Gå til innhold

BMW går over til Shell-olje.


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Dette handler om en på forhånd gitt spec på oljetype og anbud. Alle leverandører gjør dette. I dag bruker bmw continental på de fleste bilene vedrørende dekk. Er Michelin eller noen andre anerkjente merker billigere i neste prosess så er det de vi vil se på bilene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får jeg spørre hvorfor du ikke liker Castrol?  Personlig fyller jeg kun Mobil 1 for da maler motoren som en katt og jeg har aldri prøvd Castrol. 

 

Virker som vi er endel som har favorittoljer og oljer vi skyr som pesten. For min del så var Shell Helix skrekken fra ungdommen men det er jo noen år siden. Husker da Pedi åpnet en motor som hadde gått på denne og det så ikke bra ut. Vi var i samme gjeng og Shell Helix var tabu hehe

 

Men men, verden har vel gått videre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde også skrekk mot Shell olje for mange år siden.. :P
En kompis ble til og med advart av en vilt fremmed kar da han sto i kassa på Shell og skulle kjøpe olje. :P

 

 

Jeg bruker ikke Castrol for noen spesiell grunn, annet en at bmw har anbefalt den og at koed selger den billig.

Kanskje jeg skal teste Mobil1 neste gang, og se om den går finere da.

 

 

Hvilken type Mobil1 olje har du brukt på din M57 Hpi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mine erfaringer med Castrol er desverre kun negativt.

 

første jeg begynte med var på sperrediffer, tok opp å shimset og prøvde mye for å få dem til å virke bedre/strammere, da fylte jeg castrol sin olje for sperrediffer.

 

holdt på lenge og prøvd med mye shims inni diff og mye prøving.. prøvde for morroskyld Valvoline sin LSD diff olje, og da merket jeg umiddelbart att sperra virker MYE bedre, og shimsinga jeg hadde gjort var nesten for mye, (låsing/100% på grus) så ente opp med å fjerne alt av oppshimsing jeg hadde gjort og enda virka den mye bedre enn den noengang hadde gjort med Castrol olja...

 

 

Motormessig startet det da jeg skulle ha olje til M88n, første oppstart og di første mila gikk på biltema 20w-50, ca 100 mil med bytte en 2-3 ganger. samt filtre, motoren hørtes helt perfekt ut, samt 3 bar oljetrykk på tomgang og fantastiske 6-6,5 bar på 3000rpm på varm motor! oljetrykket kom umiddelbart ved kaldstart  uansett hvor lenge den hadde stått..

 

så fylte jeg på Castrol TWS 10w-60, og motoren hørtes brutalt mye værre ut, mye ventiltikk/rasling  samt oljetrykket sant til 1,5-2 bar på tomgang og ca 4 bar på 4000-4500 rpm, noe som var myye dårligere enn det burde vært.

kjørte vell kanskje 50 mil med denne, og ved kaldstart så begynte lampa å bruke lengre tid på å slukke, samt blinke litt før den slukket og oljetrykket var oppe. dette blei værre og værre etter lengre jeg kjørte med olja....

 

tappet så av olja igjen samt oljefiltret blei byttet med ett nytt, og fylte AGIP 10w-60 olja, og motoren høres helt lik ut som før jeg fylte castrol olja, og det skjedde såfort oljelampa slukka med agip olja! forøvrig følte jeg att agip olja var ganske lik biltema sin 20w-50 m tanke på tykkhet, oljetrykk og hvordan motoren hørtes ut generelt.

 

oljelampa slukket umiddelbart igjen slik som før og oljetrykket blei høyere igjen og motoren hørtes myye bedre ut..

 

Dette har jeg prøvd på M30 turbo motor også, og følte kanskje ikke såå stor forskjell her som på m88n, men motoren hørtes bedre ut og bedre oljetrykk enn med Castrol olja.

 

Dette er mien erfaringer med Castrol

 

ergo.. Castrol skal jeg ALDRI fylle igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...