Gå til innhold

Valg av trykkluftkompressor


K-E
 Share

Anbefalte innlegg

Noen som har tips til en god trykkluftkompressor? 

 

Prøvde en av de største biltema har, den hadde akkurat de spesifikasjonene jeg var ute etter, men den holdt ikke lenger enn et par timer før motoren gikk ustabilt (laget ulyd og slo ut motorvernet). Den leverte heller ikke den luftmengden som var oppgitt. Reklamerte på den og fikk igjen pengene mine. 

http://biltema.no/no/Verktoy/Trykkluft/Kompressorer/Kompressor-30V-50-17672/

 

Problemet er at de fleste hobby/byggvare butikker ikke har noen særlig store kompressorer. Jeg skal blant annet drive både sandblåsingutstyr, lakksprøyte, og muttertrekker, så jeg må ha en litt kraftig en. Uaktuelt med en liten fjert som konstant må stå og jobbe for å drive en blåsepistol. 

 

Har fire krav:

- 1-fase, 16A

- Minst 50 liters tank

- Minst 200 l/min i 6 bar

- Under 4000 kr

 

Hvilke merker er anbefalt? Jeg så på en tilsvarende av Meec, på Jula, men den hadde jo helt lik motor og pumpe, kun tanken var annerledes. Deretter tok jeg turen innom coop obs bygg, de hadde noen Stanley kompressorer, de er vell litt bedre? Problemet der var at de heller ikke tok inn noen særlig store kompressorer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du gjøre stort mere enn hjulskift og type støvblåsing er bruktmarkedet for industrikompressorer det beste, det meste er 3fas men er du heldig kan jo du få tak i noen mindre fra foreksempel ingleson rand.

 

Skal du sandblåse kan du etter min mening glemme det som blir levert av jula, biltema o.l. Sandblåsing krever enorme menger luft, og kombinert med 16a enfas blir jo dette fort litt trasig. Man kan derimot få blåst 10-15 understell for prisen det koster å kjøpe seg skikkelig utstyr, så jeg synest ivertfall det ikke er verdt det. ("Sandblåseren" tar jo bare noen hundrelapper for ei bakstilling) Blåser du med biltemautstyr bruker jo man for det doble bare i sand.

 

Bruker selv en ingleson rand type 253 som sikkert leverer godt over 400l i minuttet, den sliter litt med blåsing. Selv med tank på 5-600l går det jammen meg fort før den ladder på ny.

 

Har plukka en del på slike rimeligere kompressorer fra både biltema, jula og andre "kinamerker" det virker for min del som det er av samme ulla. Jeg har best erfaring med biltema sine kinakompressorer siden jeg synest de virker ivertfall hakket mere forseggjort enn Stanley og Meec, som blir mere på europrisnivå etter min mening. Kompressorer med tanker rundt 50l er også litt i verken fugl eller fisk segmentet, siden det er for smått til større jobber men fremdeles koster litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...