Gå til innhold

Bjørns Tesla Model S Performance


bb79
 Share

Anbefalte innlegg

On 24.2.2017 at 17.48, Fredrik 90 skrev:

Hvor mye ekstra man vil betale avhenger jo helt av behovet. Hvis man vil ha en "bil" så er jo behovet der, samme om man ønsker bedre plass. Videre så er det om man ønsker en bil som har 1000 km rekkevidde, enten det er 25 grader varmt eller -15 grader. Så kan vi jo begynne å snakke andrehåndsverdi, hvor mye er I3en verd om 5 år når teknologien har gått en del videre? Da tenker jeg man ikke kommer så galt ut likevel :) 

Litt avhengig av hvor man bor begynner utgiftene man sparer å bety noe også.

f.eks. Så hadde jeg Oslobom*2 pluss bærumsbommen hver dag til og fra jobb.

75*220=16500 i bom, pluss 5mil hver dag. Si ti kroner milen da er vi på 50spenn hver dag i drivstoff  11000 kroner. Da begynner vi å snakke 30.000 i driftsutgifter ekstra i året. 150.000 på fem år. Når bilen koster maks spekket 350.000 i året så begynner regnestykket å bli interessant.

i tillegg slipper man å tenke at turen inn bommen koster penger. Veldig ofte for min del at jeg ikke gidder å kjøre inn bommen.

veldig mange i Osloområdet klarer seg fint med i3 med 20 mils radius. Jeg kjører svært sjeldent noe særlig lenger en 15 mil omgangen. Så de få gangene jeg skulle vært lenger tror jeg at en stopp på hurtiglading ville ha vært akseptabelt.

og nei, skal ikke selge x5n, og nei skal ikke ha elbil. Hovedgrunn, ingen sted å få ladet den hjemme slik situasjonen min er i dag.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Basse Lusk skrev:

Her vil jeg tro størrelse/vekt på de to chauffeurene har betydning ... :D

 

Haha! Helt enig! Jeg er litt gigantisk med mine 140kg netto! :crazy:  Bjørn er helt tydelig bygd for fart, der jeg er bygd for dørholding og what not! :D:D

Se, her står jeg ved en Sprinter! Stakkars 3-serie! Nei, jeg skylder alt på min egen størrelse i forhold til fremtidsbjørnen fra sivilisasjonen! :P 

222640.jpg

Endret av Nytern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMW i3 er mest egnet som bybil. Den er kort og dermed lett å lukeparkere i trange steder. Svingradiusen er utmerket. Og strømforbruket er blant det laveste i sin klasse, kun slått av Hyundai Ioniq. Har man ikke med seg passasjerer er det faktisk et hav av plass bak. Jeg fikk inn tre tomme europaller. Med oppgradert batteri er 150 km rekkevidde på vinteren lett å få til uten å måtte kjøre med hatt. Det vil si at i3 dekker 95 % av folks daglige kjørebehov. Og med hurtigladere så kan man faktisk fint ta den på en 300-500 km langtur uten at ladestopp blir altfor irriterende lange. På en slik langtur bør man stoppe minst én gang uansett.

Men i3 egner seg ikke for folk som kjører langt og trenger krok eller enda større plass. Da er det Tesla som gjelder hvis man vil kjøre elektrisk eller en fossil om man virkelig ikke har tid til å stoppe eller bor på vidda.

Når det gjelder økonomi så er i3 svinbillig i forhold til en fossil i samme klasse. Hjemmelading er dritbillig og ville tilsvart drivstoff til 2-3 kr literen. Og selv om man må punge ut omtrent like mye som fossilbil på langkjøring så er kostnaden totalt sett gjennom året langt lavere enn en fossil. Da har jeg ikke tatt med incentiver som gratis bom og parkering fordi disse ikke vil vare.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Er litt usikker på om dette er rette plassen å spørre på, men det er den mest relevante tråden for elbilspørsmål.
Jeg vurderer å bytte ut F11`en til fordel for en elbil en periode, rett og slett for å spare penger. Skal studere noen år, og det kunne vært greit å sluppet årsavgiften, soneparkeringen, bompengene og litt drivstoffutgifter, så derfor har vi begynt utprøvingen av en F11 erstatter.. Tesla utgår fordi den blir for dyr, og Opel Ampera electric har for lang leveringstid. Så vi står igjen med egolf, leaf, og Ionic. I3 utgår også pga for liten plass, håpløse bakdører til barnesete + at fruen ikke kan fordra utseende på den :P   Ja, vi trenger altså plass til barnevogn og barnesete. Må også kunne kjøre over fjellet mellom Bergen og Oslo, så mercedes utgår siden den ikke kan hurtiglades.

