Gå til innhold

Nyterns værbitte krigere - En reise i flere forstander.


 Share

Anbefalte innlegg

Jada, jeg klarte ikke å holde meg borte.. En ny start er dog ikke å forakte, så here goes!

Jeg begynner med en slags ode til min kjære dieselkriger, dette ble opprinnelig postet på FB, men jeg er ikke vond å be når det kommer til å dele mine følelser for denne fantastiske evighetsmaskina ;-)

 

10380167_1430175840584554_44359017402306

 

Dieselkrigeren: The Final Chapter.

 

 

En hel sommer stod du der, forlatt for å dø. Eu-kontrolløren hadde valgt å gi deg en mangellapp mer basert på inntjening enn på din egentlige helse. Jeg slengte et blikk i din retning daglig og etterhvert som uker ble til måneder begynte jeg å synes skikkelig synd på deg. Du manglet stadig nye ting, du fikk stadig nye merker. Tenk å forlate deg sånn, på en parkeringsplass i sentrum. Tilslutt så jeg forbi dine rustproblemer, jeg innså at chromelykter og ekle "styling"speiler ikke var ditt valg. Du snakket til meg, og jeg lyttet. Tilslutt turte jeg ikke å la deg forfalle lenger, eier ble sporet opp og vips så var du min for 1.66 * vrakpant. Et kort besøk på NAF og noen timer med skruing senere og du var verdig dine skilter igjen! Jeg visste jo ingenting om deg, hadde knapt trua på at du skulle holde ut dagen for å være ærlig. Så feil kan man ta. Du viste deg etterhvert som en skikkelig kriger, tross ulyder og et noe værbitt utseende! Din første vinter i mitt eie kostet jeg ikke på deg motorvarmer, men tross feilende glødeplugger og en svært sliten starter fikk jeg liv i deg selv når tempen sank under -30. Jeg hadde en ny BMW denne vinteren, den fikk en rekke uventede komplikasjoner som gjorde at du måtte til pers. Og du stilte opp! Du ble så glad for mitt selskap at du knapt rørte dieselen jeg gav deg. Vi hadde dessuten en rekke lengre turer sammen, det er noe spesielt å legge ut på langtur med en registerkjederaklende bil. En vet faktisk ikke om en kommer seg hjem igjen, dette gjorde meg om noe enda mer glad i deg. Du sviktet aldri selv om jeg definitivt ikke fortjente din lojalitet. En rir ikke en skadd hest, det gjorde jeg. Det var på en av våre typiske turer, en sommertur til Åndalsnes at vi knyttet evige bånd. En sen natt på tur over Dovre løp en elg ut i veien, vi hadde ikke sjans.. Elgen døde, og for å være helt ærlig trodde jeg at dere ville dele skjebne. Jeg var så overbevist at jeg kjørte deg ned i grøfta for å ikke stå i veien for passerende biler. Men nei, du gav deg ikke denne gangen heller. Noen dager senere var du på veien igjen, dog med nye krigsskader. De kler deg, de viser at du tok vare på oss da vi trengte det som mest. Nå nærmer tiden seg for ny EU og jeg vet neimen ikke om kontrolløren vil se deg som den trofaste/trygge krigeren du er. Jeg er redd det er her våre veier skilles, det var ikke sånn det skulle bli. Jeg vet at andre bare ser deg som en klump stål, men for meg vil du alltid være en god venn. Å gi opp deg blir som å be en trofast hund gjennom mange år om å bli, for så å vende ryggen og forlate deg uten å se meg tilbake.

 

 

(Pastet fra FB, dermed noe tett lesning) 

 

 

 

 

Jeg er klar over at dette er skikkelig klissklass, du formerlig vasser gjennom denne teksten! Det er noe med bil, blir litt mushy inni meg når jeg har en som kjemper seg tappert gjennom både større og mindre utfordringer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott skrevet :) Biler blir man glad i og gjerne mer glad i dem om de har noen skavanker hist og pist, de har litt sjel liksom :)

 

Ja! En blir jo selvfølgelig glad i nye biler og, men det er noe med gamle biler som presterer litt utenfor logikkens lover :) Jeg opplever nok et større "eierskap" til nyere biler, de SKAL funke. Eldre værbitte krigere derimot, de blir mer venner.

