Gå til innhold

Internett i 2011 F11 525d


 Share

Anbefalte innlegg

Hei folkens.

Jeg har en 2011 mod 525d F11, som er tysk importert.

Jeg har full pakke anngående internett og underholdning.

Siden bilen er tysk importert, fungerer ikke internett i Norge. (å reise til Tyskland for å google noe, blir litt i dyreste laget...)

Jeg har vært i kontakt med BMW i Ålesund for å finne ut hva som må gjørest for å få dette til å virke i Norge.

Eneste svar jeg får, er at det er umulig. Dette er jo selvsagt ett svar jeg ikke klarer å slå meg til ro med...

Er det noen her som hvet hva som er den spesifikke forskjellen i min Tyske bil, kontra en Norsk bil på dette feltet?

Jeg nekter å tro at BMW har forskjellig lednings nett på biler solgt i Tyskland, så jeg regner med at det må være en boks eller en software oppdatedring eller en kombinasjon av disse.

Jeg hvet også at ekstra utstyrs koden for internett er forskjellig fra Norske biler og Tyske biler, men jeg får ikke svar med BMW på hva som er den spesifikke/fysiske forskjellen på disse 2...

Jeg hvet også at ingenting er umulig.

Håper noen her inne kan hjelpe meg i å få ett svar på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Ok nå har jeg ikke så veldig peilig på dette området jeg tok en kjapp google og fant ut det er et permament sim kort som sitter i ConnectDrive. Så da er jo spørsmålet om muligheter for å bytte dette simkortet til et norsk som fungerer i norge. Og om det da er et vanlig simkort eller om det er et spesielt som er lagt for Tyskland av BMW.

 

Jeg ville prøvd å funnet ut hvor dette simkortet sitter og evnt sett om jeg kunne byttet det ut med det som f.eks sitter i min egen telefon. Hvis det er så enkelt som å bare bytte simkort ville jeg kjøpt meg en abb. med datatrafikk avtale og stappet dette kortet inn i ConnectDrive.

 

Og hvis det ikke går ann å byttet ut dette sim kortet så er det nok no koding som må til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet dette har funket for noen, men ikke for meg: 

Koble til mobilen med tethering (delt internett), og pass på at du har på data transfer i iDriven på mobilen.
Gå inn på Connected Drive, og velg Update Services, vent til det oppdaterer.
Så kan du prøve. Da vil den selvfølgelig bruke 3G fra mobilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Litt utafor dette,men svigers kjøpte en F10 for ei stund siden. Han måtte jo så klart trykke på SOS-brytern i taket. Da var plutselig ei stemme fra politivakta i høytalerne,han så det var ei nødsamtale fra et tysk tlf.nr på ei norsk adresse. Simkort er der i hvertfall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske mye som ikke er mulig om man spør BMW. e61-en min er full i ting som ikke er mulig. Internett har jeg ikke så nye erfaring med enda, men jeg skal montere dette i 1-serien min, så får satt meg bedre inn i det da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver enda å finne utav det, har bestilt meg ENET kabel og skal prøve å ordne noe igjennom der. Har oppdatert alt til den nyeste software, prøvd forskjellige mobiler etc, etc, hørt med forskjellige forhandlerer, men de vet jo ingenting, og sier bare at det er ikke vits med Internet og BMW Live..

Men når jeg prøver norske f10'er og f11'er, null problem! Noen har snakket om at det er en kombinasjon i utstyrslisten som gjør det, så da må det jo kunne endres i softwaren eventuelt. 
(BMW Retrofit sider tilbyr jo å kode dette eksternt, men gidder ikke betale 199 euro for det)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter mer undersøkelse på området, har jeg funnet ut at det er en kombinasjon av utstyr på bilen som gjør at det ikke fungerer.

BMW Assist gjør at bilen prøver å gå på nett ved bruk av det integrerte SIM'et i bilen, istedenfor å gjøre det på telefonen.
Er mulig å gjøre "avansert" koding for å gjøre det om, ved å legge inn et VIN nummer som har riktig utstyrskode, og ikke denne miksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er "bruksanvisningen" fra en US spec f10

Change your VO as follows:

- 612 (or 633 or 639 if present)
+ 644 
+ 614 (Required but already present)
+ 615 
+ 6AL
+ 6AB 

VO CODE HU_CIC
VO CODE CMB_MEDIA

FDL CODE CMB_MEDIA:
- TELEMATIK_VIN = Coding_VIN

FDL CODE CMB_MEDIA:
Use modified VO with VIN that has factory options 614 and 615

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Eg har same problem på min F11 som også er importert frå Tyskland. Problemet er BMW Assist som gjere att den bruker intern SIM kort. Eg har også ENET kabel og E-SYS men har ikkje koda om noko enda. Vist du finn løysning på dette må du gje beskjed. Har også sett på oppskrifta her og trur dette er løysninga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...