osv... Med norske papirer, og i tillegg skulle den være lokalt kjøpt og kjørt. Fikk SELVSAGT ikke tak i rette vedkommende før mandagen etter, og fikk beskjed om at alt var solgt samme helga... Damn... Løpet var kjørt...

Men måtte jo allikevel fortelle denne mannen på 66 år historien dere nettopp har lest, og han kunne fortelle meg at den var kjørt i Sveio tidligere...

Halvannen uke etterpå ble det slik at jeg fikk lastebilen hjem til meg. I mitt eie... Om det faktisk er den riktige bilen jeg lekte i da jeg var liten, skal være usagt. For det var ikke han som hadde hentet den i Sveio, det var forrige eier. Skitt au, om det ikke akkurat er den - så er denne bilen lik, og har full lokal historikk... Og det er jo dødsstilig...

Slik ser en 1929 Chevrolet International 1.5 Truck ut:

1929_chevrolet_zps668fb780.jpg

Et par salgsannonser:

KGrHqRlwE6DWErLFeBOk3g2Qw_1_zpse2889634.jpg

29cht001_zps3c507445.jpg

Jeg har publisert noen av bildene i E28-tråden min, men for nye lesere så kommer de igjen.... Please enjoy the pride of my youth:

Her er jeg på handletur. Ikke hver dag en holder i 84 år gammelt stål...

IMG_3737_zps64f233fc.jpg

Dører:

IMG_3736_zpsc5af2691.jpg

Torpedovegg og frontramme:

IMG_3735_zps43f20a13.jpg

Vel fremme i Sveio, var det lossing av deler på menyen - til min samboer og mine barns store forskrekkelse...

IMG_3742_zps8cf7d27c.jpg

Måtte jo selvsagt begynne å "bygge" litt for å se og vise hva Pedien hadde dratt til gards. Amerika-kompisen min er jo STRÅLENDE fornøyd med innkjøpet min da... ;)

IMG_3743_zps6d4bd201.jpg

Begynner jo nesten å se ut som noe gammelt drit og nå...

IMG_3746_zps38bcfdae.jpg

Here it is, my very own 1929 Chevrolet Truck 1,5 tonn.... Enn så lenge er det en Chevvy.... ;)

IMG_3745_zpsb0f08e8c.jpg

Dashbord (damn, det bildet ble dårlig..):

IMG_0117_zps4ab60036.jpg

Ikke bare bare å dra hjem gammelt drit... Den "overhalte" ramma har sine ting ja...

IMG_0120_zpsb0b33427.jpg

Svai i en rammevange er ikke akkurat et pent syn....

IMG_0118_zpsb9a7af77.jpg

Jeg går ikke tom for arbeid med det første, ser jeg...

IMG_0119_zpse3079129.jpg

"interiør-bilde"

IMG_0116_zpsc6aaca65.jpg

Øvre del av panser:

IMG_0122_zpscc1ca4c9.jpg

Sidepanel til panser. Snakker vi patina her, eller Rat-look?? ;)

IMG_0127_zpsf9a99260.jpg

Alt påbygg er jo i tre, se vindusramma:

IMG_0124_zpsa8d5640c.jpg

Sjekk viskermotoren da ;)

IMG_0125_zps8c031946.jpg

Bare shimset LITT... Med en treklosse, hehe...

IMG_0126_zps7ec271ec.jpg

Dør:

IMG_0123_zpsd61a97a9.jpg

Ikke en eneste en av de 150.000 Chevy Truck (også kallet LQ) som ble solgt i 1929 ble levert fra Chevrolet med hytte (cab). Alle hytter ble laget etter kundens ønske hos lokale byggere. Den som jeg har er bygget hytte på i Haugesund, og ble derfor ikke registrert første gang før 2 januar 1930 som 1929 modell i Haugesund.

Så ca dette kunne det se ut i 1929 på et tilfeldig snikkeri:

chevrolet_zps33793c9f.jpg

Eneste som er stål er fra grill tilogmed brannveggen (torpedovekk og dash). Thats it!

