Gå til innhold

Santhos Garage - E36 325i og E39 530D


santho96
 Share

Anbefalte innlegg

Tusentakk for engasjementet ditt! 

 

Hadde vært utrolig bra om du kunne kommet med en liten guide i tråden her eller på pm (opp til deg) :) 

 

Hva er det som er under selve jekk feste ? Holder det med 3mm plate ? Hele bilen skal vel bli løftet opp via det punktet, vil ikke plata bøye seg eller er det ei ramme under jekk feste ? 

 

:)

 

Takk for bilder, det hjelper mye!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originalt er det rundt 1-1.5mm plate over hele, så er det forsterka med ca 3mm ca 8x8cm i det området rundt hullet. Så er det ei forsterkning over slik som du ser på bildet under. (Rengjort for rust, og behandla med ferrobet (rustmelk).

 

WP_000110_zps5df4efac.jpg

 

Dette er derimot bak, men regner med du har litt å gjøre der også. Når du løsner den plastproppa på sida, kan man nytte originaljekken. Mine jekkfester var bare dårlige i bunnen, så jeg sveiste inn flattjern 5x40mm fra det røret som går innover oppe, og rett ned i 3mm plata jeg sveiste på under. Jeg borte hull i underplata før jeg sveiste den fast, slik at jeg fikk punkta flattjernet fast i den nedre delen også.

 

Skal se om jeg får lagt inn resten av bildene i tråden min i nærmeste fremtid, så kan jeg fylle litt ekstra inn om hvordan jeg valgte å løse dette problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusentakk, bilder hjelper veldig mye med å forstår hvordan jeg skal jobbe og hva jeg skal jobbe med! 

 

Du bruker altså den flattjern (stykket) 5x40mm til forsterkning til den 3mm plata du sveiser i på bunnen slik den ikkje blir trykt samme i tillegg til den orginale ramme som er der til jekk feste ? :) 

Skal få taki stålbørste til vinkelslipperen så begynner jeg å slippe over alt der det er rust til helga (påskeferie :) ) så legger jeg ut litt flere bilder :) Og deretter må jeg få vurdert hvor mye som skal kappes ut! :) 

Hvor handler du stålet du bruker foresten ? (ca. pris) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, det blir akkurat slik. :) Jekkfestene mine gir ikke etter noe som helst nå ivertfall, og da slipper jo man at grunning o.l sprekker når man jekker.

 

Stålet jeg bruker ble sikkert kjøpt inn før jeg ble født av fadern, så jeg bruker bare av hans lager egentlig, hehe. Det veier derimot ikke stort, så jeg tror ikke det er så fryktelig høy pris. Anbefaler uansett å kjøpe store plater dersom du planlegger å sveise litt bil framover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, det blir akkurat slik. :) Jekkfestene mine gir ikke etter noe som helst nå ivertfall, og da slipper jo man at grunning o.l sprekker når man jekker.

 

Stålet jeg bruker ble sikkert kjøpt inn før jeg ble født av fadern, så jeg bruker bare av hans lager egentlig, hehe. Det veier derimot ikke stort, så jeg tror ikke det er så fryktelig høy pris. Anbefaler uansett å kjøpe store plater dersom du planlegger å sveise litt bil framover.

 

Flott, kommer til å kjøre på med lik tykkelse vil ha det solid når jeg først begynner med det! 

Får bare leite litt etter foretninger som selger eller har rest material som jeg kan få taki! :) 

 

Når jeg skal slippe bort rusten og tidligere understells behandling går det fint med grov rengjøreren til biltema da `? http://www.biltema.no/no/Verktoy/Slipe-og-kappe/Stalborste/Grovrengjorer-20234/ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrekker slike: http://www.jula.no/stalborste-018203

 

Fungerer ekstremt bra og kan brukes i flere år ved normal bruk.

 

Takk for tipset skal sjekkes ut! 