 

Du skal være velkommen, kjære venn! Jeg har noe til deg, skal postlegge i morgen!

 

Nå står jeg foran pc'en og bukker&skraper! Hadde jeg hatt en hatt hadde jeg glatt senket den mot gulvet i ren hengivenhet!  :smoking:

 

PS: Jeg håper vi kan få til en vestlandsdate snart!  :beer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen tilbake :)

 

Takktakk, det føles bra :)

 

Jeg er ledig stort sett hele tiden, nå for tiden. Sykemeldt, å kan gjerne rote bort litt tid på hva enn det skulle være. :)

 

Hmm! Kjekt å vite ;-)

 

Bilferie!

 

Om ca en uke er tanken å fyke sørover på ferie, den eneste planen vi har i år er å ikke ha noen planer. Dette KAN bli noe slitsomt, men mtp hvor laidback både jeg og fruen er så har jeg en liten drøm om at dette kan være den perfekte feriestrukturen for oss :)

 

MEN!

E46'en er gammel og ting kan skje, noe det også gjorde. I går, på tur til Orkanger raste jeg en bærearm.. Eller, raste og raste.. Den begynte ihvertfall å lage fæle lyder! Bare for å innprente alvoret i fruen så fortalte jeg henne fæle historier om hjul som flerres av i 200km/t på motorveien, hun ble selvfølgelig svært lite lysten på tur! Ok, da var vi så langt.. Step 2 var å gli E36'en inn i samtalen, vi kan jo kjøre den? Wow, that plan backfired! Ca før jeg rakk å fullføre setningen var hun i full gang med å google billige flyreiser. FLY!!!

 

 

Nei og nei! Heldigvis kjenner jeg en svært hyggelig BMW-sjel i Orkanger, ikke bare tilbydde han seg å bytte bærearmen, han tar turen og kjøper den for meg og. Puh! Han skulle bare visst hvor nærme rumpa mi var et skikkelig svett charterflysete.. 

Planen er å oppdatere underveis, vær forberedt på bilder av rustete E46 både her og der (satser på at det blir mer der enn her) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, hvis ikke så måtte du ha hevet deg rundt og fått EU godkjent E39en og dradd på tur med den ;) Men jeg skjønner at diesel og stasjonsvogn med mer bagasjeplass er å foretrekke på langtur ja, helt klart :)

Men har du vært noen plass siden folk ønsker deg velkommen, noe jeg ikke har fått med meg her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, hvis ikke så måtte du ha hevet deg rundt og fått EU godkjent E39en og dradd på tur med den ;) Men jeg skjønner at diesel og stasjonsvogn med mer bagasjeplass er å foretrekke på langtur ja, helt klart :)

Men har du vært noen plass siden folk ønsker deg velkommen, noe jeg ikke har fått med meg her?

Mm, E39 hadde vært super på tur men jeg vet ikke heelt om den har min fulle tillit enda. Har liksom ikke fått kjørt den så mye :) Sånn egentlig så holder bagasjeplassen i E39'en i massevis, vi er bare 2. 

Jeg tok en liten pause, den var ment å vare ut sommeren men savnet ble for stort ;-)

 

JAAA! En konge tråd oppstår fra døden, ble litt svett når du snakket om kvinneguiden og la ut krigern for slag. Fint og høre om folk som vil hjelpe også :)

 

Haha, tusenmillionertakk! Vet ikke heeelt om jeg fortjener en så god velkomst, men jeg tar imot læll :D Ja, nødløsninga er å få byttet armen underveis evt. Håper vi slipper det dog. Jeg skrur jo selv, men jeg sliter med understellsdysleksi (ikke tenk koffert!) :D Det er så ille at jeg måtte tegne bærearmene i lufta til dama bak kassa da jeg handla deler til 5-serien nylig. Det var.. Flaut  8-[

 

Jævlig bra skrevet nok en gang nytern! :D

Sent from my iPhone using Tapatalk

 

Haha, takktakk! Fruen bare ristet på huet og lo da hun leste dette, godt noen forstår  :love:

 

 

 

Såå... Jeg leverer terninger i krigeren:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha det skjønner jeg godt! Var jævlig morsomt skrevet men samtidig jævlig bra! :P

