Gå til innhold

Fredrik 90 sin F10 530d Solgt!! Takk for alt..


Anbefalte innlegg

Jeg var på Bavaria Roadshow her i går, noe som gjorde at jeg fikk litt tid bak rattet på ett par biler som interesserer meg. Denne gangen prøvde jeg ikke bare for morro skyld, nei jeg testa litt for å finne ut om noe av dette kan være aktuelt i fremtiden når min trofaste F10 skal byttes ut (gruer meg til den dagen).

Først ut var G30 M550i...for en bil. For et første det at dette er en G30, noe som i seg selv gjør det til ett mesterverk. Men med den motoren, og den lyden...jeg må bare si at jeg ble forelsket. Jeg trodde ikke jeg skulle like den så mye, men jeg falt pladask. Hadde jeg hatt råd, så kan jeg med hånda på hjertet si at etter i går så hadde jeg bestilt meg en M550i. Lyden når du kjører i Comfort er helt herlig, dyp rumling som hele tiden forsikrer deg om at du kjører noe helt spesielt. Så setter du den i Sport og lyden blir helt magisk, fy søren for en opplevelse av en bil. Første, andre og tredje gir sender deg opp i 200 km/t så brutalt kjapt at du ikke klarer å løfte bakhuet ut ifra nakkestøtta. Hele tiden når du kjører i Comfort så tenker du at du har 445 hk til rådighet, selv om den brummer dypt så er den like sivilisert som en 520d. Nesten så du blir litt i tvil, helt til du trør litt hardt på gassen...oh yes, der var det 445 hk ja. For oss som ikke er verdensmestere bak rattet så er xDrive helt  essensielt. På vått føre som det var når jeg kjørte M550i, så er denne lettere å kontrollere enn F10en som hele tiden vil ut med rompa pga momentet og bakhjulstrekken. G30 M550i må være verdens beste bil, så lekker, så velbygget, full av teknologi, billigere enn en M5 og helt rå kjøremaskin. Jeg digger at BMW har puttet en V8er i sin gjeveste, non M5 5-serie og ikke en rekkesekser. Jeg vil ha en, nå!

074A886A-26CE-4CFD-B0B7-FC0680405281.thumb.jpeg.cb59a66d20b823aaad7bcb96e24144a4.jpeg

87175066-D33A-4B62-9E3A-D17E55DEA706.thumb.jpeg.3d69e17363963d4c305d68db24123599.jpeg

C897B4BF-00E7-4DE8-B2C9-8E2F2A863337.thumb.jpeg.51ebedac33afbb95b7dde6f8a4d9749d.jpeg

Neste på listen var F31 340i, ikke fordi jeg har lyst på F31 men fordi jeg var nyskjerrig på B58 motoren. F31 er ifra før en veldig bra bil, jeg har kjørt alle utgaver av F30/31 modellene så si. Men dette er første gang jeg kjører dette karosseriet med sekser, som ikke er M3 slik jeg prøvde i fjor. Når du legger i vei i vanlig trafikk så legger du merke til ett lydbilde som gjerne kunne ha vært i en E30 325i, lukker du øynene og setter deg i denne bilen så er det ikke tvil om at det er en BMW du sitter i. Motoren har en fantastisk karakteristikk, den trekker gjevnt og har masse moment lavt nede. Jeg synes at denne oppfører seg som en kraftig dieselsekser, du får masse moment hvor enn du er i momentkurven. Så toppes det hele med ett fantastisk lydbilde, dette er god gammaldags BMW akkurat slik det skal være 👍 Også er det noe eget med balansen i en 3-serie med sekser, du har liksom en tyngre og stabilitet som tilfører kjøreegenskapene noe jeg ikke helt klarer å sette fingeren på. Denne motoren i en G30 kan absolutt bli ett alternativ, selv om alt annet kommer i skyggen av M550i. Eneste problemet med F31 340i er at du ser disse bilene over alt, det kryr av F31 318, 320 og 328 alle veier hvor enn du snur deg. Det gjør at denne millionbilen her forsvinner helt i mengden, det er litt trist da dette er en real ulv i fåreklær.

