Gå til innhold

Test av Michelin X-Ice XI3 vinterdekk


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

MichelinRVB_640.jpg

 

 

Michelin og bimmers.no har invitert tre aktive brukere av forumet til å delta i en test av Michelins piggfrie vinterdekk X-Ice XI3 i perioden midten av oktober 2014 til slutten av februar 2015. Testsjåførene vil ukentlig skrive en kort rapport (gjerne med bilder/filmer) i denne tråden samt at de i november/desember skriver en bedømmelse (ratings & review) av dekket på Michelins egen side på nettet om X-Ice XI3.Testpanelet består av BMW entusiaster fra hhv. Oslo (F30 328i), Stord i Hordaland (E61 525d) og Evenskjer i Troms (E46 330xd Touring). Den geografiske spredningen er stor og testpanelet vil derfor oppleve ulikt vær og føreforhold. Det skal bli spennende å følge testen/utviklingen utover vinteren. En nærmere presentasjon av testpanelet finner du et stykke ned i tråden.

 

 

http://www.michelin.no/bildekk/michelin-x-ice-xi3

https://www.naf.no/forbrukertester/dekktester/vinterdekktest-2013/piggfrie-dekk-20131/michelin-x-ice-x13/

 

 

3X_Ice.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har så langt mottatt over 40 spennende henvendelser om å få bli en av tre testsjåfører. De aktuelle kandidatene blir ikke valgt før i slutten av neste uke så det er ikke for sent å sende en PM eller e-mail til undertegnede. Vi ønsker naturligvis en viss spredning på kandidatene når det gjelder hvor i landet de bor og hva slags biler de kjører. Det gjør testen mer representativ og ikke minst mer interssant å lese når de ukentlige rapportene etterhvert blir publisert i tråden. Det er naturligvis anledning til å stille spørsmål om testen og/eller praktiske sider ved testen i denne tråden... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette vil bli avklart nærmere i løpet av testen. Michelin vil stå for alle kostnader knyttet til dekkomleggingene, som vil bli gjort på et bil/dekkverksted i hensiktsmessig avstand fra de aktuelle testsjåførene. Jeg håper at vi evt. kan få til en avtale med Michelin der testsjåførene kan få et tilbud om å kjøpe dekkene til en fornuftig pris når testen er ferdig, men dette er ikke avgjort ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette vil bli avklart nærmere i løpet av testen. Michelin vil stå for alle kostnader knyttet til dekkomleggingene, som vil bli gjort på et bil/dekkverksted i hensiktsmessig avstand fra de aktuelle testsjåførene. Jeg håper at vi evt. kan få til en avtale med Michelin der testsjåførene kan få et tilbud om å kjøpe dekkene til en fornuftig pris når testen er ferdig, men dette er ikke avgjort ennå.

 

Så vi får teste dekkene, når testen er ferdig så må vi enten kjøpe dekkene eller gi dem tilbake til Michelin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... du får teste dekkene ultimo oktober tom. februar og dermed kjøre gratis på helt nye vinterdekk i den samme perioden. Når testperioden er over skal dekkene leveres tilbake til Michelin (de betaler selvfølgelig omleggingen av dekkene). Det jeg imidlertid håper på er at testjåførene som et alternativ kan få et tilbud om å kjøpe vinterdekkene til en fornuftig pris. Prisen vil selvfølgelig være basert på at dekkene har vært med i en fire måneder lang test og dermed vil være brukte. Vi ønsker naturligvis testsjåfører som bruker bilene og har et variert kjøremønster i testperioden.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... du får teste dekkene ultimo oktober tom. februar og dermed kjøre gratis på helt nye vinterdekk i den samme perioden. Når testperioden er over skal dekkene leveres tilbake til Michelin (de betaler selvfølgelig omleggingen av dekkene). Det jeg imidlertid håper på er at testjåførene som et alternativ kan få et tilbud om å kjøpe vinterdekkene til en fornuftig pris. Prisen vil selvfølgelig være basert på at dekkene har vært med i en fire måneder lang test og dermed vil være brukte. Vi ønsker naturligvis testsjåfører som bruker bilene og har et variert kjøremønster i testperioden.

