Gå til innhold

Fredrik 90 sin F10 530d Solgt!! Takk for alt..


Anbefalte innlegg

Er du helt låst på å holde på e34n da? Eg hadde skjønt om du var i samme situasjon som mange av oss som har brent av 200k ++ på kjekt å ha deler og "unødvendig" vedlikehold, slike penger som man kun har bruksverdien av. Du har jo hatt en grei bil nummer to, tilsynelatende uten større kostnader hittil, skulle du finne en grei kjøper som du "vet" passer på bilen videre må det vell være en mulighet? 

Grunnen til at eg tenker slik, er at du da i mine øyne ville fått kabalen lagt rett ut. Kjærringa hadde hatt F10, du hadde hatt Ford som a > b bil, henting av juletre, handlevarer, sementsekker, geitebukker eller hva det skulle være. Samtidig har du F10n til lengre turer.

Da hadde du hatt plass til en E34 M5, Alpina eller foreksempel E39 M5 samtidig som du kun har en eldre bil å tenke på mtp rust og generelt tyngre vedlikehold. Har selv både E36 og E30 M3, en ting er sikkert: nemlig at det er mye kjekkere å bla opp 20k til E30n enn E36n, enkelt og greit siden en M bil er så mye mere spessielt uansett hvor man snur og vender på det. Slik blir det også med en E34 M5 eller Alpina, fordi du mest trolig kommer til å ha den bilen i veldig, veldig mange år.

Eventuelt om planen nærmer seg unger og den type ting er jo en e34 litt uegna. Har alltid ment at man ikke skal bli hysterisk rundt gamle biler og sikkerhet siden bilkjøring uansett er relativt farlig, men jeg tror alle sover litt bedre om natta om man vet man har den ekstra barrieren som en f10 gir kontra e34 om man kjører en del km i året.

Endret av hsd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg og min erfaring er dette et lett valg.
Behold F10’n

Jeg sa nei til firmabil fordi jeg ville kjøre min S6 for 'noen' år siden. 
Skrev kjørebok og fikk masse penger.

To ting:
#1
- pass på Fredrik:
Tabben min var at jeg takket ja til super billig 'flåte-forsikring' via jobben, men glemte at etter 3 år ville all min bonus gå tapt.  
Hadde kjørt skadefritt i alle år. Hadde opparbeidet 75% bonus + haugevis med år.
Kjørt bil i over 30 år serru' 

Så da jeg sluttet for ny jobb i ett annet firma, måtte begynne på ‘bånn’ med bilforsikring. På lik linje med en grønn 19 åring!
Det gjorde meg så rasene på 'Gjenstridige', som er den grådige synder i mine øyne, at jeg ALDRI, UANSETT  kommer til å  bruke de igjen.

Som hevn fra Gjenstridige, fordi jeg lagde så mye furore hos dem pga tapt bonus:

Gjenstridige nektet å forsikre flyttelasset mitt da jeg skulle begynne i ny jobb, enda jeg hadde vert kunde der lenge
+ de nektet først å erstatte påhengsmotoren som gikk med i ett raid da  Marinaen den lå i, ble plyndre en natt , rett før jeg skulle flytte.  (de betalt til slutt, etter mye furore arbeide opp i hierarki systemet deres)

Moralen er:  pass deg for gråååådige uproffe forsikrings folk!

#2
Du skriver at lavt drivstofforbruk er viktig for deg.
Det forsterker grunnen til å beholde F10’n kontra slukene M5 –M3 eller store V8 motorer.

Lykke til!
 

 

Endret av Mr. Erling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Peak skrev:

I mitt hode er dette et relativt lett valg.

Ta i mot firmabilen og bruk den for det den er verdt, selg både F11 530DA og E34 520IA og importer deg en e34 M5, eventuelt en original Canadisk / Amerikansk M540i, da det er disse som virkelig blir ettertraktet og gode investeringsobjekter med årene, altså ikke en 520IA. -Uansett hvor lekker den måtte være.