Jeg er mest positiv til Ionic, men har kun prøvekjørt Egolf foreløpi. Det jeg reagerte på var at man som passasjer blir veldig lett bilsyk i denne! Jeg kjørte først mens fruen satt på, og etter noen minutter ble hun skikkelig uggen. Jeg tenkte det var tilfeldig, men når vi byttet og hun kjørte tok det ikke mange minuttene før jeg også ble skikkelig uggen! 
Det jeg lurer på er om dette er vanlig for elbil, eller evt for egolfen?   Vi har aldri hatt problemer med dette i noen av BMW`ene vi har hatt, så jeg ble litt overrasket. Det å kjøre bilen var helt fint, men som passassjer ble vi begge ganske dårlig på kort tid.
Håper andre har erfaring eller innspill om dette.
I morgen skal Ionic og Leaf testes, så da får vi se om disse gir samme effekt på passasjerene.
( Og når studiene er ferdig satser vi på å realisere drømmen om en G31:D )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til bilsyke er rett og slett fordi det gassen og bremses mye. Har selv blitt uvel i det meste av EL-biler der ute. En kamerat er EL-bilentusiast, og har sittet på med han en del, jeg blir ordentlig uggen. Både MiEV, E-UP! og Tesla Model S.

Særlig kameraten har en tendens til å vise meg hvor heftig en El-bil akselererer fra start, det er greit nok, men det er måten han slipper opp gassen på som gjør det skikkelig ugreit.

Har kjørt mye E-golf siste halvåret som påsitter, ikke antydning til uggen følelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skiftet til elbil for et halvt år siden og kunne ikke vært mer fornøyd, men for å være helt ærlig så bør du legge ideen på hylla om du ikke kan gå for Tesla med mindre du har svært god tid. Husk at rekkevidden som oppgis er svært veldig optimistisk. Jeg regner ca 300km komfortabel rekkevidde (hele året) på min som har oppgitt 504km rekkevidde. Det er ingen problemer å kjøre på langtur slik som ditt krav er, men det er bare pga Tesla sine superchargers.

Å basere seg på chademo og andre løsninger da må du både ha god tid og planlegge svært godt. Tenk over det neste gang du kjører på utfartsdager. Da er det stortsett kø både på 11/22kW "sakteladere" og på chademo semi saktelader. Dette er ikke en fylle-bensin kø da de fleste biler må stå 1-2t+ på 11/22kW for å få noe på og minst 30-45min på chademo. Se da for deg at du må ha minst to-tre slike ladestopp på turen med optimistiske 2t ventetid på begge og Bergen-Oslo tar plutselig nesten 10t i stede for litt over 5t. Det er ikke gøy med barn i bilen.

Lade infrastruktur er minst like viktig som et batteri etter min mening og der har ikke Tesla noen konkurrent enda. Til langkjøring så er dette eneste elbilen for øyeblikket og jeg hadde ikke vurdert Ampera engang siden det ikke er gode nok ladeløsninger enda. Fint å flott å kunne kjøre 300-350km på en lading, men når man står der med skjegget i postkassa halvveis fremme og ikke får ladet så kunne rekkevidden like godt vært 100km siden man uansett ikke kommer dit man skal. 

Endret av minim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 1 year later...
På ‎23‎.‎03‎.‎2017 den 9.15, minim skrev:

 Se da for deg at du må ha minst to-tre slike ladestopp på turen med optimistiske 2t ventetid på begge og Bergen-Oslo tar plutselig nesten 10t i stede for litt over 5t. Det er ikke gøy med barn i bilen.

 

Å kjøre elbil på langtur er ikke så problematisk. Jeg har Ampera og har kjørt Oslo - Trondheim flere ganger. Med den rekkevidden den har på sommer og ligger rundt fartsgrensen så hadde vi kun 2 ladestopp på turen, det hadde holdt med en.  Begge ladestopp var på 20 min på 50 KW lader, bilen ladet med en effekt på ca 45 KW. Den største fordelen av å ha elbil i Oslo er  alt  vi sparer i daglige bompenger.  Elbil for vår del er at alle turer under 350 km kan gjennomføres uten at vi må tenke på lading. Vi er også i den posisjon at vi kan lade hjemme. 

Men elbil kan aldri gi den samme kjøreglede som å kjøre M5 !!!! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.2.2017 den 20.41, flobben skrev:

Litt avhengig av hvor man bor begynner utgiftene man sparer å bety noe også.

f.eks. Så hadde jeg Oslobom*2 pluss bærumsbommen hver dag til og fra jobb.

