Gå til innhold

DIY Skifte av ytre endeledd på E60/E61 LCI, om det betyr noe.


Otis
 Share

Anbefalte innlegg

Hallo

 

Her er en relativt simpel DIY for skifte av endeldd på E60/E61.

Tok ingen bilder da jeg heller bruker ei deletegning.

 

Symptomer ved defekte endeledd er åpenbart slakke på hjulet om du holder fast foran og bak på dekket og rykker ut/inn på hver side.

Eller lett dunking/klunking ved kjøring over skarpe kanter, spesielt ved sving på hjulene. Mulig du kan merke at styringen er litt unøyaktig, men da er de veldig slitt.

 

Du trenger 17 mm kopp til hjulmuttre

21 mm kopp eller fastnøkkel til mutter på ytre endeleddet på knokkel, fint med skrallefastnøkkel her.

T40 for skruen på ytre endeledd på knokkel

Jeg brukte skiftnøkkel og wisegrip tang for å løsne ytre endeledd fra indre endeledd.

Skralle i 1/2" feste.

Momentnøkkel

Stålbørste

WD40/5-56 spray eller lignende.

Papir, eller ei fille.

 

1. Sett bilen på et flatt underlag og sett på håndbrekket.

2. Sett jekken klar under bilen for jekk litt opp.

3. Løsne hjulmutre til det hjulet du skal skru på.

4. Jekk bilen helt opp.

5. Ta av hjulmutre, og ta av hjulet.

6. Sving rattet helt over til den siden du skal jobbe med, da er det lettere å jobbe.

7. Børst rent rundt nummer 8, 5, 6 ,7 og innpå nummer 4. På min bolt på endeleddet var det skikkelig med rust som var en plage ved demontering, så børst godt og spray godt med noe rustløser og gjerne kanskje banken litt forsiktig på bolten med en liten hammer eller noe annet. Kanskje pirke på den med skrujern eller noe.

8. Løsne mutter på som er nummer 8 på tegningen med 21 mm verktøy. Det er press på bolten, så du trenger ikke holde igjen før du har løsnet den.

9. Løsne nummer 7 ved å holde igjen på nummer 5. Du kan bruke fastnøkkel, men jeg hadde ikke det så jeg vet ikke dimensjon for den, men jeg brukte fastnøkkel og det er helt greit å bruke der. Dette sitter ikke så godt fast. Ikke skru nummer 7 mer tilbake enn at den akkurat er løsnet, vi skal bruke det punktet for å sette det andre endeleddet på igjen der, så trenger det ikke blir så veldig feil med spissing. Jeg bommet tydeligvis med mine endeledd, så nå er rattet mitt skjevt og bilen trekker bittelitt til høyre. Men jeg tar den på 4-hjulskontroll så det er ikke noe problem.

10. Skru nummer 8 helt av, ved å evt holde igjen med T40 på toppen av bolten.

11. Ta løs endeleddet fra knokkel evt ved jelp av avdrager, brytegaffel eller noen slag fra siden på knokkel, der hvor bolten går igjennom. Mitt løsnet uten problemer bare ved å løsne bolten.

12. Skru ut endeleddet, nummer 5 ved å evt holde igjen på nummer 4 og bare bruke hendene.

13. Vask/rens hullet til endeleddet på knokkel, og gjengene på nummer 4. Dette skal være ganske rent.

14. Monter i motsatt rekkefølge.

15. Det skal i teorien bli rett ved at du skrur endeleddet inn på nummer 4, helt inntil nummer 7, men jeg bommet da altså. Så da blir det 4-hjulskontroll etterpå.

 

Når det gjelder moment på boltene, så sjekket jeg ikke det.

Men jeg brukte vel 140nm på nummer 8, og 110 nm på hjulmutre. Om det er rett vet jeg ikke, men det betyr ikke så mye.

Ellers brukte jeg sånn passelig stramming, som man kjenner. Du skrur ikke noe i stykker uten å gå inn for det, så ta litt i.

 

post-50774-0-72788200-1388824789_thumb.p

 

Jeg er ikke mekaniker, men skrur litt når jeg må. Så det er mulig at ikke alt jeg skriver er etter verkstedsboka, men jobben er gjort og jeg har aldri vært plaget med noe jeg har skrudd på tidligere, så det virker som jeg gjør det greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...