Flott med så mange forskjellige innspill folkens, det takker jeg for :) 

Det som er greia med E34 er ikke at jeg beholder den fordi jeg tror den er spesiel eller kommer til å bli det. Det er den bilen jeg har eid lengst og med årene så har den blitt som ett familiemedlem, jeg er sikkert litt rar men slik er det. Videre så er det nettopp det at det ikke er en spesiel bil som gjør at jeg kan bruke den, kjøre den på vintern og det gir meg en glede det er veldig vanskelig for andre å forstå. Så drømmen er en gang i fremtiden å ha den gode gamle trofaste Originalwagen i garasjen side om side med en skikkelig grom bil ala E34 M5 eller 850CI. Jeg har alltid beundret entusiaster som har eid en bil i maaange år, tatt vare på den, stelt den og brukt den....selv om det ikke nødvendig er noe spesielt. Derfor skal det sterke krefter til før jeg skiller meg med min E34 :) 

51 minutter siden, Dweezil skrev:

Vet du er glad i 530-en, men det er på en måte den minst spesielle av bilene dine, i den forstand at det finnes mange av disse i omløp, både i Skandinavia og på kontinentet. Gratis jobb-bil er absolutt verdt å ta med seg, og Ford har jo et godt rykte mhp. kjørefølelse og forsåvidt også kvalitet. Det blir riktignok noen hakk ned i opplevd kvalitet og eksklusivitet ift. 530-en, men jeg tror absolutt det vil la seg gjøre å takle hverdagen i en Kuga eller Mondeo. Og antakelig funker de helt greit på roadtrip også.

Jeg foreslår i tillegg å bli kvitt Up!-en, og heller kjøpe en i3 (dersom dama ikke da vil ha noe annet en elbil). Her kan man sikkert gjøre gode kjøp på bruktmarkedet.

Deretter skulle du stå godt rustet til å realisere en hobby-bil av ønsket modell!

Du har rett i at 530en ikke er så veldig spesiel bil, men for meg så var og er det fortsatt en drømme bil og det er det som gjør det litt vanskelig. For meg er dette er skikkelig stasbil, og det gjør det tungt å kvitte seg med den. Jeg føler på en måte at jeg ikke er ferdig med den, kanskje det forandrer seg når G30 kommer og får litt fotfeste. 

Hvis vi går til det steget å selge elbilen så blir den nok ikke erstattet med noen ny elbil, den selges er ene og alene for at frøkna skal kjøre F10 :) I3 vil jeg ikke eie, da heller en E Golf. Men igjen, da kan man beholde UPen da den dekker alle behov for henne. 

48 minutter siden, BimmerFan! skrev:

Dette var et dilemma av det vanskelige slaget. Økonomisk sett så ville jeg ha valgt nr. 1 som mange av de andre har skrevet. Ellers så tror og regner jeg med at du har sansen for F10 M5, og de begynner å krype ned til et akseptabelt prisnivå. Kanskje du skulle ha solgt både elbilen og 530'en, og heller ha kjøpt en F10 M5 som du kunne ha brukt til roadtrip osv.

Dersom mitt forslag ikke er aktuelt, så ville jeg ha beholdt 530'en da dette er en bil som tåler tidens tann veldig godt :) 

Lykke til !  

Godt forslag, den tanken har også slått meg da med tanke på kanskje en E92 M3. MEN da ryker sjansen til å ha en eldre bil på si, hvilket jeg har mest lyst til. Men en eldre bil vil jeg ikke bruke på langturer igjen, mens komforten, effekten, driftskostnadene samt langtur komforten er 530ens kombinerte styrke over en nyere M5 eller M3. Jeg vurderte jo sterkt E60 M5 før jeg kjøpte F10 530d, men synes 530en er en bedre allrounder totalt sett. 

47 minutter siden, Fredrik skrev:

I second that og jeg ville også ha benyttet anledningen til å prøve ulike interessante leiebiler på langturer i Europa. De bilene vi har leid fra Sixt har vært helt nye og leiebilfølelsen har derfor ikke vært direkte påtagelig. Bruk så den erfaringen du opparbeider deg og pengene du sparer til når du skal velge en ny grombil... :)

Som jeg sa tidligere så er dette noe jeg har tenkt på, litt usikker på hva det gjør med roadtripp følelsen da. Den er jo litt spesiel når man kjører egen bil :) Men tanken på å ha leid en 7-serie eller M3 og kjøre på ferie i Europa har absolutt slått meg, som du sier så får man prøvd litt forskjellig.