B2DE113F-95C8-4C85-A559-BFAC2D6FB458.thumb.jpeg.b80333624c10011578483c18c69cd683.jpeg

7C30FF4F-D324-4C24-9D22-AF9605E857BA.thumb.jpeg.acadfec7258952b30d29c8ca38969e5d.jpeg

E6CFD375-A15A-4F76-BF24-FA552C85D688.thumb.jpeg.2f1199a4af7716ecf5b005aeda77197f.jpeg

Sistemann ut er M140i xDrive. Dette er den billigste bilen i trioen, men definetivt den aller morsomste. Der M550i fikk meg til å glise bredt, fikk denne meg til å skrattle mens jeg jobber den igjennom svingete og kuperte landeveier. Dette er en moromaskin, lykkepille på fire hjul. Du har den sinte sekserlyden som er umiskjennelig BMW. Denne bilen her hadde i tillegg BMW M Performance eksosanlegg, nesten litt for mye av det gode sånn til daglig. Men denne bilen må ha xDrive, da får iallfall jeg mye mer ut av bilen føler jeg. For ett par uker siden kjørte jeg M135i uten xDrive, etter å ha prøvd M140i med så er jeg ikke i tvil. Denne lille bilen har så mye effekt og punch at selv med trekk på alle fire så kommer hekken ut på vått om du satser hardt ut av en sving. Bilen er så kontrollert og stabil at du får en vanvittig mestringsfølelse, du blir rett og slett i ett med bilen. Noe annet jeg digger er at du får plenty med Feedback igjennom rattet, det er sjelden nå til dags. Først litt uvant, men når jeg skjønte hvorfor så satte jeg utrolig pris på å kjenne hva forhjulene foretar seg. M135i var rått, dette er en solid prikk over Ien for meg. Jeg tok meg selv å virkelig kose meg, det gikk veldig fort enkelte steder men bilen er jo så fordømt stabil og trygg. Du klarer likesom ikke å provosere den slik at det går riktig galt, med mindre du er idiot. Det går noe vanvittig, girskiftene slår deg i ryggen og det bare tar avgårde. Det er ikke rart at denne sammen med broren M240i får strålende kritikker om dagen. Jeg tenker litt at dette er ett vanvittig bra alternativ til M2, der M2 blir veldig banefokusert og ren M bil så er dette supre allround biler. En M240i er absolutt interessant for meg, frem til G30 med kraftig motor kommer ned i pris. En fornuftig 2016 M240i med ca 10 000 km kan hentes ifra Tyskland for ca 530 000 kr. Det er ikke galt synes jeg 😀

7CE43E6D-307C-4C35-97D6-AF85161266DA.thumb.jpeg.b8535b18d0f1fd36dc23a3a69607d497.jpeg

FBC84298-9B5A-4E0E-A20B-C026771D3DC1.thumb.jpeg.055b5b7efd5b575295600cc4b16bccc2.jpeg

5301116D-84BC-48C3-B1BA-3A18A895CE50.thumb.jpeg.696b04298359eaaf919a70c70dd144c8.jpeg

8373500B-FC71-4FB1-BAE4-997E1C416588.thumb.jpeg.7f078520051532ee354d839f0a13866f.jpeg

Og som i fjor, så må jeg få takke Bavaria for at de lar entusiaster som meg få boltre seg fritt i disse bilene. Jeg fikk kjørt det jeg følte for, jeg la opp en testrute bestående av by/tett bygget strøk, motorvei, fine landeveier og svingete landeveier. Det som må til for å prøve bilen skikkelig, ta deg god tid å bli kjent med bilen. Dette var både artig og interessant 👍

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat samme biler som jeg kjørte for litt siden. Jeg også ble veldig imponert over M550i (med 462 hk, hehe). Jeg har aldri kjørt så sprek bil før, og hadde faktisk heller aldri kjørt V8 i BMW før nå. Har kjørt e60 M5 litt, men takket vær xDriven så føltes M550i'en sprekere.

Jeg kjørte også M2, men siden det var våt da jeg kjørte de, føltes den veldig nervøs og hjulspinn kom i 50-55 km/t overraskende lett når jeg ga på i 2. gir. M550i var mye mer lettkjørt og du følte ikke noe mangel på grep selv om det var våt.

