Gå til innhold

kjøp av 520D eller 525D 2008. bør jeg velge firehjulstrekk?


mjensen
 Share

Anbefalte innlegg

520 eller 525 er ganske ulike.

Men jeg synes at e61 uten x drive er bra jeg. Såklart x drive er flott, men den tar seg helt fint fram.

Men det er ikke sikker alle synes det.

Dog så er det mange x drive på markedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 520d 177hk med piggdekk. Kjører fint på svingete ubrøyta hytteveier med den. Har aldri blitt hengende. Kompis har 525 men synes ikke den går så veldig mye bedre. Med tung bil er 525 raskere, men er du alene er 520d med 177 ikke galt. Problemet med 520 er at du får N47 motor, og dens registertull. Så om pengene rekker, hadde jeg valgt 525 av den grunn alene. Og lyden er jo fetere :) Om du tenker tuning, kommer du en del lenger med 525

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du ikke har noen ekstremt bratte bakker du må opp så trenger du ikke X-drive, E60 er utrolig gode vinterbiler og hvis du kan nøye deg med 225 bredde på dekka så holder det lenge med tohjulstrekk. Men ville uansett valgt 525d, 3,0 liters sekser er en mye mer harmonisk og kultivert dieselmotor som også er som skuddsikker å regne. Hadde selv en 325d med samme motor og det er den beste bilen jeg har hatt, sterk og veldig økonomisk å kjøre med. 520d er og blir ett rakkleverk i forhold...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

520 eller 525 er ganske ulike.

Men jeg synes at e61 uten x drive er bra jeg. Såklart x drive er flott, men den tar seg helt fint fram.

Men det er ikke sikker alle synes det.

Dog så er det mange x drive på markedet.

 

Mtp. på vinterkjøring er det vel to relativt like biler da det kun er motor som er forskjell..? 

 

Har forøvrig også 177hk 520d med Nokian Hakka 7. Hadde selvfølgelig vært artig med xDrive, men har (bank i bordet) aldri hatt bruk for det her i innlandet med ordentlig vinter. Jeg valgte så ny bil som mulig med så mye utstyr som mulig til en gitt pris på bekostning av motorstørrelse. Angrer ikke, men det er nå mine prioriteringer da:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velg en med xDrive, uten tvil. Det er på kanten til latterlig å sette seg inn i en bil på vinterføre uten firehjulstrekk etter å ha hatt det.. Kjører langt mer effektiv og tryggere med det, vestentlig mindre bekymringer, på vinterføre vel og merke. På sommeren er sikkert forskjellene langt mindre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig at den tyngre motoren gjør noe med egenskapene på bilen.

BMW lover jo at vekfordelinen skal være så nært opp til 50:50 uavhengig av motor og utstyr. Hvis ikke så hadde jo M5 vært en bra fremtung bil med Audi kjøreegenskaper ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv bmw 520dat 2010 E61 non xdrive.

Har ingen som helst problemer på vinterføre. Kommer meg frem der jeg må frem.

Er en bakke her jeg bor hvor biler står daglig og spinner og må rygge ned igjen for å hente fart, her sliter ikke jeg i det hele tatt..

Dekk betyr selvsagt mye. Helt sikkert mange som kjører på billige dårlige vinterdekk også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMW lover jo at vekfordelinen skal være så nært opp til 50:50 uavhengig av motor og utstyr. Hvis ikke så hadde jo M5 vært en bra fremtung bil med Audi kjøreegenskaper ;)

Men er ikke v10 motoren lettere enn m57 diesel da?

Pluss at seg kassen er lettere enn automat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er ikke v10 motoren lettere enn m57 diesel da?

Pluss at seg kassen er lettere enn automat?

Det vet ikke jeg, men du skjønner sikkert poenget ;) De fleste BMWene skal ha så godt som 50:50 vektfordeling og det gir en fordel på glatta kontra andre bakhjulstrekkere som ikke har like stort fokus på vektfordeling. Men dekk er alfa omega for at det skal fungere greit, uten gode dekk så blir en BMW en slede på vinterføre. Dessverre er dette mye av grunnen til myten om at bakhjulstrekkere er elendige på glatta har oppstått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt tidligere i tråden, har du penger til 525, så gå for 525. Fredrik nevner skuddsikker motor, det er det ingen tvil om. Har en kollega som hadde 520d, og han fikk havari pga dieselpumpa, derav VW pumpe som sitter på 2literne fra 07-11, og det koster fort 100.000 kr og reparere hvis det smeller. Lyden er i en egen verden kontra firerdieselen, og mye mer effekt og hente fra software og det er generelt morsommere bil. Tar meg fint rundt på snø og glatte veier, men om jeg skal gi på glatte veier, så kommer antispinnen inn, men det sier seg selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vet ikke jeg, men du skjønner sikkert poenget ;) De fleste BMWene skal ha så godt som 50:50 vektfordeling og det gir en fordel på glatta kontra andre bakhjulstrekkere som ikke har like stort fokus på vektfordeling. Men dekk er alfa omega for at det skal fungere greit, uten gode dekk så blir en BMW en slede på vinterføre. Dessverre er dette mye av grunnen til myten om at bakhjulstrekkere er elendige på glatta har oppstått.

Forøvrig så er 520d motor oppgitt til vel 75kg lettere enn 525d, som igjen er rundt 15 kg lettere enn M5 motoren. Pluss at girkassen på SMG er også litt tyngre enn til 520 og 525d. Om man ser på automat mot SMG.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt e60 520D og har e60 525D. Ingen med xdrive. Skulle jeg kjøpt meg ny e60 hadde det blitt 525DA igjen. Har aldri hatt behov for xdrive, men jeg bor på nordvestlandet, så det er som regel lite snø her. Min e60 er forresten til salgs, link i signatur :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Kan dele litt av min erfaring med xDrive etter å kjørt xDrive i 1,5år+. Dekk har mye å si selv på xDrive. Min far har en 2010 525dat xDrive med pigghjul mens jeg kjører piggfritt. Har sammenlignet pigg kontra piggfritt og jeg mener min på piggfri er mere stabil, jeg vet hvor jeg har bilen og den kjennes tryggere/fastere. Min fars på piggdekk føler jeg at jeg får lite feedback på veggrep før den slepper og da slepper den brått. Men da har man antiskrens å antispinn som tar over. 

Så om man har bruk for xDrive eller ei. Vanlig bruk trenger man ikke xDrive men innimellom er føret så dårlig at det blir en utrolig fordel. Har selv hatt biler uten 4x4 og man føler seg rimelig hjelpesløs når man står fast og ikke kommer noe sted. Med 4x4 er dette null stress, men har aldri testet 4x4 til maks. 

Jeg tror også at bruktverdien for videresalg holder seg bedre med xDrive kontra uten. Alle vil ha 4x4 uten å måtte kjøpe suv. 5serie stv med 4x4 forblir en stv som er noe høyere enn andre 5serier men ellers veldig anonymisert 4x4.

Endret av Torbjørn E39
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...