Gå til innhold

BMW E39 528i


 Share

Anbefalte innlegg

Det har skjedd litt siden sist, så jeg lager en liten historie om det.

Først så handlet jeg deler fra koed.no for omtrent 10.000,- en lang liste med deler som jeg skulle bytte på bilen før eu-kontroll. Se bilde.

Skjermbilde 2016-08-24 kl. 17.56.06.png

Noe av det har blitt kjøpt i fjor, reiste til verkstedet som min bror har tilgang til i Hallingdal. Fikk bytte nesten alle delene på en kveld, hadde bestilt en brukt caliper bak fordi den som var på hang seg fast (trodde jeg) tok den gamle ut prøvde å dytte inn stemplet og det gikk inn som bare det (ble litt overrasket) men tenkte ikke noe på det satte inn den brukte, var nesten ferdig og skulle til å lufte bremsene MEN det kom ikke noe bremsevekse ut fra caliperen så da måtte vi feil søke på bremse rørene og tror du ikke at rørene hadde blitt klemt flate av en hovedforing bak -.-

Bremserør.jpeg Bremserør 2.jpeg

Ja bilen lider av litt overflate rust, og dette fant vi ut kl 23 på en lørdags kveld, heldigvis så hadde min mor noen bremserør som hun hadde kjøpt til sinn gamle 3-serie og dem var med ferdig nippler og skruer på, bytta røret og lufta og da var alt i orden ingen caliper som henger seg fast og alt i orden (trodde jeg)

 

Også var det å få tatt 4 hjulskontroll, bestilte time hos snap drive Asker, sa til dem at bilen var senket og litt lav, kom ditt kl 8 dem så bilen og sa nei bilen kan ikke tas på grunn av den hadde ikke kommet opp på bukken, greit fikk tips om Furubakken stakk innom der og spurte kan dere ta bilen min, en kar ble med ut og så på bilen og han mente at det var ikke noe problem fikk time og pris på ca 2.100,- og 1,5 time arbeid greit sa jeg, kom ditt den dagen jeg hadde time kl 8, pratet med en annen kar som sa nei vi kan ikke ta bilen fordi den er for lav og at prisen hadde gått opp til 4.500,- og 4,5 time for 4 hjulskontroll!!!

Greit stakk innom Mekonomen på Vøyenenga og spurte en kar på verksted om dem kunne ta inn bilen og han også mente det ikke var noen problem selv om den var lav, fikk time kom den dagen igjen kl 8 og igjen en annen kar som sa nei bilen er for lav AAAAAAA sa jeg inni meg!!

Fikk tips av han om Vianor like ved, stakk da ditt og spurte en kar og sa "vi prøver" kjørte bilen på bukken uten noen skraping eller problemer, brukte ca 40min og 1.570,- da jubla jeg godt, endelig rett ratt etter bytte av styrestag!!!

Bil folie.jpeg

Satte på en bombsticker folie for å skjule rust på skjermen :oops:

Så igjen trodde jeg alt var i orden MEN NEIDA!!!

Begynte å komme lyd fra eksosen, var på vei hjem ifra Drammen kjørte etter en motorsykkel han ga på og jeg ga på hørt en lyd og trodde det var sykkelen men så svingte han til venstre og jeg rett fram tror dere ikke at eksosen hadde gått i stykker på grunn av rust!!! Greit reiste igjen til Hallingdal fordi min bror hadde sveise apparat. Fikk fiksa det og tok samtidig muffler delete. SWEET lyd fra bilen nå..

Eksosrep.jpegDelete.jpeg

Og i mens bilen sto sånn så hørte jeg plutselig PANG fulgt med STJIIIIIIIIII

Tror dere ikke faen med ene luftbelgen bak punkterte!!!!

Punktert belg 19%22.jpegLav punktert.jpeg

Måtte ta av 19 tommerene og sette på noe mindre for å kunne kjøre hjem igjen fra Hallingdal :x kjørte ganske rolig og brukte god tid...

Vel får bytte denne luftbelgen da.

