Gå til innhold

Stoppet av Statens Vegvesen, anm. på potte


AlexZandero
 Share

Anbefalte innlegg

Ja da var den godkjent da. Haha vet ikke hvor jeg skal begynne, men jeg har aldri før blitt møtt av så hyggelige folk.

Nå får jeg det i vognkortet å greier. 

Så bra! Var det kun de papirene du la ut kopi av her du viste? Foretok de noen sjekk av avgass/støy ellers? Kjekt å vite, for har bestilt meg et 4x90mm SuperSprint-anlegg til min F11 og det er jo alltid kjekt å ha det i vognkortet :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Dette er nok et evig problem med biltilsynet...... 

 

Samma elendighet her , originalt anlegg minus bakpotter som er fra Remus med TUV , var for høyt mente pipen på BT , jeg så at målingen ble tatt med 4500rpm , men standstøy sier 4350.

 

Ved dette turtall skal db være (88db(A))  

 

Jeg bygde om anlegget så det ble mer stille (ikke Remus pottene , de er original stand)
Tok måling hjemme med en desibel måler og fikk 89,7dB som høyeste verdi av 3 målinger , laveste var 89,1.
Turtall ble lest av ved bruk av diagnoseverktøy og motor ruset til 4350 og max verdi på desibel måler avlest.

Jeg var overbevist om at vegvesen luringene ville bli fornøyd nå og gikk for å få den lest av igjen.

Jeg har nå med en kar som prøver å være grei og ett rasshøl som ikke virker som bryr seg et sekund.

Han som skal hjelpe ruser til rett under 4000 sier han , men like fullt så påstår rasstuten at han leser av 95dB.

 

Og EU må taes på nytt , siden den gamle jeg tok gikk for lenge før etterkontroll. Men hva kan verksted gjøre hvis Feilvesenet påstår for høy dB? 

Er det BARE lab måling som nytter for å få de til å holde kjeft ? Og jeg MÅ ta den kostnaden ? 

 

Skulle tro det holdt å gjøre målingen selv med godkjent utstyr og følge prosedyren for standstøy måling. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne er jo nyttig for mange vil jeg tro

 

8.1.1 Støyen måles etter standstøymålemetoden.
Målingen foretas på stillestående kjøretøy. Kontroller at eksosanlegget ikke har lekkasje.
Måleområde:
Målingen skal foretas utendørs på en plass som ikke har store akustiske forstyrrelser. Bakgrunnsstøyen skal være minst 10 dB(A) under det målte støynivået fra kjøretøyet. Vær
spesielt oppmerksom på vindstøy. Enhver flat, åpen plass med dekke av betong, asfalt, fast grus, is eller hardpakket, isaktig snø, men ikke fast eller løs jord, kan anses som
egnet hvis det innefor et rektangel med sider minst 3 meter fra motorvognens ytre begrensninger ikke er nevneverdig hindring. Kjøretøyet skal stå slik at mikrofonen ikke er
nærmere en eventuell fortauskant enn 1 m.
Mikrofonplassering:
• Mikrofonen plasseres på egnet stativ.
• Ved horisontale eksosrør plasseres mikrofonen (målt fra mikrofonmembranet) 0,5 m ±10 mm fra eksosrørutløpet (målt fra det punkt på rørenden som er nærmest
mikrofonen), parallelt med underlaget og 45°± 10° til siden for eksosutstrømingsretningen med mikrofonen rettet mot utløpet. Mikrofonen skal plasseres i høyde med utløpet, dog minimum 0,2 m over underlaget. Mikrofonen bør ikke være nærmere enn 0,5 m fra andre komponenter som f.eks. reservehjul og drivstofftank. Når eksosrøret
munner ut så langt under kjøretøyet slik at dette ikke uten videre er synlig/tilgjengelig, plasseres mikrofonen 0,5 m fra skjæringspunktet mellom en tenkt rett forlengelse av
eksosrøret og kjøretøyets ytre begrensning.
• Ved vertikale rør plasseres mikrofonen i samme høyde som utløpet av eksosrøret og orienteres rett oppover. Mikrofonen plasseres 0,5 m fra den ytre sidebegrensningen
som er nærmest utløpet.
Ved to eller flere utløp med innbyrdes avstand på mindre enn 0,3 m plasseres mikrofonen utfor eksosrøret som er nærmest kjøretøyets ytre begrensning. Dersom utløpene er
like langt fra, måles det som ligger høyest
Støymålingen utføres slik:
• Støymåleren kalibreres.
• Still inn støymåleren på veiekurve “A” og tidsfaktor “fast response”.
• Ved to eller flere utløp med innbyrdes midtavstand på mindre enn 0,3 m, utføres én måling. Ved større avstand utføres en måling ved hvert eksosrørutløp i henhold til
prosedyrene for kjøretøy med ett eksosrørutløp. Høyeste målte verdi gjelder.
• Kontroller at motoren er driftsvarm.
• Girspak/girvelger settes i fri, motoren ruses opp og holdes på ¾ av maksimaleffektturtallet og slippes deretter til tomgang ved at gassregulatoren raskt slippes/føres tilbake
til tomgangsstilling. Støymålingen startes først når riktig turtall er nådd, fortsetter kontinuerlig til motorturtallet igjen har sunket til tomgang. Målt dB(A) rundes av til
nærmeste heltall (eks. 94,4 = 94 dB(A), 94,5 = 95 dB(A)). Minst 3 målinger foretas; målingen anses gyldig hvis forskjellen mellom 3 på hverandre følgende målinger ikke
er større enn 2 dB(A). Den høyeste verdien i de 3 målingene gjelder som måleresultat.
• Støymåleren kalibreres. Dersom det registreres feilvisning på mer enn 1 dB, skal prøven anses som ugyldig og ny prøve må utføres.
Kjøretøyets evt. egen turteller skal ikke benyttes for å finne riktig turtall under målingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ang kostnad for støymåling , fant dette : 

 

Dersom overprøving av kontrollarbeid fører til så store endringer på kontrollseddelen at
det har innvirkning på spørsmålet om godkjenning, må det kontrollorganet som overprøves,
refundere kjøretøyeier det som er betalt for kontrollen.

 

Fra : http://www.vegvesen.no/_attachment/67921/binary/30657

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda en ting , de gangene jeg har vært på måling så står de bak bilen med måler i hånden , det kan jo umulig bli bra for måling. 

Har testet i vilden sky og vinkler og hindringer i området påvirker i stor grad verdien som blir under måling. 

 

- Står bilen sånn at den har snuten i været under måling, så blir verdien høyere , sikkert pga refleksjon i fra bakken. 

-Det står spesifikt i prosedyren dette ang fortauskant og lign , så hvis en kontrollør står bak bilen med måler under måling så vil en ganske så sikkert få en feil verdi på målingen. 

Det er nok grunnen til at den skal stå på stativ under målingen. 

 

Skal inn igjen å måle på nytt , satser på de får en riktig måling denne gangen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så dette på bilfikserne en gang, der sto den på stativ og kontrollørene hadde en vinkel som han holdt inn til eksosrør. Denne var en viss lengde med en knekk på, og så satte han utstyret i enden på denne. Da hadde han eksakt avstand og rett vinkel. De gjorde det også ute på et opnet område..

Men det er jo i England.. :P

Sent fra min Nexus 5 via Tapatalk

Endret av Alpejohn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...