Gå til innhold

Hvilket førerkort til hvilken tilhenger.


Kjell Z3
 Share

Anbefalte innlegg

"Regelen for klasse B har et unntak: Hengerens totalvekt kan nemlig overstige 750 kg hvis vogntogets totalvekt ikke overstiger 3 500 kg."

 

Så da kan jeg altså kjører f10 530xd (1885kg), med båt på henger som veier 1000kg? 

 

Trodde det hadde noe med hva som var tillatt totalvekt på hengeren også?

 

Hvis tilhengeren har en tillat totalvekt mer enn 1615 kg går det vel bra i ditt tilfelle??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Regelen for klasse B har et unntak: Hengerens totalvekt kan nemlig overstige 750 kg hvis vogntogets totalvekt ikke overstiger 3 500 kg."

 

Så da kan jeg altså kjører f10 530xd (1885kg), med båt på henger som veier 1000kg? 

 

http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/Tilhengerkalkulator

Mye hjelp i den der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Bil og Henger"- Appen til vegvesenet er blant de kjekkeste jeg har! 

Her får du sjekka hvilket førerkort du trenger for å kjøre en bil, med en spesifikk henger, samtidig som du får opp litt generell informasjon om begge deler :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Regelen for klasse B har et unntak: Hengerens totalvekt kan nemlig overstige 750 kg hvis vogntogets totalvekt ikke overstiger 3 500 kg."

 

Så da kan jeg altså kjører f10 530xd (1885kg), med båt på henger som veier 1000kg? 

Kun dersom bilen tillatte totalvekt og hengerens tillatte totalvekt er maks 3500kg.

 

Sitat fra vegvesen.no

-Det kan også være tillatt å trekke tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kgmed klasse B. Etter den såkalte «campingvogn-regelen» kan man med klasse B trekke en tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kg hvis summen av tilhengerens tillatte totalvekt + bilens tillatte totalvekt er høyst 3500 kg. Trekker man bilens tillatte totalvekt ifra 3500 kg, finner man tilhengerens maksimum tillatte totalvekt.  «Tillatt totalvekt» finner du i vognkortene til bilen og tilhengeren.-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...