Gå til innhold

Dweezils 2015 520xdat 190 hk


 Share

Anbefalte innlegg

Har kjøpt min første BMW!

 

Valgte å ikke kjøpe med M-sport, fordi en 5-serie for meg er vel så mye eleganse som sportslighet. Synes dessuten det blir feil å ha M-merker overalt på en bil med to-liters diesel under panseret...

 

2015.01.09: Har lagt inn noen bilder fra vaskehallen etter bortspyling av ukas salt. Dårlig lys og mobilkamera bidrar ikke akkurat til topp bildekvalitet, så jeg får prøve å få tatt noen flere bilder utendørs i dagslys. Nederst bildene fra VIN-dekoderen.

 

Her er bilens vitale data:

 

Model description: 520d xDrive
Type: 5L51
E-Code: F11 (MUE)
Engine: B47D20O0 - 2,00l (140kW)
Body Color: Imperial Blue Metallic (A89)
Upholstery: Leather Dakota Black (LCSW)
Production date: 29.11.2014
Assembled in: Dingolfing

 

S223A Electronic Damper Control (EDC)

S248A Steering Wheel Heater
S255A Sports Leather Steering Wheel
S2K2A BMW LA Wheel, V Spoke 328
S322A Comfort Access
S358A Climate Comfort Windscreen
S3ACA Trailer Coupling
S3AGA Reversing Camera
S3ATA Roof Rail, Aluminum, Satin Finish
S402A Electric Panoramic Roof
S417A Roller Sun Vizor, Rear Doors
S418A Luggage Compartment Package
S430A Interior/Outside Mirror with Auto Dip
S431A Interior Mirror with Auto Dip
S455A Active Seats for Driver and Passenger
S456A Comfort Seats with Memory
S496A Seat Heating, Rear
S4NBA Autom. Climate Control with 4-Zone Control
S4URA Ambient Interior Lighting
S508A Park Distance Control (PDC)
S536A Auxiliary Heating
S552A Adaptive LED Headlights
S575A Supplementary 12V Sockets
S5A1A LED Fog Lights
S5ACA High-Beam Assistant
S5AGA Lane-Change Warning
S5ALA Active Protection
S5ATA Driving Assistant Plus
S5DLA Surround View
S609A Navigation System Professional
S610A Head-up Display
S654A DAB Tuner
S688A Harman/Kardon Surround Sound System
S6ACA Intelligent Emergency Call
S6AEA TeleServices
S6AKA ConnectedDrive Services
S6AMA Real Time Traffic Information
S6APA Remote Services
S6NSA Convenience Telephony with Extended Smartphone Connectivity
S6UHA Traffic Information
S6WBA Multifunctional Instrument Display
S842A Cold-Climate Version
S8TFA Active Pedestrian Protection
S8THA Speed Limit Info

 

med_gallery_84384_375_514169.jpg

med_gallery_84384_375_367046.jpg

med_gallery_84384_375_569184.jpg

med_gallery_84384_375_712796.jpg

med_gallery_84384_375_922026.jpg

med_gallery_84384_375_779563.jpg

med_gallery_84384_375_1150934.jpg

post-84384-0-56398600-1420762277_thumb.p

post-84384-0-58967200-1420762279_thumb.p

Endret av Dweezil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler deg å få bilen polert og forseglet av en entusiast/proft firma. Ta en titt på www.detailersclub.no og legg evt. ut på "jobb ønskes utført :)

 

Takk for tipset! Bilen er lakkforseglet hos forhandler før utlevering med Meguiar's. Den skinner og er blank som bare det, men på bildene jeg la ut kan det se ut som om den har lakkproblemer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset! Bilen er lakkforseglet hos forhandler før utlevering med Meguiar's. Den skinner og er blank som bare det, men på bildene jeg la ut kan det se ut som om den har lakkproblemer...

