Gå til innhold

Importere engelsk M3, hva gjør dere? Heftelser? Forsikring?


Hardtop
 Share

Anbefalte innlegg

Skal hente en E36 M3 i England, og lurer litt på hvordan dere som er erfarne på området gjør det. :smile:

 

Bilen skal brukes som delebil, og kun momses inn.

 

-Kan jeg kjøre på eiers forsikring, eller er den personlig? Har lest litt forskjellig.

-Må jeg ha prøveskilter fra Danmark og hjem, eller kan jeg kjøre på engelske skilt helt hjem?

-Hvordan sjekker jeg heftelser? (Følger det bilen i UK, eller eier?) Pleier dere å sjekke heftelser?

 

Har gjort litt research på selgeren (div fora, Facebook osv) og han gir et skikkelig inntrykk.

 

Bilen det er snakk om er denne: http://www.pistonheads.com/classifieds/used-cars/bmw/e36-m3-92-99/bmw-e36-m3-evolution-3-2/1754067#

 

 

post-40409-0-88824700-1381314301_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 3,2en i Halden får nok bein å gå på uansett. :-)

Denne karen er en tilsynelatende nice chap. Har lest mange av forumsvarene hans, og fått et ok inntrykk. Tar sjansen.

 

Håper det er så enkelt som å lande på Gatwick, hoppe inn i bilen, kjøre til Harwich, ferje til Esbjerg, sette på prøveskilt eller kjøre på engelske skilt til Hirtshals, ferje til Larvik, innom tollen og få transitteringsdokument, kjøre hjem. Betale mva et par dager etterpå i Drammen. \:D/

 

Noen innvendinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jo litt useriøse svar her! Jeg kjøpte en 540 i England som jeg kjørte helt hjem på norske skilter. For å si det slik - det er ikke å anbefale. Ble først stoppet av noen danske tollere i danmark. De var VELDIG hissige, og ville ta skiltene på bilen osv osv. Klarte til å slutt å overbevise dem om at jeg hadde forsikring på bilen, noe jeg ikke hadde. Pga helligdag fikk jeg ikke kjøpt prøveskilt når jeg kom til larvik heller, så da kjørte jeg til ålesund på engelske skilt. Hadde jeg blitt stoppet kunne jeg i verste fall risikert å måtte betale full engansavgift.

Så regelen er: Kjøp prøveskilt på forhånd som er gyldig i norden (vanlige prøveskilt)

 

eller: Kjøp eksportskilt i England, de kan benyttes i hele Europa, og du kan bruke de inntil 30 dager i Norge....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan kjøre på engelske skilt helt hjem, så lenge du tegner egen forsikring.

Vær obs på at den bilen du linker til tidligere har vært smg, så kan være litt ekstra ledninger i motorrommet.

 

 

 

Takk for tipset. Hvordan kan du se det?

 

Edit:

 

Jeg tok en HPI check av reg nr, og der fremkommer det at det er manuell girkasse. :uh:

 

Vehicle Description
  • Make BMW 
  • Model M3 COUPE 
  • Engine size cc 3201 
  • Engine number 60121798 
  • Fuel Petrol 
  • Body plan Coupe 
  • Colour BLUE 
  • Gearbox 6 Speed Manual  
  • Number of colour changes
  • Last colour change date  
  • Year manufactured 1998 
  • Current keeper acquired on 25/07/2013  
  • Date of first registration in the UK 21/08/1998  
  • Number of keepers before current keeper 10 
  • CO2 emissions Not known for this VRM
  • CO2 rating Not known for this VRM
  • VRM not recorded as exported
  • VRM not recorded as scrapped by DVLA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tegn forsikring å ha med papirer på dette.

Kjør på engelske skilter helt hjem, bare husk å stopp i tollen til Norge.

Betal moms på bilen når du kommer hjem på det lokale tollkontoret.

Du kan da bruke bilen i 30 dager på de engelske skiltene, fra du får tollpapirene.

 

Husk å deklarere pengene før du forlater Norge (grensen er 25 000 nok).

Husk at bilen må være lovlig der borte (Mot, veivagiften og forsikring), visst ikke dette er i orden blir du tatt av ANPR kamera.

 

Hadde jeg vert deg hadde jeg tatt eurotunnel til Frankrike å kjørt hele veien hjem, virkelig en opplevelse du garantert ikke vil glemme :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Tuttifrutti. :smile:

 

Har fått undersøkt litt mer nå. Bilen er som Erik sa, opprinnelig SMG som er ombygd til manuell. Har også funnet ut at den har 10 tidligere eiere, før vedkommende som nå eier den.

Skal ha gått 80 000 miles, altså ca 130 000 km.

 

Dette er ikke opplyst av selger, så jeg er litt redd for hva mer han ikke har sagt. :smile:

 

Droppe eller kjøpe? 4200 pund, er det for mye i såfall?

 

 

Dette er jo ikke imponerende vedlikehold.

 

 

post-40409-0-56421800-1381395644_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke imponerende rent der nei, men kanskje ærlig? 4200,- pund er jo ikke mye, men det blir vel fort 60.000,- med reise og mva? Ikke så lett å selge M-deler fra E36 lenger til god pris, da markedet er oversvømt med deler, så totalprisen for motor og gir kan kanskje bli like dyrt som å kjøpe en som allerede er i landet, eller fra skrot i Sverige? Du er jo ikke akkurat den første som henter en venstrerattet M-bil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg solgte mitt komplette svarte skinninteriør for 9.000,-. Hvitt er vel ikke like poppis..? Hvis det er alu.dører på denne, så får du 4-5000 for dem. Girkassen får du vel også noen kroner for. Vet ikke hva man får for understell, men har intrykk av at det er dusinvare..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...