Gå til innhold

530Dat E39, 350Hp@700Nm TRF steg 4


Hpi
 Share

Anbefalte innlegg

Ja den går rimelig greit ja.  Har ikke målt forbruk så det vet jeg ikke men har inntrykk av at det er ganske likt som det var før. Med det mener jeg at når jeg kjører i 60km/t frem og tilbake til jobb så bruker den ikke mer enn originalt men klart når 300+ hester skal ha mat så renner det nok endel igjennom :smile:

 

Kasse er overhalt og ombygget til å tåle dette, står mer om det på side 1 i tråden. 

 

Har begynt så smått å se på en LSD diff. Grepet med sommerdekk var såvidt greit nok men ikke mer heller men nå med vinterdekk så lyser antispinn nesten hele tiden så kanskje jeg må gjøre noe med det.  Forsvinner mye krefter nå når antispinn hele tiden kutter. 

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Bare hyggelig.  Dette oppsettet er genialt :smile:

 

Jeg har ikke gjort noe på eksossiden bortsett fra DP.  Det ser ut til å fungere bra. Eksostempen ser bra ut, den stiger mer i begynnelsen en den gjorde med originaltrbo og dyser men når turboen får opp trykket så stabliliserer den seg og ligger faktisk litt lavere enn den gjorde med steg 2+.  Det gjenstår også noe justering på røykbegrenser og ladetrykk så da blir det enda bedre. 

 

Nå skal jeg bytte diff. Som kjent så har alle E39 bortsett fra M5 åpen diff og antispinn. Antispinn gjør jo forsåvidt jobben sin men det den egentlig gjør er å kutte motoreffekt når bilen spinner, den gjør ingenting for å bedre grepet å sørge for max fremdrift. Da må en til med en eller annen LSD diff, enten Torsen eller lamell. 

 

Dette oppsette fungerte bra i forhold til grep med skikkelige sommerdekk men med vinterdekk så lyser antispinn veldig mye og dermed kuttes motoreffekt hele tiden. 

Nå skal jeg bytte til M5 diff med brems så får satse på at den klarer å få kreftene planta i bakken. 

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg ser det er litt delte meninger om torsen vs lamell men jeg får en M5 diff som er bygget inn i et diffhus som passer på bilen slik at det er plug and play i forhold til både stikkakslinger og mellomaksling. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, ja da er det jo lettere. Min tidl. E39 535i spant hvertfall rett som det var bare på et hjul med M5 diff også, men hjalp jo på såklart.

Kan hende jeg var uheldig og kjøpte en utslitt en også, men ikke verd pengene om alle er så slappe.

Endret av 535Terjen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, nei får håpe det fungerer litt bedre enn det :-)  Her var mulighet til å få satt i nye og flere lameller. Kanskje noe å tenke på da kanskje... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.....?

Hvorfor vil du kode bort antispinn når man rett og slett kan trykke på knappen om man vil ha det avskrudd? Og sveisa sperre er ikke noe å ha på en bruksbil.

Det som derimot kan gjøres, og som jeg gjerne gjør for trådstarter som god kunde, er å aktivere valget "diffbrems" i motorstyring.

75% er også veldig mye. Det er tross alt en bruksbil det er snakk om her, ikke "spinne rundt essoen med for lite effekt". (slik som jeg har skjønt trådstarter i alle fall).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt korrekt, sveist sperr er helt uaktuelt. Dette er en bruksbil så det må være komfortabelt og kjørbart i det daglige.  Jeg har kjørt Volvo Turbo med sveist aksling og det var ikke noe særlig etter min smak.  

 

Men "diffbrems" i motorstyring hørtes jo spennende ut, hva er dette? 

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

orginalt prøver jo motorstyringa å simulere diffbrems ved å bremse på hjulet som spinner, (en grunn til at mekanisk sluttet å være option desverre)

Men som alle som er interesert i bil vet er dette heller lite effektivt.

Om motorstyringa vet at den har diffbrems så prøver den ikke å simulere dette på samme måte såvidt jeg kan skjønne, og vil derfor ikke bruke bremsene når du spinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er antispinn og antiskrens samme funksjon eller er det 2 forskjellige?    Jeg har DSC på knappen i bilen om det skulle bety noe. 

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke helt hvordan asc fungerer på E39, men på E46 virker systemet ved at abs systemet merker hvilket bakhjul som spinner og bremser dette samtidig som motorkraften reduseres. Kraften overføres ikke til det motsatte bakhjulet, men en lavere hastighet på det spinnende hjulet gir en større sjanse for feste igjen. Systemet kan overstyres ved å trykke på asc knappen, enten ved å ta bort bremsefunksjonen (altså når et bakhjul spinner) eller ved å ta bort funksjonen som gjør at motorkraften reduseres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...