Gå til innhold

Min 83 BMW E21 323i


Steffen Hansen
 Share

Anbefalte innlegg

  • 7 months later...

Ooojj! Her er det lenge siden det har vært noe aktivitet :uh:

Jaja, for ta en litt stor update nå da ;) Har brukt bilen mye i sommer som var.

Skifte av topp ble en stor suksess! Bremset den til 160+ hk på e30meet :)

IMG_7553_zpsphxxqz1f.jpg

Her er ellers noen bilder i fra 2015 sesongen:

Ble 2.plass Oldtimer på e30meet 2015 :)

IMG_8031_zpszhik32nc.jpg

IMG_7647_zpssovg7ejz.jpg

IMG_7648_zpsrbtshmhb.jpg

IMG_7336_zpseles1mmo.jpg

0kZSOBy_IqJIGsiCWZ8gHL6vmr1bNnEq8FTfl30S

Ellers har jeg som sagt bare brukt bilen mye og funnet ut hva jeg vil forbedre til neste sesong.

Bilen står nå uten motor/gir og understell (har ikke fått tatt ned bak enda).

Har ikke funnet noe rust! Så denne bilen har blitt tatt meget godt vare på i 33år.

Planen er som følger:

- Sandblåse og lakkere hele understellet.

- Skifte alt av hjullager, kuler og gummi under (Det meste blir poly).

- Vaske den skikkelig undre og sprøyte svart Hagmans Bodyspray under hele bilen og i hjulhus.

- Flytte på sikringsboks (mulig hanskerom), spylertank, servobeholder, ekspansjonstank, eletriskvifte osv.

- Lakkere motorrom og frontplate.

- Shine motor, gir, diff ++ kosmetisk

- Skifte clutch.

- Montere vipp sideruter.

Sånn står bilen nå ;)

Skal av med skjermer foran.

IMG_8253_zpsvhzyj2sq.jpg

Har fjernet alt i motorrom nå. Er bare lim på torpedovegg og ikke rust!

IMG_8272_zpspukpizz2.jpg

IMG_8269_zpscgcs8vdv.jpg

IMG_8270_zpskrgg7frn.jpg

IMG_8274_zps71bmhypo.jpg

IMG_8271_zpsz5pqllac.jpg

Etter meget godt hjelp fra Jørgen Iversen Lie, Dennis Lidstrøm og Trond Hylle fekk jeg 2 strøkne vippruter ifra Danmark helt smertefritt og for en fin fin pris! ;)

IMG_8303_zpswx0elb4n.jpg

Kommer fra nå av til og oppdatere tråden litt oftere siden jeg litt og gjøre fremover!

Viser seg nok engang at jeg har klart og skaffe meg et meget godt eksemplar av en e21 323i som nesten ikke har blitt "skrudd" på. Mye har aldri blitt løst, men kommer av som en

drøm ;)

Skal forsette og ta godt vare på denne bilen!

Endret av Stancen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker! :)

Har nå bestillt clutch, hjullager bak, ytre stabstagforinger bak..

Endel mer blir det etterhvert når jeg vet hva jeg mangler til vipprutene..

Noen som vet om det er forskjell på vippruter gjennom e21's levetid?

Tar imot all info om vippruter og evt. om noen har noe deler og selge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk takk folkens! :)

Kommer til og oppdatere mye mer framover ;)

Etter noen timers research igår, fant jeg ut at der er litt forskjell på preface og facelift

vippruter til e21.. I hovedsak bare chromen rundt, så for legge det litt på is og undersøke

litt delenr. før jeg evt. bestiller ELLER velger og selge dem..

Ja felgene ligger det mange timer bak :) Men gøy og ha noe som nesten ingen andre har

(ikke sant Jørgen?), værtfall ikke i den kombinasjonen jeg har med Nogaro silver, polerte kanter og custom RS emblem, og ikke minst at dem står på en e21 ;) Er på jakt etter nye felger i 16", helst delte og 4x100..

Men der er INGEN som ikke noen andre har (brukt opp) eller jeg ikke liker!

Mulig det må bli noe custom etterhvert ;)

Gammel veteran = krysseiker for min del :) E30 passer mye bedre med litt forskjellige

typer felger ;)

Endret av Stancen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Råtøff e21! Følger med her.

 

Må gå ganske greit denne? Hva veier den?

 

Sånn jeg ser hadde den orginalt 141hk når den var ny, og med tap til hjul ca 120. 161 på hjul er veldig bra, hvis det ikke er korrigerte tall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg trodde jeg hadde gjort et ok kjøp den dagen jeg hentet den, men nå når jeg begynner og skru litt på den og ser der både er org. handbrekkvaier, hjullager, clutch, bremserør +++ så forstår jeg at dette har vært en bil noen har vært glad i i en årrekke :) Ikke værst når den nettopp passerte 222222 km! Er også orginalmasse under hele bilen som nesten ikke er skadd.. Kommert bare til shine mye av org. delene og bruke dem oppigjen ;) Selvfølgelig skifte ting som hjullager og foringer..

Som sagt plukket ned snart alt under, og kan ikke finne tegn til rust noen sted på hele bilen.. Eneste som har blitt sveiset på bilen er det lille jeg fant i bagasjerommet, og gammle eier kappet ut og sveiset de berømte "jekkfestene" foran og selvfølgelig i fotbrønen helt ute på høgre og venstre side der alle gammle BMW'r ruster.. Gammle eier skiftet da også gulvteppe og fant ikke noe mer inni bilen..

Har kjøper på vipprutene og noen senkefjører jeg har liggende, men har veldig lyst å få dem til og passe i min.. Så idag blir det og lete etter delenr. på chromen så jeg vet 100% sikkert hva jeg har ;)

Beklager litt dårlig info, men er 160+ hk i motor å ikke på hjul.. Var 143hk org i 83 og har bare skiftet topp og satt på grenrør/eksos.. Flyttet rpm fra 5300 til 6500, og det hjalp mye! Så på en bil som veier 1150kg fungerer det helt utmerket :)

Endret av Hansen86
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, okei. Men uansett hvis man ser på mange eldre biler så mister de en del effekt. Hvis du har sett Top Gear når de har testet eks noen eldre m3 190e 2.3 16v osv fra tidlig 90 tallet så hadde de mistet mye effekt på de årene. Men så var ikke de heller like godt fulgt opp som antagelig denne har vært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var akkurat det jeg og tenkte når den ble bremset.. De fleste biler mister noe effekt gjennom årene som går.. Men tror denne har blitt tatt godt vare på teknisk og ;) Var overrasket over draget i den før jeg byttet topp, men meget stor forskjell etter! Husker en episode av Fifth Gear (Corrado VR6) og forsåvidt Top Gear (Fransk V6) der dem bare tok en skikkelig service med olje, plugger, tennplugger/ledninger ++ og fekk en effekt økning på 20-30hk (tilnærmet effekt som ny). Så er utrolig viktig og bare skifte enkle ting i motor som koster lite

(bortsett fra M motorer!!!) :)

Endret av Hansen86
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...