Gå til innhold

Min E36 M3 3,2


 Share

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg kunne lage en tråd om den siste anskaffelsen min. Har en tråd på bmwccn-forumet også, men det er det ikke all verdens aktivitet.

 

Planen om å kjøpe en eldre M-bil har stadig blitt prioritert bort, men rett over nyttår fikk jeg endelig realisert dette. Har vurdert ulike fasonger og prisklasser, men valgte til slutt en relativt rimelig variant - E36 sedan. Har alltid hatt sansen for disse, og liker det litt nedtonede uttrykket. Fargen på bilen var jeg noe skeptisk til i starten, men nå liker jeg den stadig bedre.

 

Litt om bilen:

1997 modell E36 M3 3,2 (S50B32)

Techno Violett Metallic

Sort utvidet buffelskinn

Helt original (bortsett fra Scorpion effektanlegg, gearkule fra 1-serie m-sport, og AC Schnitzer pedalsett)

 

Bilen er etter mine begreper i meget bra stand. Dette er jo etter hvert en ganske gammel bil, så noen oppgraderinger vil det bli. Planen er å holde den temmelig tett på originalen. Denne vil bare bli brukt i sommerhalvåret, på treff av ulike slag (også noe banekjøring, men ikke noe hardcore-greier), og til den ekstra lille kjøreturen på kvelden helt uten mål og mening :)

 

Foreløpig har jeg luftet den noen korte turer på tørre veier. Elsker lyden og karakteristikken i motoren! Ser frem til å ta den med på treff, og la den "strekke ut" litt på Rudskogen og Vålerbanen. 

Er på jakt etter et ekstra hjulsett til den i 17" eller 18", slik at jeg har et eget til banebruk. Send meg gjerne et tips på PM hvis du har noe til salgs. Vurderer flere ulike sett nå om dagen.

Jeg tenker at 17" er det beste for banebruk, og da gjerne med samme dimensjon f/b. M-contour som sitter på bilen nå har ulik dimensjon. Tenker egentlig å beholde de til gatebruk, da jeg synes de ser OK ut. Men dukker det opp et gromt sett i 18" til en OK pris, så kan det hende at de byttes ut.

 

Satser på å oppdatere tråden med det som skjer av endringer/oppgraderinger, og sikkert også en del bilder i løpet av sesongen. Setter pris på tips og innspill, så fyr løs :)

post-40006-0-00042000-1395688915_thumb.j

post-40006-0-72137700-1395690363_thumb.j

post-40006-0-70076400-1395690414_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det, du!

 

Tar gjerne i mot tips om typiske komponenter som bør sees over og med fordel byttes/oppgraderes på disse bilene. Motorfester, foringer etc får sikkert en del juling i løpet av årene.

Inntil videre blir det oljeskift + bytte av noen slanger og beholderen for servoolje. Ikke helt ukjent at det svetter/lekker litt der på disse har jeg skjønt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med gøy bil ;) Har lik selv, men ombygd da. Det jeg vet om som bør sjekkes er vel vanos og hjullagre, skal vist være typiske feil på disse.. Også bør girolje skiftes en gang imellom, da det er umulig å fikse denne om f.eks synkringene går. 

 

Følger med her ;) Hvor langt har den gått?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal nylig være byttet o-ring på vanos, olje på motor+gear+diff, samt skiver og klosser f/b er temmelig nytt.

 

Har en bunke med kvitteringer jeg skal se gjennom.

 

Bilen har tuslet ca 158 tusen km. Mye bil igjen etter min vurdering :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Et bilde etter vask i kveld. Ble i mørkeste laget, så den ser jo nesten blå/sort ut. 

 

post-40006-0-52723500-1397501794_thumb.j

 

Blir vel en polering også etterhvert, men det ser faktisk ikke så galt ut fra før (stripen er speilbilde av kabel som henger i taket :))

 

post-40006-0-27997700-1397501978_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...