26 minutter siden, hsd skrev:

Er du helt låst på å holde på e34n da? Eg hadde skjønt om du var i samme situasjon som mange av oss som har brent av 200k ++ på kjekt å ha deler og "unødvendig" vedlikehold, slike penger som man kun har bruksverdien av. Du har jo hatt en grei bil nummer to, tilsynelatende uten større kostnader hittil, skulle du finne en grei kjøper som du "vet" passer på bilen videre må det vell være en mulighet? 

Grunnen til at eg tenker slik, er at du da i mine øyne ville fått kabalen lagt rett ut. Kjærringa hadde hatt F10, du hadde hatt Ford som a > b bil, henting av juletre, handlevarer, sementsekker, geitebukker eller hva det skulle være. Samtidig har du F10n til lengre turer.

Da hadde du hatt plass til en E34 M5, Alpina eller foreksempel E39 M5 samtidig som du kun har en eldre bil å tenke på mtp rust og generelt tyngre vedlikehold. Har selv både E36 og E30 M3, en ting er sikkert: nemlig at det er mye kjekkere å bla opp 20k til E30n enn E36n, enkelt og greit siden en M bil er så mye mere spessielt uansett hvor man snur og vender på det. Slik blir det også med en E34 M5 eller Alpina, fordi du mest trolig kommer til å ha den bilen i veldig, veldig mange år.

Eventuelt om planen nærmer seg unger og den type ting er jo en e34 litt uegna. Har alltid ment at man ikke skal bli hysterisk rundt gamle biler og sikkerhet siden bilkjøring uansett er relativt farlig, men jeg tror alle sover litt bedre om natta om man vet man har den ekstra barrieren som en f10 gir kontra e34 om man kjører en del km i året.

Jeg har jo plass til alle bilene, men jeg synes jo det er for galt og ha så mange biler. Det er det som er problemet. Økonomisk er det heller ikke noe problem å beholde alle bilene, selvsagt så frigjør salg mer kapital som igjen kan brukes på annen bil. Men igjen, jeg er enormt vanskelig da jeg vil ha i pose og sekk. Det letteste hadde vært å fått kniven på strupen og måtte kvitte meg med en av  bilene, men slik er det heldigvis ikke.

19 minutter siden, Mr. Erling skrev:

For meg og min erfaring er dette et lett valg.
Behold F10’n

Jeg sa nei til firmabil fordi jeg ville kjøre min S6 for 'noen' år siden. 
Skrev kjørebok og fikk masse penger.

To ting:
#1
- pass på Fredrik:
Tabben min var at jeg takket ja til super billig 'flåte-forsikring' via jobben, men glemte at etter 3 år ville all min bonus gå tapt.  
Hadde kjørt skadefritt i alle år. Hadde opparbeidet 75% bonus + haugevis med år.
Kjørt bil i over 30 år serru' 

Så da jeg sluttet for ny jobb i ett annet firma, måtte begynne på ‘bånn’ med bilforsikring. På lik linje med en grønn 19 åring!
Det gjorde meg så rasene på 'Gjenstridige', som er den grådige synder i mine øyne, at jeg ALDRI, UANSETT  kommer til å  bruke de igjen.

Som hevn fra Gjenstridige, fordi jeg lagde så mye furore hos dem pga tapt bonus:

Gjenstridige nektet å forsikre flyttelasset mitt da jeg skulle begynne i ny jobb, enda jeg hadde vert kunde der lenge
+ de nektet først å erstatte påhengsmotoren som gikk med i ett raid da  Marinaen den lå i, ble plyndre en natt , rett før jeg skulle flytte.  (de betalt til slutt, etter mye furore arbeide opp i hierarki systemet deres)

Moralen er:  pass deg for gråååådige uproffe forsikrings folk!

#2
Du skriver at lavt drivstofforbruk er viktig for deg.
Det forsterker grunnen til å beholde F10’n kontra slukene M5 –M3 eller store V8 motorer.

Lykke til!
 

 

Fordelen her er at forsikring og alt slik er dekket, det er bare tut å kjør så det er jo ett utrolig billig bilhold. Det er jo derfor jeg vurderer å beholde bilene jeg har nå i tillegg, men jeg synes det også blir for galt om du skjønner. Tenker ofte sånn at "fuckit, man lever en gang...jeg beholder alle bilene" mens andre ganger surfer jeg på mobile.de og finner en strøken E34 Alpina B10 Bitrubo og tenker "hvis jeg solgte F10en...." 

