Gå til innhold

Fredrik 90 sin F10 530d Solgt!! Takk for alt..


Anbefalte innlegg

5 hours ago, Fredrik 90 said:

Vi bestiller og booker alltid rom på forhånd, synes det er greit å vite at man får et rom og en varm dusj etter å ha kjørt hele dagen. Det siste jeg ønsker etter å ha kjørt halve Europa på tevers er å leite etter hotellrom kl 23 på kvelden ;) Men når vi drar ned hele guttegjengen for å kjøre på Nurburgring så tar vi det på sparket, litt leiting etter rom til 13 mann blir det men det går det også. Så det er ikke noe problem å ta det på sparket :) 

Takk for svar. Da blir det på sparket for min del. Har god tid, og har for vane å avslutte dagens kjøring i 5-6 tida på ettermiddagen når jeg har transportetapper på bilferie. De eneste stoppestedene som er spirket så langt, er Munchen (BMW Welt), Stuttgart (Porsche og MB) og Ringen. En factory tour hos Koenigsegg skal jeg også prøve å få til hvis det passer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 27. januar 2017 at 1.10, Waterhouse skrev:

Takk for svar. Da blir det på sparket for min del. Har god tid, og har for vane å avslutte dagens kjøring i 5-6 tida på ettermiddagen når jeg har transportetapper på bilferie. De eneste stoppestedene som er spirket så langt, er Munchen (BMW Welt), Stuttgart (Porsche og MB) og Ringen. En factory tour hos Koenigsegg skal jeg også prøve å få til hvis det passer. 

Høres ut som du får en veldig fin tur der, vi var jo i både München og Stuttgart i fjor sommer. Du får lage ett reisebrev ifra turen, sånt er veldig populært her på forumet :) 

Ellers så hadde jeg meg en god og lang kjøretur i dag. Det blir veldig ofte at man kun bruker bilen ifra a til b, så da er det deilig å ta seg en god kjøretur på bare måfå. Rett og slett kjenne litt på Fahrfreude, kan ikke huske sist jeg brukte bilen skikkelig. Men jeg savner å ha på Pilot Super Sport hjula, det er null tak i vinderdekka på bar asfalt. Du skal ikke være veldig hard på pedalen før antispinn lampa går amok, så akkurat det legger en liten demper på den virkelige kjøreopplevelsen. Sånn sett skjønner jeg behovet for xDrive :) 

Den fikk seg en skikkelig vask også, tok bare ett par bilder av ren bil. Skitten bil er ikke noe å vise frem ;) 

image.jpg

image.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folkens, det er mulig det blir litt forandringer her. Det har seg slik at jeg nå begynner i ny jobb og her får jeg firmabil. Det vil si at 530en ikke vil blir brukt daglig lengere. Firmabilen blir enn Ford, mest sannsynlig en Mondeo eller Kuga. Denne må jeg skatte av men ellers så er det tut og kjør med fri drivstoff. Så da ender jeg opp med en bruksbil for mye... E34en er uaktuel å selge, bare så det er sagt først og sist. 

Alternativene jeg har da er som følger:

* Selge 530en og kjøre Ford og E34 som bruksbil. Det åpner muligheten for å kjøpe en ordentlig grom sommerbil. Tenker da på E34 M5, Alpina ett eller annet osv. Men jeg digger 530en, den er helt super. Jeg har ikke lyst til å kjøre på europatur med hverken Ford eller entusiast bil. Her er jeg avhengig av kombinasjonen rå kraft og lavt forbruk. 

* Siden det må være en Ford så er muligheten for å ta ut en leasing bil privat ifra dette merket. Jeg slipper å skatte og står fritt i valg av bil. Tenker da på en ny Mustang GT (med V8ern), entusiast bil og bruksbil i ett. Men det blir kostbart og gir uansett ikke samme eierfølelsen som å eie sin egen bil

* Beholde 530en og selge elbilen til fruen, 530en forblir da i mitt eie men blir fruens daily driver. Bakdelen er at jeg må innrette vedlikehold og slikt etter hennes behov, men igjen så har vi også E34en. Så det blir ikke noe problem egentelig. Bakdelen er at skal jeg også ha en planlagt sommerbil så ender vi opp med fire biler... Problemet mitt er at jeg vil ha en hobby bil, men vil ikke selge noen av bilene jeg allerede har. Så dette siste alternativet er kanskje det som frister mest, men også det mest kostbare alternativet. 