Flott tiltak av Barvaria som lar oss få prøve godsakene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott reisebrev, som alltid, Fredrik! Kjenner at en tilsvarende tur frister mer og mer når man blar igjennom. Det er artig at forhandler stiller noe annet enn innstegsmodellene til disposisjon og at man får litt frie tøyler til å utforske de litt. :)

PS! Er det bare jeg som synes eksoshalene på M140ien er über-harry!? :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, E.H.D skrev:

Akkurat samme biler som jeg kjørte for litt siden. Jeg også ble veldig imponert over M550i (med 462 hk, hehe). Jeg har aldri kjørt så sprek bil før, og hadde faktisk heller aldri kjørt V8 i BMW før nå. Har kjørt e60 M5 litt, men takket vær xDriven så føltes M550i'en sprekere.

Jeg kjørte også M2, men siden det var våt da jeg kjørte de, føltes den veldig nervøs og hjulspinn kom i 50-55 km/t overraskende lett når jeg ga på i 2. gir. M550i var mye mer lettkjørt og du følte ikke noe mangel på grep selv om det var våt.

Flott tiltak av Barvaria som lar oss få prøve godsakene. 

Så artig, de tar vel turen rundt til alle forhandlere. Det er faktisk hele 462 hk i M550i ja, skjønner ikke hvor jeg fikk 445 ifra? Men kuler og krutt var det, nå er det noen dager siden men opplevelsen sitter sterkt i ennå. Dette er definetivt noe av de råeste jeg har kjørt, sammen med F80 M3 og Tesla Model S P100D. Jeg har kjørt mye BMW med V8er, råeste til nå må være E39 M5 og E92 M3...men dette er noe helt annet, ikke i nærheten en gang. Som du sier, takket være xDrive så flytter dette på seg som ingen annen BMW jeg har kjørt før.

M2 gadd jeg ikke prøve, det regna non stop denne dagen så det gadd jeg ikke risikere. Jeg hadde ikke fått noe ut av den bilen der på det føret. 

18 timer siden, Saltkjelen skrev:

Flott reisebrev, som alltid, Fredrik! Kjenner at en tilsvarende tur frister mer og mer når man blar igjennom. Det er artig at forhandler stiller noe annet enn innstegsmodellene til disposisjon og at man får litt frie tøyler til å utforske de litt. :)

PS! Er det bare jeg som synes eksoshalene på M140ien er über-harry!? :blink:

Takk for det @Saltkjelen Jeg anbefale veldig at du tar en sånn tur, det er en opplevelse jeg synes alle med bilinteresse burde unne seg. 

Nei det er ikke bare du, synes ikke de eksos tuppene var fine i det hele tatt. Lyden var kul, men jeg liker bedre utseende på de originale tuppene 😀

18 timer siden, Daniel. skrev:

De så veldig ut som sånn type Akrapovic greier, egentlig.. :P

Høres morro ut alle de bilene. Synd unge folk ikke får kjøre sånt :P 

Hoi...! Er ikke jeg ung? Jeg er jo ikke 30 en gang 😂 :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

G30 550i må være helt rått, men jeg tenker at hvis man først skal betale så mye for en bil som ligner så mye på en vanlig 5 serie, kan man like gjerne kjøpe seg en M bil som har bredere skjermer foran og bak og skarpere linjer.

Endret av Fahad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Daniel. skrev:

Hehe joda, tenkte litt mer i min ende av "ung". :P Jeg er bare 20 år :) Grensen på dette var vel 25? 

Hos min forhandler sa de at grensen i utgangspunktet var 30 år for de mest motorsterke bilene, men at de så an kunden og at selger av og til var med hvis de følte for de.

Men både jeg og Fredrik 90 er nok såpass husvarme hos våre respektive Bavariaforhandlere at vi fikk kjøre det vi ville.

Siden dette gjelder Bavaria forhandlere så går vel dere i Bergen glipp av dette. Vet ikke om BMW Norge har rå demobiler som kommer til Jæger i Bergen?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, E.H.D skrev:

Hos min forhandler sa de at grensen i utgangspunktet var 30 år for de mest motorsterke bilene, men at de så an kunden og at selger av og til var med hvis de følte for de.

Men både jeg og Fredrik 90 er nok såpass husvarme hos våre respektive Bavariaforhandlere at vi fikk kjøre det vi ville.

Siden dette gjelder Bavaria forhandlere så går vel dere i Bergen glipp av dette. Vet ikke om BMW Norge har rå demobiler som kommer til Jæger i Bergen?

