Gå til innhold

Fredrik 90 sin F10 530d Solgt!! Takk for alt..


Anbefalte innlegg

Da er beslutningen om bilens fremtid tatt, og den går på at bilen blir beholdt. Jeg kan da ikke selge verdens beste bil? Nei det går ikke så derfor har vi besluttet at E-UPen er bilen som må forlate "Fredrik90" flåten. En genial liten bybil, men alt den gjør kan også F10en gjøre. Det er dessverre ikke motsatt, pga ett begrenset bruksområde som elbil. Videre så går teknologien i elbiler videre og jeg er redd denne fort vil bli gammel. 

Jeg ble enda mer sikker på dette etter å ha kjørt litt G30 530d, som jeg nå anser som etterfølger til Imperialbluen. Men ikke før om ca to års tid :) Så derfor passer det veldig fint for meg å beholde denne bilen en god stund til. Ettersom det nå blir å flytte i nytt hus så må planen som en  hobby bil utsettes enda en gang, så da må jeg ha noe å trøste meg med.

Så da vet dere det :D 

Over til hverdagslige syssler, tok meg en god vask i dag. Tenkte å skryte av at det er første vasken hjemme i år, men det blir feil. Jeg har i grunnen vasket bilen hjemme i hele vinter, med unntak av noen dager med snø og minusgrader :) 

IMG_0056.thumb.JPG.e024c83a7e644d0aa5665b92abf7f754.JPG

IMG_0057.thumb.JPG.32c021d0304f6849f23db5e7b8f31740.JPG

Dro av gårde å knipset noen bilder av ren bil, jeg angrer jo ikke på min avgjørelse for å si det sånn :) 

IMG_0059.thumb.JPG.3b315e657affe324a7d73322c930dd52.JPG

IMG_0060.thumb.JPG.7b119088f8d234c08fc92b4658c2fca3.JPG

IMG_0062.thumb.JPG.e4a318e0ef82ec40578e361fcb6115f2.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Fahad skrev:

Helt riktig valg, Fredrik 👍 Ikke fått på sommerfelgene enda? Du pleier å være tidlig ute som meg, hehe 😀 Jeg byttet om mine i går 

Ja det er nok det mest riktige :) Nei sommerfelgene er jeg sen med, litt pga mangel på tid. Jeg vasker jo ned alt av for/bakstilling og hjulhus for hånd når jeg bytter dekk, så jeg må sette av en god dag til dekkskift. Det bør også være fint vær siden jeg står ute. Men planen er å få dem på neste helg, så det blir nok bra :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke.. Hvorfor utsette sommerbil pga flytting? Kan da kjøpe bilen og la den stå? Og om det er pga økonomi, ( som jo er forståelig)  Så ville du jo fått frifunnet økonomi til kosebil ved og selge 530d som du eegentlig ikke har bruk for?

Jeg er vertfall ikke i tvil om hva jeg hadde valgt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Skulebollen skrev:

Jeg skjønner ikke.. Hvorfor utsette sommerbil pga flytting? Kan da kjøpe bilen og la den stå? Og om det er pga økonomi, ( som jo er forståelig)  Så ville du jo fått frifunnet økonomi til kosebil ved og selge 530d som du eegentlig ikke har bruk for?

Jeg er vertfall ikke i tvil om hva jeg hadde valgt :)

Skulle jeg solgt 530en så var det for å kjøpe en sommerbil, men jeg synes det er dumt å legge de pengene i en bil som bare skal stå. Sånn bil jeg eventuelt skulle hatt da egner seg dårlig til daglig bruk, også noe jeg ikke ville brukt om vinteren. Jeg er også avhengig av å ha en bil jeg kan kjøre langt med, ned i europa f eks. 

Nå må jeg få prioritert huskjøp og få bygget en skikkelig garasje, så får sommerbil komme en annen gang. Litt surt ettersom det var planen i år, men sånn er det når ting uventet forandrer seg. Vi kommer veldig greit til (kjøpes av noen i familien utenom markedet) ett veldig bra og forholdsvis nytt hus akkruat der vi alltid har hatt lyst til å bo (Hisøy for dere som er lokal kjente). Jeg synes jeg ofrer uforskammet lite etter som jeg beholder begge bilene mine, så jeg tror jeg bare skal være fornøyd med sånn tingene er akkruat nå :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Skulebollen skrev:

Greia er jo at om du selger 530d får du råd til både kosebil og garasje :P jeg vet hvertfall hva jeg ville valgt... 

Jeg tror vi misforstår hverandre litt. Selger jeg 530en så er jeg en bruksbil i manko, en kosebil ville jeg ikke fått noe særlig tid til å bruke i år. Derfor synes jeg det er litt dumt å gå den veien, selv om det absolutt er fristende. Elbilen duger ikke som bruksbil til å dekke det behovet 530en dekker, det gjør heller ikke E34en eller en hobbybil. 