Hva tenker folket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om det kanskje er et litt trist valg stemmer jeg for nummer en. Tror dette er det mest "fornuftige". Jeg ser problemet når det kommer til Europaturene, men hva med å fly (evt. kjøre Ford) ned til f.eks. Hamburg, og så leie en M-bil/M550d fra Sixt e.l. og så ta resten av turen med den? Ikke helt det samme som å kjøre egen bil, men man kan få prøve heftig på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg vært deg, så hadde jeg gått for det tredje valget. Du elsker F10 og vil garantert savne den såpass mye etterhvert at du kommer til å få lyst på en igjen. Behold den du har og la fruen bruke E34 😁

Det å eie sin egen bil er noe helt annet, du vil aldri få de samme følelsene for en leasing bil 

Endret av Fahad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å ikke ta imot Forden, men heller skrive kjøregodtgjørelse på 530'en? Hvis du skal representere firmaet i jobbsammenheng, gjør bmwen en bedre jobb der enn en Mondeo for å si det slik :P Du får mer slitasje på 530'en, men stygt som det høres ut, så er jo dette en bruksbil, mens e34'n er en bil som ikke bør se salt slik at den blir et fremtidig klenodium.

Du har sikkert tenkt tanken, og har sikkert en klausul som sier at du MÅ ta imot en ford. Ikke lett valg! Btw;Hvis du skal selge 530, så pm meg ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ingen grunn til å holde på F10-en. Det er en flott bil, men til syvende og sist er det ikke noe spesielt med den, slik det er med E34. Etter 1.1.18 kan man jo betale årsavgift og forsikring i de månedene man ønsker, noe som igjen gjør det litt mer økonomisk forsvarlig å ha en ekstraordinær bil til våren/sommeren. Langtur i en M5 eller M3 for den del høres på ingen måte feil ut i mine ører iallfall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har du utfordring Fredrik når jeg vet hvor glad du er i f10en men...Etter å ha snakket med deg og tenkt litt vet jeg hva jeg ville gjort.

Det er hardt og si men jeg hadde kvittet meg med 530en.

For det første,som du selv sier der åpner seg muligheter til andre hobbybiler og jeg er dønn ærlig man må og huske på at nå kan du få mye penger igjen for den så lenge den er såpass ny .

Og tenk bare det at du er så heldig å kunne velge i nye biler å kjøre rundt, i må jo være deilig og Ford overlever du lett kamerat Fredrik .:).

Og jeg er sikker på at når du får sittet noen timer i en ny Mondeo ,spekket med det meste,klarer du nok og en kontinentur.

Riktignok ikke i snittfart på 245 men noe lavere.

Tilsist ,den som kjøper den 530en din ,får en av Skandinavias mest bevarte f10 .

Men her må du kjenne selv hva du vil og gjør det som passer hjertet best.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mitt hode er dette et relativt lett valg.

Ta i mot firmabilen og bruk den for det den er verdt, selg både F11 530DA og E34 520IA og importer deg en e34 M5, eventuelt en original Canadisk / Amerikansk M540i, da det er disse som virkelig blir ettertraktet og gode investeringsobjekter med årene, altså ikke en 520IA. -Uansett hvor lekker den måtte være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, awt skrev:

Selv om det kanskje er et litt trist valg stemmer jeg for nummer en. Tror dette er det mest "fornuftige". Jeg ser problemet når det kommer til Europaturene, men hva med å fly (evt. kjøre Ford) ned til f.eks. Hamburg, og så leie en M-bil/M550d fra Sixt e.l. og så ta resten av turen med den? Ikke helt det samme som å kjøre egen bil, men man kan få prøve heftig på den måten.

