Gå til innhold

Oppgradering av bremser til 345x24 bak på E61


Otis
 Share

Anbefalte innlegg

Hallo

 

Jeg tenker å oppgradere mine bremser bak på E61.

Jeg har lyst til det pga utseende samt at alt bak av bremser er slitne, og bør byttes innen noen mnd.

Vil ikke gå opptil M5 370x25mm, da det blir for stort og da må jeg ha andre felger.

 

Er det noe jeg må tenke på forutenom dette;

Brakett/holder for kaliper

Kaliper

Skiver

Noen skruer

 

Har sjekket at det er samme hovedbremsesylinder og at alle rør er likedan.

 

Jeg har vanlige "små" skiver framme 324x30, vil jeg da få noen problemer med for mye virkning bak?

Eller går det bra siden man har ABS?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår at den vil bremse litt mer bak, men vil ha det noen betydning eller er det bare teoretisk?

Jeg har jo ABS så låsing av hjul vil jo ikke skje, dessuten så er det vel ikke SÅÅ mye mer bremsevirkning?

 

Har tenkt å oppgradere foran å, men skivene foran er nesten nye, så det får vente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 1 year later...

Calipere er kjøpt inn, med der tilhørende braketter. Stempel og pakninger skiftes ut, samt sandblåsing av alt. Satser på lysblå farge, ala M performance. Kan det passe bra mot min A52 Spacegrey metallic?

Når det gjelder bremseslanger, så lurer jeg på om noen har erfaringer med stålomspunnede slange? Feks Goodridge? Tenkte på de for å få bedre pedalfølelse.

Noen innvendinger eller tanker rundt dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjørte med Goodridge bremseslanger på min E46. Var fornøyd med de. Hadde nok ikke byttet bakbremsene til større uten at jeg hadde byttet fremme i tillegg. Bremsene vil nok bremse mer bak enn tidligere når de nå får en større kontaktflate. Jeg vil ikke anbefale deg dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@andreaskarm

Jeg forstår dette, men jeg savner en begrunnelse for din kommentar. Jeg vet at man får forskjellig bremse kraft foran og bak, men ikke konsekvensene. Slik jeg ser det så har bilen de samme sensorer å jobbe utifra og kan dermed justere både skrens og låsing av bremser. Eller tar jeg feil?

Kan ellers nevne at Nissan Primera GT har større skiver bak enn foran... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder vilke bremser en skal ha så er dette beregnet ut i fra vekt på bilen, vektfordeling osv.. BMW har 50/50 vektfordeling og har naturlig nok større skiver fremme(noe de fleste biler har) for å oppnå 70% bremsekraft fremme ca. Øker du anleggsflaten bak, uten å øke anleggsflaten fremme, vil du få økt bremsekraft bak. Noe så vil føre til hurtigere låsing av bakhjul, og bilen vil kanskje føles litt ekkel ut ved bremsing i sving. 

 

For all del er sikkert noen som kan svare bedre på dette enn meg. Men som ingeniør vil jeg ikke anbefale deg å tukle med noe du ikke har peiling på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Otis skrev:

@andreaskarm

Jeg forstår dette, men jeg savner en begrunnelse for din kommentar. Jeg vet at man får forskjellig bremse kraft foran og bak, men ikke konsekvensene. Slik jeg ser det så har bilen de samme sensorer å jobbe utifra og kan dermed justere både skrens og låsing av bremser. Eller tar jeg feil?

Kan ellers nevne at Nissan Primera GT har større skiver bak enn foran... 

 

Trodde det ikke spilte så mye rolle hvor stor bremseflaten var bak i forhold til foran. Er det ikke bremsesylinderen sammen med ABS som styrer hvor mye bremsekraft det skal gis bak eller foran uavhengig av størrelsen på bremsene? 

 Isåfall det å montere performance bremser foran på en e90 og ikke bak vil det da bare bremse foran? Siden flaten der er veldig mye større enn bak. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er jo slik jeg også tenker @ahj. Det er jo sterkere bremser bak, ingen tvil om det, men betyr det noe all den tid man har ABS/DSC?
I gamle dager hadde man jo lastavhengig ventil og uten den, eller feil på den så kunne man risikere å få sleng eller snurre rundt om man bremset hardt i en sving og det var ekstra vått/glatt bak ifht foran. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For street use, some cars could stop shorter from adding a big brake kit but many will actually lose braking performance! The engineers who designed your car made the brake system according to the day-day changing weight and balance of the car (fuel load, passengers and cargo, etc), suspension settings, and the stock tires. While you could stop shorter if all four tires used all available traction, the rear tires sacrifice a little braking performance to keep from locking up and sending the car into a skid. This also accounts for differences in car weight and balance from different fuel and cargo loads, a shifting center of gravity, front/rear brake bias, and changes in tire/brake setups. With all mk4 and newer VW, the electronic brake distribution in the ABS supposedly applies the rear brakes first under light braking to reduce dive. Front brakes are bigger than the rears because under heavier braking, the car's weight shifts forward onto the front tires, giving them more traction.

Changing any brake/tire/suspension component from stock will change how the brakes behave. For example, a big brake kit on the front will increase braking at the front tire but this bias and weight shift doesn't let you take advantage of unrealized grip at the rear tires. This could result in longer stopping distances. In some cases, a medium big brake kit will give better braking than the large big brake kit just due to balance! All good brake kits increase braking torque without negatively effecting the bias. Good brake kits should keep about stock pedal travel and be matched to the brake master cylinder. Upsetting the balance of the car also changes braking behavior during turns too. Combined with how well the engineers designed the stock braking system and considering economic considerations with a mass produced car, you might gain performance or you might lose performance with a kit. A sports car might be already tuned from the factory for optimum braking performance. A softly tuned car might have considerable room for improvement over the factory setup.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Abs enheten på din bil har aktiv regulering av bremsebalanse. Dette gjør at du kan flytte noe mer brems bak normalt uten problemer. 

Fordelen med mer bakbrems generelt er at du stopper fortere. Minuset er spesielt på biler uten eller med dårlig abs at den kan bli noe uforutsigbar under brems inn i sving og eks humper eller andre ting som flytter balanse og grep, da er ren "abs" funksjon ikke er nok. Du trenger en med aktiv og effektiv regulering av bremsebalanse (og det har din).

Uten å ha gjort din spesifikke og eksakte ombygging selv så kan jeg ikke garantere at det er nok rom for abs til å regulere nok frem, men normalt er det det.

Endret av TRF-Racing
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...