Jeg skjønner at dette er noe jeg må tenke igjennom, kanskje prøve meg frem. Kjøre Forden og ha F10, E34 og eventuelt en hobby bil på siden. Selge elbilen og la madammen kjøre F10, rett og slett se det litt an og prøve meg frem. Det er iallfall flott å få innspill på de alternativene jeg har satt opp, samt få tips til nye alternativ. Det takker jeg veldig for folkens :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke hjelpe deg med dilemmaet dit men jeg skjønner veldig godt hvorfor du vil beholde E34n. Det blir nok det samme forholdet som jeg har til syvern. Jeg kan godt bytte bruksbil men syvern har jeg hatt i så mange år nå så den vil jeg nok beholde til evig tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er virkelig et trilemma du har her.

Dersom det å ikke ta i mot firmabil ikke er et alternativ for deg, ville jeg tatt i mot den, og solgt Up'en. Der jeg kommer fra (både tankemessig og fysisk :P ) fra kjører fruen i huset finbilen og den mest sikre bilen - i ditt tilfelle blir det F10'en. Derfor kjører jeg nå Mini og min bedre halvdel E91... 

Så ta i mot firmabil, selg Up'en, kanskje justere ned km. stand på F10en noe på forsikringen om du ser at det er mulig med deres kjøremønster, spar noen kroner der, og behold E34 også. Da har du en firmabil til den daglige A-B kjøringen og alt annet dritt som du ikke vil bruke F10'en på (selv om dama bruker den daglig), du har F10'en til kveldsturer, helgeturer og kontinentalturer, og E34 til kosekjøring.  Dette er ikke det mest økonomiske valget, men det beste kompromisset i mine øyne. Up'en er jo taperen i dette kobbelet av biler slik jeg ser det. 

Det mest økonomiske du kan gjøre er å selge F10'en, men jeg forstår godt at du ikke har lyst til det slik du knytter bånd til bilene dine.

Men er det gitt at fruen ikke har lov å kjøre firmabilen om du vil ha F10'en en dag for vask og stell? Slik at du er låst til den?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at jeg skal komme med for mye innspill på en slik sak. Virkelig et vanskelig valg å ta. Firmabil er veldig greit da man bare skatter av det, resten dekkes. Men bilen i seg selv er ikke akkurat det morsomste i verden.

Men er det slik at du MÅ kjøre den til jobb? For da kan du jo fint beholde BMWene og selge VW og la fruen bruke firmabilen. Eller selge VW og E34, kjøpe en sommerbil og fortsatt beholde 530n.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ha gått for å kvitte meg med F10, så handle en ren sommerbil. Her er det utrolig mye spennende på markedet, både 2 og 4/5 seter. 

Mondeo av ny type er ikke dårlig, fått masse skryt i tester de siste par årene. Men det blir jo aldri noen 5 serie..

Men du har altså et luksusproblem 😃 

Støtter de andre som sier at den som eventuelt overtar 530n blir en heldig kar 😉

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilhold handler jo mye om økonomi, så gjør det som du har økonomi til å bære - uten at det går utover eventuelle andre ting du heller ønsker å bruke penger på. Du har nok et helt annet forhold til "eldre" biler enn det jeg har, så vanskelig for meg å sette meg helt inn i situasjonen med E34, men jeg ser ikke helt behovet for denne sånn isolert sett.

Jeg tror jeg ville valgt å selge VW Up, beholde F10 også la dama kjøre denne, også har du F10 tilgjengelig i helger og til turer nedover kontinentet. Da får du litt ordentlig kjøreglede og kraft når du trenger påfyll. Med F10 530d får du det beste fra to verdener - en råsterk kjøremaskin med lavt forbruk som man ikke har betenkeligheter med å benytte som en bruksbil. Er vel heller aldri særlig gunstig å selge en utgående modell akkurat når en ny kommer inn.

Personlig ser jeg ikke behovet for noe sommerbil i regnestykket her. Behold E34 dersom du ønsker det, som en hobby.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forutsatt at du må/skal ha ny Ford så har du en moderne A til B bil som du uansett skal ha pga jobb. 

