Gå til innhold

Dweezils 2015 520xdat 190 hk


 Share

Anbefalte innlegg

On 2.4.2017 at 21.27, Dweezil skrev:

Jeg synes også at det er litt for risky å kjøpe ny fossil-bil i den dyrere enden av skalaen i en tid preget av store omveltninger mhp. framdrifts-teknologi. Og valget mellom en ny Skoda og en noen år gammel BMW er for meg ganske enkelt... :wink:

Det er stund siden du skrev dette, men jeg tenker også dette.

Har lyst på en annen bil, meeeeen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Otis skrev:

Det er stund siden du skrev dette, men jeg tenker også dette.

Har lyst på en annen bil, meeeeen....

Hadde vært utrooolig fett med en M550i xDrive! Den er så "feil" mhp. drivlinje at det nesten blir riktig. Men så var det det at faenskapen skal betales, da... :-o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Hadde bilen på service hos Bilia Drammen i går; det var tid for å bytte bremsevæske. Hadde avtalt å sitte og vente til bilen var ferdig. Da jeg leverte nøkkelen, fikk jeg beskjed om at det var en kampanjereparasjon på AC-anlegget som han tilbød seg å ta i samme slengen. Det ble ca. en time lenger å vente, men jeg hadde mulighet til å sitte og jobbe i venteområdet, så det var bare fint for meg å få det gjort. Da han kom ut med nøkkelen (til estimert tid!) hadde han i tillegg tatt oljeskift-service som lå ca. 3000 km lengre frem, pluss at han hadde justert opp kjørelengden fram til skift av bremseskiver, for han hadde sett at det var godt med belegg igjen og mente derfor at computeren i bilen var i overkant pessimistisk med tanke på tidspunkt for utskifting. Alt sammen gikk på bilens serviceavtale, så jeg kjørte avgårde uten å betale en krone.

Tommel opp og stort smilefjes til BMW og Bilia Drammen! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hadde bilen på første EU-kontroll i dag. Fristen er i slutten av mai, men jeg tenkte jeg skulle være tidlig ute. Booket en time hos NAF og var sikker på at den skulle skli gjennom uten anmerkninger... men de fant mer enn 25% rust på ene sida av venstre bremseskive bak!

Synes det er for galt (og sikkert kostbart) å bytte denne etter kun tre år! Kontrolløren hos NAF mente det kunne gå an å få av rust ved å foreta harde oppbremsinger over noen ukers tid. Noen som har erfaring med en slik fremgangsmåte? Kan det virke, eller må jeg bite i det sure eplet og begynne å planlegge utskifting?

Endret av Dweezil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde samme feil på innsiden av alle fire bremseskivene på min F30 når den var på eu i november. Fikk samme beskjed ang. harde oppbremsinger. Har kjørt rundt 1500km siden da og har passet på å bremse når jeg har mulighet. På etterkontroll i dag var det betydelig mindre rust så den ble godkjent. Men jeg fikk beskjed om at jeg gjerne må fortsette å bremse hardt en stund fremover

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde nesten ikke det var mulig å underkjenne en såpass ny bil. Det har jeg aldri vært borti før med noen av mine biler. Selv med alder opp til 7 år og kilometerstand på over 100 000 km så har de alltid sklidd igjennom. NAF holder jeg meg langt unna, bruker Bavaria som har har alt å tjene på å finne feil på bilen min. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Hadde bilen inne hos Bilia Drammen i dag. De sa at rusten på venstre bremseskive bak var i grenseland, men de valgt å la det passere. Dermed ble det stang inn og EU-godkjent bil hos Bilia, i motsetning til stang ut hos NAF i januar. Fikk beskjed om å foreta regelmessige kraftige nedbremsinger for å holde rusten i sjakk. Må tydeligvis vurdere å anlegge en mer aggressiv kjørestil... ;-)

På toppen av det hele skulle de ikke ha noe for etterkontrollen. Nok en innertier fra Bilia Drammen BMW! :)

Jeg har forøvrig sagt opp mitt NAF-medlemskap. Synes ikke det er verdt det. Bilberging får jeg jo enten på BMW-garantien eller via forsikringsselskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten kjører du veldig forsiktig eller så har disse bilene mye motorbrems.

