Gå til innhold

530Dat E39, 350Hp@700Nm TRF steg 4


Hpi
 Share

Anbefalte innlegg

Nå har bilen stått parkert i 6 dager og den rista fælt da jeg parkerte den og gikk skikkelig stygt. Idag klarte jeg ikke å dy meg og måtte ut i garasjen å starte opp gobilen. Den gikk da helt fint og eksostemp på 165 grader på tomgang som da har vært pekepinn på at sylinder 1 er med eller ikke. Når den ikke er med ligger eksostemp på ca 70 grader. EGT måler står i enden av manifold nærmest sylinder 1 derfor antar jeg at det er den som tuller.  

 

Det tyder ihvertfall på at det ikke er en permanent skade siden ting "siger på plass" etter noen dager. Vil vel tro at f.eks ei knekt ventilfjær ikke ville ordna seg selv på den måten. Kanskje mer trolig f.eks ventil som glir tregt i tetningen eller en treg løfter? Frista veldig å ta seg en tur men jeg klarte å la være.

 

En blir litt prega etter 4 dager i Toyota Corolla :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

De pluggene får du hos Bavaria , Koed, GS etc.  Det er gummiplugger. Hos meg mangla alle 3 gummipluggene i tillegg til ei metallplate som skal stå på undersiden av disse. Hos meg har de garantert vært fjerna en gang for turbobytte eller etterteiting av boltene til turoen. 

 

http://store.bmw-mini-mania.com/bmw-parts-catalog/X5-E53/SAV/X5-3.0d-M57/ECE/engine/cylinder-head-cover/

 

Blindepluggene er nr.5,  Metallplata er nr. 7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går det for tiden i Toyota Corolla :smile:  Bmw`en står parkert i garasjen.  

 

Den begynte for noen uker siden å gå periodevis på 5 sylindre. For å få dette bort så måtte jeg stoppe bilen noen minutter så kunne jeg kjøre videre. Dette ble verre og verre til jeg da valgte å parkere bilen.  Er ikke sikker på hva som gjør dette men den mister sannsynligvis kompresjon på sylinder 1 pga at eksosventil blir stående åpen. 

 

Hva som gjør dette er ukjent men det kan være at selve ventilen henger, en løfter eller ei knekt fjør.  Har også vært i dialog med 2 andre som har opplevd det samme. 

Det kan se ut til å være et sammensatt problem for det viser seg at ventilfjørene mister endel spenn når disse motorene har gått langt typisk 300.000km +

 

Hva som har skjedd hos meg vet jeg ikke før jeg tar av toppen. Blir litt forskning nå i samarbeid med TRF så han har en M57 topp til overhaling + enkelte forbedringer i forhold til original topp så får vi se hvordan det blir.  Vi snakker hardere ventilfjærer og muligens noe porting i tillegg til montering med Arp studs. 

 

Har testet dyser men de feiler "dessverre" ingenting så alt tyder på at feilen ligger i toppen. 

Hei

 

Jeg har problemer med det samme. da på lillebror m47 med hybridturbo og dyser.

Jeg venter på spesialverktøy for demontering av topp og så går denne til ebbt for en overhaling og montering av stivere ventilfjærer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med hybridturbo?

Jeg har også m47, men 47 og 57 er så like at en god del av delene går faktisk overens

En modifiert turbo som har større kapasitet.

Har omtrent samme oppsett som trådstarter. også fra TRF.

 

HPI: har du flere bilder av modifisert catch tank?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den catch tanken ligger i garasjen så åndinga går fremdeles fritt ut under bilen gjennom en 30mm slange. Tror gjerne det blir værende slik :)

 

Har du også en sylinder som faller ut og som kommer tilbake etter en pause? Hvor langt er motoren din gått?

 

Jeg hadde kontakt med en engelskmann med en 530d og han hadde bytta motor fordi han aldri fant feilen. Snakket også med en fra Finland som slet med et slags ventilflyt ved høyt ladetrykk. Han hadde bytta til nye originalfjærer og økt spennet litt på disse men det løste ikke hans problem. Han hadde ikke toppen av, dette var også en 530d

 

Skal bli spennende å få tatt av toppen og se. Hold oss gjerne oppdatert du også når du vet noe mer om din motor. 

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også ånding i friluft, men syns den spytter litt vel mye ut i friluft. catchtank med store nok nippler må jeg få laget meg. mulig jeg prøver å få ånding fra flere steder.

 

Jeg vet ikke hvor mange ventiler som faller ut, men tipper på samtlige. min har gått 287kkm og kjørt "oppjusert" fra nesten ny.

