Gå til innhold

Pussig problem med lyd/HiFi i E91


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har en 2009 BMW 320D Touring M-Sport med fabrikkmontert HiFi-opsjon. Dette låter vanligvis meget bra (ihvertfall etter mine ører å dømme), men i det siste har det oppstått et litt pussig problem. Lyden har det nemlig med å forsvinne fra enkelte kanaler (høyre/venstre/foran/bak, diskant/melltomtone/bass), og det virker helt tilfeldig hvilken kanal som forsvinner. Noen ganger forsvinner kanskje all lyd fra de fremre høyttalerne på venstre side, mens andre ganger kan det være omvendt - altså høyre side foran som forsvinner. Opplever også at kanskje bare diskant blir borte, eller mellomtone for den saks skyld.

 

Har liten tro på at det kan være snakk om kabelbrudd eller dårlig forbindelse, siden det ikke er noe system i hva som forsvinner eller fra hvor lyden blir borte. Det virker helt tilfeldig og symptomene er ofte like, uansett om det forekommer på høyre eller venstre side. Problemet dukker opp uansett lydkilde (radio/CD/iPhone). Mistenker (og frykter) at det kan være noe krøll med hovedenheten/spilleren.

 

Noen som har vært borte i tilsvarende problematikk og/eller som har tips om hva som bør sjekkes/gjøres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk forsterker på venstre side baki bilen. Står montert bak trekk i bagasjen. Dra også ut sikring til stereo. For å restarte hele uniten, både forsterker og spiller. Kan også hende at du trenger en software update. Koster ca 3500 kr hos Bavaria. Men da får hele bilen ny software.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja for da er strømmen koblet ut fra head unit og forsterker. Det beste er egentlig å koble ut batteriet i 30 min. Da resetter du hele bilen og ikke bare en liten del av det.

Ved software update så blir alt slettet på bilen, og ny software blir lagt inn. Den kommer fra Tyskland, så alt går vi pc servernettet til BMW. Så da må du nok ta deg en tur til ess igjen, hehe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en 2008 E91 med Professional radio. Nøyaktig samme problematikk. Kanskje jeg skal få sjekket batteriets tilstand. Selv om jeg på vinteren har bilen tilkoblet Defa WarmUp i garasjen, så hjelper vel ikke det hvis batteriet er gåent.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mitt tilfelle har dette pågått i flere måneder, kan det fremdeles skyldes dårlig spenning på batteri? Har ikke hatt problemer med andre elektroniske komponenter i bilen mens den har vært i min eie (litt over to år). Skal ha bilen på service neste uke, kanskje be de ta en batteritest samtidig...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...
12 timer siden, Anders69 skrev:

Har akkurat samme problem på min E61. Lyden forsvinner fra diskanten og høytaleren i døra. 

Fant du ut hva der var med din tilslutt?

Nei, dessverre. Konkluderte vel til slutt med at hovedenheten måtte skiftes ut, men bilen ble solgt før jeg rakk å gjøre noe med dette (kjøper ble gjort oppmerksom på feilen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, oysteinw skrev:

Nei, dessverre. Konkluderte vel til slutt med at hovedenheten måtte skiftes ut, men bilen ble solgt før jeg rakk å gjøre noe med dette (kjøper ble gjort oppmerksom på feilen).

Hmm, Ccc enheten min er akkurat byttet og har lagt inn helt ny software på den. Får isåfall ta en batteritest og se om spenningen er problemet😊

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...