Gå til innhold

Ekstrem dekkslitasje F11


Potters
 Share

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Oppdaget denne ekstreme slitasjen på innsiden av begge bakdekkene !!!

 

Slitasjefeltet er på ca 1,5 cm i bredden, resten av dekket har normal slitasje.

 

Bilen, F11, er senket, men er dette skylden i det smale slitasjefeltet ?

 

Moderat senk H&R fjærer foran, 15 mm og omtrent det samme bak.

Dekkene er Michelin PSS 275/30-20

 

Noen av dere andre som har senk på F10/F11 som har opplevd noe av det samme ?

 

 

post-68588-0-85334200-1408088101_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er noe trøst, så har jeg jaktet på dette problemet i mange år.. Og det er nok bare slik det er med breie bakhjul virker det som.
Hjelper selvsagt med hjulstillingskontroll og mer luft, men det hindrer ikke slitasjen.

Har akkurat samme på min E39 med sportsunderstell og orginal høyde, men jeg har 265/35-18, sliter kun helt ytterst på innersiden.
Kjørte med dekka i fjor, og i vår snudde jeg dem rundt sånn jeg nå sliter på det som var yttersiden av dekket i fjor.
Men de varer ikke en sesong til.

 

 

Har sett lignende på flere bmwer jeg har gått forbi og kikka på bakdekka.. (Vil ikke tro dette er et bmw problem).
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde firehjulskontroll i juni i fjor, et par uker etter senk var utført.

 

Kjørte hele sesongen i fjor, ink en tur til Italia med tung feriepakket bil.

Ingen tegn til slitasje da de ble tatt av, vinterhjula ble kjørt ca 6 mnd, tatt av i april, ingen tegn til slitasje der heller.

 

Satte altså på sommerhjula i april, mye mønster igjen, ingen tegn på noe som helst skjev slitasje.

 

Har i sommer hatt en ny langtur med tung feriepakket bil, Frankrike.

38 psi i bakdekkene, som er kjørt ca 25-30 000 km.

 

Har tatt hjulene av for og sjekke om de har subbet opp i noe, ingen ting som tyder på det, alt som det skal være i hjulbuen.

 

Slik som disse er slitt så ser det jo ut som om det kun er et par cm som har hatt kontakt med asfalten !!!

 

Det hele virker egentlig helt vilt.

 

Ny dekk er på vei, og ny firehjulskontroll skal utføres.

post-68588-0-27321500-1408284545_thumb.j

post-68588-0-72128600-1408284577_thumb.j

post-68588-0-30833900-1408284600_thumb.j

post-68588-0-20672100-1408284632_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er like ille som det var med meg for et par år siden da jeg hadde 19" med samme dimmensjon. Men er ikke så ille nå. Har ikke kommet inn på kordene enda, men blir nok ikke lenge til tror jeg. Men jeg har ikke hatt hjulstillingskontroll siden jeg bytta alt av foringer og kuler (tror det var sommeren 2012). Så tror jeg skal ta en kontroll neste vår. :)

Sent fra min Nexus 5 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det komme av slittasjespor i veibanen? Ufattelig sporing mange steder.

Vegvesenet klager generelt også på stor slittasje på veibane som følge av vintre med mye salting og økt bruk av piggdekk.

Det er det jeg tror hvertfall, her jeg kjører daglig er det mangle plasser stygg vei. Er hvertfall utrolig irriterende.!

Sent fra min Nexus 5 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det skyldes slitasjespor i veibanen så burde det vel også vist noe slitasje på utsiden av dekkene også ?

Jeg kjører til daglig på veier som (faktisk) ikke har noe sporing i veibanen,

 

Jeg kan bare ikke forstå det tross alt veldig smale feltet som er totalt nedkjørt, når bilen står på flatt underlag, så er det nedslitte feltet engang ikke i kontakt med bakken  !

 

Jeg vet da fanken ikke hva som skjer her !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde selv denne slitasjen på mine bakdekk, men det rare var at det ikke kom før 2. sesong. Første sesong var dekkene 99% jevnt slitt men året etter begynte denne spisingen på innersiden av dekket. Sjekket opp hjulstilling og alt var OK. Tipset kom fra dekkforhandleren at jeg måtte fylle mye mere luft i dekkene. 

For min del hjälp det VELDIG, og denne slitagen stoppet mere eller mindre helt opp. Jeg fylte 3.1-2bar i hjulene og selfølgelig måtte noe av komforten gis bort ved dette luftrykket, men med 20" er det vell ikke komfort som en higer etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ligner på det man får opp om man søker på toe wear. Kan forøvrig anbefale å prøve høyere luftrykk i dekkene, jeg har ingen problemer med dekkslitasje med nåværende bil, men jeg synes ihvertfall min bil føles bedre på ujevnt/sporete underlag med 2,8-2,9 bar (41-42 psi), som er det som står i dørkarmen for bruk med fullastet bil med min dimensjon 245/45-17.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt normalt på BMW, spesielt i kombinasjon med brede dekk . Hovedsynder er negativ camber på bakaksel som øker med vandring (kompresjon av demper)

 

Hvis du har senket bilen din uorginalt og ikke foretatt hjulstillingskontroll så er det nok cambervinkel som gjør dette.

 

Samtidig har også F1X integral bakaksel som har spesiell geometri. Der varierer toe også med kompresjon/belastning slik at du definitiv bør foreta en hjulstilling.Det første man sjekker på hjulstilling er "ride height" da det er utgangspunkt for alt annet.

 

 

Å fylle mer luft i dekket er en midlertidig løsning som ikke er å anbefale på f.eks vått føre. Du minimerer din kontakt med veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...