Gå til innhold

Rust på F10 2011. (Alle F10, F11 eiere bør lese dette)


 Share

Anbefalte innlegg

Aluminium korroderer litt,men ruster ikke.

Det er mange eksempler på dårlig kombinasjon av lakk og aluminium. Mange eldre BMW'er har lakk som har flasset av festet til sidespeilene. man ser da et grått/hvitt korrosjonslag på aluminiumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bavaria fikset jo rusten på bakluka mi , var ikke gjennomrustet der.

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Det ville rustet ut gjennom falseskjøten og blitt synlig rust etter hvert.  Fikk bytta bakluke (med synlige bobler ved falsene) og førerdør (her hadde rusten fått godt tak og spredd seg ut ved siden av falsen i bunn) på min 05-modell e46 i fjor høst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Som nevnt tidligere i tråden, F11 har aluminium dører, framskjermer og panser. Tak, bakskjermer og bakluke er stål. Og jeg har nettopp oppdaget en rustblemme på bakluka på min F11, en 2012 modell 525dAT xDrive. Den er lokalisert ca. tre cm. til siden for skiltet. Forhandler tok bilder og sendte til BMW Norge, og kundebehandleren kalte selv svaret for "svadasvar". BMW Norge mente i utgangspunktet at rustblemmen var forårsaket av "ytre påvirkning". Altså salt/forurensning som hadde fått lov til å ligge på å tære på lakken. Det vil med andre ord si at BMW Norge anser jevnlig vask, samt polering to ganger i året, for mangelfullt vedlikehold. Videre sa BMW Norge at hvis det ved utbedring av skaden skulle vise seg at den IKKE skyldes "ytre påvirkning", kunne det bli aktuelt å dekke kostnaden. I motsatt fall må jeg ta kostnaden selv. Hvordan det skal kunne bedømmes ETTER at lakken er slipt vekk er for meg rimelig uforståelig. Så der står foreløpig saken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden bilen er mindre enn fem år, så vil jeg tro dette er en reklamasjon. Så vidt jeg vet er da bevisbyrden på selger, hvis han mener at skaden skyldes feil bruk eller manglende vedlikehold. Få hjelp av en advokat. Hvis du er NAF-medlem kan du få hjelp der, hvis ikke er vanligvis advokathjelp dekket av hjemforsikring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skamløst av BMW Norge å behandle kunde henvendelserer på denne måten, dette er også en dyr bil og rust skal selvsagt være ett ikke tema. Jeg har hørt at BMW Norge også skal stramme inn på goodwill fremover når det kommer til reklamasjons saker på bruktimporterte biler, slik gjør det litt skummet å kjøpe nyere BMW synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aluminium ruster ikke.

 

Nei, men det kan avhengig av renhetsgraden korrodere (oksidere) til en ny hard overflate som typisk synes som "bobler" under lakk, plastikk og gummi. Oksideringen beskytter faktisk aluminiumet fra å korrodere videre, men ser dessverre mindre elegant ut. Jeg er usikker på om dette går inn under lakkgarantien. Jeg fikk ikke dette dekket her i Danmark på min E46, men det kan selvfølgelig være annerledes i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg brukt ca 700 000 kr på ny bil, og den begynte å ruste etter 2 år hadde jeg blitt irritert. Men hadde importør nektet ansvar hadde jeg blitt bra hissig.

Virker som mange av dagens biler er mest flash, design og "smarte" løsninger på problemer som aldri skulle eksistert. Ordentlig kvalitet (mao biler som ikke har register- og turbo-havari annenhver mnd og som ikke ruster) må man lete etter med lupe og ravinehund kan det virke som...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden bilen er mindre enn fem år, så vil jeg tro dette er en reklamasjon. Så vidt jeg vet er da bevisbyrden på selger, hvis han mener at skaden skyldes feil bruk eller manglende vedlikehold. Få hjelp av en advokat. Hvis du er NAF-medlem kan du få hjelp der, hvis ikke er vanligvis advokathjelp dekket av hjemforsikring.

Reklamasjon - jeg står sterkere enn det. Bilen er godt innenfor garantitiden, som for lakk er tre år. Forhandler har sagt seg villig til å få taksert rustskaden (det vil si sliping og lakkering av bakluke) på sitt eget karosseriverksted. Ut av det kommer hvor mye utbedringen vil koste. Det avgjør ikke det som er mest interessant, og som BMW Norge svarte så finurlig på, hvem ender opp med regningen? Men jeg som nevnt oppfatter jeg at forhandler også føler BMW Norge sitt svar som "lite godt". Dessverre hjelper det lite eller ingen ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg brukt ca 700 000 kr på ny bil, og den begynte å ruste etter 2 år hadde jeg blitt irritert. Men hadde importør nektet ansvar hadde jeg blitt bra hissig.

Virker som mange av dagens biler er mest flash, design og "smarte" løsninger på problemer som aldri skulle eksistert. Ordentlig kvalitet (mao biler som ikke har register- og turbo-havari annenhver mnd og som ikke ruster) må man lete etter med lupe og ravinehund kan det virke som...

He he - hadde vært en billigbil til bare 700.000 så... Karjolen lettet kontoen for nærmere 900.000, uten at det ser ut til å ha noen betydning  :whatever:  Og ja, jeg er ikke akkurat i gladmodus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skamløst av BMW Norge å behandle kunde henvendelserer på denne måten, dette er også en dyr bil og rust skal selvsagt være ett ikke tema. Jeg har hørt at BMW Norge også skal stramme inn på goodwill fremover når det kommer til reklamasjons saker på bruktimporterte biler, slik gjør det litt skummet å kjøpe nyere BMW synes jeg.

Samme gjør Audi og Ford  :-s

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Rustgarantien" på diverse bilmerker... Vw,Audi,BMW og merce er bare piss spørr du

Meg... Var i kontakt med hvertfall

Bertel o Steen og Albjerk med en golf 5 og ML i Lier... Di ror seg unna med alt mulig!!! Utvendig påvirkning meg midt i ræva!! Den Golfen det gjaldt hadde blemmer overalt... Det var ikke rust men det var sånne typiske "innvendig rustblemmer"... Rust med lakk på eller hva man

Skal Si... Golfen hadde dette

Så si på alle karroserideler... Å inni dørkarmene spessielt! Ikke på Døra men i barnene. Saksbehandler hos Albjerk Lier sa rett ut på telefon at det ikke var vits å komme

Med bilen engang fordi det blir bare tatt bilder, sendt inn å Avslått :P Bertel O Steen Lier tok inn ML'n til sjekk... Alle dørene og bagasjeluka var rustet inni falser. Så alt "måtte byttes"... Å siden siste oljeskift service var Tatt på Mekonomen verksted, resten var tatt på

Bertel o Steen Lier. Inkludert karroseri kontroll. Denne Oljeskift servicen var til å Med mellom To Intervaler! Men da sa Bertel o Steen at

Egenandel ble 70000kr siden dette oljeskiften ikke Var hos Bertel O Steen. Ville

Bilen hatt Mindre rust om det oljeskiftet ikke

Var tatt? :P Syns det kun er useriøst og lureri overalt! Rustgaranti er det ingenting som heter. Om man må Ta alle servicene på

Merkeverksted så Kan man Heller Lakke hele Bilen annenhver år For samme Prisen da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...