 

Ok, bra du har beskyttet den :) Vil uansett anbefale deg å lese på DCN for tips og triks til vedlikehold av beskyttelsen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin bil og fin farge. Synes selv at F10/11 er en av få BMWer som ser virkelig bra ut uten M-sport. Litt freshere felger og fjerning av modellbetegnelse så er du i mål i følge meg :smile:

Endret av Tommy H
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen i BMW verden :) Meget pen og ryddig bil, jeg synes også at F10/11 ikke nødvendigvis må ha M-sport. Ser du har samme Imperialblue farge som jeg har på min F10 530d, en helt fantastisk nydelig farge synes jeg. Krever litt vedlikehold for å holdes pen men det får man igjen for når den først er vedlikeholdt og pen :)

Du kommer til å merke at når man først har hatt BMW så er det vanskelig å siden gå over til noe annet, BMW kundene er enormt trofaste til sitt merke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen i BMW verden :) Meget pen og ryddig bil, jeg synes også at F10/11 ikke nødvendigvis må ha M-sport. Ser du har samme Imperialblue farge som jeg har på min F10 530d, en helt fantastisk nydelig farge synes jeg. Krever litt vedlikehold for å holdes pen men det får man igjen for når den først er vedlikeholdt og pen :)

Du kommer til å merke at når man først har hatt BMW så er det vanskelig å siden gå over til noe annet, BMW kundene er enormt trofaste til sitt merke :)

 

Takk for det! Veldig fornøyd med fargen. Før jeg fikk bilen var jeg redd for at den kanskje kunne ha for mye lilla-skjær, men det slo heldigvis ikke til.

 

Ser at det kan bli en liten utfordring å holde bilen pen. Tror jeg kommer til å sette bort lakkbehandling til profesjonelle, men må finne gode strategier for ukentlig renhold, spesielt om vinteren. Har fått tips om å lese/spørre på Detailers Club Norge. Har fått med meg at jeg må holde meg unna børstevasken, og det skal jeg overholde.

 

Fin bil du har! Jeg hadde veldig lyst på rekkesekser, men det ble alt for dyrt ved nykjøp. Det kom ny motor i 520d nå i høst, som sammen med xDrive-kampanje gjorde at jeg bestemte meg for å gå for den.

 

Er litt overrasket over forbruket, som i snitt ligger på 8,4 liter pr. 100 km i følge kjørecomputeren. Det er en god del høyere enn det man får inntrykk av når man leser bilens spesifikasjoner... Ellers er alt på stell!

 

Har alltid vært (avstands)fascinert av BMW, så det er ikke usannsynlig at det er der jeg blir værende i framtiden. Nå har jo BMW solgt veldig mange biler i Norge i det siste, så jeg får håpe serviceleddet klarer å holde tritt med salgsavdelingen... Kona synes det var dumt å ikke kjøpe SUV, så kanskje X3/X5 må vurderes neste gang, om det fremdeles er BMW som gjelder! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det beste er nok å sette lakkjobben bort, har selv gjort det ettersom jeg ikke stoler nok på mine egne kunnskaper :P Forrige eier av min bil hadde kjørt den en del i maskin og det kunne man se, måtte en solid rubbing og polering til. Ellers så gjør jeg som deg å prøver å ha gode vaskerutiner, vasker minst en gang i uka vinteren igjennom og gjerne spyler av bilen av og til også.

Jeg er veldig fornøyd med min, takk for det :D Skal man kjøpe ny 5-serie med sekser i dag så må man jo opp på 530d og da løper prisen fort opp med X-drive og nødvendig utstyr. Så da kan man heller kjøpe en 520d med det utstyret man vil ha, kreftene holder i massevis til norske fartsgrenser (og bøtesatser). Jeg kjører litt på Autobahn og er generelt glad i stor motor så da ble det bruktimport av 530d, ellers så kjører jeg jo rundt med en over 20 år gammel 520I i tillegg til 530en :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Nå har jeg hatt bilen i litt over én måned, og passerte 1.500 km i dag. Tenkte jeg skulle skrive noen linjer om mine erfaringer så langt.

 

Pluss:

 

  • Vinteregenskaper. Det har vært ymse vinterføre i Oslo-området løpet av den siste måneden, fra 15 cm nysnø via slapseføre til speilblankt underkjølt regn, så jeg har fått testet fremkommeligheten på vinterføre. Det er bare helt rått hvordan bilen spiser seg fram og klorer seg fast. Stoppe midt i den glatte og bratte bakken? Ikke noe problem. Drar i gang igjen uten noen form for dramatikk. Fikk en (ufrivillig) sklitur på underkjølt regn én gang, men hadde heldigvis lav fart og bilen stoppet før det gikk galt. Men det er vel prisen å betale for å kjøre uten pigger.

    Det blir fort varmt i kupéen, og rattvarme er helt genialt, og noe jeg nok aldri kommer til å ha bil uten i framtiden. Digg å kunne komme til ferdig oppvarmet bil ved å starte dieselvarmeren fra app på telefonen.
     