Såvidt jeg har skjønt så passer VW Up bedre til damens bruk enn 530D. Den er også langt mer økonomisk. Ergo, er det ganske logisk å beholde den for hennes del.

Har skjønt at du har en "bucket liste" hvor det står flere eldre "entusiast-crusere" som E34 M5, 850I, Porsche, Amerikaner... Som bilentusiast så synes jeg "bucket-liste-biler" er viktig å oppfylle. Visse modeller bør nesten sees på som tog som kan gå. Kan være smart å hoppe på før det er for sent. Spesielt om det er flere biler du ønsker å eie over noe tid.

Om du absolutt skal beholde E34n og skal oppfylle drømmen om ny entusiastbil + at du kommer til å ha en firmabil til jobb er behovet for 530D ganske så begrenset. Sparer mye på å droppe den bilen. Jeg synes også den tilfører relativt lite når du har tre andre biler som du skal bruke. Som Fredrik var inne på, bedre å leie noe (skikkelig gromt) til Tyskland/Europatur dersom du ikke føler du har noe passende i bilparken. Uansett en fin måte å oppleve litt forskjellige biler.

Tester av G30 viser jo til at den er bedre på det meste enn F10 som en allrounder med tanke på comfort, sportslighet og mer. Så om du vil tilbake til en moderne 5-serie i fremtiden så har du jo bare noe godt i vente. Dersom savnet til F10 blir for stort så er ikke F10 M5 et tog som går.

Ellers tenker jeg at allround egenskaper er noe mange ser etter når de skal ha EN fornuftig bil. Har man mange biler så kan man heller ha mer varierte og "spesialiserte" modeller. Du har fortsatt ikke barn, eller stor familie. Jeg har skjønt at du har en forkjærlighet for store cruisere med noe sportslig preg. Men jeg hadde spørt meg selv. Hvor mange store familiecruisere med litt sportslig preg trenger man å eie samtidig når man bare er to i husholdningen?

Endret av bimmerR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Rune-K skrev:

Jeg kan ikke hjelpe deg med dilemmaet dit men jeg skjønner veldig godt hvorfor du vil beholde E34n. Det blir nok det samme forholdet som jeg har til syvern. Jeg kan godt bytte bruksbil men syvern har jeg hatt i så mange år nå så den vil jeg nok beholde til evig tid.

Godt å høre at det ikke bare er meg som har det sånn med en gammel bil. Det blir litt spesielt etter en stund, da da er man der at man heller beholder bilen. Når dette er sagt så er heller ikke E34en en dyr bil å sitte med, så det er den bilen som jeg sparer minst på å selge samtidig som det er den bilen det svir mest å selge. Derfor blir det som det blir med denne :) 

8 timer siden, papertiger skrev:

Er virkelig et trilemma du har her.

Dersom det å ikke ta i mot firmabil ikke er et alternativ for deg, ville jeg tatt i mot den, og solgt Up'en. Der jeg kommer fra (både tankemessig og fysisk :P ) fra kjører fruen i huset finbilen og den mest sikre bilen - i ditt tilfelle blir det F10'en. Derfor kjører jeg nå Mini og min bedre halvdel E91... 

Så ta i mot firmabil, selg Up'en, kanskje justere ned km. stand på F10en noe på forsikringen om du ser at det er mulig med deres kjøremønster, spar noen kroner der, og behold E34 også. Da har du en firmabil til den daglige A-B kjøringen og alt annet dritt som du ikke vil bruke F10'en på (selv om dama bruker den daglig), du har F10'en til kveldsturer, helgeturer og kontinentalturer, og E34 til kosekjøring.  Dette er ikke det mest økonomiske valget, men det beste kompromisset i mine øyne. Up'en er jo taperen i dette kobbelet av biler slik jeg ser det. 

Det mest økonomiske du kan gjøre er å selge F10'en, men jeg forstår godt at du ikke har lyst til det slik du knytter bånd til bilene dine.

Men er det gitt at fruen ikke har lov å kjøre firmabilen om du vil ha F10'en en dag for vask og stell? Slik at du er låst til den?

