Gå til innhold

Test av Michelin X-Ice XI3 vinterdekk


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Hei. Vi har fantastisk vintervær nå. nede i nesten -20 grader. ikke fult så mye snø som jeg skulle ønske men absolutt nok til å få kjørt dekkene, bokstavlig talt. Har siden sist hatt veldig forskjellig føre fra -20 til +8 grader. Har også fått testet litt på is.

 

Siden jeg de siste 5 årene har kjørt pigg blir det naturlig for meg å sammneligne litt mot det. Det som har slått meg at jeg tenker veldig ofte på at jeg må være forsiktig pga at jeg ikke har pigg, ja man burde uansett dekk kjøre forsiktig, men uansett så ligger det litt sånn i bakhode. Så merker man at man har like godt grep som man er vandt til med pigg. Noen områder merker jeg at pigg gjør det bedre (snakker om kvalitetspiggdekk) men det er ikke snakk om mye og da er det snakk om på is og sporete svart is.

 

For noen år siden kjørte jeg piggfritt fra ett annet anerkjent merke (skal ikkje nævne navn) og det var noe helt annet. Det var mange dager i løpet av vinteren jeg var nødt til å la bilen stå og ta en annen bil men nå har det ikke vært en dag jeg har tenkt tanken en gang, ja i allefall ikke etter jeg hadde kjørt ut.Hadde til og med en dag jeg holdpå å kjøre ut.

 

jeg er i allefall superfornøyd og fruen sier hun ikke har hatt noen problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Ja slik går no dagan. snøen kjem ikkje i store enheta, kun i millietra og dem e det ikkje mange av. Tell og me i NordNorge e det næstn fritt for snø. Bli det nå mindre snø no ja da fløtte æ nordover. :) Vi har nu en del is på veian og i flg vær meldinga så skal det bli værre. Det har vært kaldt som pokker og nu kjæm lavtrøkkan i kø sør væst før oss så da rægne æ me isen bli å bygge sæ. Har kjørt om en ann me pigg og vanli nu di siste uken og kan ikkje anna en å skryte av x-13 dem gjør en ting å det e å funke.

E det hær vi skal skrive en omtale på dekke? http://www.surveygizmo.com/s3/1631444/NORWAY-Ratings-and-Reviews

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja slik går no dagan. snøen kjem ikkje i store enheta, kun i millietra og dem e det ikkje mange av. Tell og me i NordNorge e det næstn fritt for snø. Bli det nå mindre snø no ja da fløtte æ nordover. :) Vi har nu en del is på veian og i flg vær meldinga så skal det bli værre. Det har vært kaldt som pokker og nu kjæm lavtrøkkan i kø sør væst før oss så da rægne æ me isen bli å bygge sæ. Har kjørt om en ann me pigg og vanli nu di siste uken og kan ikkje anna en å skryte av x-13 dem gjør en ting å det e å funke.

E det hær vi skal skrive en omtale på dekke? http://www.surveygizmo.com/s3/1631444/NORWAY-Ratings-and-Reviews

 

Jepp!... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supert!... Da har vi fått et par kjappe rapporter fra Vestlandet og Nordnorge. Hvordan går det i Oslo //M85?... :)

 

Jeg kommer med en video snart, utrolig hvordan jeg fikk det til, stoppet på en bratt oppoverbakke på nysnø og kom meg opp derifra.

 

Det har ellers gått veldig fint, jeg har kjørt 15000 km hittil med mine, ikke tegn til slitasje, jeg har ikke noe negativt å si om disse, har hvert mye blandet vær her alt fra -20 til +2-3, har kjørt i all slags vinterføre med disse, de er utrolig bra på underkjølt regn og har bra feste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Da er det vel på tide å runde av denne tråden, men jeg ser gjerne at de tre deltagerne kommer med en kort oppsummering av dekkene (gjerne i form av noen "pros & cons" punkter). Har dekkene på noen måter f.eks vist seg å være dårlige eller mindre gode?... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Ja da er det dags for en siste post. Har kjørt en del km nå og vinteren ser ut til å være over. Selv om det kjem meir vinter til helgen totalt sett er jeg kjempefornøyd med dekkene. Her er en pro og con liste

Pro: støysvak, god grep på snø og asfalt (våt og tørr) like bra som med piggdekk. Veldig gode dekk å kjøre med.

Con: virker litt sporene, på våt is er det desverre mye sleng å få(ved ekstremt glatt føre)

Det som kanskje er det største problemet sitter nok i hode mitt, det er det at man hele tiden tenker på at man ikke har pigger og er redd for at det ikke skal fungere like bra, men i de fleste tilfeller så gjør de en bedre jobb.

Som vinterdekk er nok dette noe av det beste jeg har kjørt med og uten tvil dekk jeg ønsker å beholde

Jeg er som de fleste, har man først prøvd piggfritt så velger man det igjen og igjen og igjen. Men man må først tørre å gjøre det.

Nå skal det sies at til sammenligning med sør Norge så er det ekstremt få som kjører med piggfritt i nord. De som selger dekk som jeg har pratet med er det nesten ingen som velger piggfritt. Det viser seg at 3 av dem jeg snakket med hadde bestilt 4 sett dekk i vintersesongen 2014/2015. Dette mot flere 1000 som velger piggdekk.

Prøv disse dekkene og jeg tror du ALDRI kommer å kjøpe piggdekk igjen.

Takk for meg og ha en fin fin vår når den kommer.....

Redigert: har nå skreve en omtale på linken

Endret av Indregaard
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Ja imorgen bytter jeg til sommerdekk igjen. Har fått en veldig rar pungtering på ene dekket, bilde kommer imorgen. Var ikke mye vinterføre jeg fikk kjørt desse på i år, men kommer uten tvil til å beholde dem.

Tusen takk for at jeg fikk muligheten til å vertestsjåfør.

Sent from my iPad using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Savnet litt dekk-historikk på deltagere og mer utdypende sammenligning med andre lignende piggfrie vinterdekk. 

Haukefer nevnte Hakka R og at han opplevde X-ICE som mer støysvakt. Jeg hadde ønsket litt mer av den type erfaringer  :)

 

Når jeg leste Indregaards "time will show" og at han hadde hatt pigg de siste 20 årene, så lå det litt i korta hva konklusjonen ville bli..  :P

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...