Det finnes jo mange fete bygg rundt om, men skal legge ut et par-tre bilder av en lik truck som jeg liker utseende på. Den er fortsatt under bygging den da...

1929Chevyw-bedfront_zps63c48aa7.jpg

3rearframe_zpse5e8be35.jpg

Withhood_zpsd21c053e.jpg

29truck_zps96abf523.jpg

Men det er lenge til. Jeg er jo fortsatt ikke lenger enn dette da:

IMG_3745_zpsb0f08e8c.jpg

Detaljene er ikke formet og planene er ikke 100% i boks, men kan jo dele noen av de grove tankene mine - slik at dere får en røffelig oversikt over tanken min.

The 1929 Pedi-Truck:

- M70 b50 BMW V12

- 4HP24 gir

- Muligens E32 750 diff, må finregne litt her selvsagt

- Heidts forstilling, med Ford Mustang II oppsett og servotannstang

- BMW bakstilling

- Air Ride foran og bak

- Amercan Racing felger??

- Flatbed, med plass til en E28....

- Hytte tilpasset tivolikroppen min, så det blir ikke aktuelt å senke hytte over ramme. Trucken SKAL være kjørbar.

Dette var kun i korte setninger.

Jeg har lyst til å hive på en tredje aksel, men har ikke bestemt meg ennå...

Med dette oppsettet blir jeg jo tilnærmet utesperret av både amerikanerene og BMW-gutta, men skitt au. Det er min bil, dette også...

Så...???

Hva syns allmenheten om at Pedien går nye veier???

Lokalt her tror jo ingen sine egne ører og øyne, hehe... Litt kult óg, at folk løfter på øyenbryna når "BMW-Ivar" kommer hjem med en Chevrolet.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må skrive litt så jeg får oppdateringer. Gleder meg kjempemye! Hvordan er dreiemomentet i en M70? Bensin V12 er ikke det jeg forbinder med lastebil akkurat :D

Pedi galskap på høyt nivå, og jeg elsker det :D Du er definitivt den beste her inne til å lage tråder. Du oppdaterer om de minste småting, og det gjør ikke noe at prosjektene er på rimelig høy nivå. Tror jeg hadde fulgt med på hva som helst du laget tråd på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må følge med her ja, så håper at tråden får bestå! :) Er vel det eneste jeg kunne hatt av amerikansk, og at du skal ha V12 i den gjør det jo enda bedre! :)

Er så langt unna "amrissfan" som du kommer omtrent, men jeg er litt svak for 20-30talls rodder! ;)

Hvordan er det med platt og slikt da? Skal du bygge den opp med stålbiter, eller er det den lokale møbelsnekkeren som får oppdraget? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må skrive litt så jeg får oppdateringer. Gleder meg kjempemye! Hvordan er dreiemomentet i en M70? Bensin V12 er ikke det jeg forbinder med lastebil akkurat

450nm :)

(Måtte skrive litt jeg også) :D

Pedi, du burde tatt en kikk på chevy rod'en til Per Kristian Harildstad.

Han kjører V12 med skrukompressor, E39 bakstilling og Heidts forstilling! :)

Du finner ham på Facebook, ligger mange bilder der! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir bra Ivar. Dette blir meget bra. :applause:

Du har jo oppskriften på hvordan den skal være på det øverste rod bildet du la ut. Denne er for liten til og begynne og legge til en aksling til og bygge om til biltransporter,. ( Det er nå min mening. )

Får du plass til en V12 i fronten på denne.?

Og til slutt, bygg bilen slik du ønsker ( og biltilsynet godtar. ) og du kommer garantert inn på Amcar treffene med noen bmw deler på den. :wink:

Når du begynner og bygge, så synes jeg du skal ta og legge ut en byggetråd på: amcarforum.no

Kan jo være at noen tipser deg om deler du trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...