Jeg liker forslaget ditt, da det støtter mitt tredje alternativ :) Når det er sagt så blir E34en brukt vel så mye til daglig kjøring som F10en, så dette er ikke noen kosebil for å si det sånn. Det ville nok også blitt til at fruen hadde kjørt E34 ifra tid til annen, så det er jo ikke sånn at den bare hadde stått. Men mindre bruk en i dag vil det jo bli

Ho kan også kjøre firmabilen, men det er mest praktisk at jeg bruker den på jobb. Ellers er det fritt frem :) 

7 timer siden, ahj skrev:

Uten at jeg skal komme med for mye innspill på en slik sak. Virkelig et vanskelig valg å ta. Firmabil er veldig greit da man bare skatter av det, resten dekkes. Men bilen i seg selv er ikke akkurat det morsomste i verden.

Men er det slik at du MÅ kjøre den til jobb? For da kan du jo fint beholde BMWene og selge VW og la fruen bruke firmabilen. Eller selge VW og E34, kjøpe en sommerbil og fortsatt beholde 530n.  

Ja dette er en grei ordning, man slipper mye utgifter her. En annen fordel er jo at denne da tar over sånn småkjøring og slikt som vi har gjort med UPen, så det blir uansett ikke så mye av dette på 530en.

Som sagt så er det mest praktisk at jeg kjører Forden til jobb, men som foreslått over her så er det ett alternativ å la madammen kjøre F10 mens jeg kjører Ford ;) 

7 timer siden, Gorg skrev:

Ville ha gått for å kvitte meg med F10, så handle en ren sommerbil. Her er det utrolig mye spennende på markedet, både 2 og 4/5 seter. 

Mondeo av ny type er ikke dårlig, fått masse skryt i tester de siste par årene. Men det blir jo aldri noen 5 serie..

Men du har altså et luksusproblem 😃 

Støtter de andre som sier at den som eventuelt overtar 530n blir en heldig kar 😉

 

Det er en fristende tanke som som veldig ofte har, det er utrolig mye artig jeg kunne tenke meg som blir veldig innenfor rekkevidde ved salg av F10. Men som en kollega sa, det er jo galskap å bruke 400 000 kr på en bil jeg ikke kan dra på langtur med, en bil jeg kun kan kjøre på fine dager og som kan bli forferdelig kostbar om noe skulle gå i stykker. Men det hadde vært artig også med en B10 Biturbo, E28 M5 eller 928 GTS....

 

6 timer siden, Walkabout skrev:

Bilhold handler jo mye om økonomi, så gjør det som du har økonomi til å bære - uten at det går utover eventuelle andre ting du heller ønsker å bruke penger på. Du har nok et helt annet forhold til "eldre" biler enn det jeg har, så vanskelig for meg å sette meg helt inn i situasjonen med E34, men jeg ser ikke helt behovet for denne sånn isolert sett.

Jeg tror jeg ville valgt å selge VW Up, beholde F10 også la dama kjøre denne, også har du F10 tilgjengelig i helger og til turer nedover kontinentet. Da får du litt ordentlig kjøreglede og kraft når du trenger påfyll. Med F10 530d får du det beste fra to verdener - en råsterk kjøremaskin med lavt forbruk som man ikke har betenkeligheter med å benytte som en bruksbil. Er vel heller aldri særlig gunstig å selge en utgående modell akkurat når en ny kommer inn.

Personlig ser jeg ikke behovet for noe sommerbil i regnestykket her. Behold E34 dersom du ønsker det, som en hobby.

Økonomisk så er det ikke noe problem å beholde alle bilene, det er også satt av middler til å gå til anskaffelse av en sommerbil/hobby bil. Så det er greit nok, det er det praktiske og hva som er fornuftig som gir meg ett dilemma her. Det er jo ikke økonomisk fornuftig å ha alle bilene, men det er det som føles mest rett. Så det er ett spørsmål om fornuft eller galskap ;) 

Jeg har ett litt spesielt forhold til eldre biler, man må nesten ha interessen for å forstå hvordan det er. Med sommerbil/hobby bil så mener jeg utelukkende biler produsert før 1995.

5 timer siden, bimmerR skrev:

Forutsatt at du må/skal ha ny Ford så har du en moderne A til B bil som du uansett skal ha pga jobb. 

Såvidt jeg har skjønt så passer VW Up bedre til damens bruk enn 530D. Den er også langt mer økonomisk. Ergo, er det ganske logisk å beholde den for hennes del.