Baktrykket er nok på det ekstreme og det er sikkert flere måter å komme unna dette på uten å bytte til en større turbo. har lyst til å montert en måler for å måle baktrykk

vil tro den orginale manifolden er med å skaper dette.

Jeg tror også triksing med vacum styringa til turboen/vnt kan løse problemet.

har sett litt på dawes ventil for å lekke litt vakum slik at vnt mekanismen står litt mere åpen, men blir veldig manuelt.

 

kanskje det også kan gjøres ting software messig med vnt solonoiden. 

dette er vel ikke en av/på ventil? kan vi få denne til å slippe vakum raskere? om den styres av signaler fra map sensor kan denne kanskje flyttes til før intercooler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går det for tiden i Toyota Corolla :smile:  Bmw`en står parkert i garasjen.  

 

Den begynte for noen uker siden å gå periodevis på 5 sylindre. For å få dette bort så måtte jeg stoppe bilen noen minutter så kunne jeg kjøre videre. Dette ble verre og verre til jeg da valgte å parkere bilen.  Er ikke sikker på hva som gjør dette men den mister sannsynligvis kompresjon på sylinder 1 pga at eksosventil blir stående åpen. 

 

Hva som gjør dette er ukjent men det kan være at selve ventilen henger, en løfter eller ei knekt fjør.  Har også vært i dialog med 2 andre som har opplevd det samme. 

Det kan se ut til å være et sammensatt problem for det viser seg at ventilfjørene mister endel spenn når disse motorene har gått langt typisk 300.000km +

 

Hva som har skjedd hos meg vet jeg ikke før jeg tar av toppen. Blir litt forskning nå i samarbeid med TRF så han har en M57 topp til overhaling + enkelte forbedringer i forhold til original topp så får vi se hvordan det blir.  Vi snakker hardere ventilfjærer og muligens noe porting i tillegg til montering med Arp studs. 

 

Har testet dyser men de feiler "dessverre" ingenting så alt tyder på at feilen ligger i toppen. 

 

Igår hadde jeg bilen på verksted for å få tatt en kompresjonstest for å prøve å finne ut om trykket forsvant opp eller ned for å slippe å skifte deler i blinde. Da de begynte å plukke ut dysene fant de at dyse på den ene sylinder ikke hadde holdt tett slik at det var endel svart skitt oppover stammen på den. De mente dette kunne være årsaken til at den ene sylinderen falt ut ved varm motor og valgte da å rengjøre dysesete skikkelig og montere dette sammen igjen med nye kobberpakninger. 

De hadde da en lengre kjøretur med den og den malte som en katt hele veien. Jeg har nå selv kjørt med den igår ettermiddag/kveld og idag og den maler fremdeles som en katt på alle 6. Idag har jeg virkelig kjørt som jeg har stjålet bilen for å prøve å provosere frem feil men den går helt fint på alle 6. 

 

Håper og tror nå at dette nå holder seg.   Inntil videre kommer jeg ihvertfall ikke til å plukke av toppen. 

 

Del 2 her er at ventilfjærer mister endel spenn når de har gått langt.  Dette gjør at ved en viss mengde mottrykk i eksosen så klarer ikke eksosventilene å holde stengt og en får en slags ventilflyt og mister kompresjon og bilen spytte noe uforbrent diesel ut eksosen.  Dette fenomenet skjer ikke så ofte hos meg pga jeg har større turbo og dermed er ikke mottrykket så høyt ved full gass som det er med originalturbo. Likevel skjer det fra tid til annen. Det som da er på gang er nye kraftigere ventilfjærer som har 30% mer spenn enn ei ny originalfjær med stengt ventil. Håper da at den er sterk nok til å holde ventilen stengt uansett mottrykk. Det er også et verktøy på gang for å kunne bytte disse fjærene uten å ta toppen av. 

 

Når denne jobben skal tas så må alle 6 dysene ut igjen og da vil jeg rengjort dysesetene skikkelig eventuelt frest de litt å få montert dysene med nye kobberskiver igjen og et hvitt fett som vistnok skulle vært brukt ved montering første gangen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde et likt problem med min m47 motor, da var kobberringen sprukket så dieselfokket sto opp rundt dysa. Jeg var så uheldig at dette tok fyr, men å ta opp alt å rengjøre var også en vinnende oppskrift hos meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres bra ut. Burde nok gjort litt mer ut rengjøring/fresing når alle dysene ble bytta.  Såvidt jeg husker brukte vi trykkluft og støvsuger og CRC Quickclean i tillegg til nye kobberskiver.  Nå har jeg dobbelt så høyt sylindertrykk som originalt og litt høyere railtrykk så alt dette gjør vel til at ting må være 110% for å holde tett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...