Gå til innhold

Nyterns værbitte krigere - En reise i flere forstander.


 Share

Anbefalte innlegg

On 16. august 2016 at 16.05, Nytern skrev:

Huff, kjenner jeg er megalei det av å måtte svare på det spørsmålet. Sånt er for meg en privatsak, men vi har jo brreg for nysgjerrige sjeler. 

Der er jeg så utrolig enig med deg! Jeg vil si at det mest negative med min F10 er at alle spør HELE tiden hva bilen kostet. Det spiller ingen rolle hva den kostet, den kostet penger! Jeg ser jo selvsagt situasjonen og folkene litt an, men i den senere tid så har jeg bare svart "kosta nok" :) 

Ellers så synes jeg det var noen fine bilder på forrige siden her, ser ut til å ha vært heldig med denne bilen :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On ‎16‎.‎08‎.‎2016 at 15.40, Nytern skrev:

Positive overraskelser:

Veldig god svingradius (for å være BMW)

Komforten, wow.

Gode lys

Girkassa! Den maskerer det faktum at jeg kun har 116hk til rådighet veldig godt

 

Negative:

Skjer med setene? Sitteputene er veldig smale, sitter halvveis oppå sidestøttene

Start/Stop

Motorens lydspor. Her foretrekker jeg de gamle dieselfirerne.

 

Gratulerer med god bil, fikk lyst til å kommentere et par av erfaringene dine ;)

- Jeg er også utrolig imponert over girkassen, eksemplarisk oppførsel til mitt bruk hvert fall!

- Er enig i at setene fort kan virke litt smale, personlig er jeg ganske smalt utrustet fra naturens side, men jeg kjenner flere som klager over at de blir sittende på hoftekulene :P Kan virke som om alle sportssetene er like (var hvert fall like smale i min E81).

- Start/Stop = HAT! Hadde det vært opp til meg hadde denne vært koblet ut, men det går sikkert ikke an. Prøver å jobbe inn en rutine med at jeg trykker på knappen hver gang jeg starter bilen, får se om jeg klarer det :P

Ellers blir det gøy å se hva du finner på med denne utover :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 16.8.2016 at 19.55, Kennethe34 skrev:

Enig i at sitteputene er noe smale mtp sidestøtter, passet ikke nedi mine før etter 6mnd trening og jeg var ikke sånn kjempestor :P 

De burde vært noe breiere!

Haha, helvete! Ikke meninga å banne, men vi kan nok gange dine 6mnd med 10 i mitt tilfelle. Synes det er litt tøft med svære lår, men denne bilen mener helt klart noe annet ;) Godt jeg ikke er alene om denne konklusjonen ihvertfall!

On 17.8.2016 at 16.52, Fredrik 90 skrev:

Der er jeg så utrolig enig med deg! Jeg vil si at det mest negative med min F10 er at alle spør HELE tiden hva bilen kostet. Det spiller ingen rolle hva den kostet, den kostet penger! Jeg ser jo selvsagt situasjonen og folkene litt an, men i den senere tid så har jeg bare svart "kosta nok" :) 

Ellers så synes jeg det var noen fine bilder på forrige siden her, ser ut til å ha vært heldig med denne bilen :) 

Ja, helt enig! Uvant å eie såpass "ny" bil igjen, føler på en måte at jeg har mest igjen for å bare snakke den ned. Så slipper jeg å bli kalt klyse etc. Jeg kan bare snakke for meg selv, men jeg forstår virkelig ikke hvordan mange drar slutningen om at en kjøper bil for å imponere andre. Hvis det var hensikten hadde jeg nok gått en annen vei enn den jeg gikk da jeg anskaffet meg denne noe enkle 316d'en :)  For min del handler det om sikkerhet og driftsikkerhet. På mange måter koser jeg meg mer i E39'en, men jeg føler meg definitivt mer komfortabel med å kjøre F30 til Tyskland om etpar uker.  Hoi, takk for bildeskryt! De er tatt med mobilen, synes de ble relativt greie mtp ustyrets noe begrensede forutsetninger :) 

On 17.8.2016 at 19.11, norbakken skrev:

Gratulerer med god bil, fikk lyst til å kommentere et par av erfaringene dine ;)

- Jeg er også utrolig imponert over girkassen, eksemplarisk oppførsel til mitt bruk hvert fall!

- Er enig i at setene fort kan virke litt smale, personlig er jeg ganske smalt utrustet fra naturens side, men jeg kjenner flere som klager over at de blir sittende på hoftekulene :P Kan virke som om alle sportssetene er like (var hvert fall like smale i min E81).

- Start/Stop = HAT! Hadde det vært opp til meg hadde denne vært koblet ut, men det går sikkert ikke an. Prøver å jobbe inn en rutine med at jeg trykker på knappen hver gang jeg starter bilen, får se om jeg klarer det :P

Ellers blir det gøy å se hva du finner på med denne utover :) 

Hoi! Tusen takk! :) 

Ja, girkassa er rett og slett et lite mesterverk! Synes min var noe treg i kryss, så jeg prøvde meg på en reset og jammen har den nå tilpasset seg min kjørestil.

Ai, setene.. Det kan for meg virke som at lårene blir immune mot det kjipse aspektet ved å sitte halvveis oppå sittestøttene. :D

Start/stop! Nå er vi inne på en greie vi faktisk kan forandre! Fant en ypperlig demonstrasjon av hva som er mulig på youtube, jeg har så lyst til å plagiere det denne karen fikk utført. Hvem gjør sånt i Norge, tro? Se og NYT! :D 

 

Så, felgopplegget! Jeg fant et sett 18" OEM style 355M på Finn! Selger gadd ikke informere om annet enn dekkbredde og felgstr, han la ikke ut bilder engang. Så, det at de ikke ble solgt på timen tross veldig veldig lav pris gagnet jo meg i stor grad! Felgene ble levert fra fabrikk på selgers X1, og etter mine beregninger ville innpress og bredde gi et veldig diskret løft på min noe bestefaraktige F30.

Felgene (jeg sier felgene siden dekka var av typen RFT og bar preg av mange tusen km med for lavt lufttrykk) lå i Oslo og jeg hadde arbeidshelg, hva gjør en da?

Drar noen kjensel på.. Denne karen?

14102758_1754925431442925_34029158859185

Wow! På kort varsel stilte han opp, tross planer om hengerfri helg. Makan til kar! Hadde gleden av å henge litt me'n begge gangene han passerte, prøvde meg tilogmed på et lite stunt da han var på vei hjem. Jeg ikledde meg bjørnelua, dro med meg jerrykanna og fulgte livestreamen hans mens han nærmet seg Alvdal. I det han rullet inn mot superladeren stod jeg der, med jerrykanne og bjørnelue mens jeg klødde meg i huet i ren fortvilelse. Jeg hadde jo hørt om en Bjørn som fikk gratis drivstoff på Alvdal. :D Mulig jeg er litt sær, eller vent.. Jeg ER sær. Tror jeg var den eneste som lo, men som jeg lo! Ahh, det var episk. :D 

Snek meg til en selfie og, ble litt starstruck av hele greia. Jeg har jo fulgt denne kjernekaren leeeeeenge, og alt begynte her, på bimmers. Med roadtrip i E61 nedover kontinentet. De koselige reiseberetningene, morsomme bildene av han og fruen. Helt til nå, turer i både inn og utland, alltid entusiastisk og alltid en ytterst stødig sjåfør. Nei, nå tar jeg litt av. Igjen.

14039974_1754925411442927_23548361651939

13934788_1754925444776257_70571917403516

Måtte snike med BMW'en og. Den ble liten i forhold til Model X. For, X er utrolig stor! Bjørns ruller på 22", de bidrar til en slags optisk illusjon på bilder etc, såfremt bilen får være alene i bildet that is. Når en sammenligner disse to ser en at F30 blir en smågutt i forhold. Artig er det da at jeg er svær i liten bil, og at Bjørn er av mer hendig størrelse i SVÆR bil :P 


Tilbake til felgene. Selger nevnte at han hadde hatt nærkontakt med noen fortauskanter i ny og ne, derfor bad jeg om et bilde før jeg overførte penger. Bildet var av typen en knipset med en litt halvør asparges på 1880-tallet, altså ikke veldig detaljert. Samtlige bærer preg av lette, merk; lette kantkjøringsskader. De er fullt ut reddbare, men jeg har det travelt. Tur nærmer seg, og jeg ruller ikke til moderlandet på 16". Fint pussepapir, pensel og felglakk blir løsningen, foreløpig. Dekk er dessuten bestilt, så nå er det bare å glede seg. Ok, nok trenering. Følger du med enda? *dunk dunk dunk* (dunker i skjermen din) Er du der? Leser du enda? :D 

14079895_1755935328008602_74500421392375

Jeg er sååå fornøyd! For en slikk og ingenting forvandlet denne transaksjonen min noe triste F30. Fra larve til sommerfugl! SUV-felger! Det ble jo tøft! Google klarte heller ikke å oppdrive bilder av andre F30'er med disse felgene, det er jo litt stilig :) 

 

Nå, avslutningsvis deler jeg denne siden med dere: http://www.bmwstylewheels.com/bmw/355

 

Der er mine felger, men, på denne siden kan du altså bla deg frem til informasjon om OEM BMW-hjul, fra alle årganger. Veldig hendig verktøy når en jakter felger, evt når felgselgere ikke helt vet om felgene heter Kåre Nils eller Kjell Sofie.


Jeg glemte nesten; krigeren! Gode E39'en dundra seg gjennom brutte vegløfter som om de var ingenting, nok en gang. Harrytur med E39 er en månedlig greie, og den fullfører alltid med bravur. Svingete veier, telehiv, søkk, ferister. Alt i herlig komfort, mens den summer lavmælt i pur glede.

14063896_1755935454675256_40882233497041

 

God aften da, venner! :)

Endret av Nytern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

Hoi!

Huff, jeg har styra med no reisebrevlignende greier på FB, men det tar tid.. Nybilen brumma undertegnede m/madam til Tyskland - med bravur! :)

Makan til kjerre, beste langturbilen jeg har eid hittil. Var litt bekymra for lav motoreffekt, men konkluderte overraskende nok med at 116hk kombinert med 8-trinns automat fungerte nydelig! Forbruket? 0.48, dette for hele turen :)

Her på ferja, Larvik - Hirtshals

14192022_1761232954145506_33291415588116

 

Her utenfor feriehuset. Splitter nytt. Vår herlige pensjonistferieplass, i år var alt forandret. Borte var gamlingene, nå var ungdom og barnefamilier i fokus. Da passa det godt at vi gjorde oss ferdige i denne regionen! :)

14222290_1762589814009820_17241835901711

 

180 på tomgang, nesten! Passerte fint 200 på gps, overraskende nok. Blir gøy med mer effekt :)

14212758_1763522167249918_85592087784782


Var dessverre mucho dyrt å ha med bil over til øyene vi besøkte, så da ble det.. EMOBIL?! Makan til doning! :D

Her satt vi altså på rekke, jeg foran, fruen bak. Folk lo.

14317609_1765529900382478_41476709907823

Oi, så mye jeg kunne skrevet og raljert om her, mulig jeg gjør det og :) Koselig med reisebrev! 

 

Kom hjem, vaska.. Ikke F30, vaska E39!

14317404_1764501523818649_70561454096508

M-par selges nå. Tror jeg.. Gudene vet hvorfor, men jeg har flere sett 17" og må innrømme at jeg nok trives best med 17" på E39.

 

Sånn ble'n med style 80, disse får splitter nye conti piggfrie nå (i rett dimensjon seff, 235/45-17)

14285234_1765136880421780_6964887_o.jpg?


E39'en fikk forresten en skikkelig kjølesystemservice i sommer, utført av undertegnede. Vi snakker alle reimhjul, strammehjul, reimer vannpumpe, termostat m/hus osv. N-y-d-e-l-i-g-! Herlig å vite at det er gjort. Vet at mange E39'er med M52 opplever store issues med toppakning og alskens pga det som først var bagateller. Godt å rydde det unna før noe skjer! Preventivt vedlikehold og det der. Jeg kasta dessuten biltema bremseskiver / klosser så langt jeg klarte, nå rocker jeg org vare. Makan, jeg var så fornøyd med biltema helt til jeg måtte utføre en nødbrems på autobahn i fjor, fra 190km/t. Skivene slo seg tvert. Meget skuffende.

Skivene ble forøvrig donert, av en meget hyggelig, lokal E39-kar! Han er bare ungdommen enda, men hans vedlikeholdsregime vitner om at han mest trolig er en gammel sjel :D Ja, her om dagen hadde'n tilogmed funnet frem org koppholder til meg. Makan!

 

Planer fremover?

Jeg vurderte lenge 18" vinter på F30, men har nå bestemt meg for å handle 16" hakka r2. Når valget står mellom 18" kinadekk på "kule" felger eller 16" premium på kjipe er avgjørelsen enkel. Dessverre.

Skvettlapper! F30'en må få skvettlapper.

E39 skal få en gjennomgang listmessig, plastidip av støtfangerlister fungerte dårlig. Nå har jeg skaffa orglister.

Bilpleie! Har handla en haug stash fra scandicshine, inkl en mysteriepakke! Håper jeg vinner poleringsmaskin, men gjør jeg ikke det får jeg bare vel.. handle en. Huff. Dyrt å eie fin bil.


Det var det, tror jeg. God dag videre, folkens :)

 

 

Oi, forresten.. Style 80. Litt kule, sant? Synes at'n vart classy nå, gamle krigeren.

 

 

Oi 2! Dårlige bilder. Telefonen min døde, brukte en kalkulatorlignende gjenstand fra årtusenskiftet :)

Endret av Nytern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, sveigis! :) Ja, tenk.. F30 er faktisk 1mm bredere enn E39. Lurer litt på når denne utviklingen stagnerer, bilene kan ikke fortsette å vokse i evigheter heller :)

 

Blitt litt fan av rare felger, Style 80 har et veldig italiensk design, synes jeg. Litt stilig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Målte forresten gjennomsnittlig støynivå i F30 vs E39. Samme vegstrekning snittet fra ca 1mils kjøring, fart: 100km/t. F30 72db, E39 69db. Imponerende, ganske merkbar forskjell. Husker jeg tenkte over støynivået første gangen jeg kjørte F30'en. Men, F30'en er bedre på andre måter :)

Endret av Nytern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...