Har skjønt at du har en "bucket liste" hvor det står flere eldre "entusiast-crusere" som E34 M5, 850I, Porsche, Amerikaner... Som bilentusiast så synes jeg "bucket-liste-biler" er viktig å oppfylle. Visse modeller bør nesten sees på som tog som kan gå. Kan være smart å hoppe på før det er for sent. Spesielt om det er flere biler du ønsker å eie over noe tid.

Om du absolutt skal beholde E34n og skal oppfylle drømmen om ny entusiastbil + at du kommer til å ha en firmabil til jobb er behovet for 530D ganske så begrenset. Sparer mye på å droppe den bilen. Jeg synes også den tilfører relativt lite når du har tre andre biler som du skal bruke. Som Fredrik var inne på, bedre å leie noe (skikkelig gromt) til Tyskland/Europatur dersom du ikke føler du har noe passende i bilparken. Uansett en fin måte å oppleve litt forskjellige biler.

Tester av G30 viser jo til at den er bedre på det meste enn F10 som en allrounder med tanke på comfort, sportslighet og mer. Så om du vil tilbake til en moderne 5-serie i fremtiden så har du jo bare noe godt i vente. Dersom savnet til F10 blir for stort så er ikke F10 M5 et tog som går.

Ellers tenker jeg at allround egenskaper er noe mange ser etter når de skal ha EN fornuftig bil. Har man mange biler så kan man heller ha mer varierte og "spesialiserte" modeller. Du har fortsatt ikke barn, eller stor familie. Jeg har skjønt at du har en forkjærlighet for store cruisere med noe sportslig preg. Men jeg hadde spørt meg selv. Hvor mange store familiecruisere med litt sportslig preg trenger man å eie samtidig når man bare er to i husholdningen?

Mange gode poenger her som jeg skal ta med i vurderingen :) UPen fungerer knall i hverdagen, men det har i den senere tiden var snakk om at den er litt "knapp". Det har vært vurdert å oppgradere til E Golf, rekkevidde og ladetid er ett problem. Fruen driver som selvstendig næringsdrivende og ofte må hun ut å farte litt, da er det fort at 13 mils rekkevidde på UPen blir litt lite. Så da må hun uansett bruke en av mine biler, så UPen gjør henne ikke uavhengig av min bil. 

Jeg har bucket lista mi som jeg etter planen vurderer å starte på i år, om noe usikkert i hvilken ende. Mye mulig jeg starter med en av de billigere bilene, mens de dyrere bilene gjerne er av den typen som bare blir dyrere og dyrere for hvert år. Det er det berømte toget som går du nevnte ;) 

G30 er helt klart planen, og planen var å beholde 530en frem til 2018-2019 for å bytte den i en sånn. Men det var før jeg fikk ett jobbtilbud jeg ikke kunne si nei til, da forandres jo planene fort. F10 M5 har også streifet meg ofte, men jeg synes det blir en for kostbar bil å ha som allrounder. 

Det du sier at jeg ender opp med en bilpark bestående av kun familiecruisere har jeg ikke tenkt på, det er ett veldig godt poeng egentelig. Jeg har tydeligvis en fetisj for biler med fire dører, uten egentelig å være så veldig klar over det :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva du enn gjør ,kvitt deg ikke med e34en .

Det kommer du til å angre på om du så har både e34 b10 og m5 .

En bil du har opparbeidet et godt forhold til og jeg ser ikke for meg du hadde likt å sett Kim Ronny på 18, råne rundt i Arendal med coils og Schnitser replica hjul.:).

Du vil aldri noensinne ha garanti på hvem som overtar bilen og det hadde irritert deg grønn akkurat som meg :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg måtte ut å leke meg litt i kveld, blir aldri for gammel til det. Det er faktisk eneste gangen jeg synes girhendlene på rattet er brukbare. 

Gøy er det iallfall, om noen dager er det sikkert pluss grader og slaps alt sammen så det gjelder å benytte seg. Samt gi seg mens leken er god, alle hjula på veien og bilen like hel ;) 

image.thumb.jpg.23848af5d7b5ef959e2b0ccf3cfb61a1.jpg

image.thumb.jpg.a1015ad1efd11545cdc444763e93a272.jpg

image.thumb.jpg.e6db7683c6cd41c49fc8eed831486144.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...