Slik å forstå. Takk for et utfyllende svar, som jeg skrev til deg. Jeg kjører mye med min bil i jobb, alt fra Sarpsborg til Trondheim, Stavanger osv. Og tur retur Lillehammer for å stå på ski :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har nå funnet frem til tre testsjåfører. Hvem dette er vil bli annonsert så snart de er kontaktet og har akseptert de vilkårene vi stiller for testkjøringen. Jeg kan si så mye som at Østlandet, Vestlandet og Nordnorge er representert... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan vell jeg starte da.

Jeg heter Henrik Haukefær, er snart 22 år og bor på Stord i Hordaland. Jeg var så heldig å ver en av di 3 utvalgte til å teste Michelin sine X-Ice X13 denne vinteren. Bilen desse dekka skal stå på blir min 05 E61 525d. Det var litt problem med å finne rett dimensjon til felgene mine, men etterhvert fant vi en god løsning på det. Fremme blir det 225/55-18 og bak blir det 235/50-18. Felgene jeg kommer til å bruke blir Style 37, M-Paralell.

Jeg bor som sagt på Stord, nerme kysten, så her kan det blir ganske variert vær iløpet av vinteren, alt ifra regn, slaps, is og snø. Satser selfølgelig på en vinter full med snø :-) Blir nok noen turer opp til Røldal/Vågslid i vinter, så snø kommer jeg til treffe på uansett.

Jeg jobber selv 4uker på og 4 av til sjøs så her blir det samboeren min som kommer til å bruke bilen når jeg ikke er hjemme, hun kommer selfølgelig til å sende meg litt bilder og rapporter som jeg skal videreformidle til dere underveis.

Nå ser jeg frem til å komme hjem fra jobb på onsdag og få montert dekkene.

Legger ved bilde av aktuell bil med felger :-)

post-56696-1413209345642.jpg

post-56696-14132093875044.jpg

Beklager dårlige bilder nå, underveis skal jeg ta bilder med speilrefleks :-)

Sent from my iPad using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei kjære BMW entusiaster.

Det er en glede å fortelle dere at jeg er en av de tre kandidatene som er trukket ut for delta i test av Michelins piggfrie vinterdekk X-Ice XI3.

Jeg er 29 år gammel født og oppvokst i Norge med pakistanske røtter, bor i Oslo, og har en stor lidenskap for BMW og helst ///M biler, det har gjennom tiden hvert noen ///M biler i eie og samt banekjøringer.

Av yrke er jeg drosjeeier i Oslo og det er arbeidsbilen min dekkene skal sitte på. I yrket mitt så møter jeg all slags utfordringer og også utfordringer når det gjelder kjøring på vinter, mye glatte veier, nysnødde veier som ikke er måket, vanskelige oppoverbakker og isete nedoverbakker, slapsete motorveier, fulle mennesker i Oslo gatene som plustelig løper ut i veien og bilister som ikke ser blindsone og skal bytte felt, eldre stressede mennesker som kjører bil for å nevne noen utfordringer, så bra dekk er et viktig monument for meg samt litt fornuft.

Jeg kjører ca 5-6000km i måneden og er kresen på dekk, bilen dekkene skal monteres på er en F30 328i ///M-Sport Estorilblå. bakjulsdrift, sedan, bilen er ganske ny og har 3000km på tellern hittil, kjøpt ny og levert i siste uke i september 14 fra Bavaria, en fantastisk god, morsom bil som jeg skal kjøre og nyte, så jeg gleder meg til å få satt på nye Michelin dekk på M-Sport felger, det skal være 225-45-18 foran og 245-40-18bak.

post-61580-0-96900500-1414055749_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...