Jeg har ikke hatt problemer med rust på mine skiver på noen av mine biler, men til gjengjeld så er jeg ikke redd for å bremse heller for å få belegget når man har kjørt veldig forsiktig en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Dweezil skrev:

Hadde bilen inne hos Bilia Drammen i dag. De sa at rusten på venstre bremseskive bak var i grenseland, men de valgt å la det passere. Dermed ble det stang inn og EU-godkjent bil hos Bilia, i motsetning til stang ut hos NAF i januar. Fikk beskjed om å foreta regelmessige kraftige nedbremsinger for å holde rusten i sjakk. Må tydeligvis vurdere å anlegge en mer aggressiv kjørestil... ;-)

På toppen av det hele skulle de ikke ha noe for etterkontrollen. Nok en innertier fra Bilia Drammen BMW! :)

Jeg har forøvrig sagt opp mitt NAF-medlemskap. Synes ikke det er verdt det. Bilberging får jeg jo enten på BMW-garantien eller via forsikringsselskapet.

Fikk den samme beskjed når den  hadde service i fjor på Billia Lier(Drammen?)
Påpekte litt grav(?) rust på innsiden av venstre forbremseskive. Lot det passere!
Hørt ikke det knyst om det på EU kontrollen i februar i år på Billia Lier.
Null anmerkinger!

🚩Så enten var EU mekanikker sløv eller så sjekket han servcie dokumentasjon, og lot være å påpeke saken?

Uansett så har jeg begynt å ta noe super harde nedbremsinger ( ABS slår inn) når jeg kjører av motorvei og ingen ligger bak meg.
Kanskje det hjalp / hjelper?

Endret av Mr. Erling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Har vært en tur innom RATS AS og fått skiftet olje, bunnpanne og filter på automatkassa på kilometerstand 53.000+. Det var ikke antydning til partikler på magnetene i det gamle bunnpanna, så det står antakelig bra til med automatkassa. BMW anbefaler oljeskift på kassa etter ~120.000 km, men i følge RATS er ZFs anbefaling å bytte olje etter 60-80.000 km. Tilstanden i min automatkasse tilsier at jeg nok kunne ha ventet en stund til, men jeg får se på det som forebyggende vedlikehold. Selv en bil har godt av litt TLC av og til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant info Dweezil.

2 ting.
- Hvorfor brukte du RATS?

Og for det andre.
På sist service 'advarte' Billia om at på neste service, må oljen skiftes i girkassen. Dvs. når bilen har kjørt 120k. Mekanikker / 'selger' anbefalte meg å 'skylle' girkassen til en kostnad på rundt kr. 12 000,-

Har hatt tid til å reflektere / sjekket ut på nettet  dette forslaget til selger, og det er både òg med erfaringer.
Konklusjonen min blir:''hvorfor fixse på noe som virker'?
Ergo det blir kun vanlig oljeskift i 'kassa'

Ser at du nevner ''forebyggende vedlikehold'' Dweezil, men jeg ser ikke 'skylling' som det, men skift av olje.

Endret av Mr. Erling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Dweezil skrev:

Har vært en tur innom RATS AS og fått skiftet olje, bunnpanne og filter på automatkassa på kilometerstand 53.000+. Det var ikke antydning til partikler på magnetene i det gamle bunnpanna, så det står antakelig bra til med automatkassa. BMW anbefaler oljeskift på kassa etter ~120.000 km, men i følge RATS er ZFs anbefaling å bytte olje etter 60-80.000 km. Tilstanden i min automatkasse tilsier at jeg nok kunne ha ventet en stund til, men jeg får se på det som forebyggende vedlikehold. Selv en bil har godt av litt TLC av og til!

