Gå til innhold

Oppgradering av bremser til 345x24 bak på E61


Otis
 Share

Anbefalte innlegg

Sjå her ja.

Takk til både @andreaskarm og @TRF-Racing

Det er slike innspill man gjerne vil ha.

Jeg føler at andreaskarm sitt innlegg dog gjelder for de som setter på unødvendige store bremser kun foran og ikke jeg som skal bruke originale bremser fra en litt sterkere bil, likedan som min.

Uansett så er det snakk om at jeg skal ha større bremser bak i kanskje 6-12 mnd. 

Trf kom med god informasjon, selv om dette ikke er testet så kan godt jeg være forsøkskanin basert på info per nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ditt spesifikke eksempel jeg ikke har testa. Har vært over norm interessert i bremser og bremsebalanse i mange år, og har tidligere gått aktivt inn for å flytte balanse bakover på biler, med stor suksess.

Det som derimot har vært alt annet enn stor suksess er å ta strømmen fra abs (enkelte typer), denne vil da skubbe max brems  (innenfor reguleringsvindu) bak og det hele blir ganske ukjørbart.

 

Går forresten ikke org 18" m sport hjul over m5 bremser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

M5-bremser bak krever vel at man bytter nav også, eller gjelder dette bare xDrive?

Står ihvertfall litt her (står endel annet interessant i denne tråden også).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 months later...

Da har jeg kommet meg litt videre med dette prosjektet!

Har fått i hus 2 stk calipere til fronten, betalte vel 1800,- ink mva for 2 stk sandblåste og overhalte calipere med nye glidebolter/stempel/pakninger. Det var ett lite kupp!

Men jeg sliter med fagevalg. Firmaet jeg tenker å bruke forholder seg til RAL fargekoder.
Jeg trenger kanskje litt input på korrekt farge her. Selv mener jeg at RAL 5005 er en kurant farge mht Monte Carlo Blue, som mange peker på at BMW bruker på sine performance calipere.

Any toughts?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Har nå fått montert nye skiver og calipere bak. Synes kanskje den bremser mer bak, men det er vel kanskje bare en falsk følelse. Synes egentlig at bremsepedalen et litt annerledes og at den tar tidligere enn før. Kanskje derfor jeg tenker at den tar mer bak.

Det funker fint ihvertfall. Skal montere fremme om noen dager. Klarte det kunststykket å kjøpe feil calipere fremme!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Otis skrev:

Har nå fått montert nye skiver og calipere bak. Synes kanskje den bremser mer bak, men det er vel kanskje bare en falsk følelse. Synes egentlig at bremsepedalen et litt annerledes og at den tar tidligere enn før. Kanskje derfor jeg tenker at den tar mer bak.

Det funker fint ihvertfall. Skal montere fremme om noen dager. Klarte det kunststykket å kjøpe feil calipere fremme!

Dette er blir bra. har du noen før og etter bilder av bremsene? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ihvertfall etter bilder :) men kan sikkert ta et bilde av en kompos sin bil for sammenligning. 

Men man kan si det slik at bremseskjoldet nesten ikke vises bak med nye skiver. Og at felgen selvfølgelig er mer fyllt ut. Jeg synes at det er penere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har og vært interessert i bremser i mange år, men har vel mer teoretisk kunnskap enn praktisk.Snakket med TRF mange år tilbake om bremser og kalippere, og skjønte da at han har gått dypt i materien.

Det stopper omtrent ved E39/38 med bilene som jeg har erfaring med.

E32 var min første BMW. Min tidlige 1987 730 hadde samme bremser som 750. Uventilerte 300x12 mm skiver og 38 mm stempel bak. Senere fikk 740 og 750 300X20 ventilerte bremser og 40 mm stempe bak. 302X28 mm skiver og 60 mm stempel framme. På 750IL med de store 324/30 skivene framme og 4 stemplete kalippere, økte de ikke effekten bak.

På E46 328 f.eks er kapasiteten bak økt mye. Der er det 300x22 mm skiver framme med 54 mm stempel og 294/19 ventilerte bak med 40 mm stempel. Nesten samme kapasitet bak som E34/E32 med de største motorene og 1.800 kg bil. E36 328 hadde 276/19 mm skiver og 38 mm stempel.

E34 M5 og E36 M3 har begge 315/28 skiver framme og 60 mm stempel. Bak har den mye tyngre M5 300/20 skiver og M3 312/20 skiver. Begge har 40 mm stempel bak.

E46 330 ble skikkelig oppgradert i forhold til 328. 325/25 skiver med 57 mm stempel framme. Men her er det store 320/22 skiver bak og 42 mm stempel. Betydelig kraftigere bremser bak enn de gamle modellene.