Belg.jpeg

Bilen sto da i noen dager mens jeg venta på ny belg, fikk bytta den og alt i orden TRODDE JEG IGJEN!!!

Lot bilen stå på tomgang siden den hadde stått i noen dager i mens jeg ryddet og til jeg skulle prøvekjøre den litt kastet ett blikk inn i bilen så at tempmåleren sto på HOT som faen, slo av bilen også så foran under bilen at det silte ut kjøleveske TROR DERE IKKE at det har kommet en hårfin sprekk på radiatoren!! Fikke tettet den litt med radiatortett med det er bare en løsning til jeg får kjøpt en ny en før vinteren AAAAAAAA

Har hatt mega uflaks i sommer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner jeg blir regelrett uvell av at du måtte på 4 verksteder for å få tatt 4wd. er jammen meg så mange mekanikere som mister nattesøvnen om de må gjøre noe mere komplisert enn å bytte olje og filter.. steik for noe tull med at dem ikke får den opp på bukken, kan ikke være noe til butikk når dem ikke gidder å prøve engang. 

Bare greit å bytte sånt, trikset er bare å beholde samme bilen slik du får luka ut alle sånne småproblemer. :) alle med gammal bil møter på det der, men en vakker dag er du plutselig komt rundt og kjører problemfritt i år etter år.

 

Endret av hsd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Gabz skrev:

Ikke mye flaks på deg nei :lol: Får håpe alt faller å plass igjen snart da!

Ikke mye flaks nei, er snart i mål er litt igjen for å få den mye bedre :D

15 minutter siden, hsd skrev:

Kjenner jeg blir regelrett uvell av at du måtte på 4 verksteder for å få tatt 4wd. er jammen meg så mange mekanikere som mister nattesøvnen om de må gjøre noe mere komplisert enn å bytte olje og filter.. steik for noe tull med at dem ikke får den opp på bukken, kan ikke være noe til butikk når dem ikke gidder å prøve engang. 

Bare greit å bytte sånt, trikset er bare å beholde samme bilen slik du får luka ut alle sånne småproblemer. :) alle med gammal bil møter på det der, men en vakker dag er du plutselig komt rundt og kjører problemfritt i år etter år.

 

Egentlig så var det 5 verksteder gadd ikke å skrive om den siden jeg så på bukken at det ikke gikk. Skjønner meg ikke på dagens verksteder, naboen har en X5 2003 model, og han var innom Furubakken for en enkel diagnose det kostet 4.000!!!

Gir meg ikke så lett, er ikke ferdig med denne før jeg har fått den strøken, om jeg skulle være så heldig å vinne i lotto så hadde jeg ikke solgt denne her nei :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke skjedd så mye her men har kjøpt en "ny" bil, har vært på utkikk etter en 4x4 som lett kan dra en hestehenger og som det ikke er så farlig med iforhold til bruk så på Patrol og Pajero først.

Men så fant jeg en liten Cherokee i Oslo for en rimelig penge og en som kan trekke 2.500kg og veldig lite rust kun litt på dørene (det fulgt med en tykk perm med hva som har blitt gjort med bilen). Har hatt den i nå snart 2 mnd og må si jeg er positivt overrasket :-D lett å kjøre, støyer litt men det forventa jeg av en slik bil. Motoren er litt morsom høres ut som en lastebil når man kjører :-D ikke så sprek 2.5 diesel motor men den drar en hestehenger mye lettere enn BMWn gjør.

Noen bilder da.

 

IMG_20170625_154002_1.jpg

IMG_20170625_154023.jpg

IMG_20170625_175543.jpg

IMG_20170502_092944.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg skulle solgt bilen i dag, hva kunne jeg ha tatt for den?

