Gå til innhold

Bjørns Tesla Model S Performance


bb79
 Share

Anbefalte innlegg

Norge er faktisk ganske viktig for Tesla. I første kvartal i år hadde ca. 1500-2000 nordmenn betalt 31k i depositum for bilen. Og noen få av disse hadde betalt 240k for å reservere Signature-modellen. Dette utgjør 50-60M for Tesla. Elon var så fornøyd at han reiste til Oslo for å ha pressekonferanse. Norge er landet i verden som har flest Model S reservasjoner i forhold til befolkningstallet. Elbilinsentivene i kombinasjon med at nordmenn har høy kjøpekraft samt at avgifter på fossilbiler er latterlig høye gjør at så mange har bestilt Model S.

 

Franz har også designet Mazda. Det er derfor Model S har linjer som minner om Mazda :)

 

OK... det forklarer en hel del mer vedr. designet på Model S. Jeg er ellers helt enig i bemerkningen vedr. designet fra moderator Space når det gjelder Mazda møter Jaguar. Model S ser imponerende ut på den rette måten. De fleste får "vil ha" vibrasjoner når de ser den... :)

 

Jeg er litt usikker når det gjelder motivet for Musk da han besøkte Norge. Jeg tror at det store salget i Norge mer markerer en markedsmessig milepæl enn en kommersiell suksess. 2-3000 biler er ikke mye med mindre bilene du selger er Ferrari eller Aston Martin. I USA har Musk utstedt en personlig garanti til Model S eierne om at han vil betale differansen hvis Model S i løpet av en 5 års periode (tror jeg det er) har et større verditap enn en like dyr Mercedes-Benz S-klasse. Bare å sikre den garantien har nok kostet ham rundt 100 millioner kroner. På den annen side har han nok av penger etter salget av aksjene i PayPal for rundt 200 millioner dollar... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting med denne ladingen, selv ved hurtigladning. Når jeg kjørte fra Bergen til Oslo i sommer, dro vi fra Bergen rundt 15.00. Når vi kom over Hardangervidda var det ikke en åpen bensinstasjon før vi var i Drammen. Hele Norge utenfor en liten omkrets av hovedstaden stenger kl.23.00 virker det som. Da er det lange 40 minutter å sitte i bilen og vente på lading.

 

Kan en ha på varmen mens bilen lades?

 

På Lillehammer og Dombås er det døgnåpne bensinstasjoner i gangavstand. Ja, varmen kan være på mens bilen lades. Den kan også fjernstyres fra mobilappen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk video! Morsomt og se åssen Tesla takler norske forhold.

Eneste minus for min del er kapasiteten den har i rekkevidde, skal man på lange turer må man planlegge turen NØYE, men for all del en nydelig bil!

Sammenlignet med bmws i3 som har en god del mindre rekkevidde passer best til bykjøring etter hva du har fått avklart :)

Thumbs up!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skikkelig nerd video - i positiv forstand! :)

 

Er generelt litt engstelig for kombinasjonen elektronikk og norsk vinter i vanlige biler, så skepsisen er enda større ift Tesla.

Er en egen trygghet med varmen en forbrenningsmotor utvikler.

Det er en fin og fascinerende bil, men ser den mer som en gadget enn en bil egentlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok i så tilfelle hatt en Tesla Modell S til å kjøre til jobb og butikk samt kortere turer som til nabobyer osv, så kanskje en E34 M5 til riktige langturer og kosekjøring :) Hadde fort fått grått hår om jeg måtte planlegge og sitte å bekymre meg for rekkevidden på lengere turer, da vil jeg heller ha muligheten til å fylle bensin på første og beste stasjon ;)

Men jeg er imponert over pågangsmotet til trådstarter, godt ikke alle er like skeptiske som meg ;)

Koffer kjøper du ikkje bare en E34 M5 å bruker til langturer og kosekjøring? Så kan du bruke dieselen din resten av året, lever bare en gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jupp :) Jeg hadde beregnet feil med tanke på lading og måtte derfor sørge for at jeg kom trygt fram.