  • Motoren. Jeg gikk noen runder med meg selv før jeg signerte kjøpekontrakten. Vente et par år og gå for en 530d, eller fleske til med 520d nå? Hadde prøvekjørt 520d noen ganger, og syntes i grunn det var rikelig med krefter, men så var det denne sekser-motoren til BMW, da... Endte opp med å kjøpe 520d (fikk riktignok ikke prøvekjørt 530d, men det er kanskje like greit), og så langt er konklusjonen klar: 190 hk og 400 nm holder for meg. Fartsøkninger i lande- og motorveihastigheter kommer raskt og udramatisk, samtidig som bilen er sint som en veps (i hvert fall i min referanseramme) i sport-mode på svingete veier. (Har ennå ikke fått testet dette ut helt uten hemninger, delvis på grunn av innkjøringsperioden for motoren, og delvis pga føret. Gleder meg til våren og sommerdekkene kommer på!) Jeg synes til og med brummet fra dieselmotoren er ganske så stilig inne i kupéen når man gir på litt ekstra.
     
  • Kvalitetsfølelsen. Har kjørt VW i noen år, og synes de gjør mye riktig i måten de skrur sammen bilene sine på. Men BMW blir noe annet. Følelsen av å trykke på knapper, betjene iDrive, bruke blinkhendelen. Skarpheten på LCD-displayene. Følelsen av å berøre pyntelister og dashbord-kledning. Lyden av å lukke igjen dørene. Den geniale layouten på informasjonen i HUD-en. Man merker umiddelbart at noen har brukt tid, diskutert fram og tilbake, forkastet løsninger som ikke holder mål, for å komme fram til et slikt produkt. Her er ingen raske avgjørelser etter innfallsmetoden!
     
  • Kjøre i svinger! Det er når man kjører i svinger at fortrinnet med disse bilene virkelig gjør seg gjeldende! Uansett om det er korte svinger, lange svinger, krappe svinger eller slake svinger. Høy hastighet eller litt mer søndags-cruise-hastighet. Det er rett og slett veldig moro å kjøre i svinger med denne bilen! Ser for meg at jeg når jeg skal på langturer, så kommer jeg til å kjøre av motorveien og kjøre de svingete sideveiene på enkelte strekk, selv om det tar lenger tid. Bare fordi det er så gøy å kjøre i svingene.
     
  • Adaptiv cruise control. Bruker denne mye ved kjøring til og fra jobb. Da er det ofte en del trafikk, og det blir mye kjedelig kjøring der man må sitte og følge jojo-tempo til bilene foran. ACC funker utrolig bra, og gjør det hakket mer avslappende å kjøre i rush-trafikken.
     
  • Utseendet. Imperialblå, med aluminium/blanke vindus- og taklister. Uten M-sport. Er veldig fornøyd med hvordan den ser ut. Diskret og elegant. Lekre former. De blanke listene gjør seg veldig godt med lakkfargen. Dette er min bil, sånn jeg vil ha den.

 

Ting som kunne vært bedre (ja, man må få være pirkete på en bil i denne prisklassen):

 

  • Kjøre rett fram. Når jeg kjører på motorvei må jeg gi små korreksjoner med rattet hele tiden. Om jeg ikke følger med, drar den lett ut mot den ene siden. Den er rett og slett ikke veldig flink til å kjøre tilnærmet rett fram. Her synes jeg faktisk min gamle Passat med lavt utstyrsnivå var bedre...

    Det er ikke slik at den drar til én side konsekvent, men den må liksom "gjetes" hele tiden for å holde seg i fila. Synes problemet er størst ved typiske motorveihastigheter. Er det dette som kalles sporing? Skyldes det RFT? Blir det bedre hvis man endrer til dekk uten RFT, eller dekk med andre dimensjoner? Kjører på piggfrie Nokian Hakkapeliita R2 i dimensjon 225/55 R17. (Sommerhjula er 18", men de har jeg ikke fått prøvd enda...)
     
  • Beskyttelse av ryggekamera. Ryggekameraet titter konstant fram på bakluka. Og stasjonsvogner på norsk vintervei blir svært møkkete bak. Raskt. Det gjør at når man skal rygge, etter å ha cruiset på E18 eller E6 en stund, så er det ikke mye hjelp å få av ryggekameraet, med mindre man går ut av bilen og tørker av før man rygger. Ser at siste generasjon VW Passat har fått gjemt ryggekameraet inni VW-emblemet på bakluka. Emblemet vipper opp og kameraet kommer til synes når man setter bilen i revers. Rent og fint. God sikt bakover. Uavhengig av slaps og veisalt. Smart. Dette burde også BMW ha tenkt på!
     
