Gå til innhold

Sentrallåsen virker ikke E61 2007 mod


Tny
 Share

Anbefalte innlegg

Hei.

Da har jeg tatt steget ut i et forum som har hjulpet meg endel ganger, men som jeg ikke har skrevet inn til selv.

 

Nok om det.

 

Har følgende problem: Har reparert div ledningsbrudd i bakluken, men sentrallåsen sluttet å virke (begge nøklene). Antenne boksen (under spoiler) er tørr og fin og radioen fungerer perfekt.

Har hatt oppe kablene jeg fikset på nytt for å dobbelsjekke at jeg ikke hadde oversett noe.

Antenne/diversety var frakoblet når jeg jobbet med kabelbruddene, tenkte kanskje at denne da ble "nullstilt", noen som vet noe om dette?

Lurer på er om at feilen kan ligge i evt programering/koding av nøklene?

 

Tar i mot alt av råd, begynne å bli tom selv :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virket sentrallåsen før du gjorde denne rparasjonen så er det jo sannsynlig at det har skjedd noe i den forbindelse.

Jeg har erfaring for at den antennediversity modulen du nevner kan svikte og da kan radio virke normalt selv om sentrallås ikke virker.

Ved montering av ny antennemodul så skal ikke denne kodes, den virker med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svaret, det virker litt ulogisk at antenne modulen skal ryke. Som jeg skrev var den ikke tilkoblet under arbeidet med kabelbruddene (men jøsses alt er mulig :)).

Det er vel en sikring som går på sentrallåsen, noen som vet nummeret (oversikten/kartet for sikringsboksen er forsvunnet).?

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, den virker. Ok ser tegninga, da er sikkert sikringen i orden.

Vet du om nøklene må "kodes" (inn og ut av tenningslås trykke ex antall ganger på åpne og låseknappen på fjernkontrollen :))?

Synes det er merkelig sammentreff at sentrallåsen sluttet å virke samtidig som denne repprasjonen, Diversity var frakoblet når jeg klippet og skjøtet kablene med brudd.

 

Takk for forslag og råd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt oppe og dobbel sjekket dette, alt ok.

Nå er det riktig nok bare de 2 kabel "stammene" på høyre side som er fikset (i fartsretning).

Vist det det er et slikt sammentreff at kablene til sentrallåsen går på venstre side så kan det jo selvfølgelig være brudd der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Nå er det en stund siden jeg gjorde en slik jobb, så husker ikke alt nå. Jeg gjorde det i forbindelse med at vi skulle ettermontere krok på en E61. Og bakluke låsen virket ikke+ ledningsbrudd. Vi monterte hengerfestet, la opp ledningsnettet til det, alt virket, og vi måtte kode om div parametere, det var det Bavaria som gjorde. Byttet låsen i bakluka ferdig kodet fra Bavaria, og skjøtet ledningsnettet der det var brudd til luka S.lås og alt virket før vi startet. Etter at jobben var utført, så virket ikke s.låsen lenger fra nøkkel. Vi sjekket både sikringer, ledninger og boksen under spoileren. Boksen var finn og tørr, ikke irr eller kontaktbrudd. Så da stod vi der da, ikke kunne kunden bruke bilen heller, pga han fikk jo aldri låst bilen, stod ulåst hele tiden.

Dro innom Bavaria Lillestrøm, har en kjenning som jobber der. Og han sa at det var bare å kjøpe ny boks. Jeg trudde ikke helt på det, men han sa at dette har han vært borti 1000 ganger, er ikke vits å bruke noe tid på det en gang. Bare kjøpe ny boks på riktig serie nr, og alt skulle være bra. Gjorde som han sa, og han hadde rett. Det virket :)

 

Så jeg tror det at, så lenge du føler at du har gjort alt rett, så setter jeg en finger på boksen under spoileren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for mange gode råd og tips.

Feilen med sentrallåsen var en 5 amp sikring som jeg måtte måle for å oppdage at den var gåen :)

 

Da var alt i orden :) :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Hei og takk for mange gode råd og tips.

Feilen med sentrallåsen var en 5 amp sikring som jeg måtte måle for å oppdage at den var gåen :)

 

Da var alt i orden :) :).

 

Har helt like symptomer på min 08 530xd. Fjernstyring virket plutselig ikke og startet feilsøking. Antenneforsterker nylig byttet og ikke funnet fukt i den nye. Skiftet ledningssett selv ( den kabelgaten nest lengst til høyre i fartsretning) etter å påvist 4 ledere med brudd. Selv etter dette virker ikke fjernkontroll. Radio, bakrutevarme etc virker som det skal. Sett over alle 5amp sikringer uten visuell defekt. I hvilken posisjon stod den sikringen dy byttet?

 

Er det andre ting som kan forårsake dette? Virkelig verdt å bytte antenneforsterker en gang til?

 

Litt småfrustrert her nå :stupid:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Har også slitt med samme problem med min 05 E61. Hos meg er det en feil som kommer og går. Første gang jeg fikk den var etter en større jobb i Tyskland grunnet lekkasje fra soltaket. Da ble antenneforsterkeren byttet (altså boksen under spoileren). Virket ikke da jeg fikk bilen hjem. Da tenkte jeg at kanskje det var en sikring som var gåen. Skiftet sikringen til antenneforsterkeren (5 ah) som du finner i sikringsboksen i bagasjerommet. Mener det var nr. 77. Så virka det... i ca. et halvt år. Prøv dette O:)

 

Men nå har det altså konka ut igjen, sånn av og til. Det virker noen dager, så virker det ikke noen dager... Noen som aner om det er noe jeg kan gjøre (bortsett fra å skifte ledningsnett og andre dyre ting ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...