Gå til innhold

Test av Michelin X-Ice XI3 vinterdekk


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Yes da er vi i full gang med vinter. Har hatt temperaturer fra 5 til -15 den siste uken og veldig mye forskjellig føre. Snødekte veier, mye slaps, is og vann. Først og framst er jeg veldig imponert over støyen på dekkene eller rett og slett mangel på støy. Kan trygt si jeg aldri har kjørt dekk som er så støysvak før. Helt genialt å kunne høre rekkeseksern istede for dekk mot vei. Rekkesekser lager mye finer lyd. :)

 

Her er ett bilde av forholdene tidligere i uken. (med bil og dekk)

20141106 161727

 

Dekken fester seg veldig godt til snødekte veier. både aks og brems er veldig bra. sideveis sitter dekken veldig godt. Skal jeg sette finger på noe så kunne jeg gjene sett bedre grep når jeg bremset. Sørpe så får man litt følelse av planing men feste er like godt som andre dekk jeg har prøvd. Her vil nok bredden på dekkene spille en rolle. (225)

 

I dag hadde vi ganske nedslipt is på veien (har vært snødekt) og ca -5 til - 13 grader. enkelte partier så føles det veldig mye overstyrt i forhold til tidligere. har ikkje fått sjekket luftrykket men skal gjøre dette for å sikre at det ikke er feil. Blir jo fort litt feil når tempraturen faller slik som de siste dagene.

 

En liten film fra tidliger uka:

http://youtu.be/QlcIqQTv-Vo

 

Kan si at jeg bestandig har valgt pigg dekk og ment at pigg er best i nord norge. Man føler seg tryggere med pigg. Har tidligere testet Continental piggfritt men følte meg aldri helt trygg på dem (dette var da i en ford mondeo 95 modell) Føler meg tryggere med disse dekken på bimmern, nesten like trygg som med pigg. Men det ligger fortsatt i bakhode at dette er piggfritt. Så for vi se om jeg klarer å "glemme" det i løpe av de neste måndene??

 

De verste foholden lar vente på seg. Bruker å bli rundt des/jan. Mye snø på veiene og så kommer mild været og vi ender opp med stålis og vann på veien. "Gleder" meg veldig forsiktig til dette.. hehe..

 

Fruen har brukt bilen og kunne ikke finne noe negativt. Og vi begge er vell kansje litt forbauset over følelsen dekken gir.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha Stian... slike rapporter liker vi. Dette er ikke ment som en forkleinelse til dere andre. Er været det samme uke etter uke er det selvfølgelig lite nytt å rapportere. Jeg har imidlertid merket meg at Michelin X-Ice XI3 kom på en delt andreplass i NAF's test av piggfrie vinterdekk og det lover jo godt for vår test (bare det snart blir skikkelig vinter)... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3600km hittil med dekkene, men ikke noe snø. for det meste bare vått og litt tørt føre.

har ikke så mye å si ennå, men er fornøyd hittil med det som kan oppleves til nå.

 

må si igjen at dekkene har fantastisk veigrep på vått føre, og er veldig stille, merker stor forskjell fra tidligere potenza runflat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme Vær og tilstand her enda. Har kjørt ca 3000km på dekkene nå, fortsatt fornøyd på både vått og tørt føre :-) Blir selvfølgelig mer utfyllende når det kommer snø/is på vegene..

Edit: Samboeren hadde vist komt ut for en bratt bakke idag som var glatt (ifølge hun), kom seg vertfall fint opp der. Virket som om hun var happy.

post-56696-14169730553648.jpg

Endret av Haukefer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi hatt litt endringer i været den siste uken. Kommet inn ganske mild luft og vi har vell vært på -5 til +7 den siste uken. Snøen er borte og igjen svart vei  ](*,)

 

Veiene har vært stort sett våt med innslag av svart is og sludd. Merker at dekkene har ganske bra grep under aks på is men mangler nok litt under bremsing. Snakker da på våt is på asfalt. Overstyring som jeg nevne tidligere er bort da jeg hadde litt avvik på lufttrykket. Ref temperatur svingninger. 