Jeg tenker som følger:

E34: Brukes som bruksbil, men med sterke begrensinger vinterstid da jeg ikke vil kjøre den i saltet. Egner seg ikke best på europaturer og på den årlige Nurburgringturen. Den er akkurat gammel og "spesiel" nok til at jeg kan bruke den litt som cruiser sommerstid, men det er ikke like spennende da jeg kjører den ofte. En sommer bil brukes ikke hver dag og derfor er det mer spennende. Selges ikke fordi jeg er for nært knyttet til den bilen, samt at den koster ikke mer enn plass å ha stående.

F10: Bruksbil sommer som vinter, dekker alle behov og krav man har til en bil. Den brukes på europaturer og til Nurburgring med gutta, den er også forholdsvis ny og driftsikker. Det er den bilen som binder opp mest kapital, men jeg får til regnestykket mitt uten problemer ved å beholde bilen. Ved å bytte den ut med en sommerbil ender jeg opp med en bil som ikke dekker noen av bruksområdene over her.

E-UP: Bruksbil sommer som vinter, koster ingenting å eie siden den er ny (2015) med garanti og nesten nesten ikke driftsutgifter. Med det er ett kjempestort "Men" her, den kan kun brukes til lokal kjøring. Den kan ikke kjøres på langturer, usikker andrehåndsverdi, litt liten og at den binder opp bitte litt kapital. Er tross alt den nest dyreste bilen i husholdningen her. Ett salg av denne finansierer bygging av garasje til mine to biler, samt at 530en dekker alle dens bruksområder selv om den gjør det dyrere. 

Firmabil: Bruksbil sommer som vinter, dekker dog ikke alle mine behov. Som bilinteressert så har jeg store krav til comfort og ytelse, særlig på langtur nedover europa og til Ringen. Da er det multitalentet 530d som igjen slår til :) Firmabil dekker dog noen av E-upens behov, som småkjøring og handleturer som jeg vil skåne BMWene for. 

Sommerbil: Snakker da om bil ala 850i, E34 M5, Chevy Caprice, 928 GTS, 560 SEC, Bronco, Cadillac Eldorado, E28 med stor motor, 68 Camaro SS, Alpina osv. Som dere sikkert skjønner så er det snakk om biler som binder opp forholdsvis mye kapital og som KUN kan brukes på finværs dager. Det er tullete å bytte 530en i noe sånt så lenge E-up og firmabil ikke klarer å erstatte dens bruksmønster. 

Arbeidsbil: Vurderes kjøpt for å eies midlertidig, skal dekke en del praktiske oppgaver i forbindelese med flytting og bygging av garasje. Er snakk om en bil i prisklassen 50-100 000 kr, må kunne trekke tungt, lett å skru og lett å selge igjen. Tomten til garasje skal jeg grave ut selv med minigraver, da må den kunne trekke tungt for å fjerne masse på henger. Må også være lukket og med god innvendig plass til flytting av eiendeler, ikke pickup med topp. Valget faller i såfall på en diger Ford Excursion, så får jeg også tilfredstilt mine cravings etter stor amerikabil. Noe som igjen hjelper bittelitt siden det ikke blir noen sommerbil :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ble det sommerdekk i dag, forholdsvis sent til å være meg. Det har vært t skjorte og shorts vær den siste tiden her på Sørlandet, så da var det bare å hive seg rundt :) 

IMG_0078.thumb.JPG.76105150cadfe1ff0f2c4add9a8b1eeb.JPG

Jeg gjorde som jeg pleier, det vil si at jeg shiner opp hjulhusene, forstilling og bakstilling så godt jeg kommer til. Jeg dynker ned alt i sterk prickbort og spyler av, enormt med masse som renner av. Så vasker jeg i alle kriker og kroker med såpe og vann, har klipt en mopp i to som jeg vasker med. Så pusser jeg litt med Autosol og legger på plastfornyer på plasten :) 

Her kan dere se noen før og etter bilder:

Før:

IMG_0072.thumb.JPG.d673151110f1b0859fe27dc0ec3f98be.JPG

Etter:

IMG_0073.thumb.JPG.29d9d58206aa7d7c363e4a7031593051.JPG

Bak før:

IMG_0074.thumb.JPG.8315379864f351ce4a8539ce8789e12a.JPG

Etter:

IMG_0075.thumb.JPG.afba544e022af5af7f4bebb3d0c80d96.JPG

Synes det hjalp veldig, må sies at dette er noe jeg gjør hver vår. Jeg er også nøye å spyle oppunder her ved vask om vinteren, men man kommer jo ikke til over alt. Dette er også derfor jeg er piggdekk motstander, alt dette griset er asfaltstøv ifra piggdekk. Fyfy! 😡

