Gå til innhold

Diskusjon rundt bilkjøp, prioriteringer, forbruk og finansiering


Sonora
 Share

Anbefalte innlegg

Diskusjonen under er splittet ut fra finn.no-tråden.
 

Det stemmer, han har nok ombestemt seg ;)


Alt handler om prioriteringer, se bare på hvor mange som har båter og hytter som koster 2,5 mill og mer :)

 
Helt riktig Fredrik :) Alt handler om hvordan man bruker pengene sine , er 19 år har nettopp handlet bil til 269 000 uten gjeld :)
 
Blir stadig overasket av folk som tenker at de ikke har råd til ting de vill ha , vis man bruker pengene smart og ikke kaster vekk på dill dall så kan man som oftest spare seg til det man vill ha :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt riktig Fredrik :) Alt handler om hvordan man bruker pengene sine , er 19 år har nettopp handlet bil til 269 000 uten gjeld :)

 

Blir stadig overasket av folk som tenker at de ikke har råd til ting de vill ha , vis man bruker pengene smart og ikke kaster vekk på dill dall så kan man som oftest spare seg til det man vill ha :)

 

Er klar over det, selv holder jeg på å spare litt penger til en F10/F11 neste sommer, er usikker på motoriseringa men jeg er fornøyd med en 520D med 184Hk om bilen har M Pakke, det er uansett mer enn de slitne 170 bensin hestene som jeg har i min E39 nå.

 

På en måte så er det jo litt greitt å ikke ha lån på bil, men det hadde jo vært greitt med noe nyere og da tror jeg at jeg hopper galant over E6X :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja alt handler om prioriteringer, jeg selv er 24 år og kjøpte meg i sommer en F10 530d til over en halv million. Jeg sitter med et ganske nytt hus i tillegg og har ellers en helt vanlig jobb med normal inntekt, men jeg prioriterer bil og har spart til F10 helt siden modellen kom i 2010. Jeg reiser ikke på dyre ferier til fjerne land to ganger i året, jeg fester ikke annenhver helg og jeg har ikke andre hobbyer en å kjøre BMW så slik gjorde jeg det mulig :)

Stå på og spar videre så har du en F10 til neste sommer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja alt handler om prioriteringer, jeg selv er 24 år og kjøpte meg i sommer en F10 530d til over en halv million. Jeg sitter med et ganske nytt hus i tillegg og har ellers en helt vanlig jobb med normal inntekt, men jeg prioriterer bil og har spart til F10 helt siden modellen kom i 2010. Jeg reiser ikke på dyre ferier til fjerne land to ganger i året, jeg fester ikke annenhver helg og jeg har ikke andre hobbyer en å kjøre BMW så slik gjorde jeg det mulig :)

Stå på og spar videre så har du en F10 til neste sommer :)

Det er heilt rett! utrolig hvor mye penger enkelte hiver vekk i alkohol.. Men du reiser på en del bilturer, det koster vel nesten like mye som en syden tur ? 

Eg har aldri hatt et bil lån å det er eg glad for! Men stort sett så klarer dei fleste å betale et huslån og et bil lån, er ikkje mangen som kjøper bilene sine uten noe form for lån. Såg bare der eg jobbet som oftes leder til den eldre gruppe av mennesker, vi hadde vel rundt 35% finans på totalt solgte biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderer strekt ny bil til våren, for vinterbilen typ Volvo 940 har ikke AC eller takluke så det blir vel rimelig hett spesielt om vi får en sånn sommer som vi hadde i år. Er litt forelsket i E92, kunne godt tenkt meg en 320d, men de ligger fortsatt høyt i pris og jeg vil ikke ha noe særlig i lån.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja alt handler om prioriteringer, jeg selv er 24 år og kjøpte meg i sommer en F10 530d til over en halv million. Jeg sitter med et ganske nytt hus i tillegg og har ellers en helt vanlig jobb med normal inntekt, men jeg prioriterer bil og har spart til F10 helt siden modellen kom i 2010. Jeg reiser ikke på dyre ferier til fjerne land to ganger i året, jeg fester ikke annenhver helg og jeg har ikke andre hobbyer en å kjøre BMW så slik gjorde jeg det mulig :)

Stå på og spar videre så har du en F10 til neste sommer :)

 

 

Jepp, har sluttet å røyke, det hjelper godt på med sparinga, sparer glatt en hundre høvdinger til neste sommer å kjøper jeg F10/F11 til 400K da så har jeg jo finansiert 25% av bilen selv, det må da være bra :)

I tilegg så baker jeg muligens billånet inn i huslånet og øker avdragene sånn at jeg ikke betaler bilen ned på 20 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er heilt rett! utrolig hvor mye penger enkelte hiver vekk i alkohol.. Men du reiser på en del bilturer, det koster vel nesten like mye som en syden tur ? 

Tja, er jo noen år siden jeg hadde en skikkelig stor igjennomført roadtripp nå, men blir ett par turer til Tyskland i året og hver tur koster godt under 10 000 kr med med alt. Får ikke rare sydenturen til 10 000 kr :P Men jeg ser litt på venner som reiser til Thailand, Egypt, Dubai og andre fjerne destinasjoner, turer som koster godt opp i mot 40 lapper for hver tur. Det prioriterer ikke jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer deg da til syden for langt under 10'. Men skjønner hva du mener. Viktig å prioritere riktig så kan man fint kjøpe en nyere premium bil uten for mye lån.

Jeg har 6ern på leiligheten, økte deretter innbetalingen så bil og bolig er ferdig om litt under 15 år. Fikk mye bedre rente på den måten, men det krever litt disiplin på nedbetaling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trikset er å verdsette pengene sine , ikke nødvendigvis være gjerrig eller "cheap" men at man får valuta for pengene.  Ganske kult å rulle rundt i ganske ny bil mens andre på min alder kjører slitne traller. 

