Gå til innhold

Diesel i oljen


tunjan
 Share

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har en X3 2007 modell. Har fått påvist diesel i oljen. Noen som har forslag om hva det kan skyldes?? :( Noen har antydet injektorer, partikkelfilter, dieselpumpe....

Har også "problemer" når den er kaldt ute. Fra +3+4 grader og kaldere. Desto kaldere, desto verre. Se vedlagte fil. Den viser "turtallsdroppet" ved oppstart når det er kaldt i været. Kjenner "lugging" etter jeg har begynt å kjøre også. Går over når motoren har blitt litt varm.

Cold start.wmv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går utifra at du har DPF (partikkelfilter) da det er en 2007 mod.

 

For det første, rykkingen: Lenge siden du byttet dieselfilter? Prøv det. Ved kaldt vær, ned mot minus 7 og nedover kan diesel hvis det ikke er tilsatt middel mot voksing (vinterdiesel) kløgge dieseltilførselen i form av voksdannelse, det kan og bygge seg opp over tid. Men kan selvfølgelig ikke utelukke andre ting men det er det letteste jeg kommer på stående fot. Det er også en del av vanlig BMW service ved hovedservice. Hvis rykkingen er der etter filterbytte bør du ta en diagnose.

 

Noe diesel i oljen er ikke uvanlig og jeg foretar oljeanalyse ved annenhver service hos Invicta AS. Ved regenerering lekker det pittelitt over stempelet og tilbake til oljepannen pluss via EGR krets. Dette tynner ut oljen. Over tid er ikke det så bra og BMW har faktisk gått vekk fra 30000 km oljeserviceintervall til å anbefale maks 16000 km nå nylig. Dette er spesielt fremtredende ved småkjøring. Går ikke inn på detaljer for hverdan og hvorfor det lekker litt over men du kan se denne videoen som forklarer en del: https://www.youtube.com/watch?v=fNO-oUHmKXU

Anbefaler oljeservice ved maks 16000 km og minst en gang i året med BMW Longlife olje/Castrol

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, 

 

Den luggingen der minner meg litt om min bil, der er det glødeplugger som er problemet. Får du lest ut noen feilkoder på dette?

God kveld. Ha skiftet glødepluggene, glødestyreenhet, AGR ventil, kjørt motorrens etc...Har vært på merkeverksted 4-5 ganger...:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går utifra at du har DPF (partikkelfilter) da det er en 2007 mod.

 

For det første, rykkingen: Lenge siden du byttet dieselfilter? Prøv det. Ved kaldt vær, ned mot minus 7 og nedover kan diesel hvis det ikke er tilsatt middel mot voksing (vinterdiesel) kløgge dieseltilførselen i form av voksdannelse, det kan og bygge seg opp over tid. Men kan selvfølgelig ikke utelukke andre ting men det er det letteste jeg kommer på stående fot. Det er også en del av vanlig BMW service ved hovedservice. Hvis rykkingen er der etter filterbytte bør du ta en diagnose.

 

Noe diesel i oljen er ikke uvanlig og jeg foretar oljeanalyse ved annenhver service hos Invicta AS. Ved regenerering lekker det pittelitt over stempelet og tilbake til oljepannen pluss via EGR krets. Dette tynner ut oljen. Over tid er ikke det så bra og BMW har faktisk gått vekk fra 30000 km oljeserviceintervall til å anbefale maks 16000 km nå nylig. Dette er spesielt fremtredende ved småkjøring. Går ikke inn på detaljer for hverdan og hvorfor det lekker litt over men du kan se denne videoen som forklarer en del: https://www.youtube.com/watch?v=fNO-oUHmKXU

Anbefaler oljeservice ved maks 16000 km og minst en gang i året med BMW Longlife olje/Castrol

God kveld

Ja det er partikkelfilter på den. Dieselfilter er skiftet ja. I tillegg til en god del andre ting. Glødepluggene, glødestyreenhet, AGR ventil, Luftfilter, kjørt motorrens etc. Jeg begynner å få symptomene allerede ved +3+4 grader. Har brukt tilsetningsstoffer som skal "rengjøre" drivstoffsystem. Hver gang jeg har vært på verksted har det blitt kjørt diagnose. Allikevel finner de ikke ut av det. Jeg har skiftet olje på ca 10000km. Bruker BMW sin longlife olje. Har fått tatt analyse av oljen. Med negativt resultat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God kveld

Ja det er partikkelfilter på den. Dieselfilter er skiftet ja. I tillegg til en god del andre ting. Glødepluggene, glødestyreenhet, AGR ventil, Luftfilter, kjørt motorrens etc. Jeg begynner å få symptomene allerede ved +3+4 grader. Har brukt tilsetningsstoffer som skal "rengjøre" drivstoffsystem. Hver gang jeg har vært på verksted har det blitt kjørt diagnose. Allikevel finner de ikke ut av det. Jeg har skiftet olje på ca 10000km. Bruker BMW sin longlife olje. Har fått tatt analyse av oljen. Med negativt resultat. 