Ja dette er helt klart det mest fornuftige, problemet mitt er at jeg liker ikke å være fornuftig. Egentelig så er det greit nok å ikke ha F10en, men ingen ting gjer meg mer glede enn å slenge baggen baki og ture nedover kontinentet. Det er en vesentlig del av mitt bruksområde når det kommer til bil, så dette er viktig. Du har ett godt poeng når det kommer til det å leie en bil der nede, en tanke som faktisk har streifet meg. Det er ikke det samme men man får prøvd litt forskjellig, men er igjen redd der tar litt bort den genuine roadtripp følelsen.

1 time siden, Fahad skrev:

Hadde jeg vært deg, så hadde jeg gått for det tredje valget. Du elsker F10 og vil garantert savne den såpass mye etterhvert at du kommer til å få lyst på en igjen. Behold den du har og la fruen bruke E34 😁

Det å eie sin egen bil er noe helt annet, du vil aldri få de samme følelsene for en leasing bil 

Der har du også ett godt poeng, dette var og er fortsatt drømmebilen så jeg vil slite med å kvitte meg med den. Ved å heller selge elbilen så frigjør jeg en bilplass og fortsatt får beholde godbilen til turer og slikt. Eneste er at jeg ikke kommer til å kjøre den så mye i hverdagen. Ho har ikke så lyst til å kjøre E34en, synes den er for tørst på bensinen. 

1 time siden, Evopower skrev:

Hva med å ikke ta imot Forden, men heller skrive kjøregodtgjørelse på 530'en? Hvis du skal representere firmaet i jobbsammenheng, gjør bmwen en bedre jobb der enn en Mondeo for å si det slik :P Du får mer slitasje på 530'en, men stygt som det høres ut, så er jo dette en bruksbil, mens e34'n er en bil som ikke bør se salt slik at den blir et fremtidig klenodium.

Du har sikkert tenkt tanken, og har sikkert en klausul som sier at du MÅ ta imot en ford. Ikke lett valg! Btw;Hvis du skal selge 530, så pm meg ;) 

Jeg må ikke ta i mot firmabil, men ettersom det er noe som følger med jobben så er det noe jeg takker ja til. Det blir ikke snakk om mye kilometer, men det er mest praktisk å ha en firmabil kan du si ;) E34en er ikke så mye salt nå heller , men den brukes hele året og det kommer jeg nok til å forsatte med. Ingenting er å befriende å kjøre disse gode gamle bilene i vår moderene hverdag.

1 time siden, hanzhe skrev:

Ser ingen grunn til å holde på F10-en. Det er en flott bil, men til syvende og sist er det ikke noe spesielt med den, slik det er med E34. Etter 1.1.18 kan man jo betale årsavgift og forsikring i de månedene man ønsker, noe som igjen gjør det litt mer økonomisk forsvarlig å ha en ekstraordinær bil til våren/sommeren. Langtur i en M5 eller M3 for den del høres på ingen måte feil ut i mine ører iallfall. 

Det har du rett til, om noen år så er det jo bare en gammel 5 serie. Men det er likevel litt spesielt for meg, så det er en vurdering jeg må ta. Langtur i en M3 eller M5 er nok absolutt ikke feil, men greia er det at 530en er ganske overlegen både gamle M5 og M3 når det kommer til forbruk, effekt og langtur komfort. 

39 minutter siden, sveigis skrev:

Her har du utfordring Fredrik når jeg vet hvor glad du er i f10en men...Etter å ha snakket med deg og tenkt litt vet jeg hva jeg ville gjort.

Det er hardt og si men jeg hadde kvittet meg med 530en.

For det første,som du selv sier der åpner seg muligheter til andre hobbybiler og jeg er dønn ærlig man må og huske på at nå kan du få mye penger igjen for den så lenge den er såpass ny .

Og tenk bare det at du er så heldig å kunne velge i nye biler å kjøre rundt, i må jo være deilig og Ford overlever du lett kamerat Fredrik .:).

Og jeg er sikker på at når du får sittet noen timer i en ny Mondeo ,spekket med det meste,klarer du nok og en kontinentur.

Riktignok ikke i snittfart på 245 men noe lavere.

Tilsist ,den som kjøper den 530en din ,får en av Skandinavias mest bevarte f10 .