 

Nedsiden er at folk tror man er pappagutt og skikkelig bortskjemt. 

 

fredrik e90 : Får som regel ikke brukbar sydentur uten å bruke et par titusener , selv om selve reisen er billig blir det gjerne litt shopping , mat og oppleve litt :)

 

Kjenneren : Kommer ann på hva man vil bruke penger på , har man et par sydenturer i året så har man som regel ikke råd til så mye annet , ihvertfall ikke en premium bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg tenker premium bil så mener ikke bare nye BMW, Mb og Audi osv. Kanskje jeg burde sagt nyere bil i steden.

Men om man bruker pengene sine "riktig" tror jeg de fleste kan ha en relativt ny bil og fortsatt ha mulighet til en sydentur eller 2.

Trenger ikke reise på 5 stjerners hotell og top notch sted for å få en fin ferie. Klart det drar på med 2 voksne og 1-2-3 barn i tillegg. Men i Norge så sitter vi relativt fint i det med tanke på økonomi.

På en annen side er det ganske skremmende å se enkeltes mangel på økonomisk sans når man ser på for eks luksusfellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg tenker premium bil så mener ikke bare nye BMW, Mb og Audi osv. Kanskje jeg burde sagt nyere bil i steden.

Men om man bruker pengene sine "riktig" tror jeg de fleste kan ha en relativt ny bil og fortsatt ha mulighet til en sydentur eller 2.

Trenger ikke reise på 5 stjerners hotell og top notch sted for å få en fin ferie. Klart det drar på med 2 voksne og 1-2-3 barn i tillegg. Men i Norge så sitter vi relativt fint i det med tanke på økonomi.

På en annen side er det ganske skremmende å se enkeltes mangel på økonomisk sans når man ser på for eks luksusfellen.

 

skjønner det :) 

 

Det er helt sant det du sier men kommer an på hva man prioriterer , For meg så prioriterer jeg heller ny bil og sparing til  leilighet enn å dra til Syden selv om lommeboka sier at det er greit :) 

 

Trenger ikke så flott hotell nei men poenget var at på ferier så bruker man penger uansett hvor man befinner seg :) 

 

Blir så flau og oppgitt av de på luksusfellen , Var en episode der karen rett og slett ikke orket/var redd for å åpne brevene fra inkasso/banken så han bare lot det stable på :P  Beste episoden var vel den ene karen som var så "fuck**d" mtp regninger at det mest fornuftige han kunne gjøre var å kjøpe seg en splitter ny R sykkel :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser det er ganske mange her inne som har relativt kostbar bil, samtidig som de sparer til leilighet, og nå sist han over meg her. Hvorfor det egentlig? Personlig kunne det ikke falt meg inn å bruke flerfoldige hundretusen på bil om jeg leide et sted å bo, eller bodde hjemme hos foreldrene mine.

 

Bolig bør absolutt være førsteprioritet etter min mening, og så får heller bil komme etterhvert.

 

Ellers (overaskende nok. :)) prioriterer jeg å betale ned på lån kontra å spare meg opp til ny(ere) bil. Skal ikke utelukke at en av bilene byttes ut etterhvert, men har ingen planer om det foreløpig ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser det er ganske mange her inne som har relativt kostbar bil, samtidig som de sparer til leilighet, og nå sist han over meg her. Hvorfor det egentlig? Personlig kunne det ikke falt meg inn å bruke flerfoldige hundretusen på bil om jeg leide et sted å bo, eller bodde hjemme hos foreldrene mine.

 

Bolig bør absolutt være førsteprioritet etter min mening, og så får heller bil komme etterhvert.

 

Ellers (overaskende nok. :)) prioriterer jeg å betale ned på lån kontra å spare meg opp til ny(ere) bil. Skal ikke utelukke at en av bilene byttes ut etterhvert, men har ingen planer om det foreløpig ihvertfall.

 

Du har helt rett i at leilighet burde egentlig komme først men jeg hadde pengene og lysten på ny bil var sterkt og dermed ble det bare en ny bil :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er sikkert fullt mulig å få sydenturer til under 10 000 km, men syden kan man da kjøre til :) Det er jo mye gøyere enn å fly, da blir det heller å droppe årlige sydenturer og heller ta en skikkelig roadtripp som innebærer både syden og Europa :)

Ellers (overaskende nok. :)) prioriterer jeg å betale ned på lån kontra å spare meg opp til ny(ere) bil. Skal ikke utelukke at en av bilene byttes ut etterhvert, men har ingen planer om det foreløpig ihvertfall.

Der er jeg enig, å spare ved å betale ned gjeld er en veldig grei ordning synes jeg. Ved å spare litt penger i tillegg så gjør man absolutt noe lurt :) Men hadde jeg vært singel og bodd hjemme hos foreldrene mine så hadde jeg nok hatt både F10 530d og E34 M5, helt sikkert en tredje bil også :P Det er rart med det men jeg har aldri hatt så mye penger til overs som etter jeg flyttet ut hjemmeifra og inn i egen bolig. Får en litt mer sunnere økonomi av å ha ansvaret for å betale faste regninger og utgifter ved å bo, så da bruker man man mindre penger på tull og få muligheten til å heller spare dem og betale ned gjeld :)

Jeg grøsser når jeg ser hvordan enkelte folk styrer økonomien sin, særlig på programmer som Luksusfellen. Jeg har ett kredittkort som jeg bruker når jeg er utenlands eller handler på nett, ellers ligger det innerst i lommeboka. De korta der kan være skummle greier om man ikke er nøye med å betale...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...