 

Det er jo greit og gå på en smell angående drivstoff, men på i en bil med forbrenningsmotor trenger man ikke skru ned varmen og så sitte med vinterjakke på for å spare drivstoff slik at man rekker frem OG man trenger ikke fylle drivstoff i 40-50min hver gang man må fylle. Man kunne jo kjørt tur/retur uten å fylle med en dieselmotor! At du sparer penger er jo også helt feil, men det kommer jo litt an på hvordan man setter opp regnestykke da. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo greit og gå på en smell angående drivstoff, men på i en bil med forbrenningsmotor trenger man ikke skru ned varmen og så sitte med vinterjakke på for å spare drivstoff slik at man rekker frem OG man trenger ikke fylle drivstoff i 40-50min hver gang man må fylle. Man kunne jo kjørt tur/retur uten å fylle med en dieselmotor! At du sparer penger er jo også helt feil, men det kommer jo litt an på hvordan man setter opp regnestykke da. :)

Jeg var helt fersk med elbil og Tesla forrige helg. Denne helga fikk jeg noen aha-opplevelser. At jeg måtte sitte med jakke i bilen var faktisk et resultat av at jeg brukte Teslaen feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koffer kjøper du ikkje bare en E34 M5 å bruker til langturer og kosekjøring? Så kan du bruke dieselen din resten av året, lever bare en gang!

Besparelsen for kjøre elbil her hjemme i Arendal begrenser seg egentelig kun til årsavgift og billig "tanking". Ikke har vi noe særlig med elbil parkeringsplasser, ikke har vi bom ring og vi har heller ikke kollektivfelt. Jeg må stå å stampe i kø som alle andre :( De pengene jeg hadde spart på bilhold ved å eie en Tesla i Oslo skulle jeg lagt i en E34 M5 og dens driftsutgifter :)

Beklager at vi sporer av i tråden din Bjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Besparelsen for kjøre elbil her hjemme i Arendal begrenser seg egentelig kun til årsavgift og billig "tanking". Ikke har vi noe særlig med elbil parkeringsplasser, ikke har vi bom ring og vi har heller ikke kollektivfelt. Jeg må stå å stampe i kø som alle andre :( De pengene jeg hadde spart på bilhold ved å eie en Tesla i Oslo skulle jeg lagt i en E34 M5 og dens driftsutgifter :)

Ikke alle gidder å kjøpe 14 biler i året som som deg ;) Jeg vet hva salgs bil jeg skal ha og den koster like mye som en Tesla men i motsetning til alle andre så vil jeg ikke ha så mye gjeld på bilene mine, så jeg sparer penger :) Til våren så blir nok E90en solgt og jeg kjøper ny bil, som går på fossilt brennstoff dessverre :)

Beklager at vi sporet litt av i tråden din Bjørn.

Neida, det er helt greit. Dette er jo tross alt på et BMW-forum hvor majoriteten er petrolheads :) Og diskusjoner rundt fossilbil vs elbil i slike tråder vil garantert oppstå. Min motivasjon til å kjøpe Tesla var at jeg bor i Oslo og var lei av alle bompengene. Skulle jeg bare kjøre 2 km til en kompis måtte jeg ut med 30 kr i bom. Skulle jeg til Kristiansand ble det 110 kr i bom og 200 kr i diesel. Oslo - Elverum kommer til å koste nesten 100 kr når E6 blir ferdig.

 

Da jeg først så og satte meg inn i en Tesla i fjor likte jeg den ikke. Den hadde dårligere plass enn E61en og interiøret var ikke på linje med fullspekket E61 og M-sportpakke. Jeg gikk allikevel for Tesla fordi jeg ville prøve noe annerledes. Det ble en leap of faith.

 

Jeg begynte å veie ting for og imot. Hengerfeste på E61en brukte jeg kun 1-2 ganger i året. Folk sittende i baksetet hendte veldig sjeldent. Og var det noen som satt på bak så var det ofte kun i byen. Langturer til Bodø tar jeg kun et par ganger i året. Ellers er hele Norge syd for Trondheim dekket av Teslas gratis superchargers. Fra neste år skal superchargers bygges nord for Trondheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...