 

--

 

Hva tror du/dere om oppgradering til powerflex foringer ? Vurderer å ta rusten fra bakstillinga og det meste under bilen. og i sammeslengen oppgradere til nye foringer. Er det verd det ? Er livstidsgaranti på  de værtfall, kommer på rundt 3300 kr for komplett kit!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

følger denne! 

brunox er ett produkt som har fått god omtale med tanke på behandlig og som ruststopper, denne får du kjøpt på ødegaard 

http://www.odegard-lakk.no/default.aspx?menu=783

 

jeg har hvertfall god erfaring med en slik stål børste: http://www.biltema.no/no/Verktoy/Slipe-og-kappe/Stalborste/Aksialborste-19201/

 

angående stål, så kan du spørre smith stål i breivika om dei har resta du kan kjøpe billig/få, å vist du skal sveiste karosseri så har jo jeg 1mm stål du kan få ubegrensa av nesten! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

følger denne! 

brunox er ett produkt som har fått god omtale med tanke på behandlig og som ruststopper, denne får du kjøpt på ødegaard 

http://www.odegard-lakk.no/default.aspx?menu=783

 

jeg har hvertfall god erfaring med en slik stål børste: http://www.biltema.no/no/Verktoy/Slipe-og-kappe/Stalborste/Aksialborste-19201/

 

angående stål, så kan du spørre smith stål i breivika om dei har resta du kan kjøpe billig/få, å vist du skal sveiste karosseri så har jo jeg 1mm stål du kan få ubegrensa av nesten! 

 

Det er bra syver! 

 

Takk for tipset, brunox blir nok innkjøpt så fort jeg får den bakstilling å skal begynne på den. I jekk fester og plasser jeg skal sveise blir det brukt ferro bet siden den fjerner store deler av rusten. Men de fleste utsalgs steder i ålesund er utsolgt for den, men coop obs bygg skulle få den inn i om 1-2 uker. 

 

Kjøpte den på jula + grov rengjører. Prøvde å pusse litt under bilen. Hvor høyt har dere bilen over pakken når dere driver med rust behandling ? Er jævlig trangt og knøttete når bilen bare står på støtte bukker og man skal pusse bort ruste og tidligere understells behandling. 

 

Angående stål på smit skal undersøkes, jobber jo rett over smitt så får vel ta meg en tur nedom i lunsj pause. Me har fått taki 3mm plater fra en skole  nærområdet ! 

Og noen bekjente av faderen som jobber på verft skulle ordne 6mm og 8mm plater så har jeg det om jeg skulle trenge d. 

 

Supert, sier fra om jeg trenger stål til karosseriet! :)

 

Er det 0,6mm sveise tråd jeg burde bruke når jeg sveiser stål plater og jekkfester ? Har et Mig apparat. Ikke veldig god å sveise, så tenkte å prøve meg endel på avkappene jeg har fått taki først. Mulig jeg spør faderen om han hjelpe til litt om jeg ikkje får det til å se nogenlunde ok ut! 

--

A324B6E9-DFF2-49AD-BAEB-F1700F89C7EF_zps

Fikk taki 3mm stål avkapp fra en skole i nærområdet!

E0190A76-9C1C-4141-AE51-D52F457BC7CA_zps

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk 0,6 mm tråd og dekkgass, grunnen til du skal bruke 0,6 mm tråd e Pga den trenge mindre strøm/varme for å "smelte" blir bedre resultat og du sleppe å brenne gjennom og bøye stålet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dersom du skal kjøpe tråd så kjøp 0.8, det er helt perfekt til bilsveising. 0.6 kan ha lett for å brenne seg i dysa, og 1mm krever for mye varme.

 

Trenger ikke å kunne sveise, for å sveise bil med mig. Du punkter bare deg bare rundt med 4-5 cm mellomrom først, så banker du bota rundt slik at du ikke får noen store glipper. Så punktsveiser du deg bare rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk 0,6 mm tråd og dekkgass, grunnen til du skal bruke 0,6 mm tråd e Pga den trenge mindre strøm/varme for å "smelte" blir bedre resultat og du sleppe å brenne gjennom og bøye stålet :)

 

dersom du skal kjøpe tråd så kjøp 0.8, det er helt perfekt til bilsveising. 0.6 kan ha lett for å brenne seg i dysa, og 1mm krever for mye varme.

