Gå til innhold

Den store finn.no tråden.


Kjexx
 Share

Anbefalte innlegg

2 timer siden, Walkabout skrev:

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=132324699

Ille nok med M-merke på bakluka, men enda verre når det er så vanvittig skjevt satt på. Får helt vondt i øynene. 

Rart at de ikke fjernet det på klargjøringen? En seriøs BMW forhandler kan da ikke være bekjent av å ha sånne ettermonterte løsninger.

Også beit jeg meg merke i denne:

"Kode 842, Kald klima version inneholder blandt annet: 
-kraftigere varmeapparat
-kraftigere batteri
-dynamo som lader mer
-oppvarmede dørlåser, spylerdyser og  sidespeil
-Oppvarmet drivstoffsystem som sørger for å øke drivstoffet`s flyteevne i kulden betraktelig
-isolert veivhusventilasjon slik at den ikke skal fryse når det er mange minusgrader.
-5 år reklamasjonsrett/garanti. (2 år på importbil.)"

Det er ikke noe negativt å ha denne pakken, men jeg synes betydningen av denne overdrives en smule. Jeg skjønner at dette er det beste salgsargumentet til forhandlerne ovenfor importbilene. Jeg vil mene at så lenge du ikke bor i Finnmark eller på Tynset hvor det kan bli 40 kalde så er denne pakken unødvendig. Jeg tenker som følger:

-Kraftigere varmeapparat, i de tre importerte BMWene jeg har hatt har aldri varmen vært noe problem vinterstid.

-Kraftigere batteri betyr dyrere batteri når det en gang skal byttes

-Dynamo som lader mer har vel kun sin hensikt hvis man skal montere eksternt utstyr. Dynamoen som tyske biler har holder i masse vis til å drive den elektronikken som er i bilen

-Hva skal man med oppvarmede dørlåser til biler som har fjernstyrt sentral lås og comfort acess? Oppvarmede spylerdyser og sidespeil har mine importerte BMW også hatt.

-I Norge har vi vinterdiesel, så med mindre man bor på overnevnte steder og lar bilen stå lenge mellom hver gang den kjøres har de sikkert en hensikt. Ellers ingen hensikt.

-Isolert veivhus ventilasjon? Sikkert greit på Tynset i 40 minus, ikke nødvendig i Oslo i -2.

-Siste er det beste med å kjøpe norsk bil, garantier og reklamasjonsrett.

Vi hadde to F10er i familien, en 525d som hadde kode 842 og min 530d som var importert i Tyskland. Det var aldri noen forskjell på disse to bilene under bruk, de ble like fort varme, de starta like greit på høyfjellet og det var generelt lite man merket til Cold Clima pakka. Eneste er at 525en hadde rattvarme og Webasto som ga en ekstra komfort, men dette har ikke noe med 842 å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Otis skrev:

Jeg sjekket opp i denne S842 pakken og det er egentlig bare andre innsugsslanger i motorrom som er endret på samt en forvarmer til innsuget.

Ellers er batteri, dynamo, dørlåser helt likt for de uten s842

Har importert alle bilene mine, hovedsakelig pga. utvalg og service/garanti er bedre enn hos norske forhandlere. Da jeg hadde E61 fant jeg ut at eneste forskjell med/uten cold climate var en sensor på luftinntaket. Har derfor mer tro på det du sier enn forhandler som hevder at varmeapparatet er kraftigere.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener e90 pre lci var siste bilen som fikk dette som utstyr, fra å med e90 lci(2007)så skal dette være standar på alle bilene altså batteri, dynamo, oppvarmede speil og slike ting. På e46 så fikk man også med oppvarmede spyler dyser på s842. Nå i dag er det vel bare slangene til retur av olje som er isolerte og noe med fylling av advetiver som skal motvirke frost ved transport (mulig ekstra varmer som otis også nevnte ) som er forskjellen . Samt at det er lettere og sjekke om det er nordisk bil, svenskene også får s842 i utstyret fra forhandler. Hadde en 06 mod e91 som ikke hadde varme seter da dette var under s842 pakka. Men varme i speila hadde den. Har ikke sett 07 modeller som ikke har varme seter. 

Endret av Sand1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg har forstått så får alle de nordiske landene biler med 842 pakka. Samme gjelder Russland, Canada og de nordlige statene i USA. Vil tro at det er land med områder som kan få ekstrem kulde. Med ekstrem kulde mener jeg -40. De 20 kalde vi kan få på Østlandet og indre strøk her i sør er ikke ekstremt selv om vi føler det slik. De får 20 minus i syd Tyskland og de fleste nordlige statene i USA også. Ellers så vet vi jo at stort sett så er ikke Norge noe kaldere enn Tyskland igjennom vinteren, så for meg så er den 842 pakka ekstremt lite nyttig. Men så lenge man ikke betaler noe ekstra for den, eller at den har noen bakdeler så gjør det jo ingenting. Men så fort en bilselger bruker denne pakka som ett salgs argument, da må jeg protestere. I enkelte tilfeller så har de gått så langt som å si at biler uten 842 er så si ubrukelige i norsk vinter. Jeg skal ikke si hvilken BMW forhandler dette var, men dette blir bare for dumt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.11.2018 den 15.34, Otis skrev:

Jeg sjekket opp i denne S842 pakken og det er egentlig bare andre innsugsslanger i motorrom som er endret på samt en forvarmer til innsuget.

Ellers er batteri, dynamo, dørlåser helt likt for de uten s842

Så flaut... Kald klima pakken har bare varme i røret som går inn til topp dekslet.

