Gå til innhold

Pedi's Pedi-Truck anno 1929. Garasjebilder s11


Pedi
 Share

Anbefalte innlegg

På lastebiler løfter akselen seg ved å tømme lufta i belgen. Da trekker belgen seg sammen og akselen heves :) Så om du skal ha løftbar aksel eller ikke vil vekta forbli den samme :)

Det stemmer kanskje ikke helt. En boggi aksel har en ekstra "arm" med ei pute som fylles med luft for og løfte akselen når de andre belgene tømmes for luft.

Kult prosjekt dette Ivar gleder meg til og følge med. Bare og si fra om du trenger noen volvo lastebil deler underveis;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva koster en sånn forstilling?

Alt fra 20000,- og oppover. Alt avhenging av avkryssingen for options på bestillingslappen ;)

Gromt! Du har all min støtte i dette prosjektet ivar! ;)

Det er vel her mine maskinerings kunnskaper kan komme til nytte? ;) hehe!

Her skal jeg følge med, når den tid kommer :)

Bra! Det kan fort bli behov for spesialkompetansen din... ;)

Råeste prosjektet! Jeg og vil følge med :)
Tøft! Følger med her og :)
Stilig... :cool: Følger med, om enn i stillhet

Flott, det er alltid greit med god støtte i slik galskap... ;)

På lastebiler løfter akselen seg ved å tømme lufta i belgen. Da trekker belgen seg sammen og akselen heves :) Så om du skal ha løftbar aksel eller ikke vil vekta forbli den samme :)

Det stemmer kanskje ikke helt. En boggi aksel har en ekstra "arm" med ei pute som fylles med luft for og løfte akselen når de andre belgene tømmes for luft.

Enig i dette, Halfdan. Er vel noen som har en hydraulisk sylinder som "skubber/vrir" akselen også? Eller er det bare "fattigmannsboggien" det gjerne?

Kult prosjekt dette Ivar gleder meg til og følge med. Bare og si fra om du trenger noen volvo lastebil deler underveis;)

Flott, det kan fort bli behov for litt lastebilkompetanse ja, hehe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde egentlig vært tøft med en dieselmotor og da, jeg har jo hatt et favorittbilde spikret på harddisken ganske så lenge...

Tittelen lød så direkte treffene som "Fuck You and your Prius"

0Bomu_zps5223f6d8.jpg

Men tilbake til planleggingsstadiet. Jeg har jo en forkjærlighet for tvillinghjul og boggi. Såg jo for meg en BMW bakstilling, men kom jo plutselig på at det kan bli et problem mtp lastevne/akseltrykk...

Så kanskje jeg bør gå for stiv aksel allikevel? (Damn...!)

Et åpent spørsmål:

Var en innom her nå som nevnte VW LT bakaksel med tvillinghjul.

9695130_720x0_zpsdeafc812.jpg

Eller kunne en Iveco bakstilling med tvillinghjul vært bedre?

8262642_720x0_zpsb66e4d4d.jpg

Ser gjerne for meg at utveksling på de akslingene der er hinsides all fornuft liksom...

Og hadde det ikke vært kult med boggi (med løft på bakre aksel) OG tvillinghjul?

Noen synspunkter på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke bakstillinga til en MB Sprinter noe nyere (og bedre?) enn den der gamle LT'n?

Meget mulig. Men husk at jeg har ikke tenkt å flå meg selv med innkjøp av akslinger. Denne trucken skal bygges på et moderat budsjett. Men for all del, MB-bakaksel er kanskje billige de også, for alt jeg vet. Ingen peiling på dette...

Men takk for input, kom ikke på å tenke i retning MB engang. Ser for meg at jeg liker tanken på MB bedre enn VW i hekken... ;)

Men for meg som er direkte ukjent med dette, er det samme bakaksel på singel- og tvillingaksel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tvillinghjul eller singel med insane kant ! ;) Typ 15-16" hah :D

En av delene blir det iallefall... :) regner med du mener 15-16" BREDE felger, ikke høye ;)

Tror jeg sliter litt med akseltrykk vs breie dekk/felger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta Dana 60 bakaksel, får smale varianter av de som er fra pickuper med tvilling. Haugevis av ettermarkedsdeler (inkl. utveksling), billige i innkjøp (er ikke noe særlig brukende offroad ettersom de fleste har for lite splines, så folk bruker somregel bare fremaksel) og tåler en støyt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...