Gå til innhold

Ekstrem dekkslitasje F11


Potters
 Share

Anbefalte innlegg

fikk et tips en gang om å stille toe-inn litt innover,  da dekkene  vrir seg litt ut  ved pådrag. stiller man litt inn så ungår man dette litt. 

 

kjøres bilen hardt eller? 

 

 

evt. som nevnt over, kan det være slitasje av sporene i veien.  har du plass til å teste spacere for å se om du kanskje får flyttet dekket utom hjulsporet da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har senket bilen din uorginalt og ikke foretatt hjulstillingskontroll så er det nok cambervinkel som gjør dette.

Samtidig har også F1X integral bakaksel som har spesiell geometri. Der varierer toe også med kompresjon/belastning slik at du definitiv bør foreta en hjulstilling.Det første man sjekker på hjulstilling er "ride height" da det er utgangspunkt for alt annet.

Han har tatt hjulstillingskontroll etter senkesett var montert (i fjor, ref. Post #6)

Sent fra min Nexus 5 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt hjulstillingskontroll som nevnt, men skal inn for ny kontroll i morgen.

De forslo også at de kunne se på om de fikk stilt camberen slik at den "skrever" mindre. Får se hva de får til.

 

Teorien om spor i veibanen har jeg ikke tro på, og bilen kjøres vel egentlig veldig forsiktig, hadde vel ikke egentlig hatt bruk for den motoren : )

 

Tror nok mer på for lite luft i dekkene på tung feriepakket bil på langtur.

Litt skremmende at jeg har rast hjemmover i fri fly gjennom Tyskland, uvitende om tilstanden på bak dekkene.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det er noen som påpeker at det er viktig å foreta hjulstillingskontroll/justeringe med full tank.

 

Om justering foretas med lett bil bak, vil jo belastningen på indre del av dekket bli større når vekten (økt tankfylling eller vekt) tiltar.

Kan jo virke som en fornuftig tanke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørt at bmw plasserer vekter her og der når dem tar hjulstilling, men da jeg hadde min inn til dem sleit den mer en den har gjort noen gang i ettertid når uavhengige verksteder har justert. Sleit inn på kordene på 265/35-19" etter rundt 3000 km. Bmw sa det var pga. Brede hjul og dårlig vei. Men ble mye bedre etter en justering til, på et annet verksted. :P

Sent fra min Nexus 5 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sluttet BMW med med E46. (lading av bilen med vekter) ved hjulstilling.

 

Nå måles bare klaringshøyden ved hjulene så regner BMW Kinematics Diagnose ut resten.

 

Det er viktig å foreta hjulstilling hos BMW da BMW har et spesielt oppheng og krever korrekt stilling/kompetanse.

 

F.eks så trenger en spesialutstyr for å stille camber framme på de seriene hvor det er mulig. (Mulig på f.eks E46 og E85) I utgangspunktet kan f.eks camber framme ikke stilles på E39, men det finnes camberplater for å omgå det. Camber på E39 stilles via toe/spissing da camber der er progressiv med rattutslag.

 

Så foreta hjulstilling hos BMW og ikke noen andre. Kun BMW som bruker BMW Kinematics Diagnosis og da blir det korrekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm det var rart. Jeg har opplevd at andre verksted har stilt min gamle E46 etter E36. Helt på jordet.

 

Men selvfølgelig kommer an på BMW mekanikeren om han gidder å følge BMW prosedyren korrekt og om han har hatt skikkelig opplæring. Er bare krav at en 25% eller noe har BMW kursene som skal til for å kunne være et autorisert BMW verksted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Hei

Det lurer jeg også på,har nøyaktig samme slitasjen på min også helt plutselig,dekka var ok for 1,5 mnd siden.

Har F11 med 19" originale runflat dekk som ikke er senket med EDC dempere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/19/2014 at 22.37, Potters skrev:

Har hatt hjulstillingskontroll som nevnt, men skal inn for ny kontroll i morgen.

De forslo også at de kunne se på om de fikk stilt camberen slik at den "skrever" mindre. Får se hva de får til.

 

Teorien om spor i veibanen har jeg ikke tro på, og bilen kjøres vel egentlig veldig forsiktig, hadde vel ikke egentlig hatt bruk for den motoren : )

 

Tror nok mer på for lite luft i dekkene på tung feriepakket bil på langtur.

Litt skremmende at jeg har rast hjemmover i fri fly gjennom Tyskland, uvitende om tilstanden på bak dekkene.

 

 

Hei,hvordan så det ut på kontrollen??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 15.8.2014 at 9.39, Potters skrev:

Hei,

 

Oppdaget denne ekstreme slitasjen på innsiden av begge bakdekkene !!!

 

Slitasjefeltet er på ca 1,5 cm i bredden, resten av dekket har normal slitasje.

 

Bilen, F11, er senket, men er dette skylden i det smale slitasjefeltet ?

 

Moderat senk H&R fjærer foran, 15 mm og omtrent det samme bak.

Dekkene er Michelin PSS 275/30-20

 

Noen av dere andre som har senk på F10/F11 som har opplevd noe av det samme ?

 

 

Iphone 118.JPG

Å fylle mer luft i dekka er ikke lurt da dekket vil bue ut i midten og du vil få en mindre effektiv kontaktflate mot underlaget. 3,1 bar som noen foreslår er godt over BMW anbefaling i en moderat belastet bil. BMWr har orginalt en agressiv camber bak som også er progressiv med vandring. Det er også toe-in ved belastning. Når du senker bilen uten å få justert camber så gjør du den dermed mer negativ og resultatet er slitasje på innsiden som du ser. I hvilestilling har F11 en camber på -1,50grader +- 25minutt

Som du ser er toleransen en halv grad og innenfor der ville jeg justert den ned maks hvis du har senk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått orden på dette ja, tror jeg........ har ikke hatt noen slitasje etterpå.

Camber ble stilt max ut, kjørekomfort ble aldeles på tryne... stilt tilbake igjen, men helt sikkert ikke etter boka til enkelte :)

Ny lagtur til Italia i fjor med tung feriepakket bil, denne gangen med økt lufttrykk, ingen slitasje. Nye dekk i våres etter bytte pga vanlig slitasje, so far so good, ny langtur planlagt i sommer.

Når det gjelder dette med høyt lufttrykk i dekkene så må man også ta høyde for at dette er 20" 275/30, det krever høyt trykk for å faktisk få "blåst ut" hele dekket og ikke bare ytterkantene. Mener å huske 3.2 bar på bakhjulene.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Har også dette slitasjeproblemet. Fikk punktering på ferietur, hullet vises der skulderen er slitt ned til stammen.
Michelin PSS 245/40-19, kjørt ca 25000 km. F11 ikke senket, har 2.7 bar bak.

Dette var 1000 km hjemmefra, fredag ettermiddag. Var kun ett nytt dekk å få tak i. Men det andre holdt helt hjem med pen kjøring.
Venstre Bak.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...