Tilsetningsstoffer må du ikke bruke da det kan ødelegge DPF. Men hvis det er noen trøst, jeg har kjørt en flunka ny Land Rover Discovery 2013 mod med 10000 km på telleren med den samme svake rykningen ved lavt turtall. Forsvinner når motor er varm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilsetningsstoffer må du ikke bruke da det kan ødelegge DPF. Men hvis det er noen trøst, jeg har kjørt en flunka ny Land Rover Discovery 2013 mod med 10000 km på telleren med den samme svake rykningen ved lavt turtall. Forsvinner når motor er varm

Har brukt ett av Tunap sine produkter. Snakket med de folka på merkeverkstedet også, å de også brukte samme tillsettningsstoff. jeg vet ikke helt hva man skal ta seg til lengre...blir vel å sette den inn en eller annen plass å si "FIX DET", å få en regning på 50k :( Åsså viser det seg i ettertid at det er en føler/sensor til 300 kr som er problemet :) Har en kompis som plagdes med automaten på sin Audi. Fikk beskjed av møller at den måtte skiftes. 100000 kr inkl jobb. Så var det en del til 1000 kr som var problemet....Men har også problemet med diesel i oljen...og at jeg klarer ikke å få opp tempen på motorn når det er kaldere en 10+ ute...uten å trollkjøre den...At det kommer litt diesel i oljen er så, men her snakker vi om at jeg kjører noen hundre mil, så har nivået steget merkbart.

Endret av tunjan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du mye småkjøring?

Det du sier om motortemp, står ikke nåla rett opp uten å kjøre den hardt?

Er det automat eller manuell kasse?

 

Om motoren ikke blir driftsvarm vil ikke partikkelfilteret regnerere slik det skal.

 

Har du mye småkjøring vil den aldri bli helt ferdig med regenereringen og vil dermed kjøre mange korte regenereringer. Den ekstra dieselen den sprøyter inn for alle disse korte regenereringene vil dette ned forbi stempelet og i bunnpanna (noe av dieselen, ikke alt selvfølgelig).

 

Har også vært borti ett par tilfeller der høytrykkspumpa har lekt diesel inn i oljen, men dette er heller sjeldent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du mye småkjøring?

Det du sier om motortemp, står ikke nåla rett opp uten å kjøre den hardt?

Er det automat eller manuell kasse?

 

Om motoren ikke blir driftsvarm vil ikke partikkelfilteret regnerere slik det skal.

 

Har du mye småkjøring vil den aldri bli helt ferdig med regenereringen og vil dermed kjøre mange korte regenereringer. Den ekstra dieselen den sprøyter inn for alle disse korte regenereringene vil dette ned forbi stempelet og i bunnpanna (noe av dieselen, ikke alt selvfølgelig).

 

Har også vært borti ett par tilfeller der høytrykkspumpa har lekt diesel inn i oljen, men dette er heller sjeldent.

Ja det er vel ikke til og komme unna det, at det er "småkjøring". Til jobb er det 13-14 km en vei. Størstedelen av kjøringen min er til/fra jobb. På landevei da, så det er ikke start/stopp som i en by. Kjørte til oslo en tur i vinter, å da var ikke tempen stort over strek 1-2...på hele turen. Tørr jo nesten ikke kjøre på butikken e.l pga at det kan sote, partikkelfilteret kan ryke, turboen kan ryke, den rykker og nappe etc etc... :(:) Blir jo helt paranoid :) Det tar bort en del av "gleden" med å ut å kjøre. Blir bensin neste gang, det er ihvertfall sikkert. Men synd man skal "kvie" seg nesten for å ut å kjøre en liten tur....Nei som tempen er ute som i dag, så kommer jeg mellom blå og rett opp (driftsvarm). Med en gang den ikke får motstand, så faller motortempen. Det er en manuell kasse.

Endret av tunjan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er vel ikke til og komme unna det, at det er "småkjøring". Til jobb er det 13-14 km en vei. Størstedelen av kjøringen min er til/fra jobb. På landevei da, så det er ikke start/stopp som i en by. Kjørte til oslo en tur i vinter, å da var ikke tempen stort over strek 1-2...på hele turen. Tørr jo nesten ikke kjøre på butikken e.l pga at det kan sote, partikkelfilteret kan ryke, turboen kan ryke, den rykker og nappe etc etc... :(:) Blir jo helt paranoid :) Det tar bort en del av "gleden" med å ut å kjøre. Blir bensin neste gang, det er ihvertfall sikkert. Men synd man skal "kvie" seg nesten for å ut å kjøre en liten tur....Nei som tempen er ute som i dag, så kommer jeg mellom blå og rett opp (driftsvarm). Med en gang den ikke får motstand, så faller motortempen. Det er en manuell kasse.