E46 M3 har 325/28 mm skiver framme og 60 mm stempel. 328/20 mm bak og 42 mm stempel. CSL har 345/28 skiver framme og 60 mm stempel framme og 328/20 skiver bak og 42 mm stempel.

Det å hevdre at produsenten alltid vet best er jeg ikke enig i. E39 530d hadde samme bremser framme som en 523-528, selv om bilen er mye tyngre, mye kraftigere motor og har ca 200 kg høyere nyttelast. Dette endret seg i facelift utgaven. Da fikk de samme bremser som 540 framme, med 324/30 skiver. Bak er bremsene like på alle modellene. 298/20 mm skiver og 40 mm stempel. Alle Touringer har 42 mm stempel bak og ventilerte skiver. Jeg har selv et 540 sedan ombygg, og da er det 324/20 bremser framme. Jeg kommer til å bruke Touring kalippere bak med 42 mm stempel for å kompensere for de mye kraftigere bremsene framme. Jeg forstår ikke hvorfor ikke bremseeffekten er økt bak på de store modellene? En 520i Touring har kraftigere bremser bak enn en 540 sedan.

Nå sjekket jeg nettopp dimensjoner på E60. Der er det 324/30 skiver framme, som E39 540/530d fl og 530i bruker. Men E60 har 320 mm skiver bak og 42 mm stempel. Det er jo bevis for meg at BMW ikke har gjort en god nok jobb med bakbremsene på de større E39 utgavene. Og det viser at hele tiden har BMW økt bremsekapasiteten bak i forhold til framme. Og at det mange ganger ikke er samsvar mellom bremsene. E46 330 har 325/25 mm  skiver og 57 mm stempel og 320/22 mm skiver og 42 mm stempel bak. Så har den større og tyngre E39 540 sedan  324/30 mm skiver og 60 mm stempel framme og 298/20 mm skiver bak og kun 40 mm stempel. Den har kraftigere bremser enn 330 framme og mye svakere bak. Jeg skal sjekke ut om E60 bremsene kan passe på E39 bak. Kanskje har noen andre prøvd det?

Sjekket og 535d. 348/36 mm skiver framme som er større enn E39 M5 med 345/32 mm. Bak har 335d 345/24 mm skiver og E39 M5 har 328/20 mm skiver. E39 M5 har 42 mm stempel bak, mens E60 335d har 46 mm stempel. Altså en betydelig økning i bremsekapasiteten bak.

Nå har du Otis sikkert 535d frambremser og klar. Tror ikke det vil være særlig dramatisk å bruke 535d bremser bak til frambremsene er på plass. Det er i alle fall store bremser du skaffer deg, og det ser jo også bedre ut når man har store felger.

Så for å konkludere så hadde de senere E32 750il 324/30 mm skiver og 4 stemplete kalippere framme. 300/20 mm skiver bak og 40 mm stempel. E60 under 535d/540/550 har og 324/30 skiver framme og enstemplet kalipper med 60 mm stempel. Bak har E60 320/mm skiver og 42 mm stempel. Kanskje er mer avansert ABS styring og stabilitetskontroll årsaken til at større bremser brukes bak?

Mye detaljer som er typisk meg. Det meste er tatt fra hukommelsen her, så jeg har kanskje noen feil dimensjoner.

Eirik.

 

Endret av Eirik Viste
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Eirik Viste

Bra innlegg! Det slik info/meninger jeg ser etter på forum.

Jeg har 535d sett liggende, men da med 348x30 skiver siden jeg tenkte feil. Men det burde gå bra med 3 mm tynnere skiver antar jeg? Det er 2 stempel på de calipere med 36mm skiver. Men de kan også brukes på 30mm skiver i følge delekatalogen. 

Som du sier så har @TRF-Racing endel kunnskap om dette. Han nevnte dette med aktiv abs regulering på flere biler og at e6x klarer sannsynligvis å regulere nok på min selv med såpass stor endring i bremsekraft, slik det er midlertidig til meg. 

Jeg tror egentlig det samme som deg Eirik, at BMW/bilprodusentene kan tillate seg selv litt mer avvik på størrelse foran/bak pga programvare og abs-sentral.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
2 timer siden, TRF-Racing skrev:

Jeg låner tråden din litt @Otis

Vurderer større bremser på min, og lurer på om noen kan bekrefte at 18" M-sport hjula går over e60 m5 bremser?

Uten at jeg vet dette 100%, men m5 ble levert med tilvalg 18" som vinterhjul. Så burde fungere med 18" :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...