Gå til innhold

Kjøp av ny bil med lån.


lagunilla
 Share

Anbefalte innlegg

Hei,

Nå har jeg endelig kjøpt meg leilighet med lån på ca 2.3 mill.

Jeg har utgifter på ca 15 tusen i måneden, og tjener ca 30 tusen i måneden.

Jeg har hatt biler som E39 og de generasjonene, og ønsker å ha noe nyere, som bl.a nye 3-Serien, 4-Serien, litt eldre 5-Serien som E60 eller E87 1-Serien i coupe, men jeg gidder ikke å satse på diesel.

Jeg ønsker å få mest mulig opplysninger angående lån. Er det anbefalt å ta lån. Hvordan er det med forsikring av dagens biler osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lite lån som mulig er vel alltid en fordel?
Selv har jeg ikke lån på kjøretøyet og er sjeleglad når jeg hører kollegaer som betaler flere tusen i måneden på 15-16 år gamle biler. Billån har vel heller aldri vært noe særlig god rente på så det blir jo fort til at man betaler mer rente enn avdrag.

Kjenner en som betaler ned mindre enn verdifallet på bilen og da er du litt ute og sykler etter min mening. Å sitte igjen med gjeld på ingenting etter et eventuelt salg må være utrolig kjedelig når jeg tenker meg om..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv hus å ganske lik lønn. Kjører selv en 02 modell V70 kun pga gidder ikke å ta lån og er glad i bruke penger på andre ting. Men vis man prioriterer så lar deg seg fint gjøre å ha lån på dyr bil.

Men jeg for min del er alt for glad i å bruke penger på andre ting. Ha minst mulig i faste utgifter er det beste ;)

Sent from space using Tapatalk -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med de andre i tråden... et minst mulig billån er å foretrekke. Husk at kredittkostnadene kommer i tillegg til verditapet og alminnelige driftskostnader (servicekostnader, drivstoff, deler, forsikring etc.). Hvis du må låne penger til bil pleier det nesten alltid å være en fordel å bake dette lånet inn i huslånet (les: lavere renter). Et annet alternativ er å sjekke hva leasing av den samme bilen koster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med de andre i tråden... et minst mulig billån er å foretrekke. Husk at kredittkostnadene kommer i tillegg til verditapet og alminnelige driftskostnader (servicekostnader, drivstoff, deler, forsikring etc.). Hvis du må låne penger til bil pleier det nesten alltid å være en fordel å bake dette lånet inn i huslånet (les: lavere renter). Et annet alternativ er å sjekke hva leasing av den samme bilen koster.

Dette er jeg litt uenig i. Hvis du baker bilen inn i huset vil det koste deg relativt mye mindre. Men du må jo likevel betale ned i tråd med verditapet. Ellers er du jo like langt.

Mange jeg kjenner som går i denne fella som jeg vil kalle det. Så tror de at de får det gratis omtrent men så skal de selge bilen og sitter igjen med rester av bilen på huslånet.

Om det var greit forklart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jeg litt uenig i. Hvis du baker bilen inn i huset vil det koste deg relativt mye mindre. Men du må jo likevel betale ned i tråd med verditapet. Ellers er du jo like langt.

Mange jeg kjenner som går i denne fella som jeg vil kalle det. Så tror de at de får det gratis omtrent men så skal de selge bilen og sitter igjen med rester av bilen på huslånet.

Om det var greit forklart.

Helt enig. Burde betale det samme i mnd som bil lånet ville gjort i 3-5 år.

Jeg har vurdert det selv. Men blir veldig lett å ikke betale di ekstra kronene er jeg redd.

Og alltid når jeg har hatt gromme biler før så går det gromme over ganske fort. Å da sitter jeg alltid igjen med følelsen at det ikke er verdt det. :P

Sent from space using Tapatalk -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er helt greit å kjøpe bil med lån. Men da skal man også være flink til å betale tilbake. Jeg har en fast regel når jeg først handler privat bil til meg. Kjøper jeg bil til 300 000 kr. Så spytter jeg inn 150 000 kr i egenandel. Og spytter inn ekstra på lånet når jeg sitter med litt ekstra penger i slutten av mnd.

Nå er jeg såpass heldig at jeg tjener ganske greit og det samme gjør fruen. Har skyhøye utgifter både privat og på jobb. Men det gjelder å priotere det som er viktig. Dra på ferie eller bli kvitt gjelda på 2 år og så ta seg en velfortjent ferie.

Jeg lever av å selge bil. Og jeg pleier alltid å anbefale folk lav løpe tid på lånet jeg ordner. Jo fortere lånet er borte, desto lettere er det å holde kontroll på økonomien og man får en god følelse når skyldige penger er tilbake betalt. Det jeg legger merke til ofte er at folk vil ha max løpetid og vil helst betale maks 1300-1600 kr i mnd siden det passer best økonomisk. Jeg har gitt opp å forklare at det dekker så vidt rente kostnaden på lånet og er ett tap prosjekt.

Så det jeg prøver å si er at lån er greit. Men da må viljen og tilbake betalingsevnen være på plass. Spar heller i noen år, og bygg opp en spare konto. Før man kaster seg ut i låne penger verden for å kjøpe en ny bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jeg litt uenig i. Hvis du baker bilen inn i huset vil det koste deg relativt mye mindre. Men du må jo likevel betale ned i tråd med verditapet. Ellers er du jo like langt.

Mange jeg kjenner som går i denne fella som jeg vil kalle det. Så tror de at de får det gratis omtrent men så skal de selge bilen og sitter igjen med rester av bilen på huslånet.

Om det var greit forklart.

 

Joda, men problemstillingen med verditapet kontra igjenværende lånebeløp (hovedstolen) har man uansett lånefinansiering av en bil. Ergo er det andre fordeler man skal se etter og det er bl.a en lavere effektiv rente på et huslån. Et annet poeng i denne sammenhengen er at hvis bilen er finansiert med huslånet står et frittstående billån ikke i veien for evt. refinansieringer og omlegginger av huslånet eller andre lån.

 

Husk også at et billån før et huslån kan være pain in the ass når bankene krever opp mot 20% egenkapital i forbindelse med et huslån.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...