Gå til innhold

Anbefalte innlegg

6 timer siden, ahj skrev:

Morsomt å følge med her, hva satser du på i effekt? 🤔

Mangetakk :) veldig vannskelig komme til 300tallet på dissa motora men forrige bygg hadde nerme 250hk sirka ( ikke benket) men test kjørte mot en e46 330i og vandt det løpet så litt mere enen org 330i. 

 

270-300hk hadde vært fint :) nm kommer som det kommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Bimmerlorris skrev:

Er ikke no dieselmann, men alltid moro å se en motor få litt kjærleik og omsorg 👍 Har så lite peiling på dieselmotorer at jeg ikke en gang vet om det sitter 12 eller 24 ventiler i disse motorene 🙈

Men følger med her og heier på bygget ditt 👍 Hvordan tilstand er bilen din i ? Ser fin ut på bildene 👍

Hehe :) jo takk ! Morro andre følger med 👍 bilens tilstand er veldig bra etter all jobben, alle deler har jo blirr byttet men karosseri messig er det litt rust rundt på bakerste plast lista mot bakhjulet men blir sandblåst til sommer og lakkert igjen på garanti fra maler :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til neste bygg? Fått tak i 3L blokk og veiv/råder/stempler 👍 målene på dem er skremmende like! 

Uansett, har fått tak i m30 svinghjul men denne gangen vill jeg helst ha rpm måler. Noen tips til årne det på svinghjulet? Sveise eller montere magneter?

IMG_20180226_191647.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Rust kan vi ikke ha noe av! :) bilder er fra gulv passasjer siden og underifra. Kappet bort og slipt opp, klart til sveising med ferskt stål! 

Samtidig så driver jeg med nye motoren! Ny dieselpumpe tunet til det ytterste! NY metode med guvenøren i pumpa slik den leverer fullt med diesel helt til utterste rpm. Dette blir vesentlig forskjell fra forige pumpe. 

 Bestilt hau av deler igår!

Sacks 765

6pukk« m fjører denne gangen! Prøve noe nytt» 

M5radiator

Volvo 70 vifte til radiator

Grom vifter fra stian sørli motorsport! til Oljekjøler og kjøler til turboen!

An koblinger of course 😄👌

Km kams cam «under dreing»

Fjører til ventila er jeg enda på utkikk

 

 

 

IMG_20180321_212232_1.jpg

Snapchat-1332064440.jpg

IMG_20180320_194619.jpg

IMG_20180320_194550.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Okaaaaai 😄 Da har vi igang

1

Du har et merke på reimhjulet på veiva i front. 3prikker og en strek på deksel.

2

Sylinder 1 skal være på toppen og monter spesial verktøy for låse cammen, har motoren din gått lengre en 20.000km som den mest sannsynligvis har gjort 😄 skal man ha 0,2-0,4mm shims imellom verktøy og under på høyre side ( sett motor forfra ) har du på svinghjul har du sett merke der også men du dytter inn et 5mm borr feks/ for og låse veiv ( hullet er under starteren) har du ikke noe svinghjul på så skal det teoretisk sett gå bra så lenge du har merkene forran på stel.

3 «OBS»

Pinnene du bruker for låse kjedestrammeren du får med i kitte har en rund fingerkrok ende, Monterer du låserne  også tar av front dekselet vill du ved uhell dra av låse pinnene mens du tar av front dekselet. Så kapp heller av runde enden slik du bare har 2 rette pinner. Det som nemelig skjer er kjedestrammer sylinderen spretter ut og du har en jobb forran deg. 

 

4

Skru av alle skruene "obs( er parr på toppen som peker nedover ) også mange lange front av dekselet og parr korte bolter som går opp fra bunnpanna.

Jeg måtte ha av bunpanna grunn du skal skyve det front dekselet fra motoren men må først nedover ( bolt som stikker opp igjennom toppen..)  Ta av front dekselet og du er igang.

 

5

Dieselpumpe drevet har merke 

Og veiv drevet har merke 

 

Lenger har jeg ikke kommet  men poster etter som jeg kommer i mål 👍

 

 

 

 

IMG_20180404_184842.jpg

IMG_20180404_190415.jpg

IMG_20180404_192048.jpg

IMG_20180404_184908.jpg

IMG_20180403_192435.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt spørsmålet ditt. Du låser motor i ØD på syl 1 med bor/pinne i svinghjul, og kam på veksling på syl 1 (som beskrevet i tis). Pumpedrev skal så med kile *ettellerannet som står beskrevet* (opp tror jeg det er fra hukommelsen, mulig du også har et merke her) sånn at den er på innsp på syl 1 (akkurat etter tror jeg, og da går det akkurat inn med tilgjengelig slark i justeringshull). Det eneste man skal være obs på da er at man ikke bommer med ei hel tann på pumpedrevet. For å kontrollere dette kan du jo enkelt time pumpa. Så trekker du bare til drev på veiv og kam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
On 4.4.2018 at 20.52, TRF skrev:

Jeg skjønner ikke helt spørsmålet ditt. Du låser motor i ØD på syl 1 med bor/pinne i svinghjul, og kam på veksling på syl 1 (som beskrevet i tis). Pumpedrev skal så med kile *ettellerannet som står beskrevet* (opp tror jeg det er fra hukommelsen, mulig du også har et merke her) sånn at den er på innsp på syl 1 (akkurat etter tror jeg, og da går det akkurat inn med tilgjengelig slark i justeringshull). Det eneste man skal være obs på da er at man ikke bommer med ei hel tann på pumpedrevet. For å kontrollere dette kan du jo enkelt time pumpa. Så trekker du bare til drev på veiv og kam.

Takker for nyttig info 👍 får prøve hehe! Problemet er motoren står på motorbukk og svinghjul er ikke på. Så merker på veiva er ikke akkurat lett. Veit det er et merke på dekselet som dekker til kjede og allt, men da må jeg montere deler tilbake igjen til den står på merke sitt også skru av og starte bytte kjede /strammer og pakning bak oljepumpe huset

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ene bolten satt så godt den knakk . Måtte slipe av hode på bolten så ta den etterpå 😅 shit happends! Men årna seg.

Egt ikke planen ha av toppen men når vi ikke klarte få på nye ventil fjøra der dem er en del strammere en org + det er 2x fjører i vær ventil ikke bare 1. Så da blir det lett porting av toppen i samma slengen. 

 

 

IMG_20180424_201654.jpg

IMG_20180424_234043.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...