Jeg blir nok aldri lei av 351M felgene, sjelden har vel originalfelger vært så fine på bilen de er beregnet på :) Deilig å få på Pilot Super Sport hjulene med masse feste, selv om de støyer mer en vinterdekkene. Noe annet som er deilig med tørt vær er at bilen trenger kun å vaskes med vann, da den kun er støvete. Så jeg blåste over med høytrykken og det ble egentlig veldig bra, noen skjolder her og der. Men ikke galt til å ikke være berøringsvask :) 

IMG_0081.thumb.JPG.f19437f32aa6d61922eed47291768a5e.JPG

IMG_0082.thumb.JPG.72d1bc4521c6fe8882458d083a20b869.JPG

IMG_0084.thumb.JPG.b74bc698f2168754d4445e7102968027.JPG

IMG_0080.thumb.JPG.908e2b868969e55e3ac54f725cb1bb35.JPG

IMG_0086.thumb.JPG.3a0dbca7f90fd2a47d54ac6e8e993988.JPG

Brukte Black Wow på plast i hjulhusene, Swissvax Penau på dekksidene. På felgene prøvde jeg en ny vri i år, prøver med Swissvax Blue Weis voksen. Får se hvordan den er på felgene, er jo til lakken egentlig.

IMG_0087.thumb.JPG.5b2deae0f500d9682628c4ca5f30a120.JPG

Gikk kjapt over motorrommet også, var litt støvete siden sist :) Deilig å ha rent motorrom :) 

IMG_0088.thumb.JPG.8b4fd6f1fc128f99882e513f228219b3.JPG

IMG_0089.thumb.JPG.d0e05f4371bb4a6d3f1c9628ea4beb96.JPG

IMG_0090.thumb.JPG.ca28eb45e93d156bbeaaecf479e08fc6.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pen bil fredrik90 :-) jeg litt usikker på hva felgene heter men på 6 serien får man originalt 20" på biler med M sport pakke og det er veldig pene hjul....se her:

 

Disse tror jeg uansett hadde passet fint på bilen din. De du har på nå er litt.....kjedelige ?

 

 

DSC04977.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, BimmerFan! skrev:

Hvordan gikk du over motorrommet ? Er litt skeptisk enda :P 

Jeg var også skeptisk til å ta motorvask selv, men jeg har latt meg inspirere av denne videoen til å gjøre det et par ganger nå. Det har gått bra så langt. Jeg har imidlertid kun benyttet spylehodet på hageslangen, og latt være å bruke høytrykk ned i motorrommet... Dekk eventuelt til dynamo og sikringsboks med plast for å være på den sikre siden (jeg har ikke gjort det, men vært forsiktig med spylinga).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, PenguiN- skrev:

Pen bil fredrik90 :-) jeg litt usikker på hva felgene heter men på 6 serien får man originalt 20" på biler med M sport pakke og det er veldig pene hjul....se her:

 

Disse tror jeg uansett hadde passet fint på bilen din. De du har på nå er litt.....kjedelige ?

Takk for det :) 

Jeg er egentelig veldig fornøyd med 19", det ivaretar komforten. Sikkert bra komfort med 20" også men da blir bilen så høy, senk er ikke min greie ;) 

De felgene på bildet synes ikke var noe finere enn de jeg har fra før, som jeg er kjempefornøyd med :) Skulle jeg først gå for noe annet så måtte det blitt felgene som originalt står på F10 M5. De er skikkelig fine.

10 timer siden, BimmerFan! skrev:

Det der er så deilig å se! :) 

Jeg har også planer om å gå over hjulbuene til uken. 

Hvordan gikk du over motorrommet ? Er litt skeptisk enda :P 

Ja det tilfredsstiller OCDen iallfall, jeg digger når ting ser nytt ut :) 

Jeg vil egentelig anbefale alle å gjøre rent inni hjulhusene ved omlegging til sommerdekk. Om man ikke går så effektivt til verks så dynk det i avfetting å spyl rent i det minste. Vann/høytrykk må man frem med uansett for å gjøre rene vinderdekka ;) 

Jeg sprayer på med litt mildere Surfex HD, husk oppunder panseret også. Jobber det inn med en liten kost, for så å spyle rent med svakt trykk på høytrykken. Ble veldig bra, kjører en lang tur etterpå for å tørke opp fukten i motorrommet :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 28.3.2017 at 9.53, Fredrik 90 skrev:

Jeg vil egentelig anbefale alle å..,

Anbefalingen tas i mot, dette skal jeg virkelig gjøre ved omlegging til sommerdekk. Vinteren henger i litt til her i trønderlag :) 

Utrolig pen denne bilen din. Synes det er fornuftig av deg å beholde den :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...