Gå til innhold

Batteri e61


slados
 Share

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe nytt batteri til en 2009 mod e61. 525iat,har sett på pris hos forskjellige forhandlere og det er store prisforskjeller hos de enkelte.Er det noe spes man må tenke på utenom at batteri skal hå de nødvendige verdier på amper og ampertimer,må batteriet kodes til bilen ved evt.bytte og kan man kjøpe gele-batteri uten at det gir problemer.

Tips til ulike typer,erfaringer rundt dette mottas med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville nok kjøpt originalt batteri. Det fortjener den virkelig. Koster ikke allverden.

Det er flere meninger om koding av batteri av samme størrelse, fra min erfaring er dette ikke nødvendig. Noen sier det skal kodes p.g.a at spenningsregulatoren er kodet til eksisterende batteri slik at det lades skikkelig, men da forstår jeg heller ikke hvorfor det skal kodes på nytt da det blir satt i samme batteri. Hist om pist. Har selv kodet inn mitt batteri, det ble skiftet for 3år siden og kodet det inn her i sommer da jeg selv fikk utstyr til det og batteriet blir 100% ladet og virker helt 100% før koding og den dag i dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville nok kjøpt originalt batteri. Det fortjener den virkelig. Koster ikke allverden.

Det er flere meninger om koding av batteri av samme størrelse, fra min erfaring er dette ikke nødvendig. Noen sier det skal kodes p.g.a at spenningsregulatoren er kodet til eksisterende batteri slik at det lades skikkelig, men da forstår jeg heller ikke hvorfor det skal kodes på nytt da det blir satt i samme batteri. Hist om pist. Har selv kodet inn mitt batteri, det ble skiftet for 3år siden og kodet det inn her i sommer da jeg selv fikk utstyr til det og batteriet blir 100% ladet og virker helt 100% før koding og den dag i dag :)

skal tenke litt på saken,vurderer org batteri,med tanke på koding hvor mye tar verkstedene for det.Har ikke utstyr til det selv.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte Varta 110AH batteri til min E61. Veldig fornøyd! Varta gir også 5 års garanti. Husk at batteriet må kodes inn etterpå. Dette gjelder uansett, selvom batteriet som blir ersattet er like stort. Gjør du ikke dette lever ikke batteriet ditt lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis bilen har IBS (Intelligent Battery Sensor, en firkantet metallklump på jordterminalen på batteriet), så må det kodes uansett om du skifter til eksakt likt batteri som du hadde før. Bilen måler strøm inn og ut av batteriet, temperatur, spenning osv. og beregner batteriets tilstand ut fra dette. Etter hvert som batteriet blir eldre skjønner bilen dette og justerer ladespenning og strøm. Hvis du setter inn et nytt batteri uten å kode vil det bli ladet som om det er gammelt, og dette har en tendens til å skjære seg. Selv holdt mitt originalbatteri bare et drøyt år etter at det ble byttet uten å kode. Tilsvarende erfaringer finnes på tyske og engelske nettfora.

En annen ting er hvis du bytter til AGM-batteri. Da må bilen kodes, slik at maks ladespenning begrenses for å unngå å ødelegge AGM-batteriet. AGM skal ikke ha over ca. 14.5V, mens på vinteren lader bilen med over 15V i perioder hvis den er stilt inn for vanlige batterier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...