Dieselmotorer er jo mer effektiv enn bensin så mindre forsvinner til å generere varme så det tar litt tid før de nå driftstemp om vinteren spesielt. Derfor pleier de på BMW ofte også ha (Cold Climate Pack) med oppvarmet veivhusvent etc...Jeg og har bare 19 km en vei til jobb og det er såvidt nok til å nå en driftstemp på motoren og jeg prøver ofte si til kjerringen at hun bør ta beina fatt til trening og butikk som er 4-5 km unna men samtidig er det bare en bil så jeg har prøvd å drite i det og ta det som det kommer hvis det gjør det:).

 

I midlertid er de nyere modellene utstyrt med smartere regenerering og annen EGR krets som ikke har filter men en separator som er vedlikeholdsfri så der er de mer tolerante for småkjøring men likevel anbefales hyppige oljeskift og en lengre tur med aktiv kjøring for å brenne av sot. Bensin er helt klart å foretrekke ved så små turer så det blir bensin på meg og neste gang. Savner rekkesekser og er lei 2.0 liter 4 sylindret knatretroll. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dieselmotorer er jo mer effektiv enn bensin så mindre forsvinner til å generere varme så det tar litt tid før de nå driftstemp om vinteren spesielt. Derfor pleier de på BMW ofte også ha (Cold Climate Pack) med oppvarmet veivhusvent etc...Jeg og har bare 19 km en vei til jobb og det er såvidt nok til å nå en driftstemp på motoren og jeg prøver ofte si til kjerringen at hun bør ta beina fatt til trening og butikk som er 4-5 km unna men samtidig er det bare en bil så jeg har prøvd å drite i det og ta det som det kommer hvis det gjør det:).

 

I midlertid er de nyere modellene utstyrt med smartere regenerering og annen EGR krets som ikke har filter men en separator som er vedlikeholdsfri så der er de mer tolerante for småkjøring men likevel anbefales hyppige oljeskift og en lengre tur med aktiv kjøring for å brenne av sot. Bensin er helt klart å foretrekke ved så små turer så det blir bensin på meg og neste gang. Savner rekkesekser og er lei 2.0 liter 4 sylindret knatretroll. :)

Det er for galt at man skal måtte planlegge kjøringen ut i fra slike ting ja :) Har en kompis som har samme bilen, å han plages ikke med å få opp tempen..bare på korte turer på 4-5-6 km så er hans varm sier han. Får satse på at det er termostaten til ARG'n...Hadde en E39 bensin for en tid tilbake..den desidert beste bilen jeg har hatt. 6'er lyden er flott :) Ja ja vi får se hva som skjer. Men blir litt oppgitt når man har hatt bilen så mange ganger på verksted, uten at de finner ut noen ting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er vel ikke til og komme unna det, at det er "småkjøring". Til jobb er det 13-14 km en vei. Størstedelen av kjøringen min er til/fra jobb. På landevei da, så det er ikke start/stopp som i en by. Kjørte til oslo en tur i vinter, å da var ikke tempen stort over strek 1-2...på hele turen. Tørr jo nesten ikke kjøre på butikken e.l pga at det kan sote, partikkelfilteret kan ryke, turboen kan ryke, den rykker og nappe etc etc... :(:) Blir jo helt paranoid :) Det tar bort en del av "gleden" med å ut å kjøre. Blir bensin neste gang, det er ihvertfall sikkert. Men synd man skal "kvie" seg nesten for å ut å kjøre en liten tur....Nei som tempen er ute som i dag, så kommer jeg mellom blå og rett opp (driftsvarm). Med en gang den ikke får motstand, så faller motortempen. Det er en manuell kasse.

Nei man må være påpasselig med disse moderne dieselmotorene, det var mye av grunnen til at jeg kvittet meg med min 09 318D.

Termostaten din er defekt slik som du beskriver temperaturen, ser du skriver det er en 07, har den M47 eller N47 motoren?

Såvidt jeg kan huske har ikke N47 AGR termostat, så da er nok hovedtermostaten din gåen.

Er det en M47 er AGR termostaten den som vanligvis ryker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei man må være påpasselig med disse moderne dieselmotorene, det var mye av grunnen til at jeg kvittet meg med min 09 318D.

Termostaten din er defekt slik som du beskriver temperaturen, ser du skriver det er en 07, har den M47 eller N47 motoren?

Såvidt jeg kan huske har ikke N47 AGR termostat, så da er nok hovedtermostaten din gåen.

Er det en M47 er AGR termostaten den som vanligvis ryker.