75*220=16500 i bom, pluss 5mil hver dag. Si ti kroner milen da er vi på 50spenn hver dag i drivstoff  11000 kroner. Da begynner vi å snakke 30.000 i driftsutgifter ekstra i året. 150.000 på fem år. Når bilen koster maks spekket 350.000 i året så begynner regnestykket å bli interessant.

i tillegg slipper man å tenke at turen inn bommen koster penger. Veldig ofte for min del at jeg ikke gidder å kjøre inn bommen.

veldig mange i Osloområdet klarer seg fint med i3 med 20 mils radius. Jeg kjører svært sjeldent noe særlig lenger en 15 mil omgangen. Så de få gangene jeg skulle vært lenger tror jeg at en stopp på hurtiglading ville ha vært akseptabelt.

og nei, skal ikke selge x5n, og nei skal ikke ha elbil. Hovedgrunn, ingen sted å få ladet den hjemme slik situasjonen min er i dag.

 

Ser det tok halvannet år før man endret mening her, x5 solgt, og venter på Audi e-tron. Fortsatt ikke ordnet lading, men har nå aksept av borettslaget for å få strøm i garasjen. Kjører ikke noe særlig lenger, men fruen truer med å ta min bil og la hennes diesel stå. Og jeg klarer ikke å komme med noen gode argumenter for å si nei heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
På 22.3.2017 den 13.22, Daniel80 skrev:

Er litt usikker på om dette er rette plassen å spørre på, men det er den mest relevante tråden for elbilspørsmål.
Jeg vurderer å bytte ut F11`en til fordel for en elbil en periode, rett og slett for å spare penger. Skal studere noen år, og det kunne vært greit å sluppet årsavgiften, soneparkeringen, bompengene og litt drivstoffutgifter, så derfor har vi begynt utprøvingen av en F11 erstatter.. Tesla utgår fordi den blir for dyr, og Opel Ampera electric har for lang leveringstid. Så vi står igjen med egolf, leaf, og Ionic. I3 utgår også pga for liten plass, håpløse bakdører til barnesete + at fruen ikke kan fordra utseende på den :P   Ja, vi trenger altså plass til barnevogn og barnesete. Må også kunne kjøre over fjellet mellom Bergen og Oslo, så mercedes utgår siden den ikke kan hurtiglades.

Jeg er mest positiv til Ionic, men har kun prøvekjørt Egolf foreløpi. Det jeg reagerte på var at man som passasjer blir veldig lett bilsyk i denne! Jeg kjørte først mens fruen satt på, og etter noen minutter ble hun skikkelig uggen. Jeg tenkte det var tilfeldig, men når vi byttet og hun kjørte tok det ikke mange minuttene før jeg også ble skikkelig uggen! 
Det jeg lurer på er om dette er vanlig for elbil, eller evt for egolfen?   Vi har aldri hatt problemer med dette i noen av BMW`ene vi har hatt, så jeg ble litt overrasket. Det å kjøre bilen var helt fint, men som passassjer ble vi begge ganske dårlig på kort tid.
Håper andre har erfaring eller innspill om dette.
I morgen skal Ionic og Leaf testes, så da får vi se om disse gir samme effekt på passasjerene.
( Og når studiene er ferdig satser vi på å realisere drømmen om en G31:D )

1,5 år senere kan jeg jo komme med oppfølgingen.. Vi endte til slutt med å kjøpe en Tesla S75D, og har vært superfornøyd med det! Rekkevidden, superlading, og 0,25% rente ble avgjørende for beslutningen.  Egolfen, var den eneste av elbilene vi prøvekjørte som vi ble fysisk kvalm av å sitte på i , og antar det har noe med måten den regenererer på.
Etter å ha kjørt Tesla i 1 år og vært superfornøyd var det likevel noe som manglet. Det er utrolig deilig å sette seg inn i en varm bil om morningen, og gli lydløst ut på veien med både komfort og krefter i massevis, men fraværet av motorlyd og adrenalin medførte periodevis abstinenser. Har derfor gått til innkjøpe av en E46 M3 som ekstrabil til å få tilfredstilt de autofile lystene som dukker opp fra tid til annen 😂 Så nå er jeg endelig superfornøyd, både med brukis og lekis :D   Og studiene går forresten fint. Bare 3,5 år igjen :P 
Når det gjelder å spare penger så er årskostnadene med Teslaen lavere enn F11`en, og M3`en er forhåpentligvis en investering som holder seg noenlunde i verdi (samt at livskvaliteten øker betydelig) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Bare for å legge lokk på den diskusjonen for evig:
At folk blir uvel av å sitte i en elbil har ingenting med elbilen å gjøre, men sjåføren. Har du ikke erfaring med å kjøre elbil, så gjør du passasjerene bilsyke fordi du bruker gasspedalen slik du gjør i en fossilbil. Hadde du kjørt fossilbilen på samme måte (enten gi gass eller bremse hele tiden) så hadde du gjort dem kvalme da også.

Så snart du blir vant til elbilen så opphører det, uansett om du kjører Leaf, Ioniq, eGolf eller Tesla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...