 

1123.png.bb61b57cb2f9874655b025aaee599f20.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Fredrik 90 skrev:

De 20 kalde vi kan få på Østlandet og indre strøk her i sør er ikke ekstremt selv om vi føler det slik. De får 20 minus i syd Tyskland og de fleste nordlige statene i USA også. Ellers så vet vi jo at stort sett så er ikke Norge noe kaldere enn Tyskland igjennom vinteren

Så.. her har vi en vaskeekte sørlending/arendalitt som mener det i beste fall _kan_ bli -20 i innlandet.. Og at vinteren er lik som i Tyskland.

Vel, fra en som bor i Hedmark, og som har bodd i Tyskland... Påstanden er så feil at jeg nesten lurer på om du tuller :S Nå er det riktignok relativt store variasjoner fra år til år, men likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, TRF skrev:

Så.. her har vi en vaskeekte sørlending/arendalitt som mener det i beste fall _kan_ bli -20 i innlandet.. Og at vinteren er lik som i Tyskland.

Vel, fra en som bor i Hedmark, og som har bodd i Tyskland... Påstanden er så feil at jeg nesten lurer på om du tuller :S Nå er det riktignok relativt store variasjoner fra år til år, men likevel.

Nå må du skjerpe deg, nå juger du så du tror det selv. Jeg skrev "De 20 kalde vi kan få på Østlandet og i indre strøk her i sør er ikke ekstremt selv om vi føler det slik" Med her i sør så mener jeg altså indre strøk på Sørlandet, hvor det svært sjelden kommer opp i over 20 minus.

Jeg skriver videre "De får 20 minus syd i Tyskland og i de fleste nordlige statene i USA" Da tenker jeg i hovedsak på Bayern og de øvrige Alpe områdene. München ligger på ca 500 meter over havet og får kalde vintere. Temperaturene kan komme ned i -20 (rekorden er -31 i München, til sammenlikning er rekorden i Oslo -29)

Enda lenger opp skiver jeg følgene om 842 pakken "Jeg vil mene at så lenge man ikke bor i Finnmark eller på Tynset hvor det kan bli 40 kalde så er denne pakken unødvendig" Som vi alle vet så ligger Tynset i Hedemark, hvor du så stolt proklamerer at du er fra. Så jeg mener ikke at klimaet i innlandet på Østlandet er likt som i Tyskland. Videre som du sier så er det store variasjoner i klimaet i Tyskland, mest pga landets demografi. Hamburg f eks har ikke samme klima som München, her har de mer vintere som på Vestlandet i Norge. 

Skal vi fortsette å diskutere klima forskjeller i verden og hvor viktig 842 pakken er eller skal vi gå tilbake til å diskutere Finn annonser som tråden tross alt handler om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi...

Siste jeg sjekka så ligger både Hedmark, og dermed Tynset, på "Østlandet". Og jeg kan love deg at _demografi_ i alle fall ikke har noe med klimaet i Tyskland å gjøre.

Ellers, etter den relativt ekstreme 842 fikseringen på den siste siden så vet jeg ikke om jeg uten videre kjøper sinneoppkoket ditt og et ønske om "å slutte å diskutere 842" som helt reelt.

Jeg bryr meg hverken om 842, eller selgerens noe manglende kunnskap. Å påstå at norsk og tysk vinter er lik, og i samme setning dra inn Østlandet, vel, tja. Når det er faktisk feil, og kommer fra en sørlending, så må vel nesten du også kunne ha et gram av selvironi og flire av det hele?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, TRF skrev:

Oi...

Siste jeg sjekka så ligger både Hedmark, og dermed Tynset, på "Østlandet". Og jeg kan love deg at _demografi_ i alle fall ikke har noe med klimaet i Tyskland å gjøre.

Ellers, etter den relativt ekstreme 842 fikseringen på den siste siden så vet jeg ikke om jeg uten videre kjøper sinneoppkoket ditt og et ønske om "å slutte å diskutere 842" som helt reelt.

Jeg bryr meg hverken om 842, eller selgerens noe manglende kunnskap. Å påstå at norsk og tysk vinter er lik, og i samme setning dra inn Østlandet, vel, tja. Når det er faktisk feil, og kommer fra en sørlending, så må vel nesten du også kunne ha et gram av selvironi og flire av det hele?

Okei, da må jeg virkelig beklage at jeg formulerte meg slik at du tolker mitt innlegg feil. Jeg trodde det var en smal sak å skille Tynset og Hedemark fra resten av Østlandet når jeg nevnte dette spesifikt over her. Skulle aldri nevnt østlandet under ett, det er jo tross alt stor forskjell på klimaet i f eks Halden og klimaet i Hedemark. Skulle absolutt ha nevnt indre deler av Østlandet, helt klart!

Geografi ble til demografi takket være iphone sine fantastiske ordforslag som popper opp mens man skriver.

Norsk og Tysk vinter er sånn passe lik, med visse unntak selvsagt. Tenker da på vinteren vi har langs kysten fra Oslofjorden, rundt Sørlandet og opp Vestlandet. Poenget mitt er at vi stort sett har like lite bruk for 842 pakka her i Norge som i Tyskland. Med mindre man bor i de delene i Norge hvor man får ekstrem kulde (som f eks Finnmark og indre strøk av Østlandet)

Du liker å påpeke at jeg er sørlending, hva har egentelig det med saken å gjøre annet enn at jeg mest sansynlig er litt mer solbrun enn deg?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...