 

Trenger ikke å kunne sveise, for å sveise bil med mig. Du punkter bare deg bare rundt med 4-5 cm mellomrom først, så banker du bota rundt slik at du ikke får noen store glipper. Så punktsveiser du deg bare rundt.

 

 

 

Okei, har 0,8mm montert sveise apparatet nå! Så får prøve med d først :) Takk for nyttig info, planen er å få slipt bort rust og kappe ut det som må erstattes i morgen. Men har et lite spørsmål, hva bruker dere til å kappe ut gammelt stål med ? Vinkel kutter ? Er det ikke veldig lett å kappe i andre konstruksjoner i bilen ? Ser det er "støtte bjelker" i selve kanalen, kan ikke vær bra å kappe inni de vel ? :) 

 

Oppdaterer fortløpende når jeg begynner !

Fått taki nytt material :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, har 0,8mm montert sveise apparatet nå! Så får prøve med d først :) Takk for nyttig info, planen er å få slipt bort rust og kappe ut det som må erstattes i morgen. Men har et lite spørsmål, hva bruker dere til å kappe ut gammelt stål med ? Vinkel kutter ? Er det ikke veldig lett å kappe i andre konstruksjoner i bilen ? Ser det er "støtte bjelker" i selve kanalen, kan ikke vær bra å kappe inni de vel ? :)

 

Oppdaterer fortløpende når jeg begynner !

Fått taki nytt material :D

 

bruker vinkelsliper, det som derimot er veldig viktig er å ikke kutte for langt "inn" i karroseriet. Måker du hele kutteskiva opp i jekkfestet eller kanalen så skader du som nevnt mye mere enn bare det som skal ut. Andre steder på bilen ligger det også ledninger o.l rett innforbi, så kutt ikke djupere enn du absolutt må.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bruker vinkelsliper, det som derimot er veldig viktig er å ikke kutte for langt "inn" i karroseriet. Måker du hele kutteskiva opp i jekkfestet eller kanalen så skader du som nevnt mye mere enn bare det som skal ut. Andre steder på bilen ligger det også ledninger o.l rett innforbi, så kutt ikke djupere enn du absolutt må.

 

Okei, takk for bekreftelse! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått slipt bort mye av den tidligere understells massen. Men det viste seg at begge jekk festene uten knotter var i bedre stand enn de med knotter. Slik det ser ut nå burde jeg erstatte 2 kanskje 3 av jekk festene. Hva sier dere ? 

 

Det jeg mener med "med knott" og "uten knott" er at jeg hadde kun tenkt å gjør noe med de uten knott fordi de så alvorligst ut. Men det viste seg at det var værst med de festene med knott. 

 

Setter pris på hurtig svar, tenkte å få kappet ut i dag! Pappa hadde en multislipper, med kapp blad for metall jeg muligens bruker for å kunne kappe ønsket område!

 

Bilder: 

-Høyre bak (med knott) må erstattes

DSC09678_zps34b4215e.jpg

DSC09681_zpsbc25e6a3.jpg

DSC09682_zps013828d0.jpg

-Venstre bak (uten knott) Er vel brukendes ? Muligens legge på ei ekstra plate rundt selve jekk feste med knottet. + rust behandling 

DSC09683_zps6d0342e4.jpg

DSC09684_zpscc050afd.jpg

DSC09686_zpsa5a25582.jpg

-Venstre foran (uten knott) Har ikke tenkt å gjør noe med dette uten om rust behandling 

DSC09689_zps6eb7d85f.jpg

DSC09690_zps7deb7b9d.jpg

-Høyre foran (med knott) Finner stadig små hull i kanalen jo mer jeg pusser bort gammel understells masse, erstatter jekk feste i samme slengen

DSC09692_zpse52b41f7.jpg

DSC09696_zps8aa05321.jpg

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...