 

Har også fått nye felger siden sist. De forrige hadde kast. (Bilde til helga da det er mørkt nesten hele dagen, men sånn er det å bo nordpå) Helt enkle felger, slik jeg liker det. Helt fantastisk å nyte en kjøretur uten noen som helst vibrasjon når man kjører. Ja bortsett fra når æ bræmse da. Kommer nye skiver til helgen som jeg skal skifte. Kast i skivene. Fikk NAF testet resten av understellet hos naf på fredag og alt virket OK (bortsett fra bremser.) Har også nettopp skiftet stabb foring og link armer. :)

 

Ja nu avspora æ voldsomt. men det har jo uansett med samhandling med dekken å gjøre og veigrep/kjørekomfort. Merke at æ fort bli litt redd når æ kjøre på is pga mangel på pigg. Men så teste æ litt med bræmsa og akseleratorn og alt ser ut til å funke ganske så bra. Det store spørsmåle e jo til slutt da? kommer æ å fortsette å kjøre me dissa dækkan???? Ja vi får vente å se. Time will show!

 

Æ vil beklage den nordnorske dialækt ordbruken og æ love å skjærpe mæ!!!

 

Så sende æ ønske om at Haukefer og M85 får haugevis av snø snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har det vært mye is, underkjølt regn og litt snø i Oslo området, men ikke nok til utfordringer, med det været hittil er jeg veldig fornøyd.

Jeg kjørte en bratt bakke på Nordstrand her om dagen der jeg stoppet bilen på det bratteste punktet på veien prøvde å kjøre opp derifra, det var underkjølt regn samt litt snø der, og da hadde jeg esp på dtc av, eco pro modus på, og gasset sakte og fint og den gikk rolig og fint opp den bakken, jeg prøvde igjen med comfort og sport modus og da klarte jeg ikke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kom det nettopp mye hagl på vegen ,noe som resulterte i glatt vegbane. Benyttet kjangsen for å teste litt, veldig imponert over bremse egenskapene. Blir vell noe annet når det blir is og snø, men virkelig imponert til nå.

Edit: Siden snøen ikke ville komme til meg så tok jeg heller turen til den.

Dette her er på sikkeli "null" føre, kom meg fint opp bakkene der. Akuratt på det føret der så var det ikke så stor forskjell fra Hakka R som jeg kjørte på ifjor. Alt i alt er jeg veldig fornøyd,var på tide jeg fikk testen dem på snø vertfall :-)http://youtu.be/dXHiOm4eGb4

post-56696-14184782767262.png

Endret av Haukefer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da fikk jeg testet dekkene litt etter snøfall i oslo, må si jeg er meget fornøyd.

Bilen kommer opp de fleste normale brøytede bakker med minimalt spinn, er meget bra på slapse føre, du føler ikke at du kjører på slaps og at det er bare ren vei, hard nedbremsing og vanlig bremsing på snø og is er fantastisk, ved kjøring i svingete glatte veier er sidegrepet på dekkene utmerket.

 

Jeg hadde et veddemål med en kunde, han mente at jeg ikke ville klare å kjøre oppoverbakke hjem til han, så sa jeg vi får prøve og da veddet vi om en 100lapp.

Problemet md oppoverbakken hans var at man ikke kunne ta fart nedenfra på grunn av en dump helt nederst, så du må bremse nesten helt ned og vips der begynner bakken. I det øyeblikket så kjørte jeg på comfort modus, jeg begynte å kjøre opp bakken, fikk litt fart så begynner den å redusere seg samt litt spinn, jeg setter over til eco modus for å få litt mindre trekkraft og hard pedal, så gikk det litt mere oppover, og midt i bakken så holder det på å stopp og da aktiverer jeg dtc og så økte farten med hjulspinn og vips var jeg oppe, kunden ble meget fornøyd og sa han var bombesikker på at jeg ikke ville klare det og at han selv har en f10 525d xdrive, og han kjøpte med xdrive for å komme opp til garasjen, og at han var dritlei å strø sin bakke hver vinter.

 

Jeg gleder meg fortsatt til en skikkelig snøstorm så får vi se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det komt litt snø igjen her, så blir spennendes å prøve dekka videre nå. Har enda ikke satt meg fast noen plass.

Synst kanskje bremsing på snø/is kunne vert litt bedre, men er vell begrenset på hva ett piggfritt dekk kan klare.

Samboeren min føler ganske mye det samme som jeg, godt grep på snø, god fremkommelighet(kommer vell selfølgelig ann på bilen også) og lite støy.

Får vi noen melding om når vi sku rapportere på Michelin sine sider?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men så snart du har nok erfaring med dekkene til å kunne gi en nogenlunde fornuftig beskrivelse er det bare å gå igang. Dette handler ikke om å skrive en større avhandling, men om at du som testsjåfør gir et lite resyme (pros & cons) av hvordan du opplever dekkene på din bil (husk å få med hva slags bil du kjører)... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...