Det er en M47 tror jeg ja. Har skiftet hovedtermostaten uten at det gjorde noe forskjell. Blir vel å skifte termostaten til AGR'n ja. Det skulle vel være en grei sak? Får håpe det hjelper, slik at jeg slipper å kjøre med campingvogn hele vinterhalvåret :) Kanskje det kan hjelpe litt å legge en papplate foran på vinterstid? Men uansett så har jeg det turtallsdroppet og den dieselen i Oljen :( Men det kan (får håpe) skyldes det du sier, at den blir aldri får regenerert seg tilstrekkelig, og at det kan bli bedre hvis det er AGR termostaten som ikke virker som den skal. Er det noe hensikt å få den regenerert på verksted? Eller er dette noe som pågår "kontinuerlig"? Prøver den å regenerere uavhengig av tempen, eller MÅ man opp på en viss temp? Var en kollega som hadde lånt seg en MB GLK 250D, 2013 modell i dag. Vi peilet den for morros skyld, å nivået på den også lå ca 1 cm over max merket....trøstet meg litt med det :) uten at det hjelper meg da :(:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en M47 tror jeg ja. Har skiftet hovedtermostaten uten at det gjorde noe forskjell. Blir vel å skifte termostaten til AGR'n ja. Det skulle vel være en grei sak? Får håpe det hjelper, slik at jeg slipper å kjøre med campingvogn hele vinterhalvåret :) Kanskje det kan hjelpe litt å legge en papplate foran på vinterstid? Men uansett så har jeg det turtallsdroppet og den dieselen i Oljen :( Men det kan (får håpe) skyldes det du sier, at den blir aldri får regenerert seg tilstrekkelig, og at det kan bli bedre hvis det er AGR termostaten som ikke virker som den skal. Er det noe hensikt å få den regenerert på verksted? Eller er dette noe som pågår "kontinuerlig"? Prøver den å regenerere uavhengig av tempen, eller MÅ man opp på en viss temp? Var en kollega som hadde lånt seg en MB GLK 250D, 2013 modell i dag. Vi peilet den for morros skyld, å nivået på den også lå ca 1 cm over max merket....trøstet meg litt med det :) uten at det hjelper meg da :(:)

Da er det nok AGR termostaten som har tatt kveld, den er ganske enkel å bytte, 10min jobb :)

Den begynner ikke å regenerere før kjølevannet er over 75grader og eksostemperaturen er over 240grader. Om kjølevannstemperaturen varierer hele tiden vil regenereringen gå av og på hele tiden.

Det kommer litt ann på hva mottrykket i DPF er om du må inn på verksted eller ikke, har du diagnoseutstyr?

Du kan kjøre deg en tur på ca 30min (landevei)) hver vei, velg ett lavere gir enn du vanligvis gjør (4. istedenfor 5. f.eks). Om den har behov for å regenerere vil den regenerere seg ferdig på denne strekningen såfremst ikke mottrykket i DPF er for høyt, da blir regenereringen sperret og du må inn på verksted.

 

Ja du kan trøste deg med at det er slettes ikke bare Bmw som sliter med partikkelfilter, AGR ventiler, AGR kjølere, koks+++ :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det nok AGR termostaten som har tatt kveld, den er ganske enkel å bytte, 10min jobb :)

Den begynner ikke å regenerere før kjølevannet er over 75grader og eksostemperaturen er over 240grader. Om kjølevannstemperaturen varierer hele tiden vil regenereringen gå av og på hele tiden.

Det kommer litt ann på hva mottrykket i DPF er om du må inn på verksted eller ikke, har du diagnoseutstyr?

Du kan kjøre deg en tur på ca 30min (landevei)) hver vei, velg ett lavere gir enn du vanligvis gjør (4. istedenfor 5. f.eks). Om den har behov for å regenerere vil den regenerere seg ferdig på denne strekningen såfremst ikke mottrykket i DPF er for høyt, da blir regenereringen sperret og du må inn på verksted.

 

Ja du kan trøste deg med at det er slettes ikke bare Bmw som sliter med partikkelfilter, AGR ventiler, AGR kjølere, koks+++ :)

Får håpe det er den ja :) Blir det mye søl av å bytte den? Jeg er ikke noe mekanikker, men er ikke helt "blå" heller, så mulig jeg prøver meg selv :) Den ligger vel ganske greit til? Jeg har ikke diagnoseverktøy selv nei, men en kompis har. Finnes det en plass der man kan finne hva de enkelte feilkodene betyr? Kjenner det vel på lukta om den har begynt å regenerere :) Det er en stund siden jeg har kjent den :( Du har ikke noe 1000kr tips mht det med turtalldroppet (ref video lenger opp)? :) Jævlig irriterende. Kan det være injektorene? Ellers takk for tips og råd :):clap:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...