Det vet jeg faktisk ikke. Har ikke fått det med meg i allefall. :)

Har kjørt flere motorsterke biler før så det hadde nok vært verre ungdommer å låne bil til enn meg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 24.10.2017 at 18.37, Daniel. skrev:

Hehe joda, tenkte litt mer i min ende av "ung". :P Jeg er bare 20 år :) Grensen på dette var vel 25? 

De ser nok folk litt an, men kommer du pent kledd og fremstår som fornuftig så tror jeg ikke alder har alt å si. Nå vet ikke jeg hvordan du ser ut, men om du har tatoveringer, piercinger og hettegenser så tviler jeg på at du får prøve 😉

On 24.10.2017 at 18.44, Fahad skrev:

G30 550i må være helt rått, men jeg tenker at hvis man først skal betale så mye for en bil som ligner så mye på en vanlig 5 serie, kan man like gjerne kjøpe seg en M bil som har bredere skjermer foran og bak og skarpere linjer.

Det er forsåvidt helt sant, man slipper også billigere unna med en 2014 F10 M5. Men det som fasinerer meg mest er allround egenskapene, den kan være rå som en M5 og sivilisert som en 520d. Jeg tenker at M550i må være ett godt alternativ om noen år, som brukt bil 😀

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

De ser nok folk litt an, men kommer du pent kledd og fremstår som fornuftig så tror jeg ikke alder har alt å si. Nå vet ikke jeg hvordan du ser ut, men om du har tatoveringer, piercinger og hettegenser så tviler jeg på at du får prøve 😉

Vel, jeg har mine tvil om det. Tror nok at de vil si nei pga alder uansett hvordan man er kledd også. Eneste unntaket måtte vel ha vært om man kjenner noen som jobber der og slikt. :P

Nei jeg har hverken tatovering eller piercing :P Men hva er gale med hettegenser? :o:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du treffer spikern på hodet når du beskriver M550i! Føltes raskere enn F8x, F1x M5/M6 mye med hjelp av xdrive. Hvordan nye M5 skal være med mye mer effekt og moment må være ubeskrivelig.. 

Syns det var leit at M140i eller M240i ikke ble med på turen til Bodø når BMW sendte sitt Roadshow dit. Tror de må være fryktelig morsom som daily driver 😃

M2 var kanskje min favoritt, anbefales å prøve den om du får mulighet. Kan forestille meg den er litt som en E30 M3, med mye mere krefter (og teknologi). Pur og morsom 

Endret av Gorg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Daniel. skrev:

Vel, jeg har mine tvil om det. Tror nok at de vil si nei pga alder uansett hvordan man er kledd også. Eneste unntaket måtte vel ha vært om man kjenner noen som jobber der og slikt. :P

Nei jeg har hverken tatovering eller piercing :P Men hva er gale med hettegenser? :o:P

Jeg har iallfall alltid fått prøve de bilene jeg har villet. Husker at jeg som 18 åring med bare noen uker gammel lapp fikk låne X5 4,6 hos Bavaria. Det var en temmelig ny og dyr bil den gangen, det var sinnsykt stas. Gjorde det litt den gang, reiste rundt og prøvekjørte biler jeg synes var kule. Var svært sjelden noe problem, selvom jeg var 18-19 år gammel. 

Har ikke noe i mot noen klesplagg, men hvordan man kler seg i ulike settinger kan være avgjørende 😀

11 timer siden, Gorg skrev:

Synes du treffer spikern på hodet når du beskriver M550i! Føltes raskere enn F8x, F1x M5/M6 mye med hjelp av xdrive. Hvordan nye M5 skal være med mye mer effekt og moment må være ubeskrivelig.. 

Syns det var leit at M140i eller M240i ikke ble med på turen til Bodø når BMW sendte sitt Roadshow dit. Tror de må være fryktelig morsom som daily driver 😃

M2 var kanskje min favoritt, anbefales å prøve den om du får mulighet. Kan forestille meg den er litt som en E30 M3, med mye mere krefter (og teknologi). Pur og morsom 

Nye M5 må bli helt episk, den håper jeg på å få prøve en gang. Nå skal jo alt være på plass som kanskje har manglet på tidligere generasjoner i forhold til konkurrentene. 

Jeg skal nok få prøvd M2 ved en senere anledning, har bla en kamerat som har en 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...