  • "Blindsone" på setevarmen? Akkurat i overgangen mellom sittepute og ryggstøtte virker det som om det ikke er lagt inn varmetråder i setet. Her der det liksom en kald sone som blir varm først en stund etter resten av setet.
     
  • Dieselforbruk. I følge kjørecomputeren ligger det på 8.4 liter pr. 100 km over de første 1.500 km bilen har kjørt. Jeg visste at faktisk forbruk ville ligge over tallene i brosjyren, men jeg synes gapet er noe større enn jeg hadde forventet. Med forbehold, da jeg ikke har regnet ut faktisk forbruk ved dieselfylling enda. Dette er dog en mindre anmerkning, for jeg synes jeg får mye igjen for den dieselen som forsvinner fra tanken. Og det er tross alt en bil på nesten to tonn, med permanent firehjulstrekk.
     
  • Mangel på avanserte innstillinger. Man kan endre på en god del innstillinger via iDrive-menyen. Men jeg savner en "avansert"-meny, der man kan gå inn og fininnstille egenskaper ved bilen etter egen smak. Gjerne litt godt gjemt nede i menytreet, og ledsaget av en advarsel til ferske og/eller teknologiredde førere om man bør snu hvis man ikke liker å fikle med detaljene. Jeg skulle ønske man kunne:

    - Vise blink-signal i HUD.
    - Øke intervallet før innstillinger for rattvarme, setevarme, etc. blir nullstilt når bilen står parkert.
    - La bilen huske siste innstilling for motor start/stop-system av/på.

    Blant annet. Vet at enkelte av disse tingene kan ordnes med "koding" av styreenheten. Men jeg synes det er en dårlig idé å "hacke" en bil i denne prisklassen. Det burde være enkelt for BMW å gi avanserte brukere tilgang via iDrive. (Dersom jeg har oversett innstillinger i menyene, er jeg takknemlig for tips!)

 

Det var noen punkter.

 

Er ellers under opplæring når det gjelder å ta vare på lakken gjennom vinteren. Bruker et lokalt selvvask-tilbud (SmartWash), som har ok priser. Men de pusher sine egne kjemikalier, som de ikke opplyser hva er. Og det står strengt i regelverket at svamp og bøtte er bannlyst. Jeg har så langt dristet meg til å bruke medbrakt PrickBort, men bruker ellers de produktene som er i programmene, inkludert skumbørste... Det siste innbiller jeg meg er en dårlig idé, fordi det må slite unødig på lakken/lakkbeskyttelsen. Men bilen blir jo ikke ordentlig rein med spyling alene. Noen som har tips til hvordan man kan bruke medbrakt vaskeutstyr uten å snyte vaskehallen for penger?

 

Har ellers en plan om å ta fine bilder med speilreflekskameraet. Men jeg vasker som regel bilen seint på kvelden, etter at barna er lagt, og da er det dårlig fotolys på denne tiden av året. Heldigvis blir det snart lysere!

Endret av Dweezil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående at bilen ikke går rett frem så er svaret 99% sikkert RFT hjula, vet mange har fått byttet til vanlige hjul når de har klaget til forhandler om det samme, så kanskje verdt å ta en prat med de.

Ryggekamera, ja det er en helt håpløs konstruksjon slik det er i dag, men er veldig digg å,ha når det er rent.

Jeg savner også litt info i HUD, vet det kan kodes, men som deg vil jeg i hacke systemet. Og siden jeg sliter litt med det elektorniske så,må jeg være 100% sikker på at garanti fortsatt gjelder. Det jeg ikke skjønner er at når det går ann å endre i konfigurasjon, hvorfor er det ikke tilgjengelig i en meny?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående at bilen ikke går rett frem så er svaret 99% sikkert RFT hjula, vet mange har fått byttet til vanlige hjul når de har klaget til forhandler om det samme, så kanskje verdt å ta en prat med de.

 

Takk for tipset. Jeg skal lufte saken med forhandleren og høre hva de sier. Kanskje jeg kan få prøve et hjulsett uten RFT et par dager, om de har noe liggende, for å se om bilen blir mer retningsstabil ved motorveikjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...