Men her må du kjenne selv hva du vil og gjør det som passer hjertet best.:)

Ja det er valgets kval, rett og slett. Fornuften og de fleste jeg snakker med sier selg, følelsene og meg selv sier behold. Men nå etter som Camilla sa seg villig til å bruke F10en så ble jeg liksom enda mer i tvil. Jeg tror ho begynner å bli litt "ferdig" med elbil nå, og ønsker noe mer forutsigbart. Så sånnsett så passer jo dette bra, men en stor F10 er jo ikke noen konebil. Særlig ikke for en liten frøken som er vant til å ratte en VW UP, verdens mest lettkjørt bil. 

Jeg var ute å kjørte nye Kugaen her om dagen, overlever helt fint med den. Synes dette var kan knallbil, god og komfortabel. Mondeo med 180 dieselhester funker også helt sikkert på Autobahn, så hvis det blir noe sånt så skal den så absolutt få en sjans. 

Ellers takk for hyggelige ord ang bilen, jeg hadde nok ikke hatt dårlig samvittighet om jeg hadde solgt bilen :) 

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du ikke er pålagt, men heller tilbudt firmabil, så ville jeg brukt 530 med kjøregodtgjørelse, samt at firma holder dieselen.

Som det blir sagt her: Nye Mondeo er i seg selv veldig bra, men du kommer til å savne f10 så mye at du kommer til å skaffe deg igjen ganske fort :P og du er en fyr som stifter en tilknytning til bilene du har. Av erfaring vet jeg at etter.10 år med nye firmabiler, har jeg aldri fått eierskap og connention til dem. Selv om jeg vasker, steller og pimper dem litt med felger osv. 

Nær helga kommer så er det kun én bil du kan cruise en tur med, og det er e34. Men tror det blir feil å bruke opp en så god bil. Den skal ha sin enkle sjarm, mens du vil savne draget og komforten i 530'n.

Minuset med å eie en f1x: den neste bilen blir nesten alltid en skuffelse :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du er glad i 530-en, men det er på en måte den minst spesielle av bilene dine, i den forstand at det finnes mange av disse i omløp, både i Skandinavia og på kontinentet. Gratis jobb-bil er absolutt verdt å ta med seg, og Ford har jo et godt rykte mhp. kjørefølelse og forsåvidt også kvalitet. Det blir riktignok noen hakk ned i opplevd kvalitet og eksklusivitet ift. 530-en, men jeg tror absolutt det vil la seg gjøre å takle hverdagen i en Kuga eller Mondeo. Og antakelig funker de helt greit på roadtrip også.

Jeg foreslår i tillegg å bli kvitt Up!-en, og heller kjøpe en i3 (dersom dama ikke da vil ha noe annet en elbil). Her kan man sikkert gjøre gode kjøp på bruktmarkedet.

Deretter skulle du stå godt rustet til å realisere en hobby-bil av ønsket modell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var et dilemma av det vanskelige slaget. Økonomisk sett så ville jeg ha valgt nr. 1 som mange av de andre har skrevet. Ellers så tror og regner jeg med at du har sansen for F10 M5, og de begynner å krype ned til et akseptabelt prisnivå. Kanskje du skulle ha solgt både elbilen og 530'en, og heller ha kjøpt en F10 M5 som du kunne ha brukt til roadtrip osv.

Dersom mitt forslag ikke er aktuelt, så ville jeg ha beholdt 530'en da dette er en bil som tåler tidens tann veldig godt :) 

Lykke til !  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, awt skrev:

Selv om det kanskje er et litt trist valg stemmer jeg for nummer en. Tror dette er det mest "fornuftige". Jeg ser problemet når det kommer til Europaturene, men hva med å fly (evt. kjøre Ford) ned til f.eks. Hamburg, og så leie en M-bil/M550d fra Sixt e.l. og så ta resten av turen med den? Ikke helt det samme som å kjøre egen bil, men man kan få prøve heftig på den måten.

I second that og jeg ville også ha benyttet anledningen til å prøve ulike interessante leiebiler på langturer i Europa. De bilene vi har leid fra Sixt har vært helt nye og leiebilfølelsen har derfor ikke vært direkte påtagelig. Bruk så den erfaringen du opparbeider deg og pengene du sparer til når du skal velge en ny grombil... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...