Jeg fikk beskjed om 150.000 kilometer av Bavaria, og flushet girkassen på denne kilometerstanden. Fikk da beskjed om at oljen var som forventet - i grei stand, men på tide å skifte. Så tror nok å bytte på 60-80.000 kilometer, slik diverse aktører anbefaler, ikke har noe spesielt for seg - utenom at de samme aktørene skal tjene mer penger da ;) Uansett greit å ha fått gjort, tenker jeg!

 

9 minutter siden, Mr. Erling skrev:

Mekanikker / 'selger' anbefalte meg å 'skylle' girkassen til en kostnad på rundt kr. 12 000,-

Det syntes jeg hørtes dyrt ut, jeg betalte 2/3 av den prisen for flushing. Når det er sagt så ville jeg flushet systemet når jeg først er igang, og ikke bare byttet ut oljen. Det blir litt som å helle på 7 dl med ny melk selv om det er 3 dl gammel melk igjen i bunnen av kartongen - hiv heller ut alt i systemet som er gammelt slik at alt blir nytt og holder seg godt lengre :P  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Mr. Erling skrev:

- Hvorfor brukte du RATS?

Godt spørsmål. RATS har et godt rykte (ut fra det jeg fant på dette forum og andre nettsøk) og er i tillegg autorisert ZF serviceverksted. Jeg kunne antakelig ha fått den samme tjenesten hos BMW-forhandleren, men denne gangen ble det altså RATS.

19 minutter siden, Mr. Erling skrev:

På sist service 'advarte' Billia om at på neste service, må oljen skiftes i girkassen. Dvs. når bilen har kjørt 120k. Mekanikker / 'selger' anbefalte meg å 'skylle' girkassen til en kostnad på rundt kr. 12 000,-

Har hatt tid til å reflektere / sjekket ut på nettet  dette forslaget til selger, og det er både òg med erfaringer.
Konklusjonen min blir:''hvorfor fixse på noe som virker'?
Ergo det blir kun vanlig oljeskift i 'kassa'

Ser at du nevner ''forebyggende vedlikehold'' Dweezil, men jeg ser ikke 'skylling' som det, men skift av olje.

Flushing vs oljeskift, ja... jeg skal ikke kaste meg inn i den diskusjonen, for det har jeg ikke kunnskaper nok til å gjøre. Vet at det har vært diskutert flere ganger tidligere her inne. RATS anbefaler ikke ubetinget å flushe, men ser at flere andre er tilhengere av dette. På min bil ved denne kilometerstanden var nok selv oljeskift i overkant av hva som var nødvendig, så flushing hadde nok hatt lite for seg.

Flushing til 12.000 ville jeg forsøkt å prute på. Jeg betalte langt mindre enn det for bytte av olje og filter. Tipper at en flushing ville dratt på 0,5 time ekstra arbeid, samt kostnad for ekstra olje til flushing, men fremdeles langt under 12k.

7 minutter siden, Walkabout skrev:

Jeg fikk beskjed om 150.000 kilometer av Bavaria, og flushet girkassen på denne kilometerstanden. Fikk da beskjed om at oljen var som forventet - i grei stand, men på tide å skifte. Så tror nok å bytte på 60-80.000 kilometer, slik diverse aktører anbefaler, ikke har noe spesielt for seg - utenom at de samme aktørene skal tjene mer penger da ;) Uansett greit å ha fått gjort, tenker jeg!

Fikk se bunnpanna de skrudde av, og den så rein og fin ut. Så antakelig hadde oljen holdt fint til 120k. Men hvis jeg ikke hadde byttet olje, hadde jeg jo gått og lurt på hvordan det stod til med automatkassa... 😕

Kan legge til at RATS fremstår profesjonelle og imøtekommende, og jeg fikk absolutt ingen "bli-lurt"-følelse. Dette er åpenbart en seriøs bedrift. Avgjørelsen om å bytte oljen tar jeg fullt og helt ansvaret for selv... ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...