Gå til innhold

Problemer rundt det og godkjenne en bil som er ombygget.


 Share

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har tenkt meg å kjøpe meg en e39 M5 som er ombygd men ikke godkjent. Har snakka med eieren av bilen og han sier at han har papirer på alle delene som er henten fra donor M5en, bortsett fra bremsene. Han mener at jeg bare skulle ta bilen med på et BMW godkjent verksted og få pappirer på bremsene. Det skulle vere nok til å få bilen godkjent.

 

Er litt usikker på akkurat det dere, med tanke på hvor lett det høres ut skjønner jeg ikke hvorfor han ikke har gjort det, siden det vil øke prisen på bilen hans med 70-80 tusen mere.

 

Er redd det er mere som skal til for å få bilen godkjent. Ikke vet jeg, har aldri vert borti noe sånt før. Vill gjerne ha noen gode svar på dette. Hva er kravene biltilsynet stiller når man skal godkjenne ombygd bil?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er mitt svar på søknad om 728 til 740. Men står litt om dokumentasjon her og sånn likevel.

jeg snakket med bmw norge. var ikke noe problem og bygge om. var helt lovlig det. men de gir ikke ut papirer lenger.

jeg sendte mail til BT og fikk ja og fremgangsmåten for å gjøre det.

her er svaret jeg fikk på søknaden om 740 motor i 728.

Kjøretøy id: XX XXXXX

Ombygging av kjøretøy reguleres av kjøretøyforskriftens kap.7. Etter ombygging skal kjøretøyet fortsatt tilfredsstillede krav som gjaldt ved førstegangs registrering (Kjøretøyforskriften (KF) § 1-4 pkt.2).

Generelt ved motorbytte tillates det ombygd inntil det største motoralternativet bilen kunne leveres med fra fabrikk.Bilen må da ellers bygges teknisk lik utgaven med den aktuelle motoren. Vi sitter ikke inne med detaljspesifikkinformasjon om hva som skiller de ulike modellene så som garanti for at de rette delene er benyttet kan viakseptere bekreftelse fra verksmester på merkeverksted (BMW).NB: Bilens opprinnelige maksimalt tillatte akselvekter og totalvekt må ikke overskrides. I så tilfelle må detfremlegges ny vektgaranti fra kjøretøyfabrikkanten lydende på kjøretøyets understellsnummer.

Det må videre fremlegges dokumentasjon for anskaffelse av deler/donorkjøretøy.

Kjøretøyet må etter ombyggig fremstilles en trafikkstasjon for kontroll hvor endelig godkjenning kan gis.

Din henvendelse anses nå som ferdigbehandlet fra vår side.

Med hilsen

Statens vegvesen Stor-Oslo distrikt

Kjøretøy hallkontroll

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Har tenkt meg å kjøpe meg en e39 M5 som er ombygd men ikke godkjent. Har snakka med eieren av bilen og han sier at han har papirer på alle delene som er henten fra donor M5en, bortsett fra bremsene. Han mener at jeg bare skulle ta bilen med på et BMW godkjent verksted og få pappirer på bremsene. Det skulle vere nok til å få bilen godkjent.

 

Er litt usikker på akkurat det dere, med tanke på hvor lett det høres ut skjønner jeg ikke hvorfor han ikke har gjort det, siden det vil øke prisen på bilen hans med 70-80 tusen mere.

 

Er redd det er mere som skal til for å få bilen godkjent. Ikke vet jeg, har aldri vert borti noe sånt før. Vill gjerne ha noen gode svar på dette. Hva er kravene biltilsynet stiller når man skal godkjenne ombygd bil?

Han vet sikkert at det vil bli et helvete fordi han mangler et eller annet dokumentasjon som han egentlig skulle hatt. Det er MANGE annonser på finn som denne, samt "må bare på EU-Kontroll, skal ikke være noe problem".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skal jeg gi det ett tips som kan spare deg for mye bryderi og irritasjon på fremtidige EU kontroller og tekniske kontroller, kjøp original E39 M5! :) Hent inn en 99 modell ifra Sverige for rundt 90 tusen, velholdt og pen bil med en kilometerstand på rundt 130 000 km. Avgift med alternativ kommer på ca 90 000 kr og da har du en original M5 for under 200 000 kr :)

Bare ett lite tips ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men en original m5 har han ikke lov å kjøre før han er 23, eller forsikre på seg selv før han er 28 (går ut fra at trådstarter er rundt 21, grunnet brukernavnet).

Er da ingen regel her som sier at en under 23 år ikke har lov å kjøre enkelte biler, men å kunne betale forsikringsprisen er jo noe annet hvis man ikke har snille foreldre. Men kjipt å smelle en ombygd M5 og så igjen penger for en 96 520I....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk beskjed at jeg ikke kunne forsikre 740'n på meg som var under 30. Fikk også beskjed at mamma kunne forsikre den. Men ingen brukere under 25 år.

Et par telefoner frem og tilbake og litt kjeft. Så hadde jeg forsikret 740'n på meg selv. Fortsatt langt under 30 år jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte en s4 da jeg var 22 år, registrerte den på min mor og satte forsikringen i hennes navn, fikk beskjed om at bilen var svartelistet og kunne ikke forsikres med førere under 23/24.

Ja men det er fortsatt ingen lov som sier det, men ett selskap som nekter av egen vilje er noe annet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, da har jeg tatt feil. jeg fikk inntrykk av at det ikke var snakk om å få forsikring uansett siden den var svartelistet. 

 

f90: jeg mente jo ikke at det står i norsk lovverk at det er strengt forbudt for personer under en gitt alder å kjøre m5, men at det er ulovlig å kjøre uten gyldig forsikring... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde absolutt også skrevet "med forbehold om at bilen kan godkjennes som ombygd M5"..bare det å foreslå å få det ned i  kontrakten vil raskt gi deg en pekepinn på nåværende eier og hans ærlighet.

 

Som du selv sier: dersom det er fort gjort, hvorfor har han ikke gjort det selv da? neitakk, neste takk! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

f90: jeg mente jo ikke at det står i norsk lovverk at det er strengt forbudt for personer under en gitt alder å kjøre m5, men at det er ulovlig å kjøre uten gyldig forsikring... 

 

Okei, men da ordla du deg heller dårlig ;) Siden du først sa at man ikke har lov å kjøre M5 før man har fylt 23, også sier du i en bisettning at man HELLER ikke kan forsikre på seg selv før man er 28 år :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...