Gå til innhold

Heng i turtall, massivt oljebruk og majones!


Pherol
 Share

Anbefalte innlegg

Heihei!

Jeg har begynt å oppleve trøbbel med min BMW. Først og fremst så er jeg ordentlig dårlig på bil og mekanikk men jeg skal prøve så godt jeg overhodet kan å forklare slik at du/dere forstår hva jeg mener. 

 

det hele startet rett før jul da jeg sto på tomgang utenfor min bror sin leilighet. Turtallet/motoren hang seg på ca 500, ingenting skjedde når jeg trykket på gassen eller noe som helst. Måtte skru av motoren og på igjen for at jeg kunne kjøre igjen. 

 

Jeg etterfylte olje og kjørte til Sandvika fra Sandefjord. Peilet når jeg skulle kjøre samme kvelden igjen tilbake, da var den rett under max. Bilen sto så stille i 5 dager, men da jeg kjørte tilbake til Sandvika i for 2 dager siden så skjedde samme greiene igjen. Kom meg til Sandvika og peilet på nytt 30min etter jeg skrudde av motoren. Da var den rett over minimum. I tillegg til oljebruken så observerte jeg majones i olje (hvitt kliss).

 

Jeg forstår det slik at majones i olja skjer når olje og vann blandes, så er vel en pakning (toppakning?) som har ryket.

 

Hva kan være årsaken til henget på motoren? Kan det løses enkelt ved for eksempel å bytte oljefilter og ta ett oljeskift? 

Jeg har sjekket godt under bilen når den har stått stille også, er ikke noe lekk av olje på betongen.

 

Håper noen kan komme med noen innspill eller litt innsikt i hva som feile bilen, og alternativt hva jeg må gjøre for å fikse feilen (skjønner selvsagt at jeg ikke kan bytte toppakningen selv hvis det er den som er gåen). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ligger klisset kun på peilepinnen eller er det noe under fyllelokket også?

Kordan er fargen på eksosen?

Kan være toppakning eller meget tett veivhusventilasjon som eg kommer på i styrten :P

Endret av Sammyen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar Sammyen!

 

Det er kun på peilepinnen så vidt jeg har sett. 

 

Fikk ett tips av en kamerat om å observere kjølevæske og eksos når bilen var kald. Eksosen ser ut til å være grålig, kanskje litt på grensen til å bli hvit. 

 

Vil du si det også kan være svaret på henget på motoren/turtallet også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usikker på dette med at den henger på turtall hmm.

Bobler det i kjølevæsken når motoren går?

Tjukk kvit eksos er vel tegn på kjølevæske i sylindrene, men dette kan skje gradvis over tid.
Sjekk nivået og fargen på kjølevæsken din.

Kan noken ta diagnose?
Sjekk diagnosetråden og sjå om det er folk i ditt område som kan ta ( http://bimmers.no/topic/690841-den-store-diagnose-tråden-oppdatert-180313/ )

Oljen må gå ein plass og er det tett veivhusvent kjem den ikkje i retur, lekker toppakningen så kan den gå i kjølevæsken osv.

Endret av Sammyen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk ned i garasjen nå for å peile på nytt og sjekke om det var noe majones i lokket. Var forøvrig ikke noe på undersiden.

 

Nå opplevde jeg at peilepinnen var veldig vanskelig å få ned igjen, akkurat som den ikke passet.

 

Oljenivået tilbake på halveis, og ikke rett over minimum lengre. Er 30min virkelig ikke nok til å la olje renne ned i bunnpanna igjen?

 

Å ikke nok me det, jeg finner ikke kjølevæska! Det vil si, jeg tror jeg fant den nederst ved venstre hjørnet, står "Do not open when hot" på lokket, men fikk den ikke opp! Svart beholder, ikke gjennomsiktig som jeg er vandt med fra før. 

 

Skjønner nå at det er høyt på tide å lære meg litt om bil... Uff...

Endret av Pherol
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan starte motoren og åpne panser, åpne så lokket for oljepåfyllingen.

Blåser det eller er det bittelitt vakuum?

Do not open when hot er kjølevæske.

Jeg antar veldig at du har tett veivhusventilasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan starte motoren og åpne panser, åpne så lokket for oljepåfyllingen.

Blåser det eller er det bittelitt vakuum?

Do not open when hot er kjølevæske.

Jeg antar veldig at du har tett veivhusventilasjon.

 

Jeg skal prøve dette etter jobb idag! :)

 

Jeg tror jeg skal la en kyndig person gjøre jobben... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke det.

Bare åpne lokket med motoren i gang og se, lytt evt kjenn.

Det skal være et svakt sug der, er det ikke det så er noe feil.

 

Hehe, skjønner at det kunne misforståes! Tenkte på at jeg skulle la en kyndig person få lov å bytte veinhusventilen hvis den er pottetett! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...