Gå til innhold

Ulyd [video] Servopumpe, reimhjul til servo eller tannstang?


Thundercoil
 Share

Anbefalte innlegg

2002 E46 330ci kompressor.
km.stand: 163 000

https://www.youtube.com/watch?v=C6oX1l2Rh_o

Som tittelen sier, har jeg altså en ulyd fra motorrommet.
Når jeg starter bilen og motor er kald, er det fortsatt et svakt hint av lyden, til tider. Ellers bør motoren gå på tomgang i 2-3 minutter før lyden kommer, og kommer da bare jeg legger vekten av pekefingen på rattet. Lyden er mye høyere og konstant ved kjøring, når man holder rattet gjennom en sving.

Det begynte for 5-6 måneder siden, men da kom bare lyden når jeg trillet eller rygget veldig sakte og nærmet meg full sving (inn og ut av innkjørsel til huset), men etter en tur til Sverige, forrige helg, kommer lyden som sagt, bare jeg tar på rattet. Det er lik lyd, bare mye høyere, når jeg snur bilen, eller kjører i f.eks. en rundkjøring. Ikke lite pinlig :P

Bilen har kompressor, men lyden var der både før og etter montering av denne, i uken som var. Byttet også reim i den sammenheng.
Hydraulisk reimstrammer hadde litt rulleskøytelyd, når jeg snurret på denne, før jeg tok på reim, så denne blir byttet. Ellers kunne det se ut som reimen flyttet seg ørlite frem og tilbake, i området rundt servopumpe og strammer, typ 1mm eller mindre. Over vannpumpe, dynamo, Svinghjul så den stabil ut.

Lurer da altså på om noen kjenner igjen lyden, om det er typisk servopumpelyd, eller om det til og med kan være tannstang?

Ellers er bilen fin å svinge med, den svinger jevnt til begge sider, ingen av sidene kjennes hardere å svinge mot og rattet er mykt som alltid. Det lekker heller ikke servoolje.

Setter stor pris på hjelp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme lyd jeg hadde bare MYE mildere :)

Når min nesten tok kvelden hørtes det faktisk ut som at hele motoren min hoppet i motorrommet det var så gale lyder.

2 uker senere var akslingen på pumpen knekt :lol:

Så bare å bytte! 

http://www.ebay.com/itm/BMW-POWER-STEERING-PUMP-323CI-323I-325CI-328CI-328I-330CI-330I-1999-2006-/321069295850?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item4ac138a8ea&vxp=mtr

 

Her er den jeg kjøpte, dog blitt hakket dyrere siste året ser jeg. Betalte 400 inkl frakt tydeligvis ifølge historikken min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha. Hentet kjerringen på vestkanten i ste. Der er det jo utebenker til Mac'en, bussterminal og taxiplass. Jeg snudde i rundkjøringen i midten av alt. Plutselig snudde hele Loddefjord seg. Uff. Pinlig. Prøvde å overdøve med litt eksoslyd, men det funket dårlig.

Satser på å bytte pumpe og strammer da. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...