Er rart hvor glad man kan bli i en bil egentlig Oo

Sent from my iPhone using Tapatalk

Det er nesten litt skremmende! Ihvertfall for ens pårørende :lol:

 

Godt å ha deg tilbake, kjære Nytern  :love:

Du må ikke finne på å forsvinne igjen.. Trådene dine er desidert de mest interessante her på forumet :)

Takktakktakk, kjære Julian! :love:  Neida, nå er dere stuck med meg! For evig! <inputforstyrretlatterher> :D Blir nesten litt overveldet jeg, for meg er det litt snålt at andre finner det så interessant å lese mine snåle tråder. Setter ihvertfall veldig pris på gode ord, de lagres i happykassa :)

 

 

Forøvrig nettopp hjemme fra en nødfiksavbærearmtur, fikk selvfølgelig ikke tak i armen på så kort varsel, men jeg krysser fingrene for at nødfiksen varer turen ut! Har dessuten byttet til meg et rustfritt panser! Var faktisk nesten så jeg vurderte å droppe det, det føles litt trist å hive panseret som har vært med bilen i 329.500km. Tenkte å vaskerense bilen i morgen, før/etterbilder kommer så lenge været holder seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil med dette rette en STOR takk til RS-Heggem for dagens overraskelse! Wowa! Jeg vet nesten ikke hva jeg skal si, annet enn takk! :D

 

Det skal sies at fruen reagerte _litt_ på at jeg kom løpende (sort of) med nyrer! "Jeg har fått nyrer!!" jublet jeg, hun ble mildt sagt overrasket over at jeg i det hele tatt trengte flere :lol:

 

Uansett, jeg skylder deg noe, RS-Heggem. Name your price :D I'm at your service, dear Sir!

 

 

Bilen er noe full av pollen, men en ser da hvordan det ble:

 

DSC_0063_zpsrz0svqvf.jpg

 

DSC_0061_zpshruz48cl.jpg

 

 

Wowa!! Nå begynner fronten virkelig å komme seg, neste skritt er å gi nytt liv til den noe matte sprederen og kanskje investere i et nytt panser med tid og stunder. Det er plaget med steinsprut og jeg ser for meg at lakk + fiks av rust mest trolig koster mer enn et ok bruktpanser.

 

 

On another note, ferie!


Årets ferie er planlagt på følgende vis: Vi kjører til Oslo og tar ferja til Fredrikshavn. Hjelp.. Mtp at turen helst bør vare 10-14dager er dette noe.. Tynt.. Jeg har jo selvfølgelig en slags drømmeliste der det går veldig mye i bunkre/andre militærhistoriske interessepunkter, Prora (google it), ringen (selvfølgelig) samt en dash slott.

 

Fruen on the other hand.. Fornøyelsesparker! 

Jaja, siden fjorårets tur endte vel.. I dyp skuffelse prøver vi å bare leve litt i nuet denne gangen.. 

 

Så var det dette med hvilken bil man kjører da, her kommer mine tanker rundt dette:

E46 aka Laffen: 

+Sportseter

+Sikrest av de 3?

+Går billig

+Sprekest

+12v i bagasjen for kjøleboks

 

-Bærearm ikke helt i slaget

-AC defekt

 

 

E36 aka Krigeren:

 

+Dette er denne bilens siste sjanse til å være med på skikkelig ferie (ihvertfall på en stund, går neppe gjennom EU med jekkfester av kjeks)

+Går billig

+Eventyrfaktoren

+Bra anlegg

 

-Jeg må isåfall dra uten fruen, hun nekter å feriere i murmansk på hjul

-Tregest

 

 

 

E39 aka James Heimlich:

 

+Best komfort

+AC

+God plass

+Fin maskinist

+Minst rust

 

-Vel, den mangler jo skilter og turen er nært forestående

-Tørst

-Jeg kjenner den ikke veldig godt

 

 

Hvorfor lagde jeg egentlig denne lista? Det er jo avgjort at vi kjører E46.. Jaja, kjekt å ha dette skriftlig :)

 

 

Uansett, jeg vet ikke om jeg skal belemre dere med et reisebrev. Kanskje jeg heller satser på å filme endel, planen er ihvertfall å filme endel av turen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...