Jeg har byttet følgende

Hjullager begge foran, Zimmermann skiver rundt pluss nye klosser og håndbrekksko, radiator vannpumpe og reimer, dynamo, batteri, tennplugger, topplager begge foran og bak, KW 1 understell pluss powerflex foringer foran og bak, luft belger bak, skiftet olje og filter hver 10-12.000km med Castrol 5-30W, nye bak dekk og sveiset sprekk i felg, pluss 2,5" eksos fra KAT pluss 1 muffler delete, 545i girspak som gir kortere girskifting, skiftet panserwire, oppgradert høyttalerene i bilen med en 12" Pioneer basskasse, byttet ene framskjerm på grunn av rust, bilen blir jevnlig vasket og polert og renset i lakken, har masse deler som ikke byttet ennå. Husker ikke om det er noe mer jeg har gjort :roll:

Også det negative bilen er 17 år og har rust, litt på bakluka og dører sjåførsiden, har litt bulker her og der, ABS og anti-spinn lyser (har ikke byttet sensorene bak ennå) og luftfjæring lyser (mistenker at det er sensor pinnen som jeg skiftet i sommer, kjøpt brukt) også mistenker jeg at Lambdasonden bør byttes, bilen er nå kjørt ca 233.000km.

Hvor mye tror dere at jeg kunne ha tatt for bilen? Må ikke glemme at den er manuell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 22.9.2017 at 11.33, Skare1 skrev:

Tror den ville gått fort hvis du legger den ut for 35-40. Kan få mer, men da må du ha litt mer tolnodighet :) ville fikset ihvertfall ABS før salg. 

Takk for svar :) da tror jeg beholder den noen år til og fikser det som må fikses :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må denne selges dessverre, jeg bumper denne tråden i første omgang før jeg legger den ut på finn.

Er litt vemodig å selge den siden jeg har lagt så mye tid og penger i bilen.

Den har noen feil som jeg har ikke rettet opp ennå, har delene men ikke tid :? dem blir fikset før jeg legger den ut på finn.

Så hvis det er noen her inne som har lyst til å kjøpe den og ta vare på den, så send meg PM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan liste opp hva jeg har gjort med bilen di 5 årene jeg har hatt den.


- Dynamo
- Radiator/vannpumpe/alle løpehjul/alle reimene
- KW 1 coilovers sammen med topplager begge
- begge hjulager foran
- Zimmermann bremseskiver ventilerte
- Alle klosser/ hånbrekksko
- Alle foringer byttet til Powerflex bak
- Nesten alle foringene foran byttet til Powerflex
- Olje og filter byttet hver 10-12tusen med Castrol olje
- Nye sommerdekk bak 275/30R19 2 stk
- Sveisa en sprekk i felgen bak
- Skiftet bremserør bak
- Begge luftbelgene
- Skiftet venstre front skjerm pga rust
- Skiftet lykter til tidsriktige Pre-facelift xenon lykter (var depo)
- Skiftet venstre bak dør pga rust
- Nye tennplugger Bosch
- Oppgradert høyttalerene
- Shortshift gear stang, er orginalt for en E60
- Har tatt grundig vask på bilen hvert år etter vinteren (clayet, renset, behandlet og beskyttet)
- M-Sport ratt
- Hjulstillingskontroll

Har 2 nye hjulager komplette med nav, veivhusventilasjon filter, abs sensor begge bak og noen små deler som jeg ikke husker hva er for noe. Har sikkert glemt mer hva jeg har gjort.

Har gjort det meste selv og har en stor bunke med kvitteringer.

Endret av Margeir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Har ikke solgt bilen ennå, har heller ikke stresset med det.

Er litt i tvil med å selge den siden jeg har lagt så mye tid å penger i den.

Hva syns dere? Burde jeg beholde eller selge?

Byttet nå til orginale hella lykter og disse stygge depo lyktene er borte.

Syns det kler bilen. Litt dårlige bilder.

IMG_20180418_205109.thumb.jpg.9302865316a269de4cb7e0eca52bc9f7.jpgIMG_20180418_205209.thumb.jpg.d20ba52d22933dfe3315324ef688d9bb.jpgIMG_20180418_205134.thumb.jpg.c9ff5f66252234c14ce9e15dc1577639.jpg

IMG_20180418_205314.thumb.jpg.86